مجید مظفری فعالیت هنریش را در دهه پنجاه با بازی در تئاتر و نقش رئالیستی نظیر ممد ریزه آسید کاظم شروع کرد ودر کنار تئاتر بازی در فیلم های «سازش» به کارگردانی محمد متوسلانی و «زیر پوست شهر» ساخته فریدون گله را در همین دوران انجام داد .بعد از پیروزی انقلاب مجید مظفری تبدیل به یکی از بازیگران مطرح و پرکار سینمای ایران شد . «تنوره دیو»، «آوار» ، «تیغ و ابریشم»، «یوزپلنگ» و.... از جمله فیلم های مطرح و پر فروش مظفری در دهه شصت بودند.اوج دوران کاری مظفری با همکاری با بهرام بیضایی و محمد بزرگ نیا در دهه هفتاد آغاز شد . درعینحال مجید مظفری بازیگر منعطف و نقشپذیری است و توانایی بازی در انواع و اقسام نقشهای منفی و مثبت را دارد. در کشتی آنجلیکا بهخوبی در قالب نقش منفی یک شازده قجری بازی کرد .
در «تیغ و ابریشم» مسعود کیمیایی در نقش یک بلد راه بلوچ بازی درستی ارائه کرد . در جنگ نفتکشها» در نقش یک افسر فرمانده کشتی نفتکش شمایل واقعی از یک نظامی وظیفهشناس را بازی کرد. ظاهر آرام و موجه مظفری به او این امکان را میدهد که با استفاده از تجربیات دوران بازیگریاش نقشهای متفاوتی حتی در آثار طنز و کمدی بازی کند. «رویاهای رام نشده» ایوب آقاخانی ، «آسیدکاظم»، «مرگ دستفروش» به کارگردانی اکبر زنجانپور، «آن زمان فرا خواهد رسید» به کارگردانی هرمز هدایت، «کالیگولا» قطبالدین صادقی، «استاد معمار» هادی مرزبان از جمله بازیهای موفق مظفری درصحنه هستند و مظفری همچنین قبلتر نمایشهای ماموریت حساس و سنگر را در مقام کارگردان در کارنامهاش دارد . نمایش «نماینده ملت» نوشته سجاد افشاریان، اقتباس آزادی است از نمایشنامه برانسیلاو نوشیچ مظفری که در این سالهای اخیر در فیلمهایی موفق و پرفروشی نظیر «کفشهایم کو؟» و «خوب ، بد ، جلف» بازیهای موفقی ارائه کرده این بار در مقام کارگردان و همچنین بازیگر نمایش «نماینده ملت» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برده است.
ایران تئاتر با این بازیگر-کارگردان درباره کارگردانی و حضورش در نمایش نماینده ملت که این روزها در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته گفتگویی انجام داده که در ادامه می خوانید.
** در تئاتر در سالهای اخیر حضور گاه و بی گاهی داشتهاید. بازی و کارگردانی در تئاتر برایتان چه ویژگیهای دارد ؟
از اوایل دهه پنجاه که نمایشنامه «آسید کاظم» نوشته محمود استاد محمد را بازی کردم و با بزرگانی مانند هادی اسلامی، خسرو شکیبایی و محمود استاد محمد همبازی بودم، تئاتر را دنبال میکنم . اعتقاد دارم تئاتر سکوی پرتاب بازیگر است سختیهایی که یک بازیگر در تئاتر تحمل میکند تا نقشش را درصحنه شایسته ایفا کند باعث میشود در مدیومهای دیگر هم اعم از سینما و تلویزیون موفق شود و بهعنوان یک تجربه مهم در کنار بازیگر باقی میماند و دو سال قبل هم در نمایش «رویاهای رام نشده» ایوب آقاخانی بازی کردم. درهرصورت من خودم را جزو خانواده تئاتر میدانم. سال قبل متن نمایش «نماینده ملت» نوشته برانیسلاونوشیچ را خواندم و دیدم مناسب است که در نزدیکی زمان انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری برای اجرا آمادهاش کنم.
** آیا متن نمایشنامه مناسب با فضای ایران بود؟
بله و تابهحال نمایشی از آثار نوشیچ علیرغم ترجمه شدن آثارش در ایران روی صحنه نرفته بود . برای اجرایی شدن نمایشنامه آن را به سجاد افشاریان برای اقتباس کردن سپردم و علیرغم فرصت محدود متن برای اجرا آماده و بعد از بیست روز آن را روی صحنه بردیم.
** از اینکه نمایش میتواند چون به موضوع انتخابات میپردازد دچار چالش و حاشیه بشود ، احساس تردید برای عدم اجرای نمایش نداشتید؟
در تئاتر ما این چالشها درباره پرداختن به مسائل روز و حاد اجتماعی وجود دارد. اما خوشبختانه درباره نمایش «نماینده ملت» تابهحال حاشیهای رخ نداده است و با نظرات گوناگون و متنوعی روبهرو شدهایم. طبیعی است عدهای از یک نمایش خوششان میآید وعده دیگر نمیتوانند با نمایش ارتباط برقرار کنند . در مواقع انتخاب به علت تنوع دیدگاهها و نوع عملکرد کاندیداها طبیعی است حتی در میان اعضا خانوادهها هم چالش و اختلاف نظراتی وجود داشته باشد و اختلافسلیقه در مقایسه کلانتر در جامعه هم چیز طبیعی و نرمالی است .
** در آخر نمایش هم متوجه میشویم با کاندیدا شدن ایوان و جریاناتی که برایش رخ میدهد دختر و زنش او را ترک میکنند؟
بله، برای من هم نشان دادن این روابط درون خانوادگی از سیاسیهای کاریها ایوان مهمتر بود . نکته مهم قابل اشاره دیگر این بود که همواره در ادبیات نمایشی ، نوشتاری و مطبوعاتی ما از نمایندگان مجلس و سایر مدیران دولتی نقد مطرح میشود. اما هیچ کسی مردم را نقد نکرده که چرا علیرغم انتخاب نماینده محبوبشان و رای دادن به او در ادامه و هنگام مدیریتش از او حمایتهای لازم انجام نمیدهند .
** در نمایش دو شخصیت سرهنگ و دوست ایوان وجود دارند که با رندی و فرصتطلبی از دو کاندیدا ( ایوان و ایووکویچ) منفعت مالی بدون ارائه کار موثری میبرند؟
همیشه این آدمهای سودجو وجود دارند که تلاش میکنند از آب گلآلود ماهی بگیرند و در بحبوحه انتخابات با رندی دور ور کاندیداها میپلکند و آنها را به بهانههای مختلف سرکیسه میکنند . در آخر نمایش هم این دو باعث نابودی و ورشکسته شدن ایوان میشوند .
** آیا از ابتدا قرار بود در نمایش نقش ایوان را بازی کنید؟
بله ، بههرحال سالها است که تجربه بازیگری دارم و دوست داشتم نقش ایوان را بازی کنم.
** جایگاه و نقش محمد عاقبتی بهعنوان مشاور در نمایش چگونه بود؟
محمد عاقبتی بهعنوان مشاور کارگردان به من کمکهای زیادی انجام داد و درزمینه کارگردانی مشاورههای ارزشمندی ارائه کرد . این نوع نمایشها با ارتباط با مخاطب است که ارزشهایش مشخص میشود . من تلاش کردم نقطه عطفهایی برای ایجاد ارتباط با مخاطب نمایش انجام بدهم. اگر میخواستم طبق نمایشنامه اصلی ، نمایش را روی صحنه ببرم در حدود سه ساعت زمانش میشد و این زمان از حوصله تماشاگر امروزی خارج است و سجاد افشاریان با توانمندی زمان نمایش را حدود یک ساعت کرد . نمایش دارای سه پرده است و در پرده اول و شروع نمایش با فضای کمدی و در پرده دوم به توطئهچینی و در پرده سوم به نابودی و تراژدی ایوان پرداخته میشود .
** به چه دلیل در دوران بازیگریتان کمتردرنقش های کمدی بازی کردهاید ؟
مردم من را بیشتر با کارهای جدی و رئال میشناسند. در ضمن کمتر متن طنز و کمدی خوبی برای بازی به من پیشنهاد نشده بود که بتوانم آنها را برای بازی کردن انتخاب کنم. البته در تئاتر بیشتر نقشهای کمدی کارکردهام.
** امسال را با فیلم محبوب و پرفروش خوب ، بد ، جلف آغاز کردید؟
پیمان قاسمخانی را از زمان بازیام در فیلم «شاه کلید» ساخته سامان مقدم میشناسم . در این فیلم بهاره رهنما نقش خواهرم را بازی میکرد و قاسمخانی سر صحنه میآمد و با من حرف میزد. بعد از صحبت کردن ، قاسمخانی عنوان کرد که قصد دارد فیلمی بسازد و برای من نقشی درنظرگرفته است و در ادامه توسط تهیهکننده کار بازی در «خوب ، بد ، جلف» دعوت شدم و بازیاش کردم و خوشحالم فیلم موفق و پرفروشی شده است.
- 10
- 6