جمعه ۰۷ دی ۱۴۰۳
کد مقاله: ۱۴۰۱۰۶۰۱۳۰

آشنایی با انواع سازهای کوبه‌ای

سازهای کوبه‌ای,تاریخچه سازهای کوبه ای,انواع ساز های کوبه ایتاریخچهٔ سازهای کوبه‌ای به هزاران سال پیش برمی‌گردد
کاربرد ساز های کوبه ای یا ممبرافون برای موسیقی ملی ایرانی و موسیقی نواحی ایران و موسیقی غربی می باشد. پوستی در دو طرف برخی از سازهای کوبه ای کشیده شده است درحالیکه این پوست در برخی دیگر از آن ها صرفا در یک طرف، کشیده شده است. در این مطلب سرپوش به معرفی انواع سازهای کوبه ای پرداخته ایم.

سازهای کوبه ای

به سازهایی که صدایی را از طریق ضربه، تکان، سایش و خراش تولید می کند سازهای کوبه ای میگویند که با نام های دیگری نظیر ساز کوبه یا پِرکاشِن شناخته میشود. از وظیفهٔ اصلی سازهای کوبه ای می توان به اجرای ضرب آهنگ ( ریتم) در متن آهنگ اشاره کرد ، ولی این سازها میتوانند ملودی را نیز اجرا کنند.

تاریخچه سازهای کوبه ای

قدیمی ترین سازهایی که تمدن بشری از هزاران سال پیش ، از آنها بهره می گرفت؛ سازهای کوبه ای نام دارد. بشر در ابتدا برای برقراری ارتباط راه دور از سازهای کوبه ای استفاده میکرد؛ سپس با گذشت زمان، این ساز برای مراسم شادی، عزا، تشریفات مذهبی و … مورد استفاده قرار گرفت. از زمانهای دور سازهای کوبه ای بهمراه سازهای بادی برنجی برای موسیقی کاربرد داشتند که بیانگر لزوم وجودی آن ها در موسیقی است.

معرفی برخی از انواع ساز های کوبه ای

- بانگو( bongo):

منشا ساز بانگو به کوبا برمیگردد و همواره در میانه ی سال های ۱۸۰۰ در موسیقی سان، استفاده شده است.

سبک سان در اثر ترکیب موسیقی آفریقایی و اسپانیایی بوجود می آید. امروزه از مشهورترین سازهای کوبه ای لاتین می توان به بانگو اشاره کرد که در همه ی سبک های موسیقی از آن استفاده میشود. ضمنا نام این ساز در ایران، بینگو و بانگو است.

- کنگا( congo):

رایج ترین ساز دستی کاربردی در موسیقی مردمی، ساز کنگا میباشد که برگرفته از کنگوی آفریقا است. کاربرد کنگاها برای موسیقی هایی نظیر جاز، راک، بلوز، آراندبی، و ورگا می باشد. کنگا در اثر سه ساز کوینتو، سی گاندو یا کنگا و تومبا یا تومبادورا( اگر کنگا چهار تیکه باشد کوچکترین خانواده کنگا “ری کوینتو” نام دارد) حاصل میشود. این ساز در ایران تحت عنوان تومبا شناخته میشود.

- جیمبه( Djembe):

منشا ساز جیمبه به غرب آفریقا و مردمان ماندینکا برمیگردد. ظاهر این ساز به صورت قبیله ای است و به عنوان خاستگاه تمام سازهای کوبه ای به شمار می رود. طیف وسیعی از تن های موسیقی با استفاده از این ساز، قابل اجراست و به راحتی حمل میشود. معمولاً با استفاده از چوب و پوست، جیمبه های سنتی را تهیه کرده اند درحالیکه جنس بدنه و سری جیمبه های مدرن از مواد ترکیبی و مصنوعی است. برای نواختن جیمبه باید از دست و یا چوب استفاده کرد.

سازهای کوبه‌ای,درباره سازهای کوبه ای,انواع ساز های کوبه ایوظیفهٔ اصلی سازهای کوبه‌ای معمولاً اجرای ضرب‌آهنگ (ریتم) در متن آهنگ است

- آشیکو ( ashiko):

یکی از سازهای اهل آفریقای غربی که به جیمبی شباهت دارد، آشیکو میباشد که دهانه ی آن نازک است. جنس این نوع ساز از پوست بز میباشد و بخاطر سفت بودن دهانه، کوک شدن آن به دشواری انجام میشود. باتوجه به تفاوت آشیکو با جیمبه از نظر شکل و شمایل، صدای این دو ساز شبیه به هم است.

- اودو:

یکی از سازهای کوبه ای که در نیجریه بوجود آمد؛ اودو نام دارد که فاقد پوستین است. شکل ظاهری این ساز به گلدان، شباهت دارد که حفره بزرگی بر روی بدنه خود دارد و شما میتوانید صدای خاصی را با ضربه زدن به هر قسمت از این گلدان تولید کنید. کاربرد این ساز برای موسیقی هندی و بندری ایرانی میباشد و در جنوب ایران به آن جهله می گویند.

- تمبک:

از تلفظ های دیگر ساز تمبک می توان به تمبک، تنبک، دمبک، ضرب و… اشاره کرد. این ساز کوبه ای ایرانی به عنوان یکی از سازهای جامی شکل محسوب میشود و نحوه ی نواختن این ساز به اینصورتست که باید بر روی ران پا بگذارید و برای تولید صدا به پوستی ضربه بزنید که بر روی دهانه گشادتر آن قرارگرفته است. سازهای کوبه ای در بین همسایگان ایران نظیر کشورهای عربی، ترکیه و افغانستان، مورد استفاده قرار می گیرد.

محبوب ترین سازهای کوبه ای خاورمیانه، تنبک یا دمبک است که با استفاده از چوب یا سفال تهیه شده و دهانه ی بسیار نازکی دارد. این ساز بر روی پای نوازنده به شکل افقی قرار می گیرد و اقدام به تولید صدای حجیم و پرقدرتی می کند.

- تار( tar):

از دیگر خانواده ی سازهای طوق دار می توان به تار اشاره کرد که منشأ آن آفریقای شمالی میباشد ( ساز طوق دار، دارای بدنه ای است که از قطر دهانه ی ساز، کم عمق تر است). قطر تارها بین ۳۵ تا ۵۰ سانتیمتر است. دهانه و بدنه ی تار، نازک و باریک است و صدای تولیدی از آن ضعیف است که بسیار مجذوب کننده می باشد. ضمنا کاربرد این ساز در گروه‌های شرقی، زیاد است.

- تمبورین/ ریک( tambourine/riq):

تمبورین در موسیقی مردمی بعنوان پشتیبان خواننده شناخته میشود و به دمبک و تار، شباهت دارد. حلقه های فلزی چسبیده به بدنه ساز باعث جدایی تمبورین میشود. امروزه در سراسر دنیا گونه های بسیار گسترده ای از تمبورین ها وجود دارد. ضمنا کاربرد این ساز، بیشتر برای گروه‌های جنوبی است.( به نام دایره زنگی)

- جان جان( Djun Djun):

جان جان که طبق گفته ی برخی از افراد، تحت عنوان “دان دان” شناخته میشود؛ در گروه طبل های طناب دار غرب آفریقا قرار دارد. اندازه های مختلفی از این ساز وجود دارد و معمولاً در کنار جیمبه قابل اجراست. این ساز، متشکل از سه ساز ضربی به نام های دان دونبا( بزرگ)، سانگبا( متوسط) و کان کینی( کوچک) می باشد. تنه ی این سازها، توخالی است و از پوست بز، تهیه شده است که معمولاً با چوب، مَلِت و… توسط سه نفر نواخته میشود؛ سپس در اثر ترکیب این صداها با هم، نوای دل نشینی بوجود می آید. امروزه یک نفر، این ساز را می نوازد که همراه با نواختن زنگ است.

سازهای کوبه‌ای,تاریخچه سازهای کوبه ای,معرفی انواع ساز کوبه ایاولین استفاده بشر از سازهای کوبه ای برای برقراری ارتباط راه دور بود

- کویی کا( cuica):

یکی از بخشهای موسیقی سامبای برزیلی به نام کویی کا میباشد و برای به دام انداختن شیرها در آفریقا کاربرد دارد؛ چون کویی کا صدای بی همتایی دارد و در بیشتر ترکیبات ارکستری امروزی استفاده میشود که از آن می توان به موسیقی جاز، فیوژن، فانک و پاپ اشاره کرد. یکی از سازهای استیک دار( دسته چوبی)، کویی کا میباشد ولی این نوع ساز با استیک، نواخته نمیشود بلکه استیکی درون خود دارد که آنرا مالش میدهند تا صدا تولید کند. به پوست این نوع ساز، هیچ ضربه ای وارد نمی شود.

- تمبوریم( tamborim):

یکی از سازهای کوچک با ۱۵ سانتی متر قطر، تمبوریم نام دارد. تمبوریم با تمبورین تفاوت دارد؛ به این صورت که تمبوریم، نوع دیگری از موسیقی سامبا شناخته میشود و در گروه سازهای کوبه ای طوق دار قرار دارد و فاقد حلقه های فلزی است و به وسیله استیک با یک دست( معمولاً دست راست) نواخته می شود. گروه متوسط سامبا دارای ۷۰ نوازنده تمبوریم است.

راهنمای خرید ساز های کوبه ای

>> درام، از سازهای بسیار جاگیر محسوب میشود و باید در زمان خرید، فضای لازم برای آنرا در نظر بگیرید. در صورت نبود فضای کافی، توصیه میشود که درام الکترونیک را خریداری کنید.

>> شمت نمی توانید درام خود را به صورت مداوم جابجا کنید، بدین دلیل که برای سرهم کردن و باز کردنش باید زمان زیادی را اختصاص دهید.

>> یکی از مشکلات درامرها، تولید صدای زیاد ساز می باشد. از این رو مکانی را برای محل تمرین انتخاب کنید که باعث ایجاد مزاحمت برای دیگران نشود وگرنه درام الکترونیک، انتخاب هوشمندانه تریست؛ بدین دلیل که صدا را تنظیم می کند و یا حتی می توان از هدفون استفاده کرد.

>> باتوجه به نواختن درام ها به صورت ایستاده، شما باید در هنگام خرید، برخی از موارد را در نظر بگیرید که از آن ها می توان به کیفیت و قدرت چهار پایه و لوازم اتصال دهنده ی انواع طبل و سنج ها و راحتی صندلی محل نشستن درامر اشاره کرد.

سازهای کوبه‌ای,تاریخچه سازهای کوبه ای,نکات خرید ساز های کوبه ایساز کوبه یا پِرکاشِن به سازهای کوبه‌ای گفته می‌شود

گردآوری: بخش هنر و سینما سرپوش

  • 19
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش