جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۰۹:۵۴ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۳۰۶۴۴۶
چهره ها در سینما و تلویزیون

ناتالی پورتمن، بازیگر درخشان تاریخ سینما

ناتالی پورتمن,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

ناتالی پورتمن، زادۀ ۹ ژوئن ۱۹۸۱، بازیگر و تهیه‌کنندۀ آمریکایی است که بیشتر با نقش‌های پدمه آمیدالا در سه‌گانۀ پیش‌درآمد «جنگ ستارگان» و نینا سیرس در «قوی سیاه» (۲۰۱۰) شناخته ‌می‌شود که برای دومی برندۀ جوایز اسکار، گلدن گلوب و اتحادیۀ بازیگران سینما شده ‌است.

 

پورتمن در اورشلیم به دنیا آمد و والدینش نام عبری نِتالی هرشلاگ را برای او انتخاب کردند. او تنها فرزند شلی استیونس آمریکایی و آونر هرشلاگ اسرائیلی است. زمانی که پورتمن سه ساله بود، خانواده اش به آمریکا نقل مکان کردند. او از چهار سالگی شروع به یادگیری رقص کرد. در ۱۰ سالگی، یکی از کارگزاران شرکت رِولون از او خواست تا مدل تبلیغاتی محصولاتشان شود، اما او پیشنهاد را رد کرد، چون می‌خواست بازیگر شود.

 

ناتالی پورتمن,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

در تعطیلات تابستانی، در اردوهای تئاتری شرکت می‌کرد. در ۱۹۹۲، برای بازی در نمایش موزیکال «بی‌رحم»، دربارۀ دختری که به خاطر نقش اول تئاتر مدرسه، حاضر است مرتک قتل شود، تست بازیگری داد. او و بریتنی اسپیرز به عنوان بازیگر ذخیره برای لورا بل باندی انتخاب شدند.

 

در ۱۹۹۳، برای نقش دختر یتیمی که با یک آدم‌کش میانسال دوست می‌شود، تست داد و توانست در کنار ژان رنو در «لئون: حرفه ای» ساختۀ لوک بسون بازی کند. خیلی زود بعد از به دست آوردن این نقش، اسم دوشیزگی مادربزرگ پدری‌اش، پورتمن، را به عنوان نام هنری خود انتخاب کرد تا هویت خانوادگی‌اش پنهان بماند. فیلم در ۱۹۹۴ به نمایش درآمد و آغاز دوران بازیگری او را رقم زد.

 

در سال‌های میانی دهۀ ۱۹۹۰، پورتمن در چندین فیلم سینمایی، از جمله فیلم‌های مطرح «مخمصه» (۱۹۹۵)، «همه می گویند دوستت دارم» (۱۹۹۶) و «مریخ حمله می‌کند!» (۱۹۹۶) بازی کرد. بازی او در فیلم «دختران زیبا» (۱۹۹۶) تحسین منتقدان را برانگیخت.

 

ناتالی پورتمن,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

در ۱۹۹۷، در تئاتر «خاطرات آن فرانک» در برادوی، نقش آن فرانک را بازی کرد. در همان سال، برای نقش پدمه آمیدالا در سه‌گانۀ پیش‌درآمد «جنگ ستارگان» انتخاب شد. فیلمبرداری فیلم اول، «تهدید شبح»، در ژوئن ۱۹۹۷ شروع شد و در مه ۱۹۹۹ به نمایش درآمد. بعد از آن، در «هر جا جز اینجا» به کارگردانی وین وانگ، در کنار سوزان ساراندن بازی کرد. او نامزد دریافت جایزۀ گلدن گلوب بهترین بازیگر زن نقش مکمل شد.

 

در سال ۱۹۹۹ به خوابگاه دانشگاه هاروارد نقل‌مکان کرد تا در رشتۀ روانشناسی تحصیل کند. در مصاحبه‌ای اعلام کرد که تا چهار سال، در هیچ فیلمی به جز «جنگ ستارگان» بازی نخواهد کرد. در تعطیلات تابستانی سال ۲۰۰۰، در «جنگ ستارگان: حملۀ کلون‌ها» که در سیدنی و لندن فیلمبرداری می شد، بازی کرد. در ژوئیۀ ۲۰۰۱، در تئاتر «مرغ دریایی» چخوف، به کارگردانی مایک نیکولز، نقش نینا را در کنار مریل استریپ، کوین کلاین و فیلیپ سیمور هافمن بازی کرد. در همان سال، او یکی از چندین ستاره‌ای بود که در کمدی «زولندر» (۲۰۰۱) حضوری کوتاه داشتند.

 

پورتمن در فیلم «کوهستان سرد» (۲۰۰۳) در نقشی کوچک ظاهر شد. در ۲۰۰۴، در فیلم‌های مستقل «گاردن استیِت» و «نزدیک‌تر» بازی کرد. «گاردن استیت» یکی از انتخاب‌های رسمی جشنوارۀ ساندنس بود و برندۀ جایزۀ بهترین فیلم اول در مراسم جوایز ایندیپندنت اسپیریت شد. بازی او در نقش آلیس در «نزدیکتر» برندۀ یک جایزۀ گلدن گلوب برای بازیگر نقش مکمل و نامزد دریافت اسکار شد. آخرین قسمت جنگ ستارگان با نام «انتقام سیت» درمه ۲۰۰۵ به نمایش درآمد و پرفروش ترین فیلم آن سال آمریکا شد. در همان سال، در «منطقۀ آزاد» به کارگردانی عاموس گیتای و «اشباح گویا» به کارگردانی میلوش فورمن بازی کرد. فورمن هیچ یک از کارهای پورتمن را ندیده بود، اما معتقد بود او شبیه نقاشی های گویا است.

 

«ک مثل کین‌خواهی» در ۲۰۰۶ به نمایش درآمد. پورتمن نقش ایوی هموند را بازی کرد، زن جوانی که یک مبارز آنارشیست آزادیخواه او را از دست پلیس مخفی نجات می‌دهد. او برای بازی در این نقش مربی گرفت تا به لهجۀ انگلیسی صحبت کند و سرش را تراشید. فیلم نقدهای خوبی دریافت کرد و پورتمن برندۀ جایزۀ سترن برای بهترین بازیگر زن شد.

 

در آوریل ۲۰۰۶، بازی در فیلم کودکان «فروشگاه عجیب آقای مگوریم» را در کنار داستین هافمن آغاز کرد. در همان سال، در درام تاریخی «دختر دیگر بولین» با بازی اریک بانا و اسکارلت جوهانسون، نقش اصلی آن بولین را بازی کرد. سپس در درام رمانتیک «شبهای بلوبری من» به کارگردانی وونگ کاروای بازی کرد و عملکرد او در نقش لسلی تحسین شد.

 

در سال ۲۰۰۷، در فیلم کوتاه وس اندرسن با نام «هتل شوالیه» در مقابل جیسون شوارتزمن بازی کرد. در همان سال، شرکت تهیۀ فیلم خود را با نام "هندسم چارلی" تأسیس کرد. در مه ۲۰۰۸، جوان‌ترین عضو هیأت داوران جشنوارۀ فیلم کن بود. وی قسمتی از فیلم چند اپیزودی «نیویورک، دوستت دارم» (۲۰۰۸) را کارگردانی کرد. در همان سال، اولین فیلم خود، «ایو»، را با بازی لورن باکال کارگردانی کرد؛ او شخصیت باکال در فیلم را از مادربزرگ خود الهام گرفته بود. فیلم در بخش مسابقۀ فیلم های کوتاه ۶۵ امین جشنوارۀ بین المللی فیلم ونیز به نمایش درآمد. در سال ۲۰۰۹، در درام «برادران»، بازسازی فیلمی دانمارکی به همین نام، در مقابل توبی مگوایر و جیک جیلنهال بازی کرد.

 

ناتالی پورتمن,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

پورتمن در «قوی سیاه» (۲۰۱۰) به کارگردانی دارن آرونوفسکی، نقش یک بالرین جوان را بازی کرد. به منظور آمادگی برای این نقش، به مدت شش ماه، روزی پنج تا هشت ساعت تمرین رقص می‌کرد و ۹ کیلو وزن کم کرد. او برای این فیلم برندۀ جایزۀ گلدن گلوب و اسکار بهترین بازیگر زن و جایزۀ اتحادیۀ بازیگران سینما شد. در سال ۲۰۱۱، در «بدون تعهد» با اشتون کوچر همبازی شد. سپس در «والاحضرت» مقابل جیمز فرانکو و دنی مک‌براید بازی کرد و در فیلم ابرقهرمانی «ثور» به کارگردانی کنت برانا نقش جین فاستر را بر عهده گرفت. در فوریۀ ۲۰۱۲، برای بازی در دو فیلم از ترنس مالیک، «شوالیۀ جام‌ها» و «ترانه به ترانه»، قرارداد بست. در همان سال، در وسترن «جین اسلحه دارد» بازی‌کرد.

 

در ۲۰۱۳، در قسمت دوم فیلم ثور با عنوان «دنیای تاریک» نقش جین فاستر را تکرار کرد. در ماه ژوئیه اعلام کرد قصد دارد اولین فیلم بلند خود را بسازد که اقتباسی از رمان خود زندگینامه‌ای عاموس اوز، نویسندۀ اسرائیلی، به نام «داستان عشق و تاریکی» بود. او همچنین بازیگر و یکی از نویسندگان فیلمنامه نیز بود. فیلم در جشنوارۀ فیلم کن سال ۲۰۱۵ به نمایش درآمد.

 

در سال ۲۰۱۶، پورتمن در نقش اول درام زندگینامه‌ای «جکی» به کارگردانی پابلو لارائین، ظاهر شد؛ فیلم دربارۀ جکلین کندی، بانوی اول آمریکا در دهۀ ۱۹۶۰ پس از مرگ همسرش، رئیس جمهور جان اف. کندی است. وی برای این نقش، برندۀ جایزۀ اتحادیۀ بازیگران سینما و جایزۀ انتخاب منتقدان و نامزد دریافت جایزه‌های اسکار، گلدن گلوب و بفتا برای بهترین بازیگر زن شد.

 

در فوریۀ سال ۲۰۱۸، فیلم ترسناک علمی تخیلی «نابودی» با بازی پورتمن در نقش یک زیست‌شناس و سرباز پیشین به نمایش درآمد. وی در درام کانادایی «مرگ و زندگی جان اف. دانوان» در کنار کیت هرینگتن و سوزان ساراندون بازی کرده که در سپتامبر به نمایش در‌می‌آید.

 

پورتمن در سال ۲۰۰۳ با مدرک لیسانس روانشناسی از دانشگاه هاروارد فارغ التحصیل شد. او از کودکی به زبان‌های خارجی نیز علاقمند بود و علاوه بر انگلیسی و عبری، زبان‌های فرانسوی، ژاپنی، آلمانی و عربی را نیز آموخته است.

 

او در سال ۲۰۰۹، زمانی که در حال بازی در فیلم «قوی سیاه» بود، با بنژمن میلپیه، طراح رقص فرانسوی، آشنا شد. آنها در اوت ۲۰۱۲ ازدواج کردند و پسری به نام الف و دختری به نام امالیا دارند.

 

سولماز محمودی

 

bartarinha.ir
  • 15
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش