پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳
کد مقاله: ۱۴۰۱۰۷۰۰۷۱

آشنایی با ساز دیوان و ساختار آن

ساز دیوان,ساز دیوان چیست,ساز دیوان چند سیم داردساز دیوان یکی از سازهای خانواده تنبور به حساب می‌آید
ساز دیوان از ساختار زیبا و صدای دلنشینی برخوردار است که نحوه ی نواختن آن همراه با مضراب پلاستیکی یا سر انگشتان دست به نام شلپه و شرپه می باشد. در واقع محبوبیت این ساز در آناتولی با نام باغلاما و در شمال عراق و آذربایجان، زیاد است. در این مطلب از سرپوش با ساختار و انواع ساز دیوان آشنا خواهید شد.

ساز دیوان

ساز دیوان از سازهای مضرابی شناخته میشود و نوعی ساز کُردی است. این ساز نیز در سازهای خانواده تنبور قرار دارد که در مناطق مختلف کردستان عراق و کردستان ایران و کردستان سوریه به غیر از کردستان ترکیه  کاربرد دارد و در مناطق مختلف کردستان ترکیه، انواع خاصی از آن وجود دارد. تنبور، نام دیوان سایز بزرگترمی باشد.

تاریخچه ی ساز دیوان

قدمت ساز دیوان، مربوط به کردستان ترکیه( کرمانج)، کردستان ایران و کردستان عراق است؛ به این دلیل که زبان، رسم و رسوم و فرهنگ این سه منطقه مشابه یکدیگر است. امروزه ساز دیوان به غیر از مناطق کرد نشین در مناطق دیگری رواج پیدا کرده است که از آن ها می توان به بوکان، مهاباد، سنندج و کرمانشاه اشاره کرد و با این که در چنین مناطقی قدمت کمی دارد ولی موجب جذب طرفداران و علاقمندان زیادی شده است. این نوع ساز، کاربرد بسیاری در کردستان ترکیه دارد و تحت عنوان تنبور توسط مردم کرمانج کردستان ترکیه شناخته میشود. کرمانج ها با استفاده از این ساز، ملودی های اصیل خود را می زنند.

ساز دیوان در شهر فیرورق( پره) از نواحی خوی( ۱۵ کیلومتر فاصله با خوی) در حدود ۴۰۰ سال قبل ، ساخته شد. اصلیت این ساز، ترکی است. نحوه ی نواختن این ساز زهی با مضراب پلاستیکی یا سرانگشتان دست( شلپه – شرپه) می باشد.

ساختار ساز دیوان 

ساز دیوان از ساختار زیبا و صدای دلنشینی برخوردار است و قسمت های مختلفی به شرح زیر دارد:

>> کاسه طنینی بزرگ: 

ساز دیوان، کاسه ی بزرگی دارد که قابلیت ساخت آن به صورت یکدست به دلیل بزرگ بودنش وجود ندارد. این کاسهی چند تکه ای به حالت پروانه ای ساخته شده است یعنی قطعه های هلالی شکل چوب خم شده را  به هم چسبانده اند. جنس این ساز از درخت گردو، سرخ دار، گلابی و یا توت سیاه می باشد.

>> سیم ها: 

دیوان سازی با برخورداری از هفت در سه ردیف، تقسیم بندی و کوک می شود که شامل سه سیم، دوسیم و یک سیم است. نام دو سیم آن،« وا» میباشد و سه سیم دیگر بطور هم صدا کوک می شوند. سیم ها با استفاده از فولا، تهیه شده اند.

>> گوشی: 

ساز دیوان، ۷ گوشی به تعداد سیم هایش دارد که برای ساخت آن از بلوط، شمشاد و درخت مَمرَز استفاده شده است و روی صفحه گوشی ها ۴ گوشی و در کناره ها ۳ گوشی قرار دارد.

بهترین نوازندگان ساز دیوان,ساز دیوان چند سیم دارد,ساز دیوان چیستدیوان یک ساز کُردی است

>> دسته: 

جنس دسته ی بلند ساز دیوان از درخت بلوط میباشد و به این دلیل ، جنس محکمی دارد که انگشتان دست نوازنده به آن فشار وارد میکند. ۲۴ پرده در ساز دیوان وجود دارد که به راحتی جابه جا می شوند. درصورت کوچکتر بودن دسته ساز، صدای آن زیرتر است.

>> دستان: 

دستان ساز دیوان که متشکل از سیم های نایلونی است؛ بر روی دسته بسته می شود.

>> سیم گیر و شیطانک: 

یک قطعه ی باریک چوبی در بین سرپنجه و دستان وجود دارد که به آن شیطانک می گویند و سیم ها از روی آن عبور می کند و موقعیت قرارگیری آن در انتهای کاسه سیم گیر می باشد؛ بگونه ای که سیم ها به آن گره می خورند.

>> خرک ساز: 

به یک قطعه ی باریک با شیارهای کم عمق بر روی صفحه کاسه دیوان، خرک میگویند که موجب قرارگیری سیم ها با یک فاصله مشخص و کم از صفحه میشوند. خرک با استفاده از چوب، عاج فیل یا استخوان ساخته شده است.

>> مضراب: 

جنس مضراب ساز دیوان از پلاستیک میباشد و کاربرد آن برای نواختن است.

انواع ساز دیوان

انواع ساز دیوان عبارتند از:

> جورا

> تانبورا

> باغلاما دسته کوتاه

> باغلاما دسته بلند

> ساز دیوان

> ساز میدان

کوک های دیوان

از کوک های ساز دیوان می توان به لا، ر، سل یا لا، ر، می اشاره کرد. درواقع نحوه ی شناسایی کوک های این ساز با کوک بوزوک یا کارا، کوک باغلاما، کوک مستزاد و کوک میسکت است.

ساختار ساز دیوان,تاریخچه ی ساز دیوان,آموزش ساز دیوانکاربرد اصلی ساز دیوان در موسیقی ترکیه است

بهترین نوازندگان ساز دیوان

از نوازندگان ماهر باغلاما می توان اورهان گنجه بای، احمد کوچ، مراد کایا، چتین آکدنیز، اردال ارزینجان، دسکو هرکی، نشئت ارتاش، حسرت گؤل تکین، ارول پارلاک، عارف ساغ، کارل ساندرز، ارکان اوغور و عثمان آکیول را نام برد. احمد کوچ با تنظیم آهنگ های معروف جهان برای این ساز، اقدام به نواختن آن میکند.

یادگیری ساز دیوان

داشتن ساز مناسب، از مهمترین اصل در یادگیری هر سازی محسوب میشود. امروزه انواع گوناگونی از ساز دیوان در بازار وجود دارد که قیمت آن ها براساس جنس و ساختارشان متفاوت است. برای این که هنرجو بتواند ساز دیوان را به آسانی یاد بگیرد باید ساز مناسب و خوش دستی را در کنار استاد مجرب داشته باشد تا انگیزه پیشرفت در او بیشتر شود.

مهمترین اصول در یادگیری ساز دیوان

از مهمترین اصول در یادگیری ساز دیوان می توان به موارد زیر اشاره کرد :

- آشنایی با ساختمان اولیه ساز

- نحوه در دست گرفتن ساز

- کوک دیوان

- نت خوانی

- نوازندگی دیوان

- همراهی گروه

نحوه نواختن ساز دیوان

 ساز دیوان معمولاً بر اساس مقامات کردی و ترکی نواخته میشود و این ساز از نظر تکنیک نوازندگی، مشابه سازهایی نظیر تار، سه تار و شورانگیز است.

برای نواختن ساز دیوان، نوازنده باید کاسه ی ساز را روی پای راست خود( اگر چپ دست هستید، روی پای چپ) به صورت کاملاً صاف و بدون هیچ قوزی، روی صندلی قرار دهد و یا به صورت چهارزانو روی زمین بنشیند و نوازنده برای نوازندگی آن باید از یک مضراب پلاستیکی استفاده کند و با انگشت وسط خود در هنگام نواختن به صفحه ی ساز ضربه بزند. میزان های موسیقیایی، زمان دقیق این ضربات را مشخص می کنند؛ یعنی نوازنده با انگشت خود بر سر هر میزان به صفحه ی ساز ضربه می زند.

تفاوت ساز دیوان و باغلاما

ساز دیوان و باغلاما از نظر بسیاری از افراد، یکی هستند در حالیکه تفاوت های جزئی در بین این دو ساز وجود دارد و فقط از نظر صدا و ظاهر کلَی مشابه هم هستند.

آموزش ساز دیوان,کوک های دیوان,ساز دیوان,انواع ساز دیواندسته دیوان دارای ۲۴ پرده است

یکی از تفاوت های ساز دیوان با باغلاما در اندازه ی آن میباشد به طوریکه کاسه ی ساز دیوان و دسته ی آن بزرگ تر از ساز باغلاما است. از دیگر تفاوت های این دو ساز می توان به بخش های کوک و تعداد سیم هایشان اشاره کرد.

گردآوری: بخش هنر و سینما سرپوش

  • 12
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش