چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳
۱۱:۳۰ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۳۰۲۱۴۵
چهره ها در سینما و تلویزیون

پرویز بهرام به خانه ابدی بدرقه شد/ صدایی که چون رایحه گل بود

مراسم تشییع پیکر پرویز بهرام,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران
مراسم تشییع پیکر پرویز بهرام پیشکسوت دوبله صبح امروز ۸ خرداد برگزار شد.

به گزارش صبا، تالار وحدت صبح امروز چهارشنبه ۸ خرداد ماه میزبان علاقمندان به هنر دوبله بود که برای خداحافظی با استاد پرویز بهرام به این مکان آمدند.

 

در آغاز مراسم حسین خدادادبیگی از دست اندرکاران دوبله ایران قطعه ای ادبی را در رثای پرویز بهرام خواند و در ادامه گفت مراسم باید از کرج انجام می شد و به همین دلیل به مراسم در تالار وحدت با تاخیر آغاز شده است.

 

نصیریان: پرویز بهرام در بازیگری هم توانمند بود

علی نصیریان در سخنانی گفت: درود می فرستم بر بزرگ مرد دوبله ایران. همه تصور می کردند پرویز بهرام فقط کار دوبله می کرد؛ خیر او بازیگر بزرگی بود که در کلاس تئاتر سعدی با او آشنا شدم، زمانی که اشعار دکلمه می شد و مد بود.

 

وی افزود: آقای بهرام از کسانی بود که در دکلمه کردن اشعار حماسی بسیار کاربلد بود. بعد از کلاس تئاتر سعدی ایشان را در گروه خانه سرکیسیان دیدم و نمایش های خوبی به صورت کارگاهی کار کردیم.

 

این بازیگر پیشکسوت اعلام کرد: آخرین بار در گروه آقای اسکویی کار کردم که اتللو را بهرام بازی کرد. ۲ ماه در تئاتر آناهیتا با اسکویی دور میزی کار کردیم برای شخصیت شناسی قبل از اجرا که از بهترین دوره های کاری من بود. او صدایی استثنایی و بیان استثنایی داشت و کار دوبله اش درجه یک بود. او بازیگر درخشانی هم بود. متاسفم که نتوانستم بازی ام را در اتللو و کنارش ادامه دهم.

 

نصیریان افزود: او از اوایل دهه۳۰ که فعالیت های نمایشی گروه جوان و تئاتر را از نظر کارگردانی، اجرا و ... به درستی درک کردند، در این گروه حضور داشت. سینما، شعر و تئاتر در دهه ۳۰ اوج گرفت و میراثش به ما رسید. او به این مملکت خدمت کرد و به همین دلیل از چهره های ماندگار است و البته آثارش نیز یاد او را زنده نگه می دارد.

 

آشتیانی پور: مرحوم بهرام همه توانایی خود را در عرصه هنر متجلی کرد

حمیدرضا آشتیانی پور رییس انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم نیز در سخنانی بیان کرد: قرار بود مراسم مقابل مسجد بلال باشد اما با توجه به تعطیلات، ناهماهنگی هایی رخ داد که از این بابت عذرخواهی می کنم. من برای اهل هنر دو نکته درباره پرویز بهرام می گویم؛ کار در عرصه هنری حرکت برای بهره برداری از قابلیت هاست‌ که ایشان توانایی خود را در بالاترین سطح متجلی کردند و در این زمینه بحثی نیست. ما همیشه سعی می کنیم توانایی خود را به رخ بکشیم اما بهرام علاوه بر کاربلد بودن، ناتوانایی ها را تبدیل به توانایی کردطوری که تبدیل به مدل اجرایی شد و دنباله رو یافت.

 

وی افزود: همچنین ویژگی منحصر به فرد او این بود که شنیدن و لذت بردن از صدای او به دلیل ویژگی های ذاتی مثل استشمام رایحه یک گل بود.

 

مراسم تشییع پیکر پرویز بهرام,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

 

اسماعیلی: آنچه آموخته‌ام را مدیون پرویز بهرام هستم

منوچهر اسماعیلی از پیشکسوتان هنر دوبله سخنران بعدی مراسم بود که در سخنانی درباره زنده یاد پرویز بهرام گفت: ما در این غم بزرگ با خانواده زنده یاد بهرام شریکیم. ۶۲ سال کار زمان کمی نیست برای آموزش دادن بدون طمع ورزی و بدون آنکه در برابر آن چیزی را طلب کند.

وی با اشاره به گفتگویش با روزنامه همشهری افزود: ان روزها که در کنار هم کار می کردیم ما بودیم و هیچ منییتی وجود نداشت. هر کسی کار خودش را انجام می داد و هیچ کسی به دیگری حسادت نمی کرد. بلکه می آموخت و نمی آزرد و این سرلوحه کار ما بود. یادش گرامی و راهش پررهرو باد.

 

محمود قنبری: آنچه خوبان همه دارند، او به تنهایی داشت

در ادامه مراسم نوبت به محمود قنبری از دیگر هنرمندان عرصه دوبلاژ ایران رسید که در سخنانی اظهار کرد: در ماه های آغازین سال ۹۸ یکی دیگر از مفاخر دوبله ایران را از دست دادیم و پرویز بهرام به رنجی که از بیماری می کشید پایان داد و آرام گرفت.

 

وی در ادامه با ابراز تسلیت به خانواده این هنرمند و جامعه هنری ایران بیان کرد: در مصاحبه ای که قبلا درباره او انجام داده بودم و از تلویزیون پخش شد، زمان آغاز کار استاد بهرام را سال ۱۳۲۴ اعلام کرده بودم که اکنون آن را اصلاح می کنم، پرویز بهرام کارش را در زمینه دوبله در سال ۱۳۳۴ آغاز کرد و یکی از پایه گذاران صنعت دوبلاژ ایران شد.

 

این پیشکسوت صنعت دوبلاژ ایران با اشاره به فعالیت های هنری زنده یاد بهرام یادآور شد: او در سال ۱۳۳۷ در کارگاه تئاتر آناهیتا زیر نظر مصطفی اسکویی به بازیگری مشغول شد که شاهکار او اجرای نقش اتللو بود و سال بعد از آن هم در فیلم اتللو، صداپیشگی و دوبله نقش اتللو را بر عهده گرفت که گل سرسبد آثار او محسوب می شود.

 

قنبری با اشاره به آثار زنده یاد بهرام  ادامه داد: او به جای شخصیت های استثنایی بسیاری حرف زد. در اواسط سال ۱۳۴۰  دراستودیو کسپین با هم کار کردیم و در سریال «زورو» دوبلور نقش زورو بود و در سریال «فراری» نیز به جای ستوان جرالد صحبت می کرد، او از معدود صداپیشگانی بود که از سوی مسئولان، لقب صدای ماندگار را از آن خود کرد.

 

وی همچنین صدای پرویز بهرام را بسیار رمانتیک، پرشکوه، مخملین و باابهت توصیف کرد و افزود: صحبت کردن از  کارنامه ۶۰ ساله یک هنرمند در این چند دقیقه کار دشواری است اما بسیاری صدای او را در فیلم «امیرکبیر» اثر علی حاتمی هنوز به یاد دارند. صدای پرطنین او در طنزگویی نیز بسیار نمونه بود و همه را به وجد می آورد. او جدا از بازیگری، دوبله و مدیریت دوبلاژ، در زمینه وکالت هم فعالیت می کرد و در مجموع آنچه همه خوبان او به تنهایی داشت.

 

قنبری در پایان سخنانش تصریح کرد: هنرمند با آثارش ماندنی است و در حرفه ما هم همان طور که همه می گویند، تنها صداست که می ماند.

 

والی زاده: دوستانمان زود رفتند

ادامه این مراسم با سخنان منوچهر والی زاده از دیگر پیشکسوتان عرصه دوبلاژ ایران ادامه یافت که درباره پرویز بهرام گفت: از نوجوانی که وارد کار دوبله شدم، شاگرد پرویز بهرام بودم، همراه با دیگر بچه ها پشت در اتاق انتظار می نشستیم تا استاد بهرام از اتاق ضبط بیرون بیاید و دیالوگ بگوید،ما یاد بگیریم و لذت ببریم.

 

وی با اشاره به فعالیت های هنری پرویز بهرام یادآور شد: کارش را از تئاتر آغاز کرد اما چه زود او هم همراه با دیگر هنرمندان و همکارانمان ازجمله انتظامی، جعفر والی، ناصر ملک مطیعی، حسین عرفانی، صادق عبداللهی، صدرالدین شجره و ... رفت.

 

والی زاده در بخش دیگری از سخنانش از صداپیشگی او در نقش «جانی دالر» وتأثیرگذاری این برنامه رادیویی سخن گفت و پس از آن دل نوشته ای را که برای زنده یاد پرویز بهرام نوشته بود، برای حاضران خواند و تأکید کرد: او برای همیشه در ذهن و خاطره دوبله ایران باقی خواهد ماند.

 

در پایان این مراسم، پیکر زنده یاد پرویز بهرام روی دستان هنرمندان، همکاران و دوستدارانش به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه شد.

 

در این مراسم علی نصیریان، بهزاد فراهانی، ناصر ممدوح، رضا بنفشه خواه، سیامک اطلسی، مهوش وقاری، رضا بانکی، چنگیز جلیلوند، منوچهر والی زاده، افشین زی نوری، ژرژ پترسی، پانته آ بهرام، حمید منوچهری، منوچهر اسماعیلی، بیژن علی محمدی، سیامک اطلسی، جواد پزشکیان، معصومه آقاجانی، کامران ملکی، مجتبی نقی یی، خسرو احمدی، فاطمه معتمدآریا و... حضور داشتند.

 

مراسم ترحیم زنده یاد پرویز بهرام روز شنبه ۱۱خردادماه ساعت ۱۷ در مسجد بلال صداوسیما برگزار می شود.

 

 

  • 13
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش