دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۸:۲۶ - ۰۶ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۱۷۵۲
چهره ها در سینما و تلویزیون

گفتگو با محمد لقمانیان از کلاه قرمزی تا لقمه شو

محمد لقمانیان,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران
محمد لقمانیان می‌گوید هدف "لقمه شو" نقد مسائل روز اجتماع و آشنا کردن مخاطبان با حرفه عروسک‌گردانی است.

به گزارش هنرآنلاین: محمد لقمانیان عروسک‌گردان و صداپیشه مجموعه‌هایی چون "کلاه قرمزی" و "شکرستان" این روزها با خلق یک عروسک جدید سروصدایی در فضای مجازی ایجاد کرده و همه پیگیر اتفاقات شادی هستند که عروسک "لقمه" در مدت‌زمانی کوتاه رقم می‌زند. صدای لقمانیان را با عروسک بچه در مجموعه کلاه قرمزی به خاطر داریم و  عروسک‌گردانی عروسک محبوب این مجموعه فامیل دور. با این عروسک‌گردان و صداپیشه و خالق عروسک "لقمه" گپی زدیم که در زیر می‌خوانید:

 

آقای لقمانیان از فعالیت‌های جدید خود بگویید و اینکه روند فعالیت‌هایتان در تلویزیون و پس از مجموعه "کلاه قرمزی" به چه شکل است؟

سعی می‌کنم دیگر با تلویزیون همکاری نداشته باشم چرا که طی این سال‌ها تلویزیون پولی پرداخت نکرده و تهیه‌کنندگانی که با آن‌ها کارکردم، همراه خوبی نبودند. به‌طور مثال من در حال حاضر مبلغ زیادی از دستمزدم بابت همکاری با مجموعه "شکرستان" باقی‌مانده که هنوز پرداخت نکرده‌اند. خیلی هم علاقه‌ای به همکاری با تلویزیون ندارم. در چند سال گذشته از تلویزیون خیلی بدی دیدم و همه این عوامل باعث شد تا تمایلی به همکاری نداشته باشم. در حال حاضر پیشنهادهایی داریم ولی گزیده کاری را پیش گرفتم و کارهایی که خوب باشد و به "لقمه شو" ضرر نزند را انتخاب می‌کنم.

 

این گلایه‌ها به مجموعه "کلاه قرمزی" هم برمی‌گردد، چراکه این روزها اخباری منتشر می‌شود مبنی بر این‌که قرار است "کلاه قرمزی" از تلویزیون پخش شود، شما از این موضوع اطلاع دارید؟

"کلاه قرمزی" تنها پروژه‌ای بود که دستمزدها را به‌موقع پرداخت می‌کرد. متأسفانه برنامه خوبی مثل "کلاه قرمزی" سر یکسری لجبازی‌ها باوجود تمرین‌هایی که داشتیم و زمانی که برای آن صرف کردیم، با بی‌میلی از سوی سازمان مواجه شد و کار اجازه پخش نیافت. از وضعیت جدید مجموعه خبری ندارم و نمی‌دانم چه سرنوشتی شامل حال این مجموعه می‌شود، تنها شنیدم که مشغول رایزنی هستند تا بتوانند این مجموعه را به پخش برسانند.

 

برگردیم به "لقمه شو"... ایده خلق این ویدئوها چطور شکل گرفت؟

ایده از یک ویدئو خیلی کوتاهی در فضای مجازی شکل گرفت که با عروسک دیگری منتشر کرده بودم و محمد بحرانی دوست خوبم من را به شرکت "آینه جادو" وصل کرد و پیشنهاد همکاری داده شد و من هم از آن استقبال کردم و طی قراردادی این همکاری شکل جدی به خود گرفت و چند ویدئو ساختم که از طریق فضای مجازی منتشر و با استقبال خوبی مواجه شد.

 

 

در حال حاضر حق مالکیت اثر با شماست یا شرکت آینه جادو؟

به لحاظ مادی و معنوی شریک هستیم و شرکت انحصاری برای خودش نگرفته است. من مجری طرح هستم و به لحاظ کارهای مادی، حقیقی و حقوقی شریک و شرکت نیز خیلی خوب دست من را در خلق ایده‌های جدید باز گذاشته است.

 

با چه هدفی اقدام به تولید این ویدئوها کردید؟ چقدر مسائل تبلیغاتی و جنبه‌های مالی آن برایتان اهمیت داشت؟

در ابتدا باهدف تبلیغاتی به این عروسک نگاه نکردم و ایمان ندارم که کاری را شروع کنم و بادید تبلیغ به آن نگاه کنم. کار دلی و هنرمندانه بود و از قدیم هم گفتن هرچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند. ازآنجایی‌که عاشق کار و حرفه‌ام هستم به همین دلیل هم کاملاً دلی این کار را آغاز کردم، ولی قطعاً شرکت به‌عنوان پشتیبان چشم انداز رو به جلویی دارد و برای بخش تبلیغات نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته است. فعلاً به این نتیجه رسیدیم که تنها ویدئوهایی در حد یک دقیقه داشته باشیم تا مخاطب با دیدن آن شاد شود و در درجه بعدی بحث تبلیغ است تا مخاطب دل‌زده نشود. ما فقط هدفمان تولید یک کار هنری است تا بعد در کنار آن تبلیغی هم اگر باشد به شکلی باشد که مخاطب آن را بپذیرد و پس نزند. در درجه بعد این‌که می‌خواستم به‌عنوان یک هنرمند عروسک‌گردان شغلم را به همه مردم نشان دهم و برایم مهم بود. همیشه عروسک‌گردان‌ها و صداپیشگان از چشم مخاطب دور هستند و دوست داشتم مخاطب را با این حرفه آشنا کنم. درواقع قصدم این بود که هنرم را به‌تنهایی معرفی کنم. برنامه‌ای به‌ دور از تمام قوانین موجود به شکل آزاد با رعایت اصول اخلاقی که تاکنون در تلویزیون اجازه پخش آن داده نشده است. مردم تشنه اتفاقات جدید هستند و من در چارچوب قوانین اخلاقی سعی می‌کنم اتفاقات خوبی را رقم بزنم. ضمن این‌که مخاطب من در "لقمه شو" کودکان نیستند بلکه مخاطبی که در نظر گرفتم رنج سنی بزرگ‌سال است و با این حرکت خوراک فرهنگی و سرگرمی آن‌ها را فراهم می‌کنم.

 

محمد لقمانیان,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

تا چه اندازه در راستای فرهنگ‌سازی در "لقمه شو" فعالیت دارید؟

وقتی با وسواس اتفاقی می‌افتد فرهنگ‌سازی هم خودبه‌خود انجام می‌شود. همه معتقدند "لقمه شو" یکی از دابسمش‌های فاخری است که تاکنون کارشده و کاملاً متفاوت است. من کارشناس تئاتر عروسکی و کارشناس ارشد تئاتر هستم و با یک علم به سراغ این امر آمدم، تلاش کردم با ترکیبی علمی و احساسی این اتفاق را رقم بزنم که هم به لحاظ بصری و زیبایی‌شناسی چشم‌نواز باشد و هم این‌که هنر عروسک‌گردانی را نشان دهم. به لحاظ فرهنگی هم اگر بخواهیم به کارنامه "لقمه شو" نگاه بیندازیم، "لقمه شو" با خلق اتفاقات درست تلاش می‌کند تا حداقل مخاطبی که بیننده این اثر است کم‌کم دست به خلاقیت بزند و دابسمش‌های خلاقانه تولید کند و هر کاری را در فضای مجازی منتشر نکند. معتقدم فرهنگ‌سازی برای تلویزیون است چراکه مخاطب بیشتری دارد. من آزادانه یک حس درونی خوب را به دیگران منتقل می‌کنم و از این نظر بسیار خوشحالم. اگرچه به دنبال سرگرمی و شادی مردم از راه اخلاق و هنر هستم، اما دوست دارم اگر نقد درستی هم هست با عروسکم این کار را انجام دهم. در تمام دنیا چهره‌های سرشناس نسبت به مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه خود واکنش نشان می‌دهند و من هم در حد خودم با این عروسک انتقادهای اجتماعی را به تصویر می‌کشم و به مردمم کمک می‌کنم. هدف من تمسخر کسی نیست تنها هدف من نقد اجتماعی درست و آشنایی‌زدایی درست است و مردم را از نگاهی دیگر با موضوعات آشنا می‌کنم. برای ذهن آدم‌ها و دوری از کلیشه‌ها می‌توان با حرکت‌های تازه اتفاقات خوبی را رقم زد.

 

 خلق عروسک لقمه و طراحی آن برچه اساسی بود؟ آیا ظاهر لقمه برگرفته از عروسک‌های فامیل دور و بچه در مجموعه "کلاه قرمزی" هست یا خیر؟

 به‌هیچ‌عنوان از الگوهای مجموعه "کلاه قرمزی" و عروسک‌های آن استفاده نکردم و نخواستم تقلیدی از آن‌ها باشد. لقمه توسط خانم نیلوفر برومند از عروسک سازان خوب کشور طراحی‌شده و کاملاً شبیه به خودم است، کاراکتر خودم به شکل کاریکاتور روی او پیاده شده است. ظاهر او کاملاً شبیه به خودم است و عنوان لقمه را هم از نام فامیل خودم گرفتم که لقمانیان است. ضمن اینکه عروسک‌های کلاه قرمزی کاملاً ساختارشان متفاوت از لقمه است. لقمه اگر امروز موردتوجه واقع‌شده است به این دلیل است که کاملاً دلی ساخته‌شده است.

 

 

 اشاره کردید که اولین ویدئو شما با یک عروسک دیگر بود، چرا از همان عروسک استفاده نکردید؟

 آن عروسک وارداتی بود و متعلق به یک برند آمریکایی؛ ضمن اینکه انواع مختلفی از آن عروسک باشخصیت‌های متفاوت در سراسر دنیا وجود داشت و تصاویر زیادی از آن منتشرشده بود ولی لقمه کپی نیست. برای خلق یک کار هنری نباید از کپی استفاده کرد بنابراین ازآنجایی‌که هدف و چشم‌انداز ما طولانی‌مدت و بزرگ بود آن را کنار گذاشتم و شروع به طراحی کردم تا علاوه بر اینکه چهره نابی دارد متعلق به خودمان باشد.

 

محمد لقمانیان,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

 آیتم‌هایی که شما ضبط می‌کنید یک‌دقیقه‌ای هستند و در فضای مجازی منتشر می‌شوند، قصد ندارید این مدت‌زمان را افزایش دهید؟

از آنجایی‌ که این آیتم‌ها در فضای مجازی منتشر می‌شوند مدت‌زمان آن نیز مشخص است و علاوه بر این مخاطب فضای مجازی حوصله زمان طولانی را ندارد و کم‌حوصله است، به همین دلیل فکر می‌کنم زمان یک دقیقه برای این برنامه کافی باشد.

 

 آیتم‌های "لقمه شو" علاوه بر شبکه‌های اجتماعی، در چه فضایی قابل‌دیدن است؟

 سامانه آی نت متعلق به شرکت آینه جادوست و همانند یوتیوب عمل می‌کند. البته از نوع ایرانی و شما می‌توانید ویدئوهای موردعلاقه خود را دانلود کنید. این سامانه به‌گونه‌ای است که به تعداد هر بازدیدکننده به صاحب اثر دستمزد پرداخت می‌شود و این خود یک اتفاق خوب است که می‌تواند منجر به خلق ایده‌های جدید شود.

 

 

 

 

 

  • 30
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش