دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۴:۵۸ - ۱۴ مهر ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۷۰۳۶۳۶
چهره ها در سینما و تلویزیون

گفتگو با افسانه ناصری به بهانه بازی در فصل دوم سریال «دلدادگان»

افسانه ناصری,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

خیلی اتفاقی وارد حرفه بازیگری شده است؛ «افسانه ناصری» را می گویم. او به خاطر بستن قرارداد برای بازی پسرش در سریال «گروه نجات» رفته بود که به پیشنهاد یکی از عوامل  آن کار نقش مادر را بازی کرد و این گونه شد که پایش به این حرفه باز شد. او قبل از بازیگری داستان می‌نوشت و شعر می‌گفت و اکنون به مطالعه علاقه دارد و در اوقات فراغت در کنار یک فنجان قهوه اش کتاب می خواند و فیلم می بیند. فصل دوم سریال «دلدادگان» با بازی اش روی آنتن شبکه ۳ سیما بود و به همین بهانه با ناصری، بازیگر آثاری همچون آسمان همیشه ابری نیست، مردی از جنس بلور، هزاران چشم، مریم مقدس، آواز قو، اثیری، پیشنهاد ۵۰ میلیونی، راه شب، تکیه بر باد، معمای شاه، سر دلبران و آن‌ها همکلام شدیم.

 

فکر می کنم سال پر کاری را تجربه می‌کنید؛ از بازی در سر دلبران و شب عید گرفته تا دلدادگان.

من معمولاً کار می کنم. ۴، ۵ سالی بود که همه کم کار بودیم و خدا را شکر مدتی است سازمان تولیداتی دارد اما باز هم کم است و همکاران از بیکاری می نالند. چندی پیش با یک سریال ۲۶ قسمتی تاریخی قرارداد بستم که بعد از تمرین و دورخوانی سریال خوابید. دو بار کارگردان عوض شد. خیلی وقت ها با وجود بستن قرارداد کار می خوابد.

 

آیا قراردادهای تان را بر اساس نرخ روز و بر مبنای بالا رفتن نرخ تورم و دلار می بندید؟

خیر می گویند کار کم است و نیست. حرفه ما بازیگری است و شغل دیگری نداریم و از این طریق امرار معاش می کنیم و مجبور هستیم کار کنیم.  برای بعضی از کارها هم به توافق نمی رسیم و فکر می کنم دارند زور می گویند.

 

با توجه به سابقه کاری تان وقتی نقشی پیشنهاد داده می شود معیارهای ذهنی تان با توجه به محدودیت نقش برای بازیگران زن چیست؟

فیلم نامه و دیالوگ های خوب عنصر مهمی است و خودش بازیگر را برای نقش راهنمایی می کند، مانند همین نقش مادر در «دلدادگان». درگذشته نقش این گونه مادران را در فیلم های تلویزیونی بازی کرده بودم و دیده نشده بود اما یک سریال که دیده شود بازی بازیگر هم به چشم می آید. برای بازی در «دلدادگان» بازتاب های خیلی خوبی گرفتم در حالی که نقش خیلی عجیب و پیچیده ای نبود؛ مادر سرپرست خانواده ای بود که در موقعیت های بحرانی زیادی قرار می گرفت به همین دلیل در روند داستان موثر بود.

 

ما به ازای این گونه مادرها در جامعه بسیار است  و خودم هم سرپرست خانواده هستم. معتقدم کارگردانی و فیلم نامه خوب سبب می شود مردم سریال را ببینند و بازی من هم دیده شود. به عنوان یک بازیگر می گویم کار عجیبی انجام ندادم و نقش مادری را که در شرایط بحرانی زندگی می کند بازی کردم.

 

کدام قسمت نقش برای تان جذاب بود؟

علاوه بر حس همذات پنداری، کارگردانی «منوچهر هادی» خیلی موثر بود. او کارگردانی باهوش و دقیق است و از همکاری با او لذت می برم.  او به نکاتی اشاره می کند و کدهایی را به من بازیگر می دهد که به شناخت وجوه مختلف نقش کمک می کند.

 

سختگیری تان سبب شده با کارگردان های خوب کار کنید. آیا در کارنامه تان اثری هست که از بازی در آن پشیمان شده باشید؟

 تعدادی از کارهایم را دوست نداشتم  که خیلی طبیعی است و برای هر بازیگری پیش می آید. بعد از ۲۴ سال کار در این حرفه برخی مواقع مجبورم به خاطر بحث مالی بازی در کاری را بپذیرم و راضی هم نیستم و همان جا هم می گویم که به خاطر پول بازی می کنم(می خندد).

 

اگر به ۲۴ سال پیش برگردید باز هم بازیگری را به عنوان شغل اصلی انتخاب می کنید؟

شغل دیگری را انتخاب می کنم. اگر در شغل دیگری ۲۴ سال کار می کردم اکنون حداقل یک منزل داشتم در حالی که منزلی ندارم.

 

یکی از همکاران تان بازیگری را همچون شهربازی توصیف می کرد و می گفت از دور قشنگ است. به بازیگران جوان علاقه مند که به خیال کسب ثروت و شهرت، قصد ورود به این حرفه را دارند چه توصیه ای دارید؟

باید جوانان در رشته مورد علاقه شان تحصیل کنند چون خواسته قلبی شان است و نمی توان جلوی شان را گرفت.اگر مانع شان شویم می گویند ما می خواستیم بازیگر معروفی شویم و شما نگذاشتید. اگر جوانی دوست دارد و علاقه مند است وارد این حرفه شود بیاید و خودش را محک بزند. اکنون شرایط ورود خیلی راحت نیست. متاسفانه افرادی که پول دارند وارد این حرفه می شوند و نقش می خرند. بزرگی می گوید: بازیگری یاد گرفتنی نیست و مربی هم تنها یک محرک است و آن چه در آدم وجود دارد تهییج می کند. آن جوان باید جوهره داشته باشد سپس راهنمایی ها و کلاس های بازیگری موثر است.

 

تحمل سختی‌های شغل بازیگری برای بازیگران زن دشوارتر است؟

صددرصد این گونه است. در تلویزیون محدودیت هایی وجود دارد. نوع نگاه ها و نوع خنده را نمی توانیم آن گونه که در واقعیت وجود دارد نشان دهیم. نقش ها برای همین بُعد پیدا نمی کنند و خیلی خشک و خطی می شوند.

 

آیا قبول دارید که بازیگر در کنار فیلم نامه و هدایت درست و تجربیاتش با گریم و طراحی لباس کامل می شود و در ارائه درست نقشش موثر است؟

موافق هستم. وقتی گریم می شوم ناخودآگاه لحن و نوع حرف زدنم با توجه به نقش تغییر می کند و به آن نقش نزدیک می شوم. در سریال «دلدادگان» نقش مادری را که ناراحتی قلبی داشت ایفا کردم بنابراین گریمم به همان سو بود و در بازی ام رخوتی داشتم که نشان می داد این آدم زیاد سلامت و سر پا نیست. گریم و لباس خیلی روی نقش تاثیر دارد.

 

آن چه که به شما سر صحنه انرژی می دهد چیست؟

نظم و ترتیب خیلی برایم اهمیت دارد. معتقدم بی نظمی خیلی روی کارمان تاثیر می گذارد.

 

اکنون وقتی جلوی دوربین می روید همچون سال های ورودتان استرس دارید؟

 در ابتدای کارم برعکس دیگر همکارانم اصلاً اضطراب نداشتم ولی خیلی سال است که به محض این که جلوی دوربین می روم دچار اضطراب می شوم که آن چه را که  طراحی کردم به درستی انجام دهم و این مشکل من است. البته می گویند اندکی اضطراب خوب است و نشان می دهد کار برایت اهمیت دارد. برای من کیفیت کار اهمیت دارد و دقتم را بالا می برم.

 

علاقه‌مندی‌های‌تان شامل چه چیزهایی می‌شود؛ مثلاً چه سبک موسیقی، فیلم یا کتابی را دوست دارید؟

حضور فرزندانم برایم جذاب است. دیدن فیلم و خواندن کتاب جزو لاینفک زندگی ما هنرمندان است. نسل ما اهل کتاب بود.  قهوه هم جزو علاقه مندی هایم است.

 

مریم ضیغمی

 

khorasannews.com
  • 14
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش