سه شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳
۰۷:۳۷ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۲۰۶۱۷۲
چهره ها در سینما و تلویزیون

آیا سوپراستارهای ایرانی باعث موفقیت اقتصادی فیلم‌ها می‌شوند؟؛

بازیگران ایرانی چند می‌ارزند؟!

سوپراستارهای ایران,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

در تمام سال‌های اخیر از زمانی که رسانه‌های مجازی ساعات زیادی از زندگی روزمره مردم را به خود اختصاص داده‌اند؛ فضای مجازی پر شده از حواشی و شایعات مختلف درباره بازیگران، زندگی‌های شخصی و حواشی زندگی ستارگان و البته درآمدها و دستمزدهای این ستارگان. حواشی و شایعاتی که گاه در آنها صحبت از دریافت‌های میلیاردی شماری از این بازیگران وسط می‌آید. دستمزدهایی که بیشترشان با توجه به اوضاع اقتصادی مردم و وضع و حال اقتصادی سینما که به نظر می‌رسد چیزی جز یک صنعت ورشکسته نیست، عجیب و تکان‌دهنده به نظر می‌رسد.

 

خبر دستمزدهای عجیب و غریب بازیگران که چندی پیش به نقل از کافه‌سینما در «شهروند» مورد اشاره‌ قرار گرفت، از ارقامی حکایت می‌کند که با گردش مالی ناچیز سینمای ایران تناسبی ندارند. قطعا شما نیز با این موضوع هم‌عقیده‌اید که در سینمایی که گردش مالی سالانه آن کمتر از ٢٠٠‌میلیارد تومان است، دستمزدهای ٢٠٠میلیونی برای بازیگران کمی بیش از شوخی به نظر می‌رسد.

 

در گزارشی که چند وقت پیش در همین «شهروند» درج شد نوشتیم که براساس اخبار منتشرشده شهاب حسینی برای حضور در سریال شهرزاد ماهی ١٢٠‌میلیون تومان و ترانه علیدوستی برای همین سریال ماهانه ٩٠‌میلیون تومان دستمزد گرفته‌اند. در جدول دستمزدهای بازیگران سینمای ایران؛ دستمزد محمدرضا گلزار ٤٠٠ میلیون، هدیه تهرانی و اکبر عبدی ٣٠٠‌میلیون و بهرام رادان و مهناز افشار نیز برای هر فیلم ٢٥٠‌میلیون تومان اعلام شده؛ که تازه این ارقام مربوط به‌ سال گذشته است و می‌توان انتظار داشت که امسال نیز حداقل ٢٠‌درصد به این ارقام افزوده شده است...

 

فارغ از این‌که آیا این صحبت‌ها و اخبار و حواشی و شایعات درست هستند یا نه؛ نکته‌ای که در این بین نباید نادیده گرفته شود این است که آیا این بازیگران به اندازه قراردادی که می‌گیرند، می‌ارزند؟ بیایید ماجرا را از این زاویه بررسی کنیم. اگر این حقیقت را که از فروش هر فیلمی تنها ٣٠‌درصد آن به تهیه‌کننده می‌رسد مدنظر قرار دهیم، ناچاریم به این حقیقت تلخ اعتراف کنیم که از بین نزدیک به ٧٠ فیلمی که امسال روی پرده آمده‌اند، پنج فیلم نهنگ عنبر، آینه بغل، گشت ارشاد٢، سلام بمبئی، خوب بد جلف و اکسیدان بیش از ١٠میلیارد فروخته‌اند و فروش ساعت ۵ عصر،

 

خالتور، رگ خواب، زرد، خفه‌گی، بدون تاریخ بدون امضا، ثبت با سند برابر است و ماجرای نیمروز نیز در حدود ٣ تا ٩‌میلیارد است. این نکته به این معناست که فقط و فقط ١٤ فیلم از میان ٧٠ فیلم توانسته‌اند به میزانی بفروشند که از پس هزینه دستمزدها برآیند، البته در مورد فیلم‌هایی که در مرز ٣ تا ٤‌میلیون فروخته‌اند می‌توان گفت با پول حق پخش ویدیویی فیلم می‌توانند به حد یربه‌یر شدن بودجه و هزینه‌ها برسند. بقیه فیلم‌ها که حدود ٨٠‌‌درصد فیلم‌ها را شامل است، از فیلم‌های شکست خورده‌اند.

 

این آمار در وهله اول، نخستین چیزی که به ذهن می‌آورد، موضوع دستمزدهای کاذب است. بازیگر یا ستاره‌ای که حتی نمی‌تواند فروشی ٥میلیاردی هم داشته باشد، چرا باید دستمزدی ٤٠٠-٣٠٠میلیونی بگیرد؟ آیا شکست ٨٠‌‌درصد از فیلم‌ها به این معنا نیست که ستارگان سینمای ایران در ٨٠درصد از موارد نمی‌توانند از شکست فیلم‌های‌شان ممانعت کنند؟ آیا این نشان نمی‌دهد که دستمزدهایی که این ستارگان دریافت می‌کنند، سزاوارانه نیست؟

 

این موضوع البته از سوی کارگردانان و تهیه‌کنندگان مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد. یادمان نرفته وقتی که انتشار خبر دستمزد یک‌‌میلیاردی محمدرضا گلزار در سریال عاشقانه جنجالی شد و خیلی‌ها چنین پرداخت‌هایی را زیرسوال بردند، منوچهر‌‌ هادی، کارگردان این سریال گفت که به نظر من اگر آقای گلزار بابت پنج‌ماه کار با ما یک‌میلیارد دریافت کند، لطف بزرگی در حق ما کرده است! در همان خبر اعلام شده بود که رامبد جوان برای هر اجرا در خندوانه مبلغ ٣٠‌میلیون تومان می‌گیرد و البته به نقل از جعفر دهقان درباره دستمزد بازیگران سریال معمای شاه گفته بود که دستمزد بازیگران سریال معمای شاه از ماهی ٦‌میلیون تومان شروع می‌شد تا بازیگری که ماهی ٤٠‌میلیون تومان حقوق می‌گرفت و البته حقوق جعفر دهقان ماهی ١٦‌میلیون تومان بود.

 

برای این‌که مشخص شود این تردیدها درباره اهمیت و ارزش بازیگران برای فیلم‌ها صحت دارد یا نه؛ در مطلب پیش‌رو سعی‌شده نگاهی داشته باشیم به درآمدها و کارنامه بازیگران شاخصی که به‌عنوان هنرپیشگان پولساز هم شناخته می‌شوند. با این توضیح که کارنامه این بازیگران در دهه ٩٠ را مورد کاوش قرار داده‌ایم...

 

شهاب حسینی

موفق‌ترین بازیگر سال‌های اخیر سینمای ایران که در همکاری با اصغر فرهادی بدل به ستاره‌ای شناخته‌شده در سطح جهان شده؛ در ٦سال اخیر در فیلم‌های به امید دیدار، من و زیبا، هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند، یکی می‌خواد باهات حرف بزنه، حوض نقاشی، پنج ستاره، آشغال‌های دوست‌داشتنی، تعبیرخواب، ساکن طبقه وسط، طعم شیرین خیال، دوران عاشقی، سایه‌های موازی، چهارشنبه، امتحان نهایی، فروشنده، برادرم خسرو و لابی ایفای نقش کرده؛

 

که با توجه به منش و سیاق کاری شهاب حسینی در حضور توأمان در سینمای تجاری و سینمای مستقل هنری-اجتماعی مجموع فروش نزدیک به ٣٠‌میلیارد تومانی فیلم‌های این بازیگر نشان از این دارد که می‌توان او را از نظر میزان محبوبیت و مقبولیت میان هوادارانش دارای جایگاهی قابل قبول دانست. به عبارت بهتر شهاب حسینی با میانگین فروش نزدیک به ٢میلیارد تومان؛ با احتساب این‌که این بازیگر در فیلم‌هایی چون چهارشنبه، من و زیبا، ساکن طبقه وسط، امتحان نهایی و... نیز حضور داشته است، تا حد زیادی می‌تواند موفقیتی نسبی را برای فیلم‌های کارنامه‌اش به ارمغان آورد.

 

شهاب حسینی در این چند‌سال، هم فیلم‌های موفق داشته و هم فیلم‌های شکست خورده. موفق‌ترین فیلم این بازیگر که در عین دریافت دستمزدی بالا، فیلم‌های مستقل کم‌هزینه را هم از نظر دور نمی‌دارد، فروشنده با فروش بیش از ١٥‌میلیارد تومان است. فیلم شکست خورده کارنامه شهاب حسینی هم فیلم من و زیبا ساخته فریدون حسن‌پور است که تنها ٢٦٠‌میلیون تومان عایدی داشته است.

 

در کل درباره شهاب حسینی می‌توان گفت که همه چیز هم فروش نیست؛ با این‌که این بازیگر در این زمینه آمار بدی ندارد و حتی فیلمی چون امتحان نهایی عادل یراقی را به فروش ٥٠٠میلیونی رسانده است، اما این‌که حضور این بازیگر در فیلمی حتی معمولی آن را تبدیل به فیلمی خاص می‌کند؛ یعنی ارزش افزوده؛ و این مهمترین دلیل گفتن این نکته است که پرداخت دستمزد بالا به شهاب حسینی به معنای حیف و میل کردن پول نیست...

 

رضا عطاران

پرفروش‌ترین بازیگر سینمای ایران. بازیگری که بودنش در فیلمی به این معناست که آن فیلم قطعا پرفروش خواهد بود و رکوردها را خواهد شکست، مگر این‌که مانند آبنبات چوبی یا دهلیز حضورش در فیلمی ارتباطی با شمایل رضا عطاران نداشته باشد؛ که البته در این موارد نیز بالاخره به طریقی گلیمش را از آب بیرون می‌کشد...

 

رضا عطاران در سال‌های اخیر در فیلم‌های خوابم می‌آد، بی‌خود و بی‌جهت، چه خوبه که برگشتی، دهلیز، آینه شمعدون، استراحت مطلق، طبقه حساس، رد کارپت، کلاشینکف، نهنگ عنبر١ و ٢، گینس، من سالوادور نیستم، دراکولا، آبنبات چوبی، هزارپا، ما شما را دوست داریم خانم یایا و مصادره بازی کرده؛ که البته این سه فیلم آخری هنوز اکران نشده‌اند.

 

در این بین حضور عطاران در این فیلم‌ها ٦٥‌میلیارد تومان عایدی برای تهیه‌کنندگان به ارمغان آورده؛ که به این معناست که هر فیلم با بازی رضا عطاران به‌طور متوسط حدود چهارونیم‌میلیارد تومان عایدی دارد؛ که در شرایط اقتصادی سینمای ایران رقم درخشان و حیرت‌انگیزی است؛ به‌خصوص که این موضوع را نباید فراموش کرد که خوابم می‌آد، بی‌خود و بی‌جهت، چه خوبه که برگشتی، دهلیز، آینه شمعدون، استراحت مطلق، آبنبات چوبی و...

 

هیچ‌کدام از آن آثاری نیستند که از همان ابتدا به‌عنوان آثار پرفروش روی آنها حساب شود؛ با این‌که در این زمینه هم عطاران گلیمش را از آب بیرون کشیده و مثلا آبنبات چوبی به‌عنوان یکی از کم‌فروش‌ترین فیلم‌های این بازیگر، یک‌میلیارد و ٣٥٠‌میلیون تومان فروخته است. پرفروش‌ترین فیلم عطاران هم قطعا نهنگ عنبر ٢ است که با فروش بیش از ٢١‌میلیارد تومان رکورددار فروش تاریخ سینمای ایران است...

 

در کل درباره رضا عطاران می‌توان گفت که او تضمین فروش هر فیلمی می‌تواند باشد، حتی فیلم تلخ و نفسگیری چون کلاشینکف سعید سهیلی که فقط و فقط با حضور چند دقیقه‌ای رضا عطاران جزو فیلم‌های پرفروش سال می‌شود...

 

محمدرضا گلزار

این بازیگر که در سال‌های آخر دهه ٨٠ موقعیتی را داشت که امروز به رضا عطاران تعلق دارد؛ در چند‌ سال اخیر با ممنوع‌الکاری‌های پشت سر هم و شاید هم بی‌انگیزگی‌های مقطعی روبه‌رو بوده و به این دلیل هم هست که در دهه ٩٠ از این بازیگر فقط و فقط چهار فیلم مادر قلب اتمی، خشکسالی و دروغ، سلام بمبئی و آینه بغل از او اکران شده است. این چهار فیلم روی هم نزدیک به ٤٠ فیلم فروخته‌اند که متوسط ١٠‌میلیارد تومان برای هر کدام از فیلم‌هایش را باعث شده و این اواراژ عالی درحالی نصیب گلزار شده که نه خشکسالی و دروغ و نه مادر قلب اتمی فیلم‌های متعارف به اصطلاح بفروشی نبوده‌اند...

 

درباره محمدرضا گلزار این نکته را نیز باید گفت که این بازیگر که پرفروش‌ترین فیلمش در این سال‌ها آینه بغل با فروشی ٢٠میلیاردی بوده؛ در سال‌های اخیر حرکتی آگاهانه در جهت جدی‌تر گرفتن و گرفته‌شدن را با حضور در فیلم‌هایی چون دلم می‌خواد بهمن فرمان‌‌آرا، مادر قلب اتمی و خشکسالی و دروغ پی گرفته است. حرکتی که البته برخی از منتقدان بر این عقیده‌اند که در بلندمدت می‌تواند آسیب‌های بنیان برکنی به برند محمدرضا گلزار به‌عنوان هنرپیشه‌ای پرفروش وارد آورد؛ گرچه این کارکرد می‌تواند باعث شود شاهد پیشرفت این بازیگر در حضور حرفه‌ای‌اش شود. اما به قول یک منتقد قدیمی؛ سینمای ایران بازیگر قابل قبول کم ندارد، اما محمدرضا گلزارش بسیار بسیار کم است!!

 

لیلا حاتمی

یکی از فرهیخته‌ترین و باکلاس‌ترین بازیگران سینمای ایران که حضورش به هر فیلمی اعتبار داده و آن فیلم را تبدیل می‌کند به اثری خاص و ویژه و این قضیه حتی در مورد فیلم‌هایی چون من و رگ خواب هم مصداق دارد که با هر متر و معیاری بالاتر از یک فیلم معمولی متوسط نبوده‌اند و نیستند...

 

لیلا حاتمی در دهه ٩٠ در فیلم‌های جدایی نادر از سیمین، نارنجی‌پوش، پله آخر، سر به مهر، آشنایی با لیلا، دوران عاشقی، من و رگ خواب ایفای نقش کرده. فیلم‌هایی که قاعدتا هیچ‌کدام فیلم‌های گیشه‌ای نیستند؛ با این‌که تقریبا بیشتر این فیلم‌ها صرفا به دلیل وجود و حضور این بازیگر گلیم‌شان را در گیشه از آب بیرون کشیده‌ و توانسته‌اند فروش آبرومندانه‌ای داشته باشند.

 

در مجموع فیلم‌های دهه نودی این بازیگر حدود ١٥‌میلیارد تومان فروش کرده‌اند که آمار متوسط یک‌ونیم‌میلیارد تومان برای هر فیلم را به وجود می‌آورد. پرفروش‌ترین فیلم لیلای سینمای ایران از نظر رقمی رگ خواب بوده با نزدیک به پنج‌میلیارد تومان و کم‌فروش‌ترین فیلم کارنامه دهه ٩٠ لیلا هم آخرین ساخته همسرش علی مصفا، پله آخر با حدود ٣٠٠‌میلیون تومان فروش بوده است.

 

در کل می‌توان گفت لیلا حاتمی با این‌که در گیشه هم بازیگر موفقی است، اما او نیز بسان شهاب حسینی بیشتر به واسطه ارزش افزوده‌ای که برای فیلم ایجاد می‌کند، ارزش دستمزدی را که می‌گیرد، دارد و در این نکته کمترین شکی نباید داشت...

 

ترانه علیدوستی

ترانه هم از آن بازیگرانی است که ارزش و اهمیتش بیشتر در ارزش خاص بودن است که برای فیلم‌ها ایجاد می‌کند و نه فقط در بازدهی ریالی در گیشه که البته بسان بازیگران هم‌رده‌اش در این زمینه نیز موفق بوده و حداقل این‌که نمی‌توان او را بازیگر شکست‌خورده‌ای در گیشه نامید...

 

ترانه علیدوستی بازیگر پرکاری نیست. او در ٦سال اخیر در هفت‌فیلم انتهای خیابان هشتم، پذیرایی ساده، آسمان زرد کم‌عمق، زندگی مشترک آقای محمودی و بانو، مادر قلب اتمی، استراحت مطلق و فروشنده حضور یافته است. این فیلم‌ها هم در اکران روی هم رفته بیش از ٢٢‌میلیارد تومان فروخته‌اند که نشان از میانگین بیشتر از ٣میلیارد تومان برای هر کدام از فیلم‌های ترانه دارد که البته این میانگین بیش و پیش از هر چیز دیگری مدیون فروش بیش از ١٥میلیاردی فروشنده است.

 

با این‌که در صورت نبود این فیلم نیز، فروش ٧میلیاردی فیلم‌هایی چون پذیرایی ساده، آسمان زرد کم‌عمق، زندگی مشترک آقای محمودی و بانو، مادر قلب اتمی و استراحت مطلق که میانگین بالای یک میلیاردی را برایش به ارمغان می‌آورد، نشان از مقبولیت این بانوی گزیده کار می‌تواند داشته باشد...

 

در کل با این‌که ترانه علیدوستی جزو بازیگران گران سینمای ایران دسته‌بندی می‌شود، اما این واقعیت که در بین فیلم‌هایش فیلم شکست‌خورده نداشته به این معناست که محبوبیتش او را در قالب یک بازیگر با فروشی تضمین‌شده نیز جلوه داده که این برای بازیگری در جایگاه ترانه علیدوستی انتخاب او را برای فیلم‌ها مقرون به صرفه می‌کند...

 

 جواد عزتی

یکی از موفق ترین بازیگران سال های اخیر که از سریال های بی اهمیت تلویزیونی آغاز کرد و آهسته و پیوسته خود را به جایگاهی رساند که در حال حاضر یکی از اولین گزینه های هر فیلمسازی به خصوص در زمانی که قصد ساخت فیلم کمدی داشته باشد، به شمار می آید...جواد عزتی در سال های اخیر فیلم های موفقی چون آینه بغل، اکسیدان، خرگیوش، ماجرای نیمروز، کلاشینکف، طلا و مس و... داشته که به این معناست که این بازیگر خود را در یک ژانر محدود نکرده و در هر فیلمی حضور داشته باشد می تواند درخشیده و موفق جلوه کند. فروش یازده میلیاردی اکسیدان، بیست و یک میلیاردی آینه بغل، و البته فروش بالقوه بالای خرگیوش جواد عزتی را از نظر گیشه نیز در این مدت ارتقا داده و بیراه نیست اگر بگوییم او یکی از موفق ترین های این عرصه در یکی دو سال اخیر است...

 

حمید فرخ نژاد

پرفروش ترین بازیگر سال ٩٦؛ با دو فیلم خوب بد جلف و گشت ٢ که هر دو نزدیک به بیست میلیارد تومان فروختند؛ در کل در شش سال اخیر حدود چهل و پنج میلیارد فروخته است. این بازیگر که متوسط فروش فیلم هایش بیش از سه میلیارد تومان است؛ در صورتی که این دو فیلم آخرش را نمی داشت با متوسط فروش سیصد میلیون تومان شکست خورده محض به شمار می آمد.

 

اما در یک سال اخیر تغییر جهت داده و با همین دو فیلم آمارش را در قیاس با بیشتر بازیگران ارتقا داده است...از فیلم های حمید فرخ نژاد در شش سال اخیر می توان به گشت ارشاد ،  روزهای زندگی، زندگی خصوصی آقا و خانم میم، زندگی مشترک آقای محمودی و بانو، بشارت به یک شهروند هزاره سوم،  استرداد، مردن به وقت شهریور و چاقی اشاره کرد. از فرخ نژاد فیلم های ما شما را دوست داریم خانم یایا، تگزاس، سمفونی نهم، دختر شیطان و لاتاری هنوز اکران نشده است.

 

پولاد امین

 

 

 

shahrvand-newspaper.ir
  • 18
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش