چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳
۱۹:۲۵ - ۰۹ آبان ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۸۰۲۵۰۸
چهره ها در سینما و تلویزیون

فرهاد قائمی از نقشش در سریال سّر دلبران می گوید

فرهاد قائمی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران
فرهاد قائمیان خیلی سخت انتخاب می‌کند و ترجیح می‌دهد هر بار در نقشی متفاوت ظاهر شود؛ این اتفاق هم در سینما افتاده و هم در تلویزیون. او در فیلم «ناخواسته» دیالوگ نداشت و فقط با چشم بازی می‌کرد، اما با چند سکانس کوتاه، توانست نقش ماندگاری را در ذهن بیننده ثبت کند.

به گزارش جام جم،وقتی کارنامه تلویزیونی او را بررسی می‌کنیم، تعداد کارهایش به انگشتان دو دست نمی‌رسد؛ در این باره می‌توان به سریال‌های وفا، شوق پرواز، سرزمین کهن، تعبیر وارونه یک رویا، نردبام آسمان، یادآوری و زمانی برای عاشقی اشاره کرد. او در یک سریال نقش جاسوسی به نام خرچنگ را بازی می‌کرد و در یک مجموعه تاریخی نقش ترخان را به عهده داشت و در اثر دیگری نقش پلیس خاصی را ایفا می‌کرد. قائمیان این روزها در سریال تلویزیونی «سر دلبران» به کارگردانی محمدحسین لطیفی در یزد مشغول بازی است. او نقش بهمن را به‌عهده دارد. همین بهانه‌ای شد تا با او گپ و گفت صمیمانه‌ای داشته باشیم.

 

آقای قائمیان مخاطب همیشه شما را در یک شخصیت تازه می‌بیند. در سریال سر دلبران چه نقشی را بازی می‌کنید؟

نقش بهمن را بازی می‌کنم که برایم خیلی هم جذاب است.

 

درباره بهمن توضیح می‌دهید که چگونه شخصیتی است؟

(با خنده) مثل خودم خیلی شیرین است!

 

حال به غیر از شیرین بودن، مثبت است یا منفی؟

حیف است پاسخ این پرسش را بدهم. بهتر است صبر کنید تا مجموعه پخش شود.

 

با توجه به این‌که سعی می‌کنید در هر اثر یک شخصیت متفاوت ارائه دهید، چه چیزی شما را برای بازی در سریال سر دلبران وسوسه کرد. حضور لطیفی در کسوت کارگردان یا فیلمنامه؟

ما از چند ماه پیش در دمای ۵۲ درجه یزد، سریال سر دلبران را کار می‌کنیم. فقط می‌توانم بگویم همه بی‌تکلف در این مجموعه فعالیت می‌کنند. سریال سردلبران پر از حرف‌هایی است که برگرفته از خود نهج‌البلاغه و مسیری است که بزرگان رفته‌اند. مفاهیم سریال، دغدغه شخصی خودم هم است و این برایم مهم بود.

 

روزی که می‌خواستم سر صحنه سردلبران بیایم فقط سه تا چهار قسمت فیلمنامه آماده بود، حتی انتهای ماجرا را هم نمی‌دانستم؛ فقط می‌دانستم که می‌خواهم نقش بهمن را بازی کنم. چهارچوب کار خیلی شکل نگرفته بود و به خاطر اعتمادی که به لطیفی داشتم، پیذیرفتم. ضمن این‌که مفاهیم کار را خیلی دوست داشتم.

 

یکی دیگر از ویژگی‌های این سریال، حضور بازیگران ابرقدرت سینما و تلویزیون در آن است و افتخار می‌کنم کنار این بزرگان بازی می‌کنم. واقعا باید از قلم حسین حسنی، فیلمنامه‌نویس سریال تشکر کنم که بسیار زیبا قصه را نوشته است. انگار قصه برای یزد نوشته شده، در حالی که از ابتدا قرار بود تهران کار شود، اما بعد ماجرا تغییر کرد. مطمئنم اگر داستان این سریال در هر شهر دیگری اتفاق می‌افتاد، به این خوبی از کار درنمی‌آمد.

 

اشاره کردید مفاهیم سریال برگرفته از نهج‌البلاغه است. در این باره توضیح بیشتری می‌دهید؟

مفاهیم نهج‌البلاغه در کار مستتر است، نه این‌که شعار بدهیم؛ بلکه زیرپوستی به آن پرداخته شده است. به همین دلیل تاکید کردم که نویسنده، متن را شیرین و بی تکلف نوشته و در کنار هدایت کارگردان باعث شده شاهد یک کار دلچسب باشیم. یکی از لوکیشن‌های اصلی سریال، مسجد است و می‌توانم بگویم شخصیت قصه است. در سکانس‌هایی که در مسجد می‌گیریم، احساس می‌کنم هر شب در مسجد محله‌مان نماز می‌خوانم.

ما به ازایی هم برای شخصیت بهمن داشتید؟

نه، هیچ ما به ازایی نداشتم. سعی می‌کنم با توجه به هدایت کارگردان، کاراکتر را بازی کنم. از کلیشه شدن فراری هستم و می‌توانم بگویم نقش بهمن خیلی در لبه مرز قرار دارد. به همین دلیل چنین نقش‌هایی کار را سخت می‌کند و من با افتخار انجام دادم. از تهیه‌کننده و کارگردان تشکر می‌کنم، چون تولید چنین سریالی کار راحتی نیست.

همچنین به سهم خودم از اهالی یزد تشکر می‌کنم که نهایت همکاری را با گروه داشتند. در این مجموعه برزو ارجمند هم نقش یک روحانی را بازی می‌کند که کاراکترش را خیلی دوست‌داشتنی بازی کرده است.

 

بازی در مجموعه سر دلبران، پنچمین همکاری شما با محمدحسین لطیفی است. بعد از این چند تجربه او را به لحاظ کارگردانی چگونه توصیف می‌کنید؟

آقای لطیفی فضایی ایجاد می‌کند که هنرمند با تمام وجود برای نقشش انرژی می‌گذارد و خیلی خوب بازیگر را راهنمایی می‌کند و همین باعث می‌شود خروجی کار لذت‌بخش باشد. واقعا از همکاری با او لذت می‌برم.

 

این مجموعه ابتدا قرار بود ماه رمضان امسال پخش شود، اما به تعویق افتاد. مناسبتی بودن این مجموعه عاملی بود که شما را برای آن ترغیب کند؟

نه. مناسبتی بودن مرا وسوسه نکرد، بلکه مضمون اصلی برایم اهیمت داشت. خودتان می‌دانید که من بندرت کاری را می‌پذیرم و حتما قصه چیزی داشت که مرا برای بازی جذب کرد. البته منظورم این نیست که متفاوت هستم، اما ترجیح می‌دهم کارهایم قابل دفاع باشد. به هرحال سازندگان آثار نمایشی در تلویزیون باید در کار دقت بیشتری داشته باشند، چون مخاطبان این رسانه از همه اقشار هستند و ضمن این‌که سریال‌های طولانی باید آنقدر تعلیق داشته باشند تا بتوانند مخاطب را تا انتها جذب کنند.

 

برایتان فرقی نمی‌کند در سینما بازی کنید یا در تلویزیون و تئاتر؟

نه، تفاوت ندارد. هر یک از مدیوم‌های سینما، تئاتر و تلویزیون ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و آنچه اهمیت دارد این است که بازیگر نقشش را درست اجرا کند. اصل مهم، خوب بودن متن و کاراکتری است که پیشنهاد می‌شود. دوست دارم نقشی که می‌پذیرم با نقش‌های قبلی ام تفاوت داشته باشد. این برای من اهمیت دارد. از نقش‌هایی که مرا به چالش می‌کشاند، استقبال بیشتری می‌کنم. باید حواسمان در هر مدیومی به مخاطب باشد و بدانیم که چگونه نظر او را تامین کنیم.

 

 

 

 

  • 12
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش