دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۳:۵۱ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۱۸۳۳
چهره ها در سینما و تلویزیون

گفت و گو با علی نصیریان درباره فیلم «امپراطور جهنم»

علی نصیریان,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

فیلم «امپراطور جهنم» روایتی نو دارد از سیر تحولات سیاسی عربستان و نقش‌آفرینی رژیم سعودی در تشکیل گروه‌های تکفیری بازی کم‌نظیر علی نصیریان در نقش یک مفتی سعودی مخاطبان جشنواره سی‌وششم فجر را حیرت‌زده خواهد کرد

 

  علی نصیریان: کار هنری خودش باید خودش را بیان کند

علی نصیریان بازیگر فیلم «امپراطور جهنم» در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره تجربه حضور خود در این فیلم گفت: «مثل کارهای قبلی‌ام همیشه معتقدم کار هنری را نباید درباره‌اش توضیح داد؛ باید با حضور و هنرمان حرف‌مان را به مخاطب بگوییم و هر توضیح و حرفی خارج از کار از نظر من جایی ندارد.» این بازیگر با اشاره به اینکه هیچ‌گاه دوست ندارم قبل از دیده شدن فیلم درباره نقش حرف بزنم، گفت: «بهتر است قضاوت درباره «امپراطور جهنم» را هم به بعد از تماشای فیلم و نگاه مخاطبان بسپاریم. فیلم ساخته می‌شود که دیگران ببینند و درباره‌اش حرف بزنند؛ نه خود بازیگران.»

 

نصیریان درباره سختی‌های ایفای این نقش گفت: «به هر حال هر کاری سختی و گرفتاری‌هایی دارد؛ مخصوصا در سن من که شرایط را سخت‌تر هم می‌کند اما ما تعهد داریم کار خود را درست انجام دهیم و کم نگذاریم. حالا قضاوت این نقش‌آفرینی را به عهده دیگران می‌گذارم و تلاش می‌کنم خودم چیزی را به مردم تلقین نکنم.»

 

این بازیگر ۸۳ ساله با اشاره به اینکه این روزها درگیر بیماری و شکستگی دست همسرش است و از او پرستاری می‌کند، گفت: «نمی‌دانم شرایط چگونه پیش خواهد رفت ولی امیدوارم به‌گونه‌ای باشد که بتوانم برای اکران فیلم «امپراطور جهنم» به جشنواره فجر بیایم.»

 

 

«شکارچی شنبه» از آن دست فیلم‌هایی بود که لفافه‌گویی‌های مرسوم سینمای ایران را کنار گذاشته و در قضیه تصویر کردن صهیونیسم، سراغ اصل و ریشه رفته بود. پرویز شیخ‌طادی کارگردان اثر، بنا را بر روایت تصویری گذاشته بود که شاید تا پیش از این فقط در کتاب‌ها و جلسات سخنرانی صهیونیسم‌شناسی، شنیده می‌شد. فیلمی که به خاطر بازی علی نصیریان در خاطره‌ها باقی ماند و اغلب منتقدان سینمایی اذعان دارند اگر نقش‌آفرینی این بازیگر پیشکسوت و البته کنش‌های متفاوتش برای اجرای بخش‌های مختلف نقش یک صهیونیست متعصب در فیلم نبود، هیچ‌گاه «شکارچی شنبه» نمی‌توانست تصویر منسجمش را شکل دهد.

 

وقتی به فرآیند انتخاب و البته بازی این بازیگر سینما نگاه می‌کنید، ارزش حضور نصیریان در این فیلم بیشتر نمایان می‌شود. در میانه‌ هیاهوی اتفاقات سال ۸۸، پرویز شیخ‌طادی تصمیم به تولید فیلم «شکارچی شنبه» با مضمونی تند و جسورانه علیه صهیونیست‌ها گرفت. طبیعی بود که نقش نخست این فیلم، نیاز به بازیگری توانا و قدرتمند داشت؛ چرا‌که توفیق او در بازی، بر توفیق فیلم تاثیر مستقیم می‌گذاشت.

 

 ابتدا شایع شد جهانگیر الماسی که پیش از این هم سابقه‌ همکاری موفقی را با شیخ‌طادی در «پشت پرده‌مه» داشت و البته در رسانه‌ها به‌عنوان یکی از بازیگران ارزشی شناخته می‌شود، قرارداد بازی در «شکارچی شنبه» را برای ایفای نقش خاخام یهودی به‌عنوان بازیگر نقش اول فیلم امضا کرده‌ است. همه چیز داشت به خوبی پیش می‌رفت و پروسه‌ انتخاب بازیگران خارجی و بازدید از لوکیشن‌ها در جریان بود که ناگهان، الماسی از بازی در این نقش انصراف داد. آنچه در خبرها منتشر شد این بود که جهانگیر الماسی به دلیل بیماری و عارضه کمردرد از بازی در این فیلم انصراف داده است.

 

برخی رسانه‌ها نیز ادعا کردند که انصراف الماسی از بازی در این فیلم، به این خاطر بود که او اقامت دائم یکی از کشورهای اروپایی را داشته و بعد از اینکه به اطمینان می‌رسد بازی در این فیلم ضدصهیونیستی ممکن است تابعیت دوم او را با چالش مواجه کند، تصمیم می‌گیرد چند روز مانده به آغاز فیلمبرداری، از بازی در فیلم انصراف دهد. با انصراف الماسی قصه ساخت «شکارچی شنبه» از نقطه صفر شروع شد. بعد از مدتی توقف در تولید فیلم، پروسه انتخاب بازیگر شروع شد ولی این‌بار شیخ‌طادی سراغ بازیگر نامدار سینمای ایران، علی نصیریان رفت. اگرچه گفته می‌شد این بازیگر هم به سبب اقامت فرزندانش در آمریکا، دارای گرین‌کارت ینگه دنیا‌ست و بدتر اینکه، با ابطال این گرین‌کارت، ممکن بود از دیدار فرزندانش محروم شود؛

 

اما در عین ناباوری نصیریان ایفای این نقش را پذیرفت. با اینکه فیلم در اکران و حتی جشنواره فیلم فجر، با بی‌مهری مسئولان فرهنگی مواجه شد ولی گفته می‌شود مقام معظم رهبری فیلم «شکارچی شنبه» را دیدند و آن را ستودند و نظر ویژه‌ای بر بازی علی نصیریان داشتند. چنانکه عزت‌ا... ضرغامی ماجرا را این‌طور روایت می‌کند: «چندین بار -اگر نگویم مکررا- به دلایلی که فرصت پیش آمد، از لسان رهبر معظم انقلاب شنیدم که ایشان بازی بسیار خوب آقای علی نصیریان را یادآوری کردند که چقدر فیلم «شکارچی شنبه» را باورپذیر کرد.»

 

علی نصیریان از جمله بازیگران مطرح هنر تئاتر و سینمای ایران است که مشهور به گزیده‌کاری است. او در دو سال گذشته توانسته بود، با ایفای نقش «بزرگ آقا» در سریال «شهرزاد» بار دیگر، توجه همه را نسبت به توانمندی خود در بازیگری جلب کند. امسال با فیلمی متفاوت و از جنس «شکارچی شنبه» در جشنواره سی‌و‌ششم فیلم فجر حضور دارد. این بازیگر ۸۳ ساله با ایفای نقش یک مفتی سعودی در فیلم «امپراطور جهنم» ظاهر شده است. فیلمی به کارگردان پرویز شیخ‌طادی که گفته می‌شود این بار هم بدون هیچ ملاحظه‌ای، تصویری بدون روتوش از آل سعود را ارائه می‌دهد. ماجرای «امپراطور جهنم» در کشور فرانسه می‌گذرد و روایتی از حامیان پشت پرده گروه‌های تروریستی از جمله داعش در خاورمیانه است.

 

شیخ‌طادی نویسنده و کارگردان این اثر سینمایی با اشاره به اینکه  تاریخچه نگارش  و تحقیق  «امپراطور جهنم» به سال ۹۰ بازمی‌گردد، گفته بود:  «چهار سال طول کشید  تا توانستم نظر شوراهای مختلف و مدیران فرهنگی را که اهرم اجرایی در دست آنهاست برای تولید یک اثر با نگاه بنیادی به‌ انحرافات در  جهان اسلام با خود همراه کنم.»‌ سال گذشته نسخه اولیه «امپراطور جهنم» به جشنواره فیلم فجر ارائه شد اما به‌دلیل اینکه بخشی از آن ناقص بود و با نظر هیات انتخاب این فیلم در بخش سودای سیمرغ قرار نگرفت قرار شد فیلم در بخش غیررقابتی به نمایش درآید؛ اما با تصمیم تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم از بخش غیررقابتی جشنواره هم خارج شد. امسال نسخه جدیدی از این فیلم در جشنواره سی‌و‌ششم فیلم فجر رونمایی خواهد شد.

 

با سابقه‌ای که از حواشی اکران جشنواره‌ای «شکارچی شنبه» در خاطر داریم شاید بتوان پیش‌بینی کرد که سینمای ایران و البته برخی مسئولان فرهنگی، نسبت به «امپراطور جهنم» هم اقبال چندانی نشان ندهند و همچنین کمتر احتمال می‌رود جشنواره فیلم فجر، از این اثر تقدیر کند. ضمن اینکه شنیده می‌شود همان‌طور که «شکارچی شنبه» با سانسور و ملاحظه همراه بود، بخش‌هایی از «امپراطور جهنم» هم به خاطر برخی ملاحظات سیاسی، حذف شود. در این راستا به گفته محمد خزاعی تهیه‌کننده فیلم، «امپراطور جهنم» در نسخه اولیه در ۱۵۰ دقیقه تولید شده بود ولی به دلیل برخی ملاحظات، حدود ۵۸ دقیقه از آن کم شده است.» با این تفاسیر می‌توان حدس زد، شناخت اهمیت «امپراطور جهنم» همچون « شکارچی شنبه» با گذر زمان مشخص خواهد شد و کلاس بازیگری نصیریان در این فیلم، در سال‌های بعد واکاوی شود.

 

 

 

 

fa.euronews.com
  • 12
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش