دوشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۳
۰۹:۲۲ - ۲۴ فروردین ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۱۰۳۶۰۰
چهره ها در سینما و تلویزیون

شیطنت های حرفه ای رامبد جوان

خاک صحنه تئاتر را که خوردید و آبدیده شدید و حرفی برای گفتن داشتید؛ قدم بعدی ورود به جعبه خوش رنگ و لعاب و سحرآمیز تلویزیون است که می تواند شما را از یک هنرمند به چهره مبدل کند. 

بی شک یکی از مرسوم ترین عنوان هایی که از دل رسانه قدرتمندی چون تلویزیون بر می آید «چهره شدن» شیرین است. حالا تصور کنید نام و نام خانوادگی تان هم طوری باشد که به این مهم دوچندان بیفزاید.

 

رسانه ملی خاستگاه چهره های زیادی بوده که هر کدام با اتکا به ویژگی های فردی و همت شخصی از این تریبون سراسری به نحو احسن استفاده کرده اند تا در اذهان عمومی ماندگار شوند. مثلا بازیگران یک مجموعه پس از اینکه حاصل تلاش شان پخش شد، گاهی یک شبه و گاهی با به جان خریدن مصائب چندساله چهره می شوند و غالبا تا آخرین لحظه عمر هنری شان در همان قالب باقی می مانند، یعنی مردم آن ها را با یک تصویر کلی به یاد می آورند.

 

 

اما هستند چهره هایی که هنرمندانه قالب ها را می شکنند و هر از چندی تصویری نو در ذهن مخاطبانشان به جا می گذارند. برای تلویزیون دهه هفتاد همان نقش «فرید جنگلبرد» کافی بود تا رامبد جوان را هنوز هم با ویژگی پسری پرشر و شور به خاطر بیاوریم.

 

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,رامبد جوان

 

رامبد، جوان بود و باانگیزه. اگرچه بعد از «خانه سبز» با «سرزمین سبز»، «فروشگاه»، «نوعی دیگر» و «کت جادویی» نقش خود را در ذهن طرف دارانش پررنگ تر کرد، دستی به قلم برد تا با نگارش «در همین حوالی» و «تولید دیگر» نویسندگی را هم تجربه کند. دیگر زمان شکستن قالب فرا رسیده بود و باید در سریال تاریخی- مذهبی «ولایت عشق» مهدی فخیم زاده لباس امین؛ خلیفه عباسی را بر تن می کرد تا وجه دیگری از توانایی هایش را به نمایش بگذارد.

 

هرچند آن طور که باید و شاید در این فرصت خط شکن نبود، با کارگردانی سریال مناسبتی «گم گشته» برای ماه مبارک رمضان سال ۸۰ این اتفاق به بهترین نحو ممکن رخ داد. همین که برای همه جا بیفتد این سریال جدی را رامبد جوان خودمان ساخته است، اتفاق خوبی بود که نشان دهد او صرفا یک کمدین نیست.

 

پس از آن مجموعه های «باغ بلور» و «جاده باریک» را کارگردانی کرد که هیچ وقت پخش نشد و در اواخر این دهه سریال نوروزی «نشانی» و «توطئه های فامیلی» را با همان حال و هوایی که از او سراغ داریم جلوی دوربین برد و تنها «مسافران» تولید سال ۸۸ این قدرت را داشت مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند.

 

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,رامبد جوان

 

دهه تجربه های تازه

در دورنمایی کلی می توان گفت دهه هشتاد برای این چهره دوره  کسب تجربه و آزمون و خطا بود. فرصتی که او بتواند علاوه بر بازیگری، نویسندگی و کارگردانی تلویزیون با برنامه «خانه ای با طرح نو» مجری گری را هم در کارنامه حرفه ای خود ثبت کند. حتی خودش می گوید فکر برنامه پرمخاطب «خندوانه» هم، که دهه نود به بار نشست، از دهه هشتاد شکل گرفته بود.

 

در کنار همه این فعالیت ها که از سال ۷۰ شروع شد و هیچ تضمینی برای درآمد مستمر او نبودند، خلاقیتش را به نوعی دیگر با هنر ترکیب کرد تا به دور از فضای چهره سازی عنوان تیزر ساز موفق را نیز از آن خود کند. هر چند سال هاست دیگر فرصت و شاید نیازی برای ادامه این تجربه ندارد، اگر دوباره تبلیغ تلویزیونی محصولاتی مانند مزمز، تک ماکارون، ایران خودرو، هوندا و... را ببینید یادتان می آید که هر کدام شان تا مدت زمانی در گوشه ای از خاطر شما خوش نشین بودند.

 

فرصت در انداختن طرح های نو

دهه نود دیگر وقت آن رسیده بود تا این چهره تلویزیونی برای بهتر دیده شدنش طرح نو دراندازد. بازی اش در مجموعه تلویزیونی «ساختمان پزشکان» در همان ۳ قسمت هم شیرین بود، اما نه به اندازه ای که مزه اش تا سال ها در یاد مخاطبان بماند. «شام ایرانی» و «کوچه مروارید» از محصولات شبکه نمایش خانگی هم در مقیاس مخاطب داخل کشور آن قدر بیننده نداشت که رامبد با حضورش حرف خاصی برای گفتن داشته باشد.

 

اجرا و کارگردانی برنامه تلویزیونی «گپ» در شبکه نوپای آی فیلم هم در ادامه تجربیاتش رقم خورد، اما دلیل محکمی برای ماندگار شدنش نبود. تا اینکه ۲۱ خرداد، سال ۱۳۹۳ از راه رسید و شبکه نسیم از برنامه ای با عنوان «خندوانه» با کارگردانی و اجرای رامبد جوان رونمایی کرد. برنامه ای که به مرور توانست با طی یک مسیر برعکس، اعتبار یک شبکه تلویزیونی را تثبیت کند، بدون آنکه برای بهتر دیده شدنش نیازی به پخش از شبکه سراسری داشته باشد.

 

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,رامبد جوان

 

این برنامه همان طور که از اسمش بر می آید به دنیا می خندد و می خنداند تا هر درد بی درمانی را دوا کند. برنامه ای که برخی را بر آن داشت تا نام کارگردان را در دلشان معنی کنند: نگهبان آرامش جوان یا به قول برخی فرشته شادمانی. حالا او به گونه ای قالب شکسته است که به این زودی ها کسی رقیبش نخواهدشد.

 

با مطالعه، تحقیق، اجرا و عمل درباره خنده و شاید کاری کرد که هیچ وقت برای کسی مهم نباشد او تحصیلاتش چیست، مثل همه چهره های ماندگاری که برای جامعه خود و جهان پیرامون شان اثری بیش از مدرک و مقاله بر جای گذاشتند، رقیب ندارد چون شیوه اجرایش به قدری برای دیگر برنامه سازان جدید بود که احساس کردند دل شان می خواهد این گونه را تجربه و تکرار کنند و فعلا به فکر بلندشدن روی دست او نیستند.

 

البته او دوست دارد خبرهایی از او درج شود که با حرفه اش مرتبط باشد، هر چند که مثل هر آدم شناخته شده دیگری می داند مردم علاقه مندند از زندگی خصوصی اش بیشتر بدانند، اما او چندان تمایلی به این کار ندارد و معتقد است زیاد نباید رسانه های جمعی را به مسائل خصوصی افراد مشغول کرد.

 

جوان روی صحنه تئاتر

رامبد جوان در این عصر ارتباطات و رسانه های مجازی غوغای خنده کرده، اما افراط نمی کند. خودش می خندد بی آنکه خیلی دهانش را باز کند. می داند که هر چیز حد و حدودی دارد و اگر فاجعه جانکاهی در کشورش رخ می دهد، برنامه اش می تواند محل مناسبی برای گفتن برخی حرف ها باشد. می داند وقتی مهمانان برنامه اش بیمارانی با شرایط خاص هستند، به شاد کردن دلشان می ارزد که دل ملتی با دیدنشان به درد بیاید.

 

راه طنازی را بلد است و می داند خنده وقتی دل نشین است که تو را به فکر فرو ببرد. در ۴۵ سالگی هنوز جوان است و جویای تجربه ولی به جایی رسیده است که می تواند برای جوان تر از خود نقش حامی را ایفا کند. جوان همچنان که در تلویزیون مشغول است تئاتر و سینما را از یاد نبرده و حتی در امر مستندسازی هم دستی بر آتش تجربه دارد و معتقد است موفقیت می تواند در شاخه های متفاوتی رنگ واقعیت به خود بگیرد.

 

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,رامبد جوان

 

او در سالی که گذشته تهیه کننده نمایش «مثل شلوار جین آبی» شد که نویسندگی اش را احسا گودرزی همکار جوان در برنامه «خندوانه» به عهده داشت. همکاری تئاتری این دو نفر با نمایش «اسلحه ناموس منه» در تئاتر مستقل تهران ادامه پیدا کرد. او همچنین به عنوان مشاور در نمایش «کله پوک ها» با کارگردانی هومن رهنمون و حضور تعداد کثیری بازیگر جوان با تهیه کنندگی امیرحسین شفیعی نیز فعالیت داشت.

 

«کالیگولا»، «دیوار چهارم» و «درخت بلوط» حضور صحنه ای او را تثبیت می کند و تا جایی به توانایی خود ایمان دارد که می داند در کارگاه های تخصصی تئاتر می تواند تجربیات ارزشمندی را به جوانان منتقل کند.

 

تجربه های سینمایی

رامبد در تمام این سال ها در سینما هم بیکار نبود. از همان دهه هفتاد به بازی در فیلم های «پشت دیوار شب»، «کمکم کن»، «مومیایی ۳»، «سیندرلا»، «صورتی» و «مکس» مشغلو شد تا در سال ۸۳ بتواند با اتکا به انرژی و کودک درون خود اولین فیلم بلند سینمایی را با عنوان «اسپاگتی در هشت دقیقه» کارگردانی کند و برنده جایزه بهترین کارگردانی از بیستمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان شود.

 

«نسل جادویی»، «سوغات فرنگ»، «زن بدلی»، «جعبه موسیقی» و «شبی در تهران» دیگر بازی های سینمایی او شدند، تا زمانی که دوباره به سرش بزند کارگردان شود و «پسر آدم، دختر حوا» را بسازد و موقعیتی فانتزی از کشمکش رابطه های جوانان را به تصویر بکشد. پس از آن بازی در فیلم های «دیو و دلبر»، «دختر شاه پریون»، و «آزمایشگاه» هیچ تاثیر قابل قبولی از توانایی های او به جا نگذاشتند، تا اینکه باز هم در مسیر تابوشکنی جلوی دوربین «گناهکاران» با کارگردانی فرامرز قریبیان رفت تا سیمرغ بهترین بازیگر مکمل نقش مرد سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر را از آن خود کند.

 

با «نیکان و بچه غول» بار دیگر به سینمای کودک ادای دین کرد و بازیگر «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» هم شد، اما «آزادی مشروط» بود که بار دیگر نشان داد جوان نسبت به نوجوانان آسیب پذیر دغدغه مند است.

 

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,رامبد جوان

 

«نگار» و تجربه های تازه

او در جشنواره فیلم فجر گذشته «نگار» را به عنوان آخرین تجربه کارگردانی خود روی پرده برد تا نامزد بخش بهترین کارگرداین باشد، اما دست خالی به خانه بازگردد و بدانیم «خندوانه» رامبد جوان این روزها رکورد تلاش های پیشین او را شکسته است و در صدر قرار دارد، تا آنجا که یک بار بهترین برنامه و بار دیگر بهترین مجری در پانزدهمین و شانزدهمین جشن حافظ معرفی شود و وب سایت خبری انگلیسی گاردین از این برنامه بنویسد.

 

احتمالا برایتان جالب باشد بدانید که این چهره محبوب پرانرژی به جز روی صحنه و پشت دوربین گاهی بین مردم می رود و در رویدادهایی مثل «جشن بزرگ اصفهان شاد» رابطه نزدیک تری با هوادارانش برقرار می کند. او برای سر حال نگه داشتن هم وطنانش اهداف جدی در سر دارد و می خواهد گام های بلند و استواری در این زمینه بردارد.

 

صداق این ادعا برگزاری اولین کنفرانس ملی اوقات فراغت بود که اردیبهشت گذشته برگزار شد. توجه رامبد جوان به ارزش های ملی و سنتی در کارهای اخیرش و خصوصا در خندوانه، نکته ارزشمند دیگری است که کار او را متمایز می کند. اهمیت دادن به استفاده از واژه های فارسی، توجه به حمایت از کالای ایرانی، توجه به حضور متناسب شخصیت های فرهنگی، علمی و ملی در کنار چهره های هنری و سینمایی در برنامه و تقدیرهای به موقع از ایثارگران و خانواده شهدا از دیگر امتیازات او در خندوانه است.

 

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,رامبد جوان

 

رامبد جوان هیچ وقت با دارا بودن کمربند مشکلی تکواندو در زمینه ورزش به دنبال کسب افتخار نبود، اما بین ورزشی ها آن قدر محبوب هست که عادل فردوسی پور میزبانش در برنامه «نود» شود و با شیطنت هایش حسابی سر و صدا راه بیندازد. رسم مهمان نوازی ما ایرانی هاست که می دانیم هر رفتی، آمدی هم دارد و این گونه شد که رامبد جوان هم از او در «خندوانه» به نحو احسن پذیرایی کرد تا دو برنامه محبوب و پرمخاطب تلویزیونی با یک بده بستان ایرانی پا به پای هم برای مردم جذاب باشند.

 

رامبد جوان تبریزی متولد اول دی ماه سال ۱۳۵۰ حالا حالاها با مخاطبانش کار دارد. ذهن او برا یکودک ،نوجوان، جوان، میان سال و سالمند طبقه بندی شده که برای هرکدام شان حرف های جدی و شوخی ناگفته زیادی دارد. باید منتظر تجربه ها و شیطنت های تازه او در آینده باشیم.

محیا رضایی-ماهنامه سروش 

 

 

  • 17
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش