یکشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۳
۱۱:۰۶ - ۲۵ آذر ۱۴۰۳ کد خبر: ۱۴۰۳۰۹۱۴۵۱
هنرهای تجسمی

حراج اموال تاریخی و فرهنگی با مجوز رسمی!

حراج آثار ملی,حراج اموال تاریخی و فرهنگی با مجوز رسمی
از نقاشی مشهور «تکیه دولت طهران» اثر حسین قوللر آقاسی گرفته تا تابلو نقاشی «دمتر تولوزن، پزشک مخصوص ناصرالدین شاه قاجار» و «آقا علی‌اکبر فراهانی استاد تار و شاگردانش» اثر صنیع الملک و دستکم ۳۶ اثر مشهور دیگر در روزهای آخر آذرماه در حراج آثار تاریخی و فرهنگی منقول مجاز فروخته و بر خلاف ادعای مسئولان کشور احتمال خروج آنها از کشور افزایش خواهد یافت.

روزنامه توسعه ایرانی نوشت: کفگیر چنان به ته دیگ خورده که گویا مسئولان امر به‌عنوان یکی از راه‌های چاره، برای رتق و فتق برخی امور تصمیم‌ گرفته‌اند از کیسه آثار تاریخی و فرهنگی کشور خرج کنند و چوب حراج بر آنها بزنند. 

در حالی که این روزها صنعت گردشگری کشور از پای درآمده و موزه‌ها از همیشه خلوت‌تر شده است، به نظر آثار هنری و تاریخی موجود در موزه‌ها بار اضافه‌ای بر دوش مجموعه‌ها تلقی می‌شود و اقدامات برای کم کردن از سنگینی این بار کلید خورده است! اما این بار اضافه، میراث هنری و تاریخی است که در اغلب کشورهای دنیا متولی حفظ و نگهداری آن در هر شرایط اقتصادی و سیاسی دولت است.

ماجرا از این قرار است که از نقاشی مشهور «تکیه دولت طهران» اثر حسین قوللر آقاسی گرفته تا تابلو نقاشی «دمتر تولوزن، پزشک مخصوص ناصرالدین شاه قاجار» و «آقا علی‌اکبر فراهانی استاد تار و شاگردانش» اثر صنیع الملک و دستکم ۳۶ اثر مشهور دیگر در روزهای آخر آذرماه در حراج آثار تاریخی و فرهنگی منقول مجاز فروخته و بر خلاف ادعای مسئولان کشور احتمال خروج آنها از کشور زیاد خواهد شد.

خرید و فروش آثار تاریخی در ایران به صورت قانونی آسان نیست و حتی مطابق نص قانون در بیشتر موارد جرم است. با این حال، تجارت و خرید و فروش آنها به صورت غیرمجاز و در شبکه‌های زیرزمینی رونق فراوان دارد و جز افراد حقیقی، حتی برخی از نهادها هم در زمینه آن فعالیت می‌کنند.

حراج آثار ملی قانونی شد

در روزهای اخیر کارگروه ملی تجارت اموال تاریخی و هنری منقول مجاز، نخستین مجوز «حراج اموال تاریخی و فرهنگی مجاز» را صادر کرد. آثار این حراجی هم‌اکنون در موزه فرش به نمایش گذاشته شده و قرار است اواخر آذرماه در تهران، چکش زده شوند.

هرچند فروش اموال تاریخی و هنری نخستین بار است که از سوی این کارگروه مجوز می‌گیرد، اما پیشتر هفت دوره حراج ملی ایران با همین کارکرد برگزار شده و حواشی و منتقدان بسیاری داشته است.

نخستین دوره حراج ملی مهرماه سال ۱۳۹۵ برگزار شد؛ این حراج هفت دوره ادامه داشت و تیرماه ۱۴۰۱ آخرین دوره آن برگزاری شد. گفته می‌شود در این حراج‌ها نیز تعداد قابل‌توجهی از آثار تاریخی ایران در حوزه هنرهای ایرانی و اسلامی با سرنوشتی نامعلوم راهی مجموعه‌های خصوصی و دولتی شدند و معلوم نیست هنوز هم در کشور وجود داشته باشند.

اما پس از یکسال توقف این حراجی پرحاشیه حالا عنوان تغییر کرده و مجوزها برای فروش آثار تاریخی و هنری پر قدرت‌تر شده است. در حالی که پیشتر اجازه فروش آثار تاریخی با قدمت بالای ۱۰۰ سال در این حراج‌های ملی وجود نداشت در حراج روزهای آتی آثار تاریخی و هنری با قدمت بالای صد سال نیز به فروش می‌رسد.

مجوز حراج اموال تاریخی مجاز چگونه صادر شد؟

سال‌هاست طرح‌های مختلفی از سوی دولت و حتی نمایندگان مجلس به بهانه سامان‌دهی و مدیریت تجارت و خرید و فروش آثار تاریخی و باستانی پیشنهاد شده است که به دلیل ناقص بودن و همسو نبودن با قوانین موجود، با مخالفت‌هایی مواجه شده‌اند.

اما بالاخره در مورد اخیر توافق صورت گرفت. در همین باره محمدرضا زاهدی، رئیس اداره اموال فرهنگی و تاریخی اداره کل موزه‌ها تاکید کرد: «یکی از اهداف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی برای تشکیل این کارگروه و نیز ساماندهی و نظارت بر فعالیت این گونه حراجی‌ها، ایجاد بستر مناسب برای خرید و فروش و عرضه اموال فرهنگی تاریخی و هنری مجاز در اختیار مردم بوده است». به گفته او «این امر سبب به وجود آمدن بازار شفاف در زمینه خرید و فروش این گونه آثار بوده و موجب می‌شود به جای خروج این گونه آثار از کشور، در داخل کشور در اختیار علاقه‌مندان و مجموعه‌داران و موزه‌های خصوصی قرار گیرند».

کارگروه ملی تجارت اموال فرهنگی تاریخی و هنری منقول مجاز مجوز برگزاری نخستین حراج آثار تاریخی و هنری را به شرکتی تحت عنوان «پارسه» داده است. مهدی معنوی طهرانی، عضو شرکت پارسه، به خبرگزاری ایسنا گفته است که: «مجوز این حراج در حیطه اموال فرهنگی تاریخی مجاز است و آثار غیرمجاز را شامل نمی‌شود. وزارت میراث فرهنگی نیز به واسطه حضور ناظر فنی و بازرس در حراج، روی تمام اموالی که چکش می‌خورد، نظارت دارد و اموالی که عتیقه و غیرمجاز تلقی می‌شود، وارد چرخه حراج‌ نمی‌شوند».

همچنین درباره اینکه چه ضمانت و ضوابطی وجود دارد که آثار تاریخی و هنری عرضه شده در حراجی‌ها به خارج از کشور راه نیابند و حراجی‌های داخلی پُل و رابطی بین حراجی‌های بین‌المللی و خارج از کشور نشوند؟ و به طور کل، برگزاری حراج آثار تاریخی در ایران چگونه می‌تواند مانع از خروج آثار تاریخی از کشور شود؟ اظهار کرد: «این موضوع جزو ضوابط و مقررات کشور است و حراج‌گذار هیچ تعهدی مبنی بر اینکه آثاری که در حراج به فروش می‌رسد را در خارج از کشور تحویل خواهد داد برعهده نگرفته است و صرفا حراج را برگزار می‌کند».

فروش برخی آثار تاریخی و هنری از سوی نهادهای دولتی

در این میان اما منتقدان چنین حراج‌هایی معتقدند وقتی آثار تاریخی از ید اختیار متولی اصلی آن که دولت است خارج و به بخش خصوصی یا ارگان‌های غیرمرتبط واگذار می‌شود؛ تضمینی در خصوص عدم خروج آنها از کشور یا نگهداری استاندارد آنها وجود نخواهد داشت.

در این میان بسیاری از آثار تاریخی ایران در انحصار و مالکیت نهادهای حاکمیتی مثل ستاد اجرایی فرمان امام، کمیته امداد و بنیاد مستضعفان‌ هستند که در سال‌های اخیر روایت‌هایی مبنی‌بر دست داشتن برخی از این نهادها در خروج آثار تاریخی از کشور منتشر شد.

آثار تاریخی و فرهنگی در هر کشوری جزو اموال عمومی محسوب می‌شوند و دولت‌ها به نگهداری و محافظت از آن‌ها در موزه‌ها موظف‌اند. با این حال، فروش آثار موزه‌ای با مجوز رسمی رویه‌ای است که بارها در کشور تکرار شده است. یکی از آخرین موارد نیز فروش تابلوهای ارزشمند موزه امام علی شهرداری تهران در یکی از حراجی‌های دبی بود.

اواخر شهریور ماه بود که واکنش‌ها به اخبار و گزارش‌های منتشرشده در خصوص ناپدید شدن و فروش تابلوهای فاخر و ارزشمند موزه امام علی شهرداری تهران شنیده شد. بنابر اطلاعات سایت «World art Dubai»، ۱۴ اثر از ۳۰ اثر ارزشمند هنرمندان ایرانی که از موزه امام علی خارج شدند، در کشور امارات و شهر «دوبی» فروخته شده‌اند و از ۱۶ اثر دیگر خبری نیست! آن‌طور که سایت «World art Dubai» منتشر کرد، ۱۴ تابلو و اثر فاخر هنرمندان ایرانی متاسفانه فروخته شده‌اند، اما ۱۶ اثر دیگر هنوز فروخته نشده‌اند. اما کجا و در دست چه کسی هستند؟!

پنج اثر از «عنایت‌الله نظری‌نوری»، چهار اثر از «علی‌اکبر صادقی»، دو اثر از «هانیبال الخاص»، «رضا هدایت» و «رضوان صادق‌زاده» و یک اثر از «آیدین آغداشلو»، «محمود جوادی‌پور»، «حسین محجوبی»، «صادق تبریزی»، «احمد خلیلی‌فرد»، «خسرو خسروی»، «آنه محمد‌تاتاری»، «حبیب توحیدی»، «مهدی حسینی»، «احمد وکیلی»، «علی ذاکری»، «طاهر شیخ‌الحکما»، «علی شیرازی»، «نعمت لاله‌ای» و «بابک خدابنده» از موزه امام علی خارج شده و سر از دوبی درآورده‌اند.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران چند روز پیش اعلام کرد که ارزش یکی از این آثار فقط ۳۰ میلیارد تومان بوده است.

پس از فاش شدن فروش تابلوهای ارزشمند موزه امام علی در دوبی، برخی از منابع آگاه در گفت‌وگو با صدای میراث ادعا کرده‌ بودند که این آثار تحت عنوان «مولدسازی» فروخته شده‌اند. این واژه، اشاره به راهبردی در نهادهای فرهنگی دارد که برای «فعال‌سازی» سرمایه‌های هنری و به بهانه «گوناگونی» بخشیدن به مجموعه‌های موزه‌ای، برخی آثار را می‌فروشند تا بتوانند آثار جدیدی خریداری کنند. اما این روند در عمل به شکلی درآمده است که آثار نفیس و بی‌بدیل ایرانی، با قیمت‌هایی هنگفت به فروش رسیده و برای همیشه از کشور خارج می‌شوند و عملا اثر دیگری جایگزین آنها نمی‌شود.

به باور صاحبنظران حوزه میراث فرهنگی و آثار تاریخی اجرای طرح‌هایی مثل حراج آثار تاریخی و هنری آسیبی جبران‌ناپذیر است و در هیچ کشوری در جهان، میراث فرهنگی به حراج گذاشته نمی‌شود و خرید و فروش و خروج آن‌ها از کشور مبدا غیرقانونی است.

سعیده علیپور

  • 18
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش