چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
۱۹:۵۴ - ۲۰ آبان ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۸۰۵۱۸۲
چهره ها در سینما و تلویزیون

مرضیه برومند:

نگرانی دنیا فنی زاده تنهایی کلاه قرمزی بود

مرضیه برومند,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران
مرضیه برومند در آستانه سالروز تولد زنده یاد دنیا فنی زاده نگرانی دنیا قبل از مرگش را تنها ماندن کلاه قرمزی عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، برومند گفت: بیماری این هنرمند که در سال‌های آخر عمرش رسانه‌ای شده بود، این نگرانی را برای دوست‌دارانش به وجود آورده بود که اگر قادر به کار نباشد چه کسی جای او «کلاه‌قرمزی» را به حرکت در می‌آورد؛ مسئله‌ای که برای خود فنی‌زاده هم غم‌انگیز بود و در مصاحبه‌ای گفته بود: «نبودن من دو جور است؛ یکی این‌که من کلا نباشم که آن را فقط خدا می‌داند و دیگر این‌که من دیگر عروسک‌گردان کلاه قرمزی نباشم که این غم‌انگیز است. نه این‌ که تازه با این مسئله روبه‌رو شده باشم، قبلا هم به آن فکر کرده‌ام و اگر روزی گروهی که با آنان کار می‌کنم صلاح بدانند که کنار کلاه‌قرمزی نباشم، قبول می‌کنم.

 

مرضیه برومند که تجربه کارگردانی مجموعه‌ها و فیلم‌های عروسکی بسیاری را دارد، به بهانه سالروز تولد دنیا فنی زاده این گونه از وی یاد کرد:‌ «دنیا» را از بچگی می‌شناختم و خیلی تلخ است که هم پدرش زود از دنیا رفت و هم خودش. تلخ‌تر این است که دنیا یک دوران بیماری بد را پشت سر گذاشت و خودش می‌دانست که به زودی خواهد رفت. یکی از آخرین روزهایی که او را دیدم در جشنواره شانزدهم تئاتر عروسکی و برای افتتاح نمایشگاه عروسک‌های مرحوم جواد ذوالفقاری بود که دنیا هم آمد، آن هم با حالی خراب و دائما می‌گفت، قدر هم را بدانیم و سخت است که فقط وقتی یکدیگر را از دست می‌دهیم یادمان می‌افتد که باید با یکدیگر مهربان باشیم و قدر هم را بدانیم.»

 

او با اشاره به اینکه عروسک‌گردانی کاری مشکل و فرسایشی است، اضافه کرد: «بچه‌های عروسکی برای اینکه به یک عروسک زندگی ببخشند از جسم و جان و روح و روان خود مایه می‌گذارند، اما آنقدر که باید، قدر و ارزش کارشان دانسته نمی‌شود و حتی خودشان هم آن طور که باید شناخته نمی‌شوند. هر چند «دنیا» با مرگ زودهنگام خود این اثر را گذاشت که توجه مردم به هنرمندانی همچون عروسک‌گردان‌ها جلب شود و بدانند پشت این عروسک‌ها کسی است که گاهی در شرایط سخت و بدوی عروسک‌گردانی می‌کند.»

 

کارگردان فیلم «شهر موش‌ها۲» درباره سختی کار عروسک‌گردان‌ها گفت: «ما حتی در «شهر موش‌ها۲» هم با وجود دقت و تلاش زیادی که انجام دادیم تا بهترین موقعیت و فضا را برای عروسک‌گردان‌هایمان فراهم کنیم اما باز هم بچه‌ها به سختی و در شرایطی خطرناک کار کردند و باعث تأسف است که با وجود این شرایط بیشتر، صدای عروسک‌هاست که شناخته می‌شود و به یاد می‌ماند تا آن کسانی که عروسک‌ها را زنده می‌کنند. این وضع وقتی دردناک‌تر هم می‌شود که کار عروسک‌گردانی همیشه در معرض خطر است و کافی است یک نفر گله‌ای داشته باشد و آن وقت است که عوامل تولید به راحتی آن‌ها را حذف و جایگزین می‌کنند.»

 

برومند با یادآوری اینکه دنیا فنی‌زاده  بیشتر در کارهای حمید جبلی و ایرج طهماسب حضور داشته و کارهای سینمایی و تلویزیونی‌اش هم بیشتر از تئاتر بوده است، افزود: با وجود تجربه همکاری کم، نبود دنیا خیلی دردناک و دلخراش است چون بعد از یک دوران طولانی بیماری و در نیمه راه زندگی رفت. دنیا فنی‌زاده دختری دوست‌داشتنی و شاداب بود و حتی در روزهایی که حالش بد بود هم می‌خندید و همین هاست که از دست رفتن کسی چون او را ناراحت‌کننده می‌کند. البته شاید نباید این‌ها را به بهانه تولد او گفت، اما واقعیت این است که ما در حوزه عروسکی هنرمندان زیادی را از دست داده‌ایم؛ از کامبیز صمیمی مفخم بگیرید تا اردشیر کشاورزی و بیژن نعمتی و جواد ذوالفقاری و این آفت حوزه عروسکی است که این گونه هنرمندان خود را از دست می‌دهد.»

 

او ادامه داد: «با این حال خوشبختانه بچه‌های این حوزه خیلی خوب فعالیت می‌کنند، هر چند همیشه فعالان حوزه عروسکی با رنج و مشکلات عدیده مالی زندگی می‌کنند. در حالی که کارشان بسیار تکنیکی، خلاقه و ظریف است و همین پیچیدگی کار، آن‌ها را با مشکلات بدنی زیاد همراه می‌کند به طوری که بیشتر بچه‌های عروسکی مشکلاتی در گردن، کمر و دست‌های خود دارند و با وجود تمام این‌ها آنقدر دستمزد پایینی می‌گیرند که حتی نمی‌توان آن را حساب کرد.»

 

برومند در پایان با بیان اینکه «اگر فیلم «شهر موش‌ها ۲» موفقیتی به دست آورد و مردم آن را دوست داشتند، همه مرهون عروسک‌گردان‌ها و گروه تصویر و فیلمبرداری بوده است»، گفت: اگر این دو گروه نبودند اصل این فیلم اتفاق نمی‌افتاد چون آن‌ها فداکارانه کار کردند و امیدوارم بتوانم پشت صحنه این فیلم را آماده کنم تا علاوه بر آموزش، برای مردم هم یک نوع آگاهی از چگونگی کار عروسک‌گردان‌ها حاصل شود.»

 

دنیا فنی‌زاده فعالیت هنری‌اش را در سال ۱۳۶۴ با عروسک‌گردانی برنامه «چتر» آغاز کرد و در سال ۱۳۶۹ با عروسک‌گردانی فیلم سینمایی «گربه آوازخوان» در سینما ادامه داد.

 

او عروسک‌گردانی فیلم‌های سینمایی «کلاه قرمزی و پسرخاله»، «کلاه قرمزی و سروناز»، «نخودی»، «کلاه قرمزی و بچه‌ننه»، مجموعه‌های تلویزیونی «زاغچه کنجکاو»، «هادی و هدی»، «بزبز قندی»، «اتل متل»، «صندوق پست»، «قصه‌های خاله عنکبوت»، «جقجقه و فرفره»، «جینگیل و فینگیل»، «قصه‌های خاله قورباغه»، «روباه و خروس»، «دارا و سارا»، «رفوزه»، «قصه‌های آتقی»، «قصه‌های هاجر»، «موش نمکی»، «خانه گلپرانیا»، «شنگول و منگول»، «عطر و گلاب بپاشید» و «کلاه قرمزی» را در کارنامه هنری‌اش داشت.

 

بیماری این هنرمند که در سال‌های آخر عمرش رسانه‌ای شده بود، این نگرانی را برای دوست‌دارانش به وجود آورده بود که اگر قادر به کار نباشد چه کسی جای او «کلاه‌قرمزی» را به حرکت در می‌آورد؛ مسئله‌ای که برای خود فنی‌زاده هم غم‌انگیز بود و در مصاحبه‌ای گفته بود: «نبودن من دو جور است؛ یکی این‌که من کلا نباشم که آن را فقط خدا می‌داند و دیگر این‌که من دیگر عروسک‌گردان کلاه قرمزی نباشم که این غم‌انگیز است. نه این‌ که تازه با این مسئله روبه‌رو شده باشم، قبلا هم به آن فکر کرده‌ام و اگر روزی گروهی که با آنان کار می‌کنم صلاح بدانند که کنار کلاه‌قرمزی نباشم، قبول می‌کنم. فقط یک خواهش از آن‌ها دارم، این‌که اجازه دهند در کار باقی بمانم، حتی اگر قرار نباشد عروسک‌گردانی کنم.»

 

 

 

 

 

  • 9
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش