دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
کد مقاله: ۹۹۰۵۰۰۰۴۶

سازهای بادی چیست؟ + تاریخچه

سازهای بادی,سازهای بادی برنجی,تصاویر سازهای بادیدر میان سازهای بادی، نی انبان جزو قدیمیترین ساز در دنیا است
سازهای بادی از نخستین آلات موسیقی بودند که بدست بشر ساخته شدند. برای نواختن سازهای بادی باید در آن ها بدمید. این دسته سازها در انواع کنسرت ها، ارکسترها، گروهای جاز و گروه های موسیقی نظامی بکار می روند.

سازهای بادی چیست؟

سازهای بادی سازی اند که دارای تشدیدکننده (معمولاً لوله یا مجرای توخالی) است که در آن ستونی از هوا یا در اثر دمیدن نوازنده در دهنی (مثل نی) و یا توسط دستان او (مثل آکاردئون) به ارتعاش در می آید. تغییر در ارتفاع یا اجرای نت ها با باز و بسته کردن کلیدها (برای بلند و کوتاه کردن طول لوله تشدید کننده) یا سوراخ های روی ساز یا تغییر حالت لب و دهان نوازنده انجام می شود. سازهای بادی لوله هایی هستند با دریچه ها و دکمه هایی که گام موسیقی را تغییر می دهند. در واقع ریشه سازهای بادی که اکنون وجود دارد از همان سازهای بادی اولیه ساخت دست بشر است که از نظر ساختمان و نحوه تولید صدا به دو گروه تقسیم بندی می شوند.

تاریخچه سازهای بادی 

سازهای بادی در واقع از نخستین و قدیمی ترین آلات موسیقی به شمار میروند که توسط دست بشر ساخته شده است. انسان های قدیمی به مرور زمان آموختند که با دمیدن هوا در یک مخروط تو خالی، یک برگ و یا حتی شاخ حیوانات میتوانند صداهایی بلند و بوقی شکل را تولید کنند. با افزایش دانش به مرور زمان انسان توانست آلات موسیقی کنونی را بسازد. ولی هم چنان سازهای بادی با توجه به سابقه ی تاریخی خود، ساخته می شود. یعنی ریشه ی دسته بندی سازهای بادی به همان زمان های اولیه ی تاریخ باز می گردد. در بین سازهای بادی، نی انبان جزء قدیمیترین ساز در دنیا است و شکلهای مختلفی از آن در کشورهای گوناگون نواخته میشود.

سازهای بادی ایرانی,سازهای بادی,سازهای بادی پوستسازهای بادی انواع مختلفی دارد

انواع سازهای بادی 

>> سازهای بادی چوبی

این نوع سازهای بادی به دو گروه تقسیم بندی میشوند:

- ساز بادی چوبی بی زبانه یا به اصطلاح بی قمیش (فلوت ریکوردر، فلوت، ابوا، کلارینت، ساکسیفون و فاگوت):

سازهای بادی چوبی خود به تنهایی به سه گروه تقسیم می شوند. این سه گروه با نام های سازهای بادی چوبی بی زبانه یا بدون قمیش، زبانه دار ساده و دو زبانه ای خوانده می شوند. 

۱- سازهای بادی چوبی بی زبانه:

نوازنده ی سازهای بادی چوبی بی زبانه به خوبی می داند که در ساختار بدنه ی سازهای بادی چوبی، تیغه هوایی وجود دارد. تیغه های هوایی که در بدنه ی سازهای بادی چوبی قرار دارند، معمولاً لوله ها و مجراهایی می باشند که توخالی هستند. هوا در اثر دمیدن نوازنده با تیغه ی هوایی نام برده شده برخورد می کند و با به ارتعاش درآمدن آن ها صدا تولید می گردد.

۲- سازهای بادی زبانه دار:

در سازهای بادی چوبی زبانه دار بخش کوچکی وجود دارد که جنس آن نی یا پلاستیک است. در واقع هوای دمیده شده از دهان نوازنده سبب حرکت و ارتعاش این زبانه ها یا قمیش ها می شود.

۳- سازهای بادی دو زبانه:

زبانه از دو قسمت کوچک از جنس چوب نیشکر به صورت دقیق برش خورده، که این دو قسمت کوچک از پایه به یکدیگر وصل شده اند و در داخل دهانی ساز قرار می گیرند. مثل:کرآنگله, ابوا, باسون, شامز

- ساز بادی چوبی تک زبانه یا به اصطلاح با قمیش (هورن، ترومپت، ترومبون و توبا):

برای تولید صدا در این مدل سازهای بادی چوبی زبانه دار میتوان از طریق دمیدن هوا و به حرکت درآمدن و ارتعاشات بخش کوچکی از جنس نی یا پلاستیک که به آن قمیش یا زبانه می گویند، این مهم را انجام داد. به عنوان نمونه ساز کلارینت را در نظر بگیرید. این ساز برای اجرای نت های متفاوت و مختلف و همچنین تغییر زیر و بم صدا به وسیله باز و بسته کردن کلیدها و یا حفره و همچنین سوراخ های هوایی که در داخل آن تعبیه شده است، انجام می شود.

>> سازهای بادی برنجی

این نوع ساز بادی از جنس برنج، مس و در بعضی موارد هم از جنس نقره ساخته می شود. از جمله این نوع سازهای بادی میتوان به انواع ترومپت، شیپور، ترومبون، ساکسیفون، کُر و غیره اشاره کرد. ساز بادی برنجی در کل از نوع سازهای بادی ارکستر سمفونیک که از دسته شیپورها است به شمار میرود که تا مدتها پیش از جنس مس ساخته می شد ولی اکنون این روزها از جنس برنج ساخته می شود. تولید صدا در این نوع ساز بادی از طریق لرزش سریع لب های نوازنده در داخل کاسه دهنی بوجود می آید. مثل ترومبون، توبا و ترومپت.

کاربرد سازهای بادی

از این نوع سازهای بادی میتوانید در سبک های متفاوت مختلفی استفاده کنید. از جمله این سبک ها میتوان به کلاسیک، پاپ، جاز و حتی در آهنگ های محلی هم کاربرد فراوانی دارند.

انواع سازهای بادی چوبی,انواع سازهای بادی,سازهای بادیاکثر سازهای بادی، انتقالیست و صدای حاصله نسبت به نت نوشته شده زیر‌تر یا بم‌تر است

نحوه ی تولید صدا در سازهای بادی چوبی و برنجی

در ساختار بدنه ی سازهای بادی چوبی، تیغه هوایی وجود دارد. تیغه های هوایی که در بدنه ی سازهای بادی چوبی قرار دارند، معمولاً لوله ها و مجراهایی می باشند که توخالی هستند. هوا در اثر دمیدن نوازنده با تیغه ی هوایی نام برده شده برخورد می کند و با به ارتعاش درآمدن آن ها صدا تولید می گردد. در سازهای بادی چوبی زبانه دار بخش کوچکی وجود دارد که جنس آن نی یا پلاستیک است. در واقع هوای دمیده شده از دهان نوازنده سبب حرکت و ارتعاش این زبانه ها یا قمیش ها می شود.

سازهای بادی برنجی، جزء دسته ای از سازهای ارکستر سمفونیک به شمار می روند. برای پی بردن به جایگاه دقیق سازهای بادی برنجی، میتوان آن ها را در مجموعه ی شیپورها قرار داد. در گذشته برای ساختن شیپورها از برنج استفاده می شده ولی امروزه از آلیاژی به نام برنج ساخته می شوند. بدیهی است که نحوه ی تولید صدا در سازهای بادی برنجی با نحوه ی تولید صدا در سازهای بادی چوبی متفاوت می باشد زیرا برهمین مبنا سازهای بادی را به دو دسته تقسیم کردیم. نوازنده های سازهای بادی برنجی با ایجاد ارتعاش به درون کاسه ی دهنی توسط لب میتوانند صدایی دلنواز ایجاد کنند.

در اصل لوله ای که در ساختمان سازهای بادی برنجی قرار دارد، سبب می شود که از حاصل ارتعاش لب نوازنده صدا حاصل گردد. لوله ی بکار رفته در بدنه ی سازهای بادی برنجی حداقل دو بار خمیدگی دارد. شکل این لوله شبیه کاج میباشد و حالت مخروطی دارد. ولی در سرتاسر بدنه ی سازهای بادی برنجی، شکل این لوله یکسان نیست. در انتهای لوله میتوانید حالت قیف مانند یا فنجان مانند را ببینید. جنس ساختار این خانواده از سازهای بادی بطور معمول از مس یا برنز می باشد.

سازهای بادی,سازهای بادی جنوب ایران,سازهای بادی زبانه داردر ساختار بدنه ی سازهای بادی چوبی، تیغه هوایی وجود دارد

اسامی سازهای بادی

اسامی سازهای بادی عبارتند از:

  • ابوا
  • بالابان
  • تاریا
  • ترومبون
  • ترومپت
  • توبا
  • توبای بایرویت
  • تویتوک (نی ترکمنی)
  • دودوک
  • دوزله (دونی)
  • زامپونیا
  • ساکسوفون
  • ساکسوفون سوپرانو
  • ساکسوفون آلتو
  • ساکسوفون تنور
  • ساکسوفون ملودی
  • ساکسوفون باریتون
  • ساکسوفون باس
  • سازدهنی
  • سرنا
  • سوسافون
  • شمشال
  • شهنای
  • شیپور
  • فاگوت
  • فلوت پیکولو
  • فلوت

گردآوری: بخش هنر و سینما سرپوش

  • 16
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش