جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۸:۴۱ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۲۰۲۹۴۷
چهره ها در سینما و تلویزیون

پوراحمد:

هنوز خود را فیلمساز متوسطی می‌دانم/ دغدغه ساخت فیلم خوب را دارم

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,کیومرث پوراحمد
کارگردان پیشکسوت کشورمان با بیان اینکه با ساخت فیلم قصه‌های مجید به مرحله‌ای در زندگی که دوست داشتم دست یافتم، تاکید کرد: من هنوز نیز خود را فیلمساز متوسطی می دانم که سعی می کند هر روز بهتر باشد.

به گزارش خبرآنلاین، کیومرث پوراحمد در نشستی صمیمی با علاقه‌مندان هنر سینما از ویژه برنامه‌های ششمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات در پاسخ به این سوال که دغدغه اصلی شما در سینما چیست، اظهار داشت: زمانی که من کار خود را آغاز کردم این هدف را در برنامه خود قرار دادم که در ۴۰ سالگی باید به یک نقطه اوج در سینمای ایران رسیده باشم.

 

وی افزود: اگر در آن روز فکر می‌کردم که باید سینماگر جهانی شوم مطمئنا به آن رسیده بودم.

 

کارگردان سینمای ایران با بیان اینکه با ساخت فیلم قصه‌های مجید به مرحله‌ای در زندگی که دوست داشتم دست یافتم، تاکید کرد: من هنوز نیز خود را فیلمساز متوسطی می دانم که سعی می کند هر روز بهتر باشد.

 

وی ادامه داد: بر این اساس گاهی فکر می‌کنم بدون این دغدغه فیلم‌هایم چه می‌شد چراکه اکنون اعتقاد دارم یک در میان فیلم‌های خوبی دارم.

 

پوراحمد تاکید کرد: دغدغه کنونی من ساخت فیلم خوبی است که هم خودم آن را دوست داشته باشم و هم مردم آن را بپسندند که در غیر این صورت فیلم‌ هر چه جایزه بگیرد نیز فایده‌ای ندارد.

 

وی به نحوه شکل‌گیری فیلم قصه‌های مجید پرداخت و تصریح کرد: ساخت این فیلم در اوایل انقلاب در دستور کار تلویزیون قرار گرفت و تصورها بر این بود که کارگردان باید حتما کرمانی باشد اما مسئولان تلویزیون با این افراد به توافق نرسیدند و ساخت این فیلم به من پیشنهاد شد.

 

کارگردان قصه‌های مجید اضافه کرد: با خواندن کتاب قصه‌های مجید احساس کردم گویی برای من نوشته شده است و پس از صحبت با هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده داستان یک سال طول کشید تا ۱۲ فیلم از ۶۰ داستان را به فیلمنامه تبدیل کردم.

 

وی تاکید کرد: بخش زیادی از خاطرات نوجوانی خود را وارد داستان قصه‌های مجید کردم و بر این اساس برخی فیلم‌ها بسیار شبیه کتاب و برخی از آن دور است.

 

پوراحمد در پاسخ به این سوال که چرا مجید تلخ است و بغض در چهره دارد، این بغض در کجای زندگی شما وجود داشته است؟ ابراز داشت: البته من اعتقاد دارم که فیلم تلخ وشیرین است اما من به نوعی یتیم بود چراکه ما ۱۲ فرزند بودیم و در نتیجه سهم من از محبت اندک بود.

 

وی گفت: از سویی من لکنت زبان داشتم و لهجه نجف آبادی ما را نیز مسخره می کردند در نتیجه گوشه گیر بودم، بر این اساس زمانی که کتاب و سینما را کشف کردم زندگی من عوض شد و از مدرسه فرار می کردم تا به سینما بروم.

 

کارگردان قصه‌های مجید با یادآوری این خاطره به انتقاد از نحوه آموزش در ایران پرداخت و گفت: روند آموزشی درس‌های بی‌تاثیر در زندگی آینده فرد که اغلب آنها به حافظه سپردنی است هنوز نیز ادامه دارد.

 

وی در پاسخ به این سوال که به چه دلیل اغلب فیلم‌های وی در ژانر کودک است و حتی آدم بزرگ‌های وی نیز کودک هستند، گفت: من گذر زمان و سن خود را احساس نمی‌کنم، درون من هنوز یک کودک بازیگوش هست و گاهی نیز هنوز شور و شوق جوان‌های ۱۸ ساله را دارم.

 

پوراحمد در ارتباط با بازی گرفتن از بازیگران کودک در فیلم‌هایش اظهار داشت: اگر انتخاب بازیگر به ویژه افراد آماتور به شکل صحیح انجام شود ۵۰ درصد مشکل رفع شده است و سپس در صحنه درباره کودکان یا بزرگسالان سعی می کنم شرایط واقعی ایجاد می‌کنم.

 

وی در پاسخ به این سوال که خود را متاثر از موج نوی سینمای ایران یا فیلم‌های جهانی می داند یا خیر گفت: من از سن ۱۳ تا ۱۴ سالگی مدام هر شب فیلم می بینم و سینما را از همین طریق دوست داشتم اما با اطمینان می گویم که فیلمساز باز نیستم و تحت تاثیر هیچ کس نبوده ام.

 

کارگردان قصه های مجید با بیان اینکه پس از فیلم گاو و قیصر متوجه شدیم که می توان فیلم هایی ساخت که مردم نیز آن را بپسندند، تاکید کرد:ما نیز در همین جامعه زندگی می کنیم و ایده خود را از همین مردم دریافت می کنیم.

 

وی در ارتباط با برنامه‌ای آینده خود در فیلمسازی تاکید کرد: با دلگرمی هایی که از امرالله احمدجو دریافت کردم فیلمنامه طنزی در ارتباط با محمدرضا شاه پهلوی به ذهن من رسیده است که تصمیم دارم ساخت آن را آغاز کنم.

 

پوراحمد در پاسخ به این سوال که آیا سینمای ایران در حال پوست اندازی است وآینده سینمای ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ تصریح کرد: نسل جدیدی روی کار آمده است که ایده های جدید، بکر و نویی دارد اما بالاخره سینما دارای داستان و فیلم است.

 

وی افزود: فیلم خوب فیلمی است که در پایان در ذهن تماشاچی تازه آغاز شود نه اینکه در انتها واقعا در ذهن مخاطب به پایان برسد.

 

کارگردان پیشکسوت سینما در پاسخ به این سوال که فیلم کوتاه را به عنوان ساختار قبول دارید؟ اظهار داشت: قطعا همین طور است، آغاز کار من در کانون پرورش فکری با فیلم کوتاه بود سه فیلم کوتاه ساختم و سپس به دنیای فیلم های بلند روی آوردم.

 

وی با بیان اینکه هرکدام از فیلم‌های کوتاه و بلندجایگاه خود را دارد و مانع ژانر دیگر نیست، ادامه داد: به طور مثال محمدرضا مقدسیان مستندساز چیره دستی است و تا آخر عمر در این ژانر فیلم ساخت پس می توان فیلم کوتاه را نیز تا همیشه ادامه داد و یا به ژانرهای دیگر روی آورد.

 

 

 

 

 

 

 

  • 18
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش