چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
۱۲:۱۴ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۴۷۷۶
چهره ها در سینما و تلویزیون

پانته‌آ مهدی نیا: شعله‌ور دریچه‌ جدیدی در بازیگری به روی من باز کرد

پانته‌آ مهدی نیا,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

پانته‌آ مهدی نیا بازیگر فیلم «شعله‌ور» آخرین اثر حمید نعمت ا... در مقام کارگردان که در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۶ حضور دارد، در گفت‌وگو با  قانون گفت: شعله‌ور دریچه‌ جدیدي در بازیگری به روی من باز کرد.

 

شعله‌ور ، فیلمی به کارگردانی حمید نعمت‌ا.. .، نویسندگی هادی مقدم‌دوست و حمید نعمت‌ا... است. این فیلم در سال ۱۳۹۵ ساخته شده و برای نخستین بار در سی‌و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. داستان زندگی مردی را روایت می‌کند که احساس می‌کند «عددی نشده» است و این احساس او همه زندگی‌اش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

پانته آ مهدی نیا، بازیگر فیلم سینمايي «شعله‌ور»، آخرین اثر «حمید نعمت ا...» در مقام کارگردان، با اشاره به اینکه در زمان تولید این فیلم احساسات مختلفی را برای ضبط لحظات به کار گرفته است که می‌تواند از آن به عنوان یک مکتب بازیگری يادکند، گفت: «شعله‌ور» درچه جدیدي را به روی من باز کرد و من بینشی جدید را نسبت به بازیگری پیدا کردم و اگر تا به امروز تصور می‌کردم که حس گرفتن یا ادای جملات بسیار راحت است و می‌توان آن‌ها را جلوی دوربین به راحتی انجام داد، امروز حس می‌کنم که این کار، سخت‌ترین کار عالم است.

 

این بازیگر سینما، با اشاره به اینکه در این فیلم از زری خوشکام، بازیگر با سابقه سینما ۱۲۰ برداشت انجام شده است و این رقم تعداد برداشت را نمی توان به هیچ عنوان برای بازیگر شوخی تصور کرد، افزود: تمام برداشت های این فیلم زیر ۲۰ یا ۱۵ برداشت نبوده است و این روند، نشان از عمق کار «حمید نعمت‌ا...» دارد.

 

شرایط زندگی در سیستان را لمس کرده‌ام

وی با اشاره به این امر که در این فیلم نگاه خاصي به مردم استان سیستان و بلوچستان شده است، ادامه داد: این فیلم نه تنها توهینی به این مردم نکرده بلکه بسیاری از معضلات این منطقه را به تصویر کشیده است و غرق شدن بسیاری از بچه‌هایی که بدون تجهیزات به زیر آب می‌روند و شرایط زیست محیطی این منطقه و برخی کم توجهی هایی که نسبت به این منطقه شده ، در این فیلم مورد توجه تولید کننده اثر بوده است.

 

مهدی نیا با اذعان به این امر که «شعله‌ور» دست روی نقاطی گذاشته که باید می‌گذاشت، اظهار داشت: من در زمان سریال آقای نیکجو در شهرستان های زابل و زهک بوده ام و مدت چند روز در یک کانکس زندگی کرده ام و شرایط نزدیکی به مرز، موجب شده است که بسیاری از مردم از جهات فراوان قربانی شوند.

 

کیفیت پوشش رسانه ای جشنواره فجر با رشد مطلوب روبه ‌رو بوده است

این بازیگر با تاکید بر این امر که جشنواره‌ها بستری برای درست دیده شدن اهالی سینما هستند و در این بستر می‌توان از این افراد به حقیقت قدردانی کرد، تصریح کرد: جشنواره‌های فیلم فجر سال به سال به لحاظ کیفیتی افت می‌کند اما این موضوع در حالی است که برگزاری جشنواره های در حوزه پوشش خبری و رسانه ای به همت اهالی رسانه، بسیار خوب تر و بهتر نسبت به گذشته برگزار می‌شود و انتشار آنلاین نشست خبری فیلم‌ها از این دست برنامه‌ها بود.

 

وی با طرح این پرسش که آیا پوشش خبری در راستای اهداف جشنواره صورت می‌گیرد، آیا داوری‌ها درست است و یا آیا مسئولانی که این جشنواره را برگزار می‌کنند، به این امر توجه می‌کنند که فیلم های مختلف به اندازه ای که شایسته هستند، قدردانی یا سرکوب می‌شوند، تاکید کرد: اتفاقی که در نشست خبری فیلم سینمايی «شعله‌ور» افتاد، این بود که در روند برگزاری این نشست خطاب به کارگردان و عوامل فیلم می‌گفتند که شما نسبت به استان سیستان و بلوچستان و اهالی آن توهین کرده‌اید و نکته جالب این بود که حمید نعمت ا... در پاسخ به این جریان گفتند که چرا شما تنها نقاط اعتیاد و نقاط نفی این فیلم را می‌بیند و به صحنه‌ای که امین حیايی مي‌خواهد در آرایشگاه سیگار بکشد و آرایشگر از او می‌خواهد که در مغازه او سیگار نکشد و آنجا را ترک کند، هیچ توجهی نمی شود.

 

بازیگر فیلم «من دیوانه نیستم» در بخشی دیگر از این گفت‌وگو، با اشاره به اینکه بر حسب موقعیت جغرافیایی مرزی استان سیستان و بلوچستان، وجود مواد مخدر و قاچاق بیشتر امری طبیعی است، یادآور شد: شاید همین امر موجب شود که اعتیاد در این مناطق بیشتر باشد و بر همین اساس است که می‌توان پیش بینی کرد مسائل حاشیه ای مرتبط با مقوله اعتیاد نیز ممکن است در این مناطق، نسبت به دیگر نقاط کشور بیشتر باشد.

 

رفتار مسئولان جشنواره فجر باید به حق باشد

مهدی نیا، در بخشی دیگر از این گفت‌وگو، با اشاره به اینکه امروز ضروری است که دست اندرکاران و مسئولان برگزاری جشنواره فجر در هر جایگاهی با فیلم‌ها مغرضانه برخورد نکنند و از رابط‌ها کمتر استفاده کنند، گفت: اگر بناست که دست اندرکاران مسئولان جشنواره فجر کاری را انجام دهند، باید به این نکته توجه کنند که آن رفتار باید به حق باشد.

 

این بازیگر سینما، با اشاره به اینکه فیلم هایی که مانند «شعله‌ور» در ساخت سبک و سیاق خاصي دارند و از نوآوری و بدعت برخوردارند، اغلب با دو جبهه موافق ۱۰۰ درصد یا مخالف ۱۰۰ درصد روبه‌رو می‌شوند و در این میان حد وسطی وجود ندارد، افزود: «شعله‌ور» از فیلم هایی است که دچار این اتفاق شده و من در چند روز اخیر، بازتاب هایی را که از عزیزانی که در حوزه سینما صاحب نظر هستند، دیده‌ام نشان دهنده این موضوع است که عده ای هستند که فیلم را دوست دارند و در مقابل نیز عده ای از افراد این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا این فیلم به صورت مستند ساخته نشده، بسیاری از نماها اضافه بوده یا زمان فیلم طولانی است.

 

«شعله‌ور» با تمامی آثار «حمید نعمت‌ا...» تفاوت دارد

مهدی نیا، با تاکید بر این مفهوم که اعتقاد دارد به زودی اتفاق خوبي برای این فیلم می‌افتد و آن اتفاقی که باید برای این فیلم رخ دهد، به وقع خواهد پیوست، ادامه داد: به نظرمن، تمامی کسانی که باید این فیلم را می‌دیدند و آن را درک می‌کرده اند، فیلم را دیده و درک کرده‌اند.

 

بازیگر فیلم «شعله‌ور» ضمن تاکید بر اینکه خود از تماشای این اثر لذت برده است، پیرامون ویژگی های شاخص آن اظهار داشت: «شعله‌ور» فیلمی است که سبک و سیاق خاص خودش را دارد و از این رو می‌توان گفت که این سبک، با دیگر آثاری که حمید نعمت ا... تا به امروز در مقام کارگردان تولید کرده است، تفاوت های خاص دارد.بازیگر فیلم سینمائی «محمد رسول ا...(ص) »، اثر مجید مجیدی با اشاره به این موضوع که این فیلم از آن دسته فیلم هایی است که در نوع خود به ساختار شکنی دست زده و اتفاق بسیار خوبي را در هنر سینمای این سرزمین رقم زده است، تصریح کرد: «شعله‌ور» علاوه بر این امر که نگاه مستندي به واقعه‌ای حقیقی دارد و من بارها و بارها شخصیت فرید در فیلم را از نزدیک دیده و لمس کرده‌ام و می توان گفت که تمامی لحظاتی در این فیلم دیده می شود، مانند لحظه ای که فرید هواپیمای پسرش را می شکند، عقده ها و خود خوری ها یا حتی لحظاتی که در حمام بالای سر فرد غواص حضور دارد و یا لحظه ای که پسرش روی تخت بیمارستان از او می‌خواهد بگوید پشت فرمان اتومبیل بوده است، از جمله لحظاتی است که آدم‌های مختلف آن را دیده‌اند، لحظات مستند بوده و ممکن است هر فردی این ها را دیده باشد.

 

مهدی نیا، بیان خاص و نگاه به زوایه های پنهان شخصیتی این کاراکتر، از جمله ویژگی های مهم این اثر دانسته و بر همین اساس، تاکید کرد: معمول این است که فیلمسازان امروز تا به این حد در شخصیت ها تامل نمی‌کنند و زوایای پنهان شخصیتی کاراکتر مورد نظر خود را تا به این اندازه رو با این صراحت با سیلی توی صورت مخاطب نمی کوبانند اما این کاری است که حمید نعمت‌ا... انجام داد.وی بر همین اساس با اشاره به این امر که در برخی لحظات این فیلم، عقده ای بودن شخصیت اصلی فیلم به‌گونه ای به تصویر کشیده می شود که می توان گفت به ذوق مخاطب بر می خورد و در ادامه، یادآور شد: مخاطب در این لحظات از خود می پرسد که این شخصیت چرا این‌قدر عقده ای است.

 

بازیگر فیلم سینمايی «مشکل گیتی»که به کارگردانی و تهیه‌کنندگی «بهرام کاظمی» و نویسندگی «عبدالرضا منجزی» در سال ۱۳۹۴ به روی صحنه پرده سینما رفته است، با اذعان به این امر که دیالوگ های موجود در «شعله‌ور» دیالوگ هایی عامیانه بوده که از محاورات مردم برخاسته است، گفت: اغلب کارگردانان سینما براي اینکه به فیلم خود، شکل و شمایل قشنگ تری بدهند، از به کار گیری این دست از دیالوگ ها پرهیز می کنند اما حمید نعمت ا... با شجاعت و صراحتی خاص این کار را انجام داده بود که برای من به عنوان بازیگر اثر، بسیار قابل تقدیر و ستایش بود و همین امر نشان می دهد این فرد کسی است که در کارگردانی هوش فراوان دارد.

 

امین کردبچه چنگی

 

  • 14
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش