سه شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۳
۱۹:۰۶ - ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۲۰۰۹۴۹
چهره ها در سینما و تلویزیون

ایوبی:

از دیروز حرف نزنیم

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,حجت‌الله ایوبی
حجت‌الله ایوبی، امسال داور بخش بین‌المذاهب جشنواره جهانی فیلم فجر است، او فیلم‌های حاضر در این بخش را خوب ارزیابی می‌کند و معتقد است فیلم‌ها کاملا ارتباط موضوعی با این بخش دارند.

به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الله ایوبی از تابستان سال ۹۲ به عنوان رئیس سازمان سینمایی انتخاب شد و تا اسفند ماه سال گذشته نیز بر این مسند تکیه زده بود. استقلال بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر در زمان ایوبی اتفاق افتاد و سومین دوره از این جشنواره در حالی در حال برگزاری است که ایوبی تنها به عنوان داور یکی از بخش‌های جشنواره (بخش بین‌المذاهب) در آن حضور دارد. او از این اتفاق خرسند به نظر می‌رسد و می‌گوید امسال می‌تواند بدون دغدغه در جشنواره حضور داشته باشد. گفتگوی خبرآنلاین با حجت‌الله ایوبی را در ادامه می‌خوانید.

 

حضور شما در جشنواره جهانی امسال با دوره‌های گذشته تفاوت دارد از این جهت که به جای رئیس سازمان سینمایی، تنها به عنوان داور در یکی از بخش‌ها حضور دارید. برایمان از این تجربه بگویید؟

طبیعتا آرزو می‌کنم که جشنواره موفق شود ولی دیگر آن نگرانی‌ها، اضطراب‌ها و استرس‌های سال‌های قبل روی دوش من نیست و با خیال راحت می‌روم می‌نشینم و فیلم می‌بینم و کیف می‌کنم.

 

دلگیر نیستید از اینکه در این دوره از جشنواره‌ای که در دوران مدیریت شما بر سازمان سینمایی این شکل و شمایل مستقل را به خودش گرفت، شما مسئولیتی در سازمان سینمایی ندارید؟

واقعا نه، روزی که من به سینما آمدم هیچ وقت این عرصه هنری را به عنوان یک پست نگاه نکردم که حالا بخواهم به این فکر کنم که این پست را دارم یا ندارم. من روزی که به سینما آمدم به این خاطر بود که احساس کردم دلم می‌خواهد مثل همه کسانی که فکر می‌کنند تجربه‌ای حالا درست یا غلط یا اندوخته و توانی دارند، برای مردم و کشورم کاری بکنم. آن روزها که به حوزه فرهنگ آمدم احساس کردم یکی از جاهایی که می‌شود کاری کرد و عمر و جوانی‌ را برای آن گذاشت و بعد پشیمان نشد، سینماست. از طرف دیگر سینما هم از آن حوزه‌هایی است که دوره عمر مدیرانش همیشه کوتاه بوده، آن هم به دلیل همه مسائل، مشکلات، حساسیت‌ها و گرفتاری‌ها و حاشیه‌هایی که همیشه وجود دارد. حالا که دیگر ضرورتی نبود من آن مسئولیت سنگین را به دوش بکشم، قطعا دلیلی ندارد که ناراحت یا دلگیر باشم از اینکه دیگر آن سختی‌ها را نمی‌کشم. از طرف دیگر وقتی رونق سینما را می‌بینم، حتی حالا که در آن پست نیستم، بسیار خوشحالم. اینک که از دور نگاه می‌کنم و متوجه می‌شوم دوستان سینما، مطبوعات و رسانه‌ها همه مثبت هستند و از آن دوران خاطرات بد ندارند، باعث خوشحالی‌ام است.

 

از تفاوت جشنواره جهانی امسال برایمان بگویید، این تفاوت برای خودتان این است که امسال به عنوان داور بخش بین‌المذاهب حضور دارید. داوری این بخش چه ویژگی‌هایی دارد؟

من خودم از سال‌های قبل هر وقت که در برنامه‌ها و جشنواره‌های بین‌المللی خارج از ایران شرکت می‌کردم به ویژه در حوزه‌های سینما، تئاتر و تجسمی همیشه از برگزاری حرفه‌ای و نظمی که در برگزاری جشنواره داشتند غبطه می‌خوردم و آرزو می‌کردم می‌شود یک روزی ما هم در کشورمان جشنواره‌ها، برنامه‌ها و همایش‌هایمان را با همین دقت و نظم حرفه‌ای برگزار کنیم. واقعا الان که من خودم هم به عنوان یک مهمان با دیگر مهمان‌های خارجی فیلم می‌بینم خدا را شکر می‌کنم چون دیگر دلیلی ندارد حسرت جشنواره‌های دیگر را بخوریم.

 

به نظرم جشنواره امسال یک جشنواره کاملا حرفه‌ای است. رفتار مدیران و دست‌اندرکاران و تیم برگزارکننده کاملا درست و حرفه‌ای است. من احساس می‌کنم همه چیز سر جایش و به اندازه است. این جشنواره مثل جشنواره‌های پولدار کشورهای عربی نیست که هیچ محتوایی ندارند و فقط می‌خواهند با پذیرایی‌های رنگارنگ و پول خرج کردن بگویند ما جشنواره‌های خوبی برگزار کردیم. من دیدم حتی گاهی جشنواره‌های کشورهای اروپایی، آسیای جنوب شرقی هزینه‌های خیلی سنگین کردند ولی هیچ کس با کسانی که به آن جشنواره دعوت شده‌اند، کاری ندارد. جشنواره چین آخرین جشنواره‌ای بود که من به همراه آقای میرکریمی به آنجا رفته بودیم اما هیچ کس با ما کاری نداشت، اما در جشنواره جهانی کشورمان هر مهمانی که آمده نهایت استفاده از وقتش صورت می‌گیرد. یا در دارالفنون برنامه دارد، یا ورک‌شاپ دارد، ملاقات‌های مختلف با تهیه‌کننده‌، کارگردان‌ها دارد و ....  نکته حائز اهمیت دیگر در این جشنواره این است که شما اصلا ولخرجی و ریخت و پاش نمی‌بینید.

 

دو دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر در زمان ریاست شما بر سازمان سینمایی برگزار شد، نتیجه‌ای که الان می‌بینیم فارغ از خوب یا بد بودنش چقدر ثمره تلاش‌های شما و همکارانتان در آن دوره است؟

ما همیشه حتی از روی تعارف دبیر جشنواره بعدی را در همان دوره انتخاب و معرفی می‌کنیم اما خیلی از آنها می‌روند تا سه چهار ماه آخر و تازه کار را شروع می‌کنند. اما دبیر این جشنواره و تیم‌اش واقعا از فردای اتمام جشنواره سال گذشته کارشان را شروع کردند و جلسات ما شروع شد. می‌شود گفت قبل از اینکه مسئولیت من در وزارت ارشاد تمام شود همه چیز این جشنواره هم تمام شده بود. نمی‌خواهم بگویم جشنواره هیچ نقصی ندارد، به هر حال هر کاری کاستی‌هایی دارد اما حرکت خوبی شروع شده است.

 

از جزئیات داوری بخش بین‌المذاهب و فیلم‌هایی که در این بخش حضور دارند هم برایمان بگویید؟

همانطور که می‌دانید امسال ما در انتخاب فیلم‌ها دخالتی نداشتیم و خود دبیر جشنواره این مسئولیت را پذیرفت البته مشاورینی هم در این زمینه داشتند و گهگاهی با هم نیز صحبت‌هایی می کردیم. تا الان که ما حدود ۱۰ فیلم را دیدیم واقعا انتخاب‌های خوبی داشتند. تمام فیلم‌هایی که ما تا به الان دیدیم و در بخش بین‌المذاهب هستند نسبتی مرتبط با این بخش دارند و در میانشان چند فیلم خیلی خوب هم بود.

 

یکی از انتقادهایی که به جشنواره جهانی فیلم فجر می‌شود کیفیت ساختار و محتوایی فیلم‌هایی است که در بخش‌های مختلف حضور دارند. در بخشی که شما داوری‌اش را بر عهده دارید کیفیت فیلم‌ها به چه صورت است؟

من فیلم‌های بخش‌های دیگر را ندیده‌ام اما فیلم‌های بخش خودمان فیلم‌های خوبی بودند. روز سوم جشنواره فیلمی از کشور قزاقستان دیدیم که اولین نمایش‌اش بود و خیلی هم فیلم خوبی بود. یک فیلم بسیار خوب از چین دیدیم که درجه یک بود که موضوعش درباره مسلمانها در چین بود. یک فیلم دیگر از لهستان آمده بود که جزو فیلم‌های درجه یک لهستان بوده و کارگردان و بازیگرانی برجسته‌ای هم دارد. اما شنیدم در بخش‌های دیگر هم فیلم‌های خوب زیاد است. من این را از قول داوران و مهمانانی که از کشورهای دیگر در این جشنواره شرکت می‌کنند می‌گویم و البته خودم هم همین نظر را دارم.

 

این جشنواره در منطقه بی رقیب است، جشنواره دبی که تعطیل شد، ترکیه جشنواره‌ای دارد که الان با وضعی که کشور پیدا کرده عملا رونقی ندارد و در منطقه ما هیچ جشنواره‌ای در قد و قواره این جشنواره نداریم. ضمن اینکه این نکته را در نظر داشته باشید درست است که ما می‌گوییم سی و پنجمین جشنواره جهانی اما در واقع سه سال است که این جشنواره با این شکل و به صورت مستقل در حال برگزاری است. با توجه به تجربه دو سال به نظرم گام‌های بسیار بلندی در این زمینه برداشته شده است. در کشور ما جای یک جشنواره حرفه‌ای خالی بود که جشنواره جهانی خوشبختانه این خلا را پر کرده است. ناگفته نماند که نام ایران، نام سینما و بزرگان سینمای ایران همه پشتوانه این جشنواره و از دلایل موفقیت آن است.

 

کناره‌گیری شما از سمت‌تان در سازمان سینمایی با حواشی و حرف و حدیث‌های زیادی اتفاق افتاد. صحبت‌هایی مبنی بر استعفای شما شنیده شد که از سوی خودتان تکذیب شد و ماجراهای دیگر. از رفتن‌تان از سازمان سینمایی برایمان بگویید؟

به نظرم بهتر است دیروز را بگذاریم کنار و درباره فردا صحبت کنیم.

 

فکر می‌کنید با حضور محمدمهدی حیدریان در سازمان سینمایی اتفاق‌ها در حوزه سینما و همین جشنواره چقدر مثبت و رو به جلو پیش برود؟

ما بارها با هم صحبت کردیم و می‌دانم که ایشان نگاه خیلی مثبتی به این جشنواره دارند و این اتفاق را اتفاق خوبی می‌بینند.

 

 

 

 

  • 17
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش