دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
کد مقاله: ۱۴۰۱۰۶۰۰۵۸

با ساز بالالایکا و انواع آن آشنا شوید

بالالایکا,بالالایکا چیست,ساز بالالایکابالالایکا کلمه‌ای آهنگین است
به نوعی ساز زهی مضرابی که از سازهای سنتی و قدیمی روسی محسوب میشود؛ بالالایکا میگویند. به طورکلی ، ماندگاری صدا در این ساز، کم است و به همین دلیل باید سریعا در هنگام اجرای ملودی نواخته شود. کاربرد این ساز برای اجرای موسیقی بومی روسیه و رقص است. در این مطلب از سرپوش با ساز بالالایکا و انواع آن بیشتر آشنا خواهید شد.

بالالایکا

جنس ساز بالالایکا از چوب می باشد. این ساز معمولاً بدنه ی مثلثی شکل بهمراه دسته بلندی دارد. این ساز دارای سه سیم و شش سیم میباشد که در سه جفت مرتب می شوند. ساز بالالایکا را می توانید از طریق تکنیک زخمه زدن با انگشت اشاره بنوازید. نام این ساز برای نخستین بار در سال ۱۶۶۸ در مستندات تاریخی و در شهر مسکو در دست نوشته های به جا مانده ثبت شده است. برخلاف تصور افرادی که میگویند بالالایکا صرفا بدنه ی مثلثی دارد؛ بهتر است بدانند که دارای اشکال دیگری نیز میباشد ، مثلا بعضی از سازهای بالالایکا به شکل بیضی یا دایره ای است اما بدنه مثلثی شکل ساز بالالایکا به عنوان رایجترین فرم بالالایکا محسوب میشود که در نقاشی ها و آثار تاریخی نمایان است.

معمولاً جنس بدنه ی مثلثی شکل بالالایکا از چوب سخت میباشد و میتواند در انواع گوناگونی ازجمله ساده یا بسیار تزئینی با منبت چوب تیره تر، نقاشی دستی و یا دارای سوراخ صوتی در وسط باشد.

انواع ساز بالالایکا

بدنه ی ساز بالالایكا مثلثی شکل است و سه سیم( گاهی اوقات ۶ سیم در سه جفت) دارد. برای نواختن سیمای بالالایكا باید از انگشتان، استفاده کرد ولی این ساز نیز با زخمه، قابل نواختن است. بالالایكا دارای انواع مختلفی از نظر اندازه از كوچك به بزرگ میباشد که عبارتند از:

> پیكولو( piccolo)

> پریما( prima)

> سكوندا( secunda)

> آلتو( alto)

> باس( bass)

> كنترباس( contrabass)

انواع ساز بالالایکا,اجزای ساز بالالایکا,ساختار ساز بالالایکاتاریخچه‌ی بالالایکا از بسیاری جهات شبیه به تاریخچه‌ی ساز بانجو آمریکایی است

بالالایکای مدرن

بالالایکای مدرن به عنوان یک ساز ترکیبی از عناصری نظیر موسیقی فولک، پاپ و هنر یا موسیقی کلاسیک تشکیل میشود و عمدتاً اموزش آن در مدارس موسیقی در هنرستان های هنرهای زیبا می باشد. ساز بالالایکا محبوبیت بسیاری در ارکسترها و گروه‌های سازهای سنتی و در میان ساکنان منطقه ی روسیه و قفقاز دارد.

ساختار ساز بالالایکا

بالالایکا دارای یک بدنه مثلثی با سه سیم میباشد که از جنس صنوبر و افرا است و به سمت دسته دارای پرده، مخروطی شده است. سیمها با اتصال به انتها بر روی خرکی کشیده شده است که شبیه خرک ویولن یا خرک فشاری می باشد. معمولاً با استفاده از انگشتان دست، این سیما را مینوازند درحالیکه نواختن سیمای فلزی با استفاده از یک زخمه چرمی می باشد. البته این ساز با تعداد سیم متفاوت، در اشکال مختلف بدنه مثلثی شکل و بیضوی و پرده های قابل جابجا شدن وجود دارد. تصور و باور برخی از افراد اینست که طراحی سه گوش این ساز، برگرفته از برش های چهارگانه ی یک کدو تنبل می باشد.

اجزای بالالایکا

از اجزای تشکیل دهنده ساز بالالایکا می توان به کاسه طنینی، شیطانک، سیم ها، دسته ساز، گوشی ها، خرک، پرده و سوراخ صدا اشاره کرد.

تکنیک های نوازندگی ساز بالالایکا

مهم ترین تکنیک برای این که ساز بالالایکا را بنوازید به این صورت است که از انگشت شست چپ بر روی نت های سیم پایینی ساز استفاده کنید. در این محل، آکوردهای ساز را می نوازند. نوازندگان در بالالایکای پریما برای نوازندگی از انگشت سبابه دست راست خود استفاده می کنند اما از یک زخمه برای نواختن بالالایکاهای بزرگتر استفاده می کنند. برخی از نوازندگان با استفاده از زخمه، سازهای کوچک را می نوازند اما در فرهنگ روسی، مرسوم نیست و بهتر است که از زخمه صرفا برای نواختن سازهای بزرگ استفاده شود.

از بزرگترین و بم ترین سازها می توان به بالالایکای باس و کنتر باس اشاره کرد. این ساز را در هنگام نواختن بر روی زمین می گذارند تا تعادلشان بیشتر حفظ شود.

ساز بالالایکا,بالالایکا,نحوه ی کوک ساز بالالایکابالالایکا دارای یک بدنه مثلثی از جنس صنوبر و افرا با سه سیم است

بالالایکای پریما، از استاندارترین و رایج ترین مدل بالالایکا به شمار می رود. این ساز به صورت « لا»،« می»،« می» کوک میشود که نحوه ی کوک پائین ترین سیم روی نت« لا» و سیم های بالایی هر دو با نت« می» میباشد. این ساز توسط نوازندگان سنتی با استفاده از یک لوله ی زیر و بمی کوک میشود درحالیکه اکثر نوازندگان این ساز برای تنظیمش از کامپیوتر یا موبایل استفاده می کنند.

سازهای بالالایکای قدیمی از این نظر با نمونه های مدرن آن تفاوت دارند که جنس تمام سیم ها در زمان گذشته از روده بوده است درحالیکه امروزه جنس یکی از سیم های ساز از فلز و جنس دو سیم دیگر از نایلون می باشد.

نحوه كوک كردن برخی از سازهای بالالایكا

- پریما:

پریما كه روی EFA كوك می شود؛ به عنوان رایج ترین نوع بالالایكا محسوب میشود ( سیمای دوم و سوم روی یك نت كوك می شوند.) گاهی اوقات گیتاریست روسی برای راحتتر نواختن بالالایكا، آنرا به سبك گیتار روی GBD( تقلیدی از سه سیم بالای گیتار روسی) كوك می کند. اگرچه این نوع كوك كردن، مورد قبول بسیاری از طرفداران بالالایكا نیست.

- سكوندا:

نحوه ی كوك بالالایكای سكوندا بر روی AAD می باشد؛ به این صورت که( اولین سیم:D در اكتاو اول) –( دومین سیم:A در اكتاو مینور) –( سومین سیم A در اكتاو مینور) تنظیم میشود. در نظر داشته باشید که سیم دوم و سوم بر روی یك نت یكسان كوك می شود.

- آلتو:

نحوه ی كوك بالالایكای آلتو بر روی EEA است؛ به این طریق که( اولین سیم:A در اكتاو مینور) –( دومین سیم:Eدر اكتاو مینور) –( سیم سوم:E در اكتاو مینور) تنظیم میشود. سیمای دوم و سوم روی زیر و بمی یكسانی كوك می شوند.

- باس و كنترباس:

معمولاً نحوه ی كوك باس و كنترباس به صورت یكسان است ولی كنترباس، بزرگتر است. معمولاً كوك شدن هر دو نوع بالالایكا بر روی EAD یعنی( اولین سیم:D در اكتاو مینور) –( دومین سیم:A در اكتاو ماژور) –( سومین سیم:E در اكتاو ماژور) است.

بالالایکای مدرن,تکنیک های نوازندگی ساز بالالایکا,عکس بالالایکابالالایکا دارای ریتم، دینامیک و لحن است

گردآوری: بخش هنر و سینما سرپوش

  • 11
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش