جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۲۳:۴۴ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۱۰۲۴۳۹
چهره ها در سینما و تلویزیون

اظهار تاسف شبنم قلی‌خانی نسبت به فیلم ها در جشنواره فجر

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,شبنم قلی‌خانی
شبنم قلی‌خانی گفت: اگر جامعه دچار پریشان‌حالی است، باید فیلم‌های ما بیشتر به سمت نشاط و مفاهیم مثبت حرکت کند نه این که به تلخی‌ها دامن بزنیم.

به گزارش فارس، شبنم قلی خانی بازیگر سینما و تلویزیون، با اشاره به تفاوت‌هایی که در نحوه قصه‌گویی فیلم‌های ایرانی به وجود آمده است، گفت: سینمای امروز ایران شاید به سینمای اروپا هم نزدیک باشد ولی گمان نمی کنم، لزوما بتوانیم آن را پیرو سینمای آن منطقه بدانیم.

 

این سبک فیلمسازی در برخی آثار هالیودی هم دیده می شود که ساختارشکنی می کنند و برای مثال با استفاده از فلش بک، زمان روایت قصه را جابه جا می کنند و با همین روش تا حدودی ساختار روایی قصه مدرن می شود و این موضوع باعث تفاوت با سینمای کلاسیک می شود.

 

وی با بیان اینکه این قالب فعلی روایی هنوز امتحان خود را پس نداده است، گفت: فکر میکنم قالب جدید، هنوز امتحان خود را پس نداده است و شاید در جذب مخاطب موفق باشد و شاید هم این اتفاق رخ ندهد. به هرحال ایجاد ساختارهای جدید، خصوصا از جانب فیلمسازان جوان، اتفاق خوبی است که من آن را می پسندم. درباره سینمای قصه گو در جشنواره هم می توانم به آثاری مثل، «تابستان داغ»، «ماجرای نیمروز» و «یادم تورا فراموش» اشاره کنم و در مقابل فیلم «نگار» که به نحوی روایت در قالب مدرن را به نمایش گذاشته بود.

 

قلی‌خانی با اشاره به اینکه قهرمان‌پروری نیاز جامعه است، گفت: به نظرم در چند سال اخیر هم نمونه هایی از قهرمان پروری در سینمای ایران داشته ایم؛ برای مثال فیلم «ایستاده در غبار» که سال گذشته نمایش داده شد، یکی از نمونه های موفق دراین زمینه است. من فکر میکنم قهرمان پروری هم می تواند یکی از نیازهای جامعه باشد؛ خود من سال گذشته بعد از تماشای «ایستاده در غبار» اشک ریختم، در حالی که هیچ وقت فکر نمی کردم در مقابل فیلمی با این قالب و مختصات که به نوعی مستند گونه است، به این حالت برسم؛ فیلم «ماجرای نیمروز» را هم به همان شکل بسیار دوست داشتم.

 

این بازیگر سینما در خصوص بهترین فیلم امسال جشنواره فجر گفت: «ماجرای نیمروز» فیلم بسیارخوبی بود و در بخش هایی مثل، کارگردانی، فیلمنامه، جلوه های ویژه، طراحی صحنه و چهره پردازی بسیار موفق بود؛ این که در فیلمی تاریخی و حادثه ای بتوانیم سکانس هایی با این دقت و به دور از اشتباهات مرسوم را ثبت کنیم و کوچکترین نقصی به آن وارد نباشد اتفاق خوبی است که در این فیلم افتاده است.

 

قلی‌خانی، جشنواره فجر امسال را تلخ‌ترین جشنواره طی سال‌های اخیر دانست و گفت: چیزی که بعد از تماشای فیلم ها در وجودم رخ می داد، سنگینی قلب، پیرو رنج ها وتلخی های داخل فیلم ها بود؛ اگر بخواهم در یک کلمه جشنواره امسال را بیان کنم می گویم، جشنواره امسال، تلخ ترین جشنواره سال های اخیراست. اگر جامعه ما غم زده است باید فیلم هایی با تم امید، بخشش و صلح ساخته شود، نه اینکه به آن مشکلات دامن بزنیم.

 

وی اضافه کرد: در خیلی از جوامع دیگر، با اینکه تلخی و ناهنجاری های زیادی وجود دارد، اما بیشتر فیلم های فضایی متنوع و با نشاط دارند؛ در هالیوود هم عمده فیلم ها با رنگ ها و مفاهیم متنوع ساخته می شوند و حتی طبق قانون باید در فیلم ها، برای چند ثانیه پرچم آمریکا نمایش داده شود. باز هم تاکید میکنم، اگر جامعه دچار حال پریشانی است، باید فیلم های ما بیشتر به سمت نشاط و مفاهیم مثبت حرکت کند؛ من هرشب بعد از تماشای فیلم ها وقتی به خانه برمی گشتم، حال خوبی نداشتم و علت این موضوع که باعث ایجاد عصبانیت و حال بد در مخاطب می شود باید ریشه یابی شود.

 

این بازیگر سینما در انتها گفت: در جشنواره امسال، حضور جدی فیلمسازان فیلم اولی و جوان تر، بسیار خوشحال کننده بود؛ برعکس سال های قبل که عمدتا چند فیلم ساز با تجربه در جشنواره حضور جدی داشتند و دایره ای محدود ایجاد شده بود، امسال ترکیب مناسبی شکل گرفته است. نکته دیگری که باعث خرسندی من شد، حضور فیلمسازان زن در عرصه کارگردانی است که می توانند در کنار آقایان، حضور مفیدی داشته باشند.

 

 

 

  • 10
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش