جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳
۲۱:۳۳ - ۱۳ تير ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۴۰۳۲۷۹
چهره ها در سینما و تلویزیون

نجمه جودکی:

مجری بی ادبی نیستم!

نجمه جودکی

مصاحبه نجمه جودکی با پژمان بازغی در «مردم گرام» در جاهایی به مجادله شباهت پیدا کرد و با واکنش های شدید در شبکه های اجتماعی رو به رو شد. توضیحات جودکی درباره این مصاحبه پرتنش را بخوانید.

گفت و گوی نجمه جودکی با پژمان بازغی چند روزی است در شبکه های اجتماعی بازتاب ویژه ای پیدا کرده. بخش هایی از این گفت و گو در رابطه با سوپراستار نشدن بازغی و اجرای او در تلویزیون که بیشتر به یک جور مجادله میان این دو نفر روی آنتن تلویزیون شباهت دارد، بین مخاطبان دست به دست می شود و خب واکنش های منفی زیادی را هم برانگیخته است. با وجود اینکه معتقدیم برخلاف جو موجود، جودکی در حین چالش با بازغی، بی احترامی خاصی نسبت به او نکرده اما در کل نسبت به بخش هایی از این مصاحبه  نقد هایی داریم که در گفت و گو با این مجری مطرح می کنیم.

«مردم گرام» هنوز تعریف مشخصی بین مردم پیدا نکرده یعنی ما به عنوان مخاطب نمی دانیم هدف این برنامه چیست. اگر در رابطه با مسائل شهری است، چرا با بازیگران مصاحبه چالشی می کنید؟ به طور کلی این برنامه چه هدفی دارد؟

به طور کلی رویکرد این برنامه درباره شهر است اما درون این بستر با هنرمندان هم گفت و گو می کنیم و آنها را به چالش می کشیم.

چرا به این نتیجه رسیدید که مصاحبه چالشی هم کنار سایر بخش های این برنامه قرار بگیرد؟

از اول قرار بود مصاحبه ها چالشی باشد چون به این وسیله هم برنامه دیده می شود و هم می توانیم یک ژانر جدید را ایجاد کنیم. این برنامه برای من یک اتفاق متفاوت بود و توانستم بعد جدیدی از خود را نشان دهم. اینطوری ثابت شد که فقط از خانم ها نباید در اجرای برنامه آشپزی یا مسابقه استفاده کرد. خانم ها می توانند در نهایت ادب مهمانشان را به چالش بکشند.

اما موضوع بحث چالشی در برنامه مشخص نیست. درواقع تو با یک هنرمند راجع به اثری که ساخته یا روی آنتن دارد صحبت نمی کنی. موضوع چالش ات خود شخص هنرمند است.

دقیقا. من خود آدم ها را به چالش می کشم نه در بستر موضوع دیگری. ما روی نقاط پررنگ زندگی کاراکترهای مختلف دست می گذاریم و جلو می رویم حالا ممکن است این نقاط مثبت باشد یا منفی. برای همین هم بعضی گفت و گوها بامزه و خنده دار از آب در می آید و بعضی های دیگر چالشی. مثلا با اکبر عبدی راجع به مشکلاتش با شریفی نیا صحبت کردیم.

درباره مصاحبه ات با پژمان بازغی به این مسئله اشاره کردی که تا وقتی تلویزیون مجری دارد، نباید در مناسبت ها  آنتن در اختیار بازیگران قرار بگیرد. می خواستی روش مدیران را به نقد بکشی یا با اجرای بازغی مشکل داشتی؟

من با اجرای پژمان بازغی هیچ مشکلی ندارم. به نظرم خیلی مجری خوبی است و کودک شو را هم خیلی خوب اجرا کرده. من خیلی کلی این حرف را زدم. منظورم به همه مدیرها و رسانه ملی بود نه بازغی.

اینکه یک بازیگر چرا سوپراستار نشده، واقعا موضوعی نیست که بشود راجع به آن چالش کرد. چرا باید هنرمند را در این مسائل به چالش بکشی؟

معمولا در مصاحبه با بازیگران سوال می شود که از کجا شروع کردید یا چند وقت است بازیگری را دنبال می کنید، و... اما هیچ وقت کسی از بازیگران نپرسیده چرا به آنجایی که می خواستید نرسیدید؟ ما یک انتظار دیگری از شما داشتیم. وقتی مسیر گفت و گو را مشخص کنی چالش هم در می آید.

نجمه جودکی

اما روندی که در مصاحبه با پژمان بازغی پیش گرفتی طوری بود که به نظر می رسید این بازیگر را برای اینکه سوپراستار نشده متهم می کنی. بعد هم که یک مرتبه او را با محمدرضا گلزار در دو کفه ترازو می گذاری و مقایسه می کنی. اینطوری مهمان برنامه آزرده نمی شود؟

اصلا. معلوم است که من هیچ مشکلی با آقای بازغی ندارم. حتی وقتی آقای بازغی در اینستاگرامش پست گذاشت اصلا اسمی از من نیاورد. گفت و گوی ما کاملا حرفه ای بود. اگر مصاحبه کامل را دیده باشی من گفتم که چرا استار نشدید و پژمان بازغی گفت: «ما اصلا در ایران استار نداریم.»

نه مسئله لحنی است که برای سوالت درباره یک مسئله شخصی انتخاب می کنی. مثلا می پرسی: «مگر بارکد به خاطر شما فروخت؟» اگر درباره سبک بازی یک نفر آدم چنین نقدی داشته باشد خیلی فرق می کند تا زندگی خصوصی او.

من نخواستم شخصیت این هنرمند را نقد کنم. هدف من نقد کاراکتری بود که پژمان در بارکد بازی کرده چون پژمان بازغی بسیار آدم باشخصیتی است و من با خود او کاری نداشتم. من می خواستم بُعد حرفه ای او را نقد کنم. تحلیل حرف های من این است که می خواستم بدانم، پژمان بازغی به عنوان کسی که چهره ای خوب و بازی قابل قبولی دارد چرا به جایی که باید می رسیده نرسیده و استار نشده. اما او در جواب اصرار بر این داشت که ما استار نداریم. من می خواستم اصرار کنم که چرا ما استار داریم.

اما از دید بیننده ها انگار او مدام دارد دلیل می آورد و تو مدام داری مقابلش می ایستی. برای همین است که یک مقدار مخاطبان با هدف برنامه مشکل پیدا می کنند.

جدای از هدف برنامه، خود من دوست دارم مصاحبه چالشی داشته باشم. همان طور که گفتم معتقدم «مردم گرام» یک وجهه دیگری از اجرای خانم ها را نشان داد و گفت که نجمه جودکی می تواند یک مصاحبه چالشی انجام دهد.

قبلا ژیلا صادقی، مژده لواسانی و آزاده نامداری هم در برنامه های دیگری شیوه جدیدی از اجرای خانم ها را نشان دادند و مصاحبه چالشی کردند.

درست می گویی، اما در تمام این مواردی که گفتی مجری خانم اواسط چالش کوتاه آمده. اما من کوتاه نمی آیم تا زمانی که جواب سوالم را بگیرم. البته به تازگی قرار است بخشی به برنامه اضافه شود به نام «کافه مردم» که در آن، خیلی واضح تر و چالشی تر با هنرمندان صحبت می کنیم.

گفت و گوی اخیرت با پژمان بازغی، چند روزی است در شبکه های اجتماعی و کانال های ماهواره ای دست به دست می چرخد و جنجال خاصی به پا کرده. در جریان این ماجرا هستی؟

خیلی از دست مردم ناراحتم که آنقدر راحت قضاوت می کنند. گفت و گوی چالشی، یک روندی داد. این گفت و گو هم از یک جایی شروع شده و در جایی به پایان رسیده. خیلی ها کل گفت و گو را ندیده اند و فقط از روی بخش کوتاهی که در شبکه های اجتماعی دست به دست شده، قضاوت کرده اند.

قبل از شروع برنامه با مهمان ها مطرح می کنی که می خواهی در چه زمینه ای وارد چالش شوی؟

اصلا قبل از گفت و گو صحبتی نمی کنم. برای همین آنقدر واقعی است.

پس اگر میانه راه از مسیر مصاحبه شاکی شود می تواند اجازه پخش ندهد.

بله می تواند. حتی در سری های جدید بهشان می گویم می توانید جواب دهید یا ندهید. اما درباره بعضی سوال ها اصرار دارم که حتما باید جواب دهد.

نجمه جودکی

هیچ محدودیتی از طرف برنامه هم نداری؟

نه اصلا. من در نهایت ادب با آنها گفت و گو می کنم. مجری بی ادبی نیستم.

چند شب قبل، مهمان هایی در برنامه داشتی که درست همین دو سه هفته پیش به ماه عسل هم آمده بودند. چرا روی آنها دست گذاشتی؟

مشکل برنامه ضبطی دقیقا همین است. اینکه تا به پخش برسد طول می کشد و شاید یک برنامه زنده، سوژه شما را بسوزاند. این مهمانانی که می گویید اول در برنامه ما آمدند و بعد از آن به برنامه ماه عسل رفتند اما پخش ما دیر شد و مردم آنها را اول در ماه عسل دیدند.

قرار بود حمید گودرزی مجری این برنامه باشد. چطور شد به تو رسید؟

بله من هم شنیده بودم که قرار است حمید گودرزی مجری باشد اما یک روز به من زنگ زدند و گفتند تو برای اجرا بیا. من حتی نپرسیدم که چرا حمید گودرزی کنار گذاشته شده. 

۷sobh.com
  • 9
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش