دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۲۲:۳۳ - ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۲۰۲۵۸۲
چهره ها در سینما و تلویزیون

جعفر دهقان از تصویرگری جانبازان در سینما می‌گوید

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,جعفر دهقان
یک بازیگر سینما و تلویزیون با تأکید بر توجه ویژه به جانبازان شیمیایی در سینما گفت: جدا از ساخت این فیلم‌ها باید اکران جهانی نیز داشته باشد؛ زیرا این دست تولیدات هستند که ارزش‌های انقلاب را تصویر می‌کنند.

به گزارش تسنیم، جعفر دهقان، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با ایکنا با بیان این‌که جانبازان جنگ  تحمیلی چشم و چراغ این ملت هستند، اظهار کرد: اگر امروز ایران اسلامی توانسته در جهان و منطقه نقشی تعیین‌کننده ایفا کند به خاطر جان‌فشانی عزیزانی است که ما آنها را به اسم جانباز می‌شناسیم. هرچند جانبازان ایثارشان تنها به زمان جنگ خلاصه نشده، بلکه تا به امروز ادامه دارد، زیرا رنج و سختی که تحمل می‌کنند، تمامی ندارد.

 

وی افزود: امروز سالروز میلاد حضرت ابوالفضل عباس(ع) است؛ انسانی که بهترین مثال و الگو برای جوانمردی و وفاداری است. این شخصیت برجسته صدر اسلام در میان همه مسلمانان و غیرمسلمانان محبوب و عزیز است، چون جوانمردی که در وجود ایشان بود برای تمامی انسان‌ها عزیز است. برای همین توصیه می‌کنم سینما تا می‌تواند از این الگو برای تولید آثار فاخر استفاده کند.

 

این بازیگر ادامه داد: وقتی می‌گویم سینما باید تصویرگر زیبایی‌های حضرت ابوالفضل(ع) باشد، منظورم تنها کارهایی نیست که در آنها زندگی ایشان به‌صورت مستقیم مدنظر قرار گرفته باشد، هرچند این دست تولیدات نیز در جای خود ضروری هستند، اما منظور بیشتر آثاری هستند که در آنها صفات حضرت ابوالفضل(ع) مدنظر قرار گرفته باشد؛ برای این  گفته مثالی می‌زنم. در فیلم سینمایی «پرواز در شب» صحنه‌ای وجود دارد که کمیل فرمانده گردان برای نیروهایش آب تهیه می‌کند، در حالی که خود به شهادت می‌رسد. این سکانس برداشتی زیبا و دوست‌داشتنی است که هنوز بعد از سال‌ها می‌توان از آن به نیکی نام برد.

 

دهقان در پاسخ به این سؤال که آیا تجربه بازی نقش جانباز را در میان کارهایش دارد؟ گفت: فیلم‌هایی بسیاری در حوزه  دفاع مقدس بازی کرده‌ایم که در برخی از آنها هم نقش جانباز را ایفا کرده‌ام، اما زیباترین نقشی که در این حوزه بازی کردم به فیلم «بوی پیراهن یوسف» مربوط می‌شود. در این فیلم نقش جانبازی را بازی می‌کردم که شیمیایی شده بوده و صورتش نیز سوخته بود. بازی در این فیلم، برایم بسیار سخت بود، چون باید شخصیتی را بازی می‌کردم که در حال جنگیدن با خود است که آیا نزد خانواده باز گردد یا خیر. برای همین ضروری بود تا نقش مورد نظر کاملاً طبیعی باشد، البته راهنمایی ابراهیم حاتمی‌کیا برای بهتر ایفا کردن کار به من کمک بسیاری کرد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: وقتی درباره جانبازان سخن می‌گویم نباید تمرکز خود را تنها معطوف به جانبازان هشت سال جنگ تحمیلی کنیم، بلکه امروز مدافعان حرم نیز چنین وظیفه را ایفا می‌کنند، چون برای دفاع از حرم حضرت زینب جان خود را در طبق اخلاص قرار داده‌اند، پس کسانی که در این ایثارگری جانباز می‌شوند ارج و قربیتوصیف‌نشدنی دارند.

 

دهقان به توضیح فوق اضافه کرد: در سینمای جهان با ساخت فیلم‌های تخیلی سعی می‌کنند، الگوسازی جذاب از شخصیت مدنظر خود داشته باشند، در حالی که بسیاری از آنها واقعی نیستند، اما ما با وجود داشتن الگوهای تاریخی و معاصر هنوز در این حوزه کم‌کار هستیم؛ برای مثال اگر به تولیدات دو یا سه سال اخیر در سینما نگاهی بیندازید متوجه خواهیم شد که فیلم‌های فاخر با محوریت جانبازان شاید به‌اندازه دو دست نیز نرسد.

 

بازیگر فیلم «هراس» ادامه داد: توصیه‌ای دارم که امیدوارم به عنوان کسی که ۴ دهه در این سینما فعالیت می‌کند،  مقبول واقع شود. آن‌هم این است که جانباز شیمیایی حق بزرگ به گردن تمام ما دارند، برای همین بهتر است به آنهابه‌صورت ویژه‌تری در سینما توجه شود، البته امیدوارم این توجه تنها به بازدیدهای مقطعی خلاصه نشود، بلکهفیلمنامه‌نویسان خبره با الگو قرار دادن زندگی این عزیزان فیلم‌های خوبی در این حوزه بسازند. بهترین مثال در این زمینه فیلم «از کرخه تا راین» است که به نظرم هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد. نکته دیگر اینکه، این قبیل فیلم‌ها جدا از  ساخت باید اکران جهانی نیز داشته باشد که اولین قدم حضور در جشنواره‌های خارجی است، زیرا این دست تولیدات هستند که ارزش‌های انقلاب را تصویر می‌کنند، والا فیلم‌های که در آنها ضعف‌های جامعه نشان داده می‌شود، دستاوردی برای ما نخواهد داشت.

 

دهقان در انتهای گفت: اگر می‌خواهیم فرهنگ حسینی را در جامعه اشاعه دهیم باید با تصویرسازی زیبا از ارزش‌های دینی و انقلابی، جامعه را متوجه داشته‌های خود کنیم. در این شرایط می‌توان انتظار داشت در آینده نزدیک هم مخاطبان سلیقه و گرایشان به سمت موضوعات ارزشی سوق پیدا کند، هم این‌که سینمای عاری از قهرمان ما مجدداً حضور قهرمان را در فیلم‌ها حس کند. این اتفاق اگر رخ دهد تنها دستاوردهای معنوی حاصل نخواهد شد، بلکه اقتصاد سینما هم رشد خواهد کرد، چون به دلیل سینمای ضدقهرمان ما در دو دهه اخیر تماشاگران از سینما روگردان شده‌اند این در حالی است که در همه جای دنیا سینما با وجود قهرمانانش توانسته به گیشه دست پیدا کند.

 

 

 

 

 

  • 13
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش