جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۲۰:۳۶ - ۲۹ آذر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۹۰۸۲۰۳
چهره ها در سینما و تلویزیون

واکنش اهالی رسانه به خداحافظی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد

حسین انتظامی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران
او کوشید در فضای مجازی نیز ساماندهی داشته باشد و زیر چتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسانه‌های نوظهور را گرد هم آورد و در این زمینه نیز توفیقاتی به دست آورد. شفاف سازی مدل و رقم پرداختی به هر رسانه نیز یکی دیگر از اتفاقاتی بود که انتظار نمی‌رفت هیچ گاه شاهدش باشیم

حسین انتظامی از تمشیت امور مطبوعات ایران سربلند بیرون آمدپس از آنکه خداحافظی حسین انتظامی با معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قطعی شد، طیف گسترده‌ای از فعالان رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی درباره عملکرد او در این دوران سخن گفتند و تاکید کردند او از تمشیت امور مطبوعات ایران سربلند بیرون آمد و یکی از موفق‌ترین عملکرد‌ها را در قیاس با معاونین پیشین مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته است.

 

به گزارش تابناک؛ فضای رسانه‌ای در سال‌های اخیر نسبت به یک دهه پیش بسیار پیچیده شده و با دو دهه پیش اساساً قابل مقایسه است. بحران استمرار حیات رسانه‌های مکتوب، توسعه سریع رسانه‌های مجازی، توسعه کارکرد شبکه‌های اجتماعی به عنوان رسانه و تقویت مفهوم شهروند-خبرنگار در کنار فراگیری بهره برداری از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان که در عمل نقش رسانه‌ را نیز عهده دارند، چالش‌های تازه‌ای پیش روی سیاست گذاران و مدیران حوزه رسانه در دولت قرار داد.

 

حسین انتظامی که بين سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶ به عنوان جوان‌ترين مديركل حوزه فرهنگی كشور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عهده دار مديريت اداره كل مطبوعات داخلی بود و در سال‌های بعد روزنامه جام جم را پایه گذاری کرده بود، سپس در روزنامه همشهری مدیریت کرده بود و در نهایت مدیریت مجموعه خبر را برعهده داشت، با کوله باری تجربه دوباره به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازگشته بود. او با توجه به راه اندازی همشهری آنلاین و خبرآنلاین، شناخت خوبی نسبت به چالش‌های فضای مجازی داشت و این یک مزیت برای رسانه‌‎های آنلاین بود.

 

حسین انتظامی از تمشیت امور مطبوعات ایران سربلند بیرون آمد

انتظامی در دوره حضورش در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که مصادف با دولت یازدهم و مدت زمان سپری شده از دولت دوازدهم بود، رویکردهای متفاوتی نسبت به اسلافش در پیش گرفت. یکی از مهم‌ترین رویکردها، صدور سریع و گسترده مجوز برای رسانه‌ها بود؛ مسئله‌ای در گذشته یک چالش عمده بود و مسیر دریافت مجوز یک رسانه آنچنان طولانی بود که در بسیاری از اوقات برخی نسبت به فروش مجوز نشریات‌شان -که حتی یک شماره از آن منتشر نشده بود- به قیمت بسیار بالا اقدام می‌نمودند.

 

او کوشید در فضای مجازی نیز ساماندهی داشته باشد و زیر چتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسانه‌های نوظهور را گرد هم آورد و در این زمینه نیز توفیقاتی به دست آورد. شفاف سازی مدل و رقم پرداختی به هر رسانه نیز یکی دیگر از اتفاقاتی بود که انتظار نمی‌رفت هیچ گاه شاهدش باشیم اما انتظامی توانست در دوره مدیریتش تا حدودی به مجموعه تحت نظرش شفافیت بدهد؛ شفافیتی که شاید حتی مطلوب برخی ذینفعان در حوزه مطبوعات نیز نبود اما باید رخ می‌داد.

 

در دوره انتظامی کمترین میزان برخوردها را رسانه‌ها نسبت به دوره مشابه پیشین شاهد بودیم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود را در مقام برخورد با رسانه‌ها قرار نداد و این امنیت رسانه‌ای از این جانب یک موهبت بود که انتظار می‌رود در دوره جانشین او نیز شاهدش باشیم و به یک سنت حسنه و اجتناب ناپذیر تبدیل شود.

 

وقتی انتظامی، در توییتی اعلام کرد که سلطانی فر جای او را گرفته و حتی با ادبیات مثبت از جانشینش سخن گفت، هیچ کس تعجب نکرد. انتظامی در این زمینه همواره رفتاری قابل توجه داشته است و شاید یکی از دلایل توفیقش در معاونت مطبوعاتی، همین مسئله باعث. خداحافظی آنلاین او و بازگشت احتمالی‌اش به فضای رسانه، با تقدیر گسترده اهالی رسانه از طیف‌های مختلف از او مواجه شد.

 

مدیریت جسور و تحول گرا داشت

سيدمحمد طباطبايي، مدير مسئول مجله نسيم بيداري درباره خداحافظی انتظامی نوشت: قبلا بارها گفته ام و اینجا تکرار می کنم، اگر در دولت اول اعتدال، برخی حوزه ها مزه اصلاحات نسبی ساختاری و عملکردی را چشیده اند، بی اغراق معاونت مطبوعاتی ارشاد با مدیریت جسورانه و تحول گرای انتظامی، انقلاب را تجربه کرده است. برقراری ضابطه به جای رابطه، حاکمیت قانون و شفاف سازی، توجه به رسانه های محلی و استانی و ضعیف تر که پشتوانه رسمی سیاسی نداشتند و اجرای طرح های جسورانه ای که برای پدرخوانده های رسانه ای نامطلوب و تحمل ناپذیر بود، فقط از عهده مدیر شجاعی چون وی برمی آمد.

 

هیچ مدیری تا ابد بر مسند خود نمی ماند، مهم یادگارهای برجای مانده مدیریتی است. بی تردید پس از انقلاب در حوزه معاونت مطبوعات و رسانه در کنار یاد خوش مرحوم احمد بورقانی، این نام نیک حسین انتظامی است که باقی خواهد ماند. 

 

البته از دو نکته مهم نباید غفلت ورزید، اوّل دشواری فراوانی که فراروی معاون جدید مطبوعات کشور است که باید پا جای پای مدیر توانمندی چون انتظامی بگذارد و انتظارات فراوانی که از نوع نحوه سلوک و روابط و مدیریت هوشمندانه وی آفریده شده را پاسخ گو باشد و دوّم مراقبت مجموعه فرهنگ و ارشاد و وزارتخانه متولی آن از یک سرمایه ارزشمند مدیریتی چون انتظامی است.

 

حتما وزیر محترم ارشاد به این مهم واقف است که از انباشت تجربة درخشان کسی که توانسته است شش دورة متوالی اعتماد مدیران مسئول مطبوعات را متوجه خود ساخته و عنوان نمایندگی آنان را در طی این مدت اخذ نماید، همچنان باید در حوزة فرهنگ و رسانه، در سطحی گسترده و مؤثرتر به نقش آفرینی و مدیریت سازنده و تحول گرایانه، اشتغال شایسته داشته باشد و زمینه های بهره مندی از استعداد و توانایی قابل تحسینش به نحو مطلوب مهیّا بماند.

 

محمد صالح مفتاح نوشت: «حالا که آقاي انتظامي مدير نيست راحت تر مي توان از او تعريف کرد که علي رغم اختلافات سليقه اي از بهترين مديران اين دولت بودند و شايد او را بهترين معاون مطبوعاتي دانست که در امور صنفي کار را چندين گام جلو برد.»

 

علي اصغر شفيعيان نوشت: «حسين انتظامي در چهار سال سخت، در حوزه ي رسانه خيلي زحمت کشيد. ايستادگي هايش در حمايت از رسانه ها را فراموش نخواهم کرد.»

 

حبيب يزدان پناه مدير خانه مطبوعات استان خراسان شمالي نيز نوشت: «اقتدار ايران اسلامي قبل از تحقق توانمديهاي نظامي مديون بلوغ فکري و شعور اجتماعي است که بي شک رسيدن به آن بسيار جز با تدبير ميسر نبود. جنابعالي در دوران حضور ارزشمندتان در معاونت مطبوعاتي نقشه راهي تدوين نموديد که مسير آن فرازمندي بينش و دانش و غايت آن داشتن ايراني آگاه ، ملتي شعورمند و صنفي متحد و حرفه اي بود. و صد البته مي بايست در کنار همه اين توفيقات، نگاه توسعه محور و گستردگي مطبوعات را نيز به آن افزود.»

 

 

 

 

 

  • 9
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش