شنبه ۰۳ شهریور ۱۴۰۳
۱۰:۰۰ - ۰۷ تير ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۴۰۱۳۵۷
چهره ها در سینما و تلویزیون

پرستو گلستانی، بازیگر و کارگردان تئاتر و تلویزیون:

کمک به نیازمندان با برگزاری شوی لباس فرق دارد

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,پرستو گلستانی

به گزارش جام جم آنلاین، عید فطر، زمان مناسبی بود تا با پرداخت فطریه و کمک به نیازمندان شکل زیباتری بگیرد. همین مناسبت باعث شد سراغ پرستو گلستانی برویم و با او درباره حضور و تاثیر هنرمندان در کارهای خیر گپی بزنیم.

 

گلستانی خیلی شفاف و واقع‌بینانه به پرسش‌های ما پاسخ داد.

 

برخی از هنرمندان در حرکت‌های خیرخواهانه شرکت می‌کنند. آیا این حضور تاثیری در مردم و تشویق آنها برای شرکت در چنین حرکت‌هایی دارد؟

کمک به نیازمندان، زنان سرپرست خانوار یا کودکان کار، رفتاری پسندیده و خوب است به شرط این‌که عمق داشته باشد و از شکل تظاهر و شو خارج شود.نمی‌خواهم به همکارانم جسارت کنم یا فعالیت آنها را زیر سوال ببرم اما واقعیت این است، کسی که نیت کمک کردن دارد تلاش می‌کند آن را مخفیانه انجام دهد، این جور حرکت‌ها باید ادامه دار باشد نه این که یک عده دور هم جمع شوند و چند تا عکس بگیرند و آن را در فضای مجازی منتشر کنند و تمام !

 

فعالیت‌های خیرخواهانه باید ادامه‌دار باشد.آدم‌های معروف برای کمک به افراد واقعا نیازمند می‌توانند از شهرت و اعتبار خود استفاده کنند و از دولت یا موسسه‌های خصوصی که واقعا همت خود را در کار خیر صرف می‌‌کنند، یاری بگیرند.کمک‌رسانی و فعالیت‌های خیرخواهانه در کشور ما نیاز به فرهنگسازی دارد چون اکنون بیشتر شبیه شو و مهمانی شده است.

 

شاید به همین دلیل است که با وجود این همه خیریه به اصطلاح مردم‌نهاد مثلا تعداد کودکان کار روز به روز بیشتر می‌شود؟

فقر زیاد است و برای همین کودکان‌کار تعدادشان زیاد شده است.اما مکان‌هایی که لازم است روی این مساله کار کنند و این اتفاق تلخ را ریشه‌یابی کرده و به درمان آن کمک کنند، کم هستند. من سال‌هاست با جمعیت مردمی، دانشجویی امام علی(ع) همکاری می‌کنم و به واسطه آنها می‌دانم عمق فاجعه چقدر زیاد است و سازمان‌ها و خیریه‌های مردم نهاد هیچ‌کاری برای زنان و کودکان نیازمند نمی‌‌کنند.

 

سری به اینستاگرام بزنید تا ببینید چقدر خیریه‌ها زیاد هستند اما معلوم نیست چه کاری می‌‌کنند؟ پول‌ها را کجا خرج می‌کنند؟ عکس‌هایی که منتشر می‌کنند بیشتر شبیه مهمانی و شو لباس است تا فعالیتی خیرخواهانه!‌ من واقعا ذات این‌گونه حرکت‌ها و مهمانی‌ها را نمی‌فهمم.کمک به نیازمندان به فرهنگسازی نیاز دارد....

 

منظورتان از فرهنگسازی چیست؟

موسسات دولتی باید وارد موضوع شوند و ساماندهی مراکز خیریه را شروع کنند.به نظرم کار خیر که ریشه را درمان کند با راه‌اندازی کمپین و حرکت‌های سطحی امکان ندارد. مثلا ماه رمضان کمپین راه‌اندازی می‌کنند برای رضایت گرفتن از خانواده‌‌ها برای آزاد کردن افرادی که قتل غیرعمد انجام داده‌اند.

 

چند تا هنرمند می‌روند پیش آن خانواده‌ها و به هر صورتی شده آنها را متقاعد می‌کنند که رضایت بدهند و آنها هم این‌کار را می‌کنند، اما هنرمندانی که وارد این موضوع شده‌اند بعد از گرفتن رضایت،آن خانواده را رها می‌کنند! در صورتی‌که بخش مهم کار آنها درست از زمان گرفتن رضایت شروع می‌شود.نباید این خانواده‌ها را به حال خود رها کرد باید کنار آنها ماند، بهشان سر زد تا آنها عمیقا با موضوع کنار بیایند و ماجرا در ذهنشان تمام شود. این‌جور کارها باید تداوم پیدا کند. اما متاسفانه در کشور ما همه چیز در سطح اتفاق می‌افتد و در نهایت به انتشار چند تا عکس در فضای مجازی ختم می‌شود.

 

سوال من این است که ما هنرمندان چرا مطالبات مردم نیازمند را با دولت مطرح و آنها را پیگیری نمی‌کنیم و همه چیز در حد شعار و مطرح کردن خودمان باقی می‌ماند؟

 

توانمند‌سازی زنان سرپرست خانوار و کودکان آسیب‌دیده و کار هم می‌تواند بخشی از این فرهنگسازی باشد؟

برخی از جاها مانند جمعیت امام علی(ع) کارهای بنیادی انجام می‌دهند، مثلا به بچه‌های ساکن محله دروازه غار سواد خواندن و نوشتن یاد می‌دهند از خانواده‌ بچه‌ها حمایت می‌کنند و مرتب با آنها جلسه می‌گذارند.به زنان سرپرست خانوار مثلا باید وام داد که کسب و کار راه‌اندازی کنند تا بتوانند روی پای خود بایستند.اما وام نیاز به حمایت دولت دارد، باید با مراکز دولتی هماهنگ کرد و از آنها کمک خواست.

 

بازیگران می‌توانند از شهرت خود استفاده و خیرین را تشویق به کمک کنند.چرا واسطه نمی‌شویم و از خیرین نمی‌خواهیم که برای زنان نیازمند، ایجاد شغل کنند؟ به نظرم قبلا این‌جور فعالیت‌ها بیشتر بود،اما الان تبدیل به شو و مهمانی شده و فعالیت عمیق و ارزشمندی صورت نمی‌گیرد.

 

کار خیر زمانی انجام می‌شود که ختم به کار مفید شود.این که بروی موسسه خیریه و چهار تا عکس یادگاری بیندازی که نامش فعالیت خیرخواهانه و کمک به نیازمندان نیست.فعالیت‌های خیرخواهانه مانند یک زنجیر است که اگر حتی یکی از حلقه‌ها نباشد، زنجیر معیوب می‌شود.

 

فضای مجازی بخصوص اینستاگرام انگار به جای کمک به نیازمندان و معرفی سازمان‌های مردم‌نهاد واقعی، به این‌جور فعالیت‌ها آسیب زد، چطور می‌توان از این فضا بهتر و کاربردی‌تر استفاده کرد؟

در فضای مجازی مثلا اینستاگرام، هویت واقعی آدم‌ها پنهان است و هر آدمی‌ می‌تواند خود غیرواقعی اش را عرضه کند.باور کنید روزانه چند نفر در دایرکت اینستاگرام من اعلام می‌کنند نیازمند کمک هستند حالا برای خودشان یا فرزندشان و ... برخی از آنها که با چند تا سوال خود را لو می‌دهند، می‌فهمم که کلاهبردار هستند، اما بعضی از آنها واقعا نیازمندند و باید به آنها کمک کرد.

 

بعضی از مردم فکر می‌کنند بازیگران به دنیای ثروت و پول وصل هستند و گرفتن مقداری پول از آنها اشکالی ندارد.ریشه این کار هم اجرای شوهایی است که هنرمندان به نام کار خیر انجام می‌دهند. خوشگل‌ترین لباس‌ها را می‌پوشیم و می‌رویم مثلا خیریه و اینستاگراممان را پر می‌کنیم. کی می‌گوید این کار خیر است؟ با گداپروری در هر شکلی که باشد، مخالفم. باید حتی برای نیازمندان هم اشتغال ایجاد کرد و این روش به پیگیری و صبر زیادی نیازمند است. باید نیازمندان واقعی را شناسایی و به آنها کمک کرد.

 

طاهره آشیانی

 

 

  • 10
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش