چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
۱۳:۲۴ - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۶۰۶۳۲۲
چهره ها در سینما و تلویزیون

محمد اسکندری: مردم مرا با اجرای خاصم می‌شناسند!

محمد اسکندری,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

به گزارش خبرگزاری صبا، برنامه «هفت ترانه» به تهیه‌کنندگی محمد رژدام در سال ۱۳۹۱ به منظور پخش هفت موسیقی در هفته دفاع مقدس تولید شد. این برنامه در ابتدا یک برنامه موسیقایی نبود اما با توجه استقبال مردم کم‌کم به سمت و سویی رفت که موسیقی و ترانه‌هایی را پخش کرد که منطبق با سلیقه مردم است.

 

این برنامه رفته رفته تبدیل به یک برنامه تخصصی موسیقی شد که در فصل جدید آن به مضامین و زیرساخت‌های موسیقی با حضور کارشناسان پرداخت و «ترانه باران» نام گرفت. نجمه جودکی، علیرضا بدیع، ‌محمد اسکندری، زهرا شوقی و محیا اسناوندی در این برنامه اجرا کرده‌اند. «صبا» با محمد اسکندری مجری برنامه «ترانه باران» گفت‌وگویی داشته است که در ادامه می‌خوانید:

 

شما ژانر‌های مختلفی را در اجرا تجربه کرده‌اید، مثل اجرا در شبکه قرآن، ورزش، سلامت و... از نظر شما یک مجری می‌تواند مدام حوزه‌‌اش را تغییر دهد؟ یا این‌که باید در یک حوزه‌ خبره شود؟

من ۱۵ سال در رسانه ملی فعالیت کردم و‌ دوست داشتم درختی با شاخ و برگ‌های متنوع باشم. در ابتدا کارم را از رادیو ورزش و سلامت شروع کردم، همچنین در شبکه سه و شبکه قرآن هم فعالیت داشته‌ام، ‌از این رو معتقدم مجری باید در همه زمینه‌ها کار کند زیرا او قیانوسی به عمق پنج سانتی‌متر است و باید نسبت به تمام موضوعات اطلاعات داشته باشد.

 

احساس ‌می‌کنم وقتی من در یک برنامه تلویزیونی حضور دارم نماینده مردمی هستم که صاحبان اصلی فرهنگ‌ و هنر هستند. اگر یک مجری در حین اجرا بتواند به تمام زبان‌ها و گویش‌های مردم کشورش صحبت کند برای او یک حسن محسوب می‌شود و مورد توجه مردم قرار می‌گیرد. البته که حضور در یک برنامه تخصصی نیازمند تخصص هم هست.

 

من می‌توانم ادعا کنم جز معدود مجریانی هستم که در حوزه معارف دینی و اعتقادات مذهبی کارشناس و مجری کارشناس هستم، در حوزه ادبیات پارسی حاضرم با بسیاری از مجریان و کارشناسان مناظره کنم همچنین در حوزه برنامه‌های اجتماعی و خانواده هم کاملا اطلاعات دارم.

 

دعوت از شما در برنامه «هفت ترانه» چه طور شکل گرفت؟

من برنامه «هفت ترانه» را به تهیه‌کنندگی محمد رژدام آغاز کردم. این برنامه در هفته دفاع مقدس شروع شد. در آن زمان حتی به من نگفتند که برنامه موسیقی محور است فقط گفتند که قرار است هفت ترانه به بهانه گرامی‌داشت مردان دفاع مقدس پخش شود، در واقع یک برنامه از ابتدا تخصصی موسیقی نبود.

 

با این بهانه‌ برنامه «هفت ترانه» آغاز شد و با استقبال جدی مردم و همراهی‌هایشان تداوم پیدا کرد و آرام آرام به سمت یک برنامه موسیقایی رفت و در زمان خودش یکی از پربیننده‌‌ترین برنا‌مه‌های رسانه ملی بعد از برنامه «نود» شد. من حدود ۱۰ سال در حوزه قرائت قرآن و تواشیح دستگاه‌های موسیقی قرآنی کار کردم.

 

آیا اشکالی دارد که در حوزه موسیقی اجرا کنم؟ حدود شش سال من نوازنده نی بودم، سه سال سه‌تار زدم، با موسیقی و نت‌های موسیقی زندگی کردم، ملودی‌ساز بودم، ترانه‌سرایی را تجربه کردم و حدود ۱۴ سال است که موسیقی را می‌شناسم به هر حال توانستم در حوزه موسیقی چند قدمی بردارم و در دایره بزرگ هنرمندان نام و نشانی ثبت کنم.

 

در ابتدا «هفت ترانه» برنامه تخصصی موسیقی نبود، می‌توانیم امروز از «ترانه باران» به عنوان یک برنامه تخصصی موسیقی نام ببریم؟

در روزهای اول پخش «هفت ترانه» هدف این نبود که برنامه تخصصی باشد، اما بعد‌ها مطالبات کارشناسان موسیقی کشورمان ما را به این سمت کشاند که این برنامه باید تخصصی باشد و قرار شد معماری و ساختار برنامه در حوزه شعر و ادبیات، موسیقی و ملودی کار کند. در حال حاضر برنامه «ترانه باران» در این دو سال اخیر به صورت تکنیکی و تخصصی در حوزه صداسازی و صدا‌شناسی کار می‌کند.

 

ناگفته نماند از قِبَل این برنامه، برنا‌مه‌های دیگری مثل «ساعت۲۵ » و«شب کوک» متولد شدند. «ترانه باران» در حال حاضر تخصصی است چون آهنگسازان و نوازنده‌های متخصص به بهانه ارائه و انتقال تجربیاتشان به برنامه می‌آیند و درباره مباحث اخلاقی هنرمندان، سبک‌های موسیقی، ‌دستگاه‌های سنتی و مفاهیم موسیقی به گفت‌وگو می‌نشینند.

 

همان‌طور که خودتان را در حوزه معارف کارشناس می‌دانید فکر می‌کنید در حوزه موسیقی نیز کارشناس هستید؟

اگر زمینه ذهنی نگران کننده‌ای برای کسی فراهم نشود بله. من در حوزه موسیقی هم می‌توانم به عنوان کارشناس با اساتید موسیقی راجع به زیرساخت‌های موسیقی ایران، دستگاه‌ها،‌گوشه‌ها و در واقع مایه‌های موسیقی اصیل و سنتی ایران بحث کنم. البته علاقه‌مند هستم که بیشتر درباره موسیقی سنتی صحبت کنم زیرا آینده مملکت است و معتقدم موسیقی وارداتی ربطی به فرهنگ ما ندارد بلکه ما موسیقی ریشه‌دار و وطنی داریم که باید به آن بپردازیم.

 

برنامه «هفت ترانه» و «ترانه باران» مجری‌های زیادی عوض کرد، چه چیزی باعث تداوم همکاری شما با این گروه شد؟

برنامه «ترانه باران» هر شب پخش می‌شود و تعطیلی ندارد؛ مردم هم علاقه‌مندند مجریانی را در برنامه ببینند که گفتار و بیانشان متناسب با شأن مردم و هنرمندان باشد. این‌که من از اولین روز برنامه از سوی مدیران شبکه به برنامه دعوت شده و تا به امروز ماندگار شدم به خاطر پذیرفتن مخاطبان است.

 

شاید ورود در برنامه از طریق معرف و رابطه سخت باشد اما ماندگاری در آن سخت‌تر است. خیلی از مجریانی که نتوانستند در این برنامه ماندگار شوند به این دلیل بود که نتوانستند خودشان را با سبک این برنامه هماهنگ کنند، بنابراین ترجیح دادند بروند.

 

ما الان مجریانی داریم که شبکه‌های سراسری را به شبکه‌ای از جمله «شما» ترجیح می‌دهند در صورتی که الان شبکه مهم نیست بلکه نوع و ساختار برنامه مهم است. همکاران ما نباید بین شبکه‌ها تفاوت قائل شوند بلکه باید به برنامه و کیفیت آن نگاه کنند. ما در برنامه بحث اقوام را داریم و من به عنوان یک مجری باید از آذری‌ها، شمالی و جنوبی‌های حرف بزنم که ایرانی‌اند و حق ندارم از قوم، ‌قبیله و گویشی جانبداری کنم و باید همه را در یک قاب زیبای جغرافیایی ایرانی ببینیم.

 

برنامه «هفت‌ترانه» و «ترانه باران» چقدر در شهرت شما تاثیر‌گذار بوده است؟

در پانزده سالی که در تلویزیون بودم به اندازه‌ای که در «هفت ترانه» درخشیدم در شبکه‌های دیگر دیده نشدم. امروزه با حضورم در برنامه «هفت ترانه» و «ترانه باران» و اجرای خاصم اغلب مردم مرا می‌شناسند، منظورم از اجرای خاص این است که ما مجریان نباید برای مردم نقش بازی کنیم و باید خودمان باشیم.

 

من نشاط، صداقت در کلام، صراحت در بیان،‌ افتادگی و تواضع را رمز محبوبیت خودم می‌دانم. ضمن این‌که در برنامه‌های صبحگاهی شبکه پنج سیما حدود شش سال ساعت پنج صبح از خواب بیدار و برای برنامه‌های صبحگاهی آماده می‌شدم و حدود سه سال در شبکه سه سیما برنامه «صبح آمد» را اجرا کردم و شبکه قرآن و معارف سیما هم برنامه صبحگاهی داشتم. نشاط و شادابی در برنامه‌های صبحگاهی باعث شد این خصوصیت حتی در برنامه «هفت‌ترانه» و «ترانه باران» نیز نمود پیدا کند.

 

اکرم رضایی

 

 

  • 25
  • 7
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱۱
غیر قابل انتشار: ۱۴
جدیدترین
قدیمی ترین
مردم تو را به این میشناسند که برنامه ای داری که ادعا میکنی هدفش احیای موسیقی سنتی است اما خبر از مرگ پرویز مشکاتیان نداری
مردم تو را به این م...
بزرگوار ۱۴ سال است که موسیقی کار می‌کنند،
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش