جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳
۱۸:۱۴ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۳۰۲۳۶۸
چهره ها در سینما و تلویزیون

حرف‌های هنرمندان در نشست «طرح مطالبات از رییس‌جمهور»

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,نشست دانشگاه علم و صنعت
رضا کیانیان در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت گفت: ما اگر فقط به مردم نان برسانیم و فرهنگ را حذف کنیم، خطر بزرگی جامعه را تهدید می‌کند. آقای روحانی به هنر توجه زیادی ندارد، اما به فرهنگ دارد.

به گزارش ایسنا،  رضا کیانیان، عبدالجبار کاکایی، صدیق تعریف و سلمان امین با حضور در یک نشست دانشجویی، از مطالبات فرهنگی - هنری‌شان از دولت دوازدهم سخن گفتند.

 

در ابتدای این نشست که روز سه‌شنبه (۹ خردادماه) در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، پس از قرائت بیانیه‌ی انجمن اسلامی «رویش» به عنوان برگزارکننده این نشست و پخش کلیپ سخنان محمود دولت‌آبادی خطاب به حسن روحانی، رضا کیانیان بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در سخنانی گفت: جامعه بدون فرهنگ پیشرفت نخواهد کرد و فرهنگ زمانی به وجود می‌آید که جامعه رفاه نسبی داشته باشد. در دوره اخیر ریاست جمهوری بحث سر محرومیت‌زدایی بود، اما چگونه باید محرومیت‌زادیی کرد؟ با یارانه دادن یا ایجاد فرهنگ؟! اگر فرهنگ نباشد، نان و آب هم نیست.

 

او ادامه داد: فرهنگ همیشه در سبد خانواده متوسط جامعه است، اما با بروز فشارهای مالی، اولین چیزی است که از این سبد خارج می‌شود. ما فکر می‌کنیم نان شب مساله ما است، در صورتی که خیلی‌ها فقیرند، اما حقیر نیستند و شرافت خود را از دست نمی‌دهند.

 

کیانیان خاطرنشان کرد: اگر عکس این موضوع  که تا گرسنه می‌شویم، فرهنگ را فراموش می‌کنیم در کشور ما نهادینه شود، پیشرفته خواهیم شد. اما حالا که فرهنگ را برای نان شب قربانی می‌کنیم پیشرفته نمی‌شویم. ما می‌گوییم اول باید سیر شویم، بعد ادب را می‌آموزیم.

 

او با طرح این پرسش که فرهنگ در کجا به وجود می‌آید، بیان کرد: هر گاه جامعه آرامش ببیند، شکوفایی فرهنگی اتفاق می‌افتد. در دوره آقای روحانی همانقدر فقر و بیکاری وجود دارد؛ اما فرهنگ نیز هست. ما اگر فقط به مردم نان برسانیم و فرهنگ را حذف کنیم، خطر بزرگی جامعه را تهدید می‌کند. آقای روحانی به هنر توجه زیادی ندارد، اما به فرهنگ دارد، همین که دفترچه‌ای به نام حقوق شهروندی چاپ می‌شود، جالب است. از طرفی نیاز تاریخی ما به این نقطه رسیده است و از سویی فردی هست که جرات می‌کند این کار را انجام بدهد.

 

وی تاکید کرد: اگر ما به حقوق اجتماعی خود واقف شویم، دارای فرهنگ می‌شویم.

 

در ادامه این نشست صدیق تعریف - خواننده- با اشاره به فعالیت‌های زیرزمینی گروه شیدا و عارف در پیش از انقلاب اظهار کرد: این گروه‌ها را افرادی رهبری می‌کردند که در جهت اعتلای فرهنگی کار می‌کردند. کنسرت‌هایی از آن ها مشتمل بر سرودهای اجتماعی‌-تاریخی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار شد. من به عنوان خواننده کُر در اجرای سال ۵۸ این گروه در دانشگاه علم و صنعت حضور داشتم، اما دانشجویان تندروی آن زمان بساط این اجرا را به هم زدند و نگذاشتند کنسرت برگزار شود. خواستم بگویم این مناقشاتی که امروز در هنر وجود دارد از  ۳۸ سال پیش شروع شد و تاکنون ادامه دارد و این ادامه همان می‌شود که آقای لاریجانی نامه‌ای را در جواب وزیر ارشاد مبنی بر وجود اشکال شرعی در ربنای استاد شجریان می‌نویسد. باید از آقای لاریجانی پرسید سال‌ها اذان موذن زاده اردبیلی پخش می‌شود که این تنها اذان ایرانی است؛ آیا آن هم نباید پخش شود؟

 

وی اضافه کرد: این داستان‌ها همچنان ادامه دارد. رفع آن‌ها همان فرهنگ‌سازی است. این شما دانشجویان و ما هستیم که باید حتی شده یک قدم در این زمینه به جلو برویم.

 

همچنین عبدالجبار کاکایی - شاعر و ترانه‌سرا - گفت: ما در ادبیات سنتی سندهای مبنی بر اولویت فرهنگ داریم. اما حالا داریم به کسانی اثبات می‌کنیم که فرهنگ مقدم است، که خود مدعی هستند.

 

او با بیان حکایتی از گلستان سعدی در  این زمینه ادامه داد:‌ وقتی کشوری در ۷۰۰ سال پیش چنین نگاهی به فرهنگ داشته، چرا اکنون دچار رفتارهای خلاف فرهنگ می‌شود؟ انتخاب مردم در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری یکی از هوشمندانه‌ترین اتفاقات ایران در دوران پس از مشروطه بود.

 

کاکایی اضافه کرد: در طول تاریخ شتاب در رفتار ما باعث شده اشتباهاتی را انجام دهیم، من چند روز پیش از انتخابات سوار ماشینی شدم و از راننده پرسیدم «به چه کسی رای می‌دهی؟» او جواب داد «به آقای رییسی» پرسیدم «چرا» و او گفت «خب حالا یکی دیگر روی کار بیاید». این تنوع‌طلبیِ ما ناشی از شتابی است که مردم برای تحول به دنبال آن می‌گردند، اما به دنبال ثبات نیستند.

 

در ادامه سلمان امین - داستان‌نویس - با خواندن ترانه‌ای که در فروردین ماه سال ۸۸ سروده بود، بیان کرد: من پس از انتخابات ۸۸ ناامید شدم، اما در این دوره از انتخابات احساس کردم آن زمان چه زود ناامید شده بودم . من به سه دلیل از منظر  فرهنگی، مطالبه‌ای از دولت ندارم. اول اینکه در زیر فشار هجمه‌های بی‌انصافانه نسبت به دولت ما دیگر فیتیله را پایین کشیدیم و دوم این که آقای روحانی آنقدر وعده داده که اگر به نصف آنها همه عمل کند، یکی از موفق‌ترین دولت‌های بعد از انقلاب خواهد بود.

 

او اضافه کرد: اما مهم‌ترین دلیل من این است که اساس مطالبه‌گری فرهنگ از دولت‌مردان به مثابه سیاستمداران امری غلط و ورای آن غیراخلاقی است. مطالبه اجازه دادن برای قدرت بیشتر، از کسی که در اوج قدرت است امری پارادوکسیکال است. واقعیت این است که قدرت قدرت را بر نمی‌تابد. خواسته من این است که دست از سر ما بردارید و بگذارید کار خودمان را انجام دهیم.

 

به گزارش ایسنا، پس از حضور نماینده  دانشجویان روی صحنه و طرح پرسش‌هایی از سوی او مبنی بر مظلوم و کوچک بودن جامعه هنری، از تهی سرشار شدن هنر و درخواست ارائه راه‌کاری برای آشتی دادن جوانان با هنر، کیانیان بیان کرد: من به جزییات اعتقاد دارم. حرف‌های کلی می‌تواند گفته شود بدون اینکه معنایی داشته باشد. بیانه‌ای که امروز در این جلسه خواند شد پر از دشمنی و خط‌شکنی‌ است. فرهنگ یعنی همین که هر کس به سبک خودش زندگی کند.

 

این هنرمند با بیان اینکه یکی از معضلات جامعه ما همانندسازی است، گفت: این یعنی ما می‌خواهیم بقیه را به خود شبیه کنیم، اما چه حقی برای این کار داریم؟  ما باید کاری کنیم و امکاناتی را فراهم آوریم که هر کس شبیه به خودش باشد. اینگونه به خلقت اولیه برمی‌گردیم. خدا ما را متفاوت آفریده و هر کدام از ما بر اساس قاعده‌ای به شکل‌های متفاوت هستیم.

 

او در ادامه اظهار کرد: فردیت مهمترین چیز است. اگر فردیت را لِه کنیم، چه فرقی با هیتلر و استالین داریم؟ من به عنوان فردی که کار هنری انجام می‌دهم می‌گویم هیچکدام از کارهایم را برای مردم انجام نمی‌دهم، بلکه این‌ها برای فردیت و تنهایی خودم است. من محصول جامعه‌ای هستم که تفکر و راهبردی دارد، بنابراین هر کاری می‌کنم از آن تفکر بر می‌آید.

 

کیانیان گفت: من نمی‌خواهم مردم را به خود بدهکار کنم، اگر از کار من خوش‌شان می‌آید «فبها» و اگر نمی‌آید «کفها». کسی که همیشه برای مردم کار کند، نوکر مردم می‌شود. اما خلاقیت خودش کجا می‌رود؟ پوپولیسم یعنی همین! با همانندسازی در ابتدا فردیت، سپس خلاقیت و در نهایت فرهنگ از بین می‌رود.

 

تعریف نیز با بیان اینکه ما باید تمرین دموکراسی کنیم، گفت:‌ ما باید دیگر اندیشه‌ها را نیز بربتابیم. من انتظار دارم پس از ۴۰ سال از آن کنسرت در دانشگاه علم و صنعت به جایی برسیم که در تغییرات ایجادشده، نشانه‌هایی از برتافتن یکدیگر را ببینیم. این کار تمرین سختی است. رضا کیانیان نه اینکه با مردم نیست بلکه بیشتر با آنهاست زیرا به آنها حق انتخاب می‌دهد.

 

در بخش بعدی این نشست، کاکایی گفت: مطالبات تبدیل به یک کلیدواژه شده است و باید این را به فال نیک گرفت. من از سال‌های اول انقلاب سرودن شعر را شروع کردم. در آن زمان ابتدا گفتمان ما تبلیغی نبود، بلکه تحلیلی بود؛ اما در دهه ۶۰ به سمت مُبلغ شدن و مروج شدن پیش رفت. تنها گفتمانی که ۳۰ سال است از این روش کنارگیری کرده و نخواسته مُبلغ و مروج باشد، شعر و ادب است.

 

وی تاکید کرد:‌ شعری که ما در آن تربیت شده ‌بودیم زیر بار این امتیازات نمی‌رفت و ۳۰ سال است این گفتمان مستقل در جامعه تربیت می‌شود. ما تا به حال در جایی قرار داشتیم که کل جامعه قرار داشته است.

 

این ترانه‌سرا با بیان اینکه در صنف ادبیات اختلافات گسترده‌ای داریم، به سقوط موسیقی اشاره و اظهار کرد: در جامعه‌ای که آزادی ترانه اجتماعی نباشد موسیقی آن به سمت هوای نفسانی عدول می‌کند.

 

امین نیز درباره همانندسازی بیان کرد: ما ناخودآگاه همه را مانند خودمان می‌بینیم، به عنوان مثال کتابمان فروش نمی‌رود مردم را به جهل متهم می‌کنیم. ما فکر می‌کنیم با پخش صدای محمدرضا شجریان همه جانشان برای او درمی‌رود؛ اما نمی‌بینیم یک خواننده (امیر تتلو)  بغ بغو می‌کند و به دنبال آن یک میلیون نفر بغ‌بغو می‌کنند. ما باید بپذیریم چه در وجه بیمارگونه و چه در وجه طبیعی جامعه دچار تکثر شده و ما گوناگونیم. ما فکر می‌کنیم  به دلیل این که یک سری حرف‌ها را شکلات‌پیچ کرده‌ایم حق داریم.

 

در بخش پایانی این نشست کیانیان گفت: اگر من عضو کمپین‌های مختلفی مانند کمپین حفظ دریاچه ارومیه می‌شوم، این کار را برای خودم انجام می‌دهم و کسی به من بدهکار نیست. من فکر می‌کنم کار درستی انجام می‌دهم. آن را اعلام کرده و می‌گویم اگر شما هم فکر می‌کنید کار درستی است انجام بدهید. من حسابم را با همه روشن کرده‌ام و حتی با دشمن‌های خودم نیز دشمن نیستم.

 

او ادامه داد:  من نمی خواهم چیزی را حذف کنم و جای آن چیز دیگری بیاورم. من می‌دانم اگر دریاچه ارومیه خشک شود طوفانی از ریزگردها به وجود می‌آورد که ریزگردهای خوزستان در برابر آن هیچ است. دنبال این مسئله مهاجرت و جنگ پیش می‌آید. آنگاه سرنوشت من و فرزندانم چه می‌شود؟ وقتی من منفعتم را در منفعت شما می‌بینم با هم دوست خواهیم بود.

 

این بازیگر سینما و تئاتر در ادامه بیان کرد: در انتخابات فصل خطاب همه این است که رییس دولت شوند تا قانون اساسی را اجرا کنند. اگر کسی در همان ابتدا قانون اساسی را قبول نداشته باشد من به او رای نمی‌دهم. من هم این قانون را قبول دارم و اگر هم به آن ایرادی می‌گیرم باید از طریق همین قانون اقدام کرده و آن را تصحیح کنم.

 

کیانیان رو به دانشجویان گفت: شما باید با حقوق صنفی خود آشنا شوید و  این موضوع حتما در دفترچه حقوق شهروندی است. اگر ما به چنین مواردی آگاه باشیم دو هفته به انتخابات مانده وحشت نمی‌کنیم که چه کسی قرار است انتخاب شود! اتفاق شگفت‌انگیزی که در این دوره رخ داد، این بود که مردم ما به ۲۵۰ هزار تومان یارانه نه گفتند. چند کشور در دنیا به یارانه نه گفتند؟ مردم ما تا این اندازه پرواز کرده‌اند. چهار سال پیش آقای روحانی از هنرمندان خواست از مردم بخواهند یارانه نگیرند، زیرا این کار به ضررتان است.

 

او اضافه کرد:‌ شما هم اگر به عنوان دانشجو به حقوق خودتان آشنا شوید مملکت گلستان می‌شود.

 

 

 

 

 

  • 11
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش