سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
۱۹:۱۸ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۲۰۰۲۴۹
هنرهای تجسمی

مهناز جبری:

مفهوم هنر را به مردم بشناسانیم

اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی,مهناز جبری
مهناز جبری خالق مجموعه "سماع در سماع" که به تازگی نخستین نمایشگاه انفرادی اش را با بهره گیری از شاعرانگی خط فارسی در نگارخانه تارو پود شیراز دایر کرده ، برداشت های حسی اش از آثار مولانا را در ١٣ تابلو به تصویر کشیده است.

به گزارش هنرآنلاین، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، مهناز  جبری که فارغ التحصیل گرافیک است با شناخت بیشتر از زیبایی خط فارسی به مرور به سمت و سویی می رود که پایان نامه کارشناسی ارشد خود را نیز به مطالعه حروف و کتیبه شناسی اختصاص می دهد.

جبری که عناوین آثار ارائه شده در نمایشگاه "سماع در سماع" اش برگرفته از شعر مولانا ست و توسط خط روایت شده، معتقد است: بنا نیست آثار خط نگاره متنی قابل خواندن باشد و مفهومی خوشنویسی شده را به مخاطب عرضه کند اگرچه در خط نگاره حروف را در آثار می بینیم اما این حروف به مثابه فرم است.

او حس برگرفته از شعر را در فرم حروف و رنگ ها نشان داده و این را مدیون ویژگی خط ایرانی و تمایز آن می داند و می افزاید: این چرخش ها و منحنی ها ویژگی خط فارسی است که این خط را از سایر خطوط مانند لاتین که فرمی ریاضی وار و هندسی دارد متمایز می کند.به همین دلیل است که خط ایرانی با عنوان خطی شاعرانه در جهان شناخته می شود و بخاطر این منحنی ها و پیچش هاست که زیبایی اش جلوه گر می شود.

او خاطرنشان کرد: تلاش من این بود که بیشتر به سراغ حروف منحنی بروم و چون خط پهلوی پر از نیم دایره و قوس های به هم متصل است الگویی مناسب در اختیارم قرار داد.

این هنرمند که برای خلق آثارش از تکنیک کالیگرافی و چاپ دستی بهره گرفته معتقد است به دلیل این زیبایی نهفته در حروف منحنی است  که در برخی اثار حروف چرخشی و منحنی بیشتر دیده می شود و بازتابی از فضای چرخش و تحرک دارد.

برداشت حسی با بهره گیری از ترکیب فرم و رنگ

جبری با توضیح نحوه بهره گیری از اشعار مولانا می گوید: در تابلو "از آتش عشق در جهان گرمیها" آتش عشق بخشی به صورت نور و حرارت و انرژی و به واسطه رنگ ها نشان داده می شود و بخشی دیگر نیز شور و هیاهویی است که با فرم نمایان می شود.

این هنرمند همین شور و حرارت و فرم متفاوت را دلیلی بر ارتباط خوب و موثر مخاطبان با آثار خط نگاره می داند.

هرچند او می گوید توقع داشته است استقبال بیشتری از نمایشگاهش ببیند و این مساله را به علت عدم شناخت کافی مردم از هنر خط نگاره نسبت می دهد.

جبری که در تعدادی از آثار ارائه شده در نمایشگاه انفرادی اش ،خط گلزار را نیز به کار برده ، می گوید: با مطالعاتی که بر خط گلزار داشتم از تصویرهایی که در قالب این خط روایت می شده به همان شیوه سنتی بهره گرفته ام.

مفهوم هنر را به مردم بشناسانیم

جبری موضوع اصلی مورد تاکید را هنر دانسته و می گوید: موضوع اصلی صرفا خط نگاره نیست، مبحث مهم هنر است که باید شناخت بیشتری حاصل شود. برای خیلی ها انتقال احساس با خط بدون اینکه بتوان آن را خواند جذابیت خاصی دارد به شرطی که این معرفی صورت گیرد.

او مجموعه آثار نمایشگاهیش را بر پایه مطالعه فرم و ساختار زیبایی شناسی در خط پهلوی در راستای رسیدن به ترکیب نو و مدرن انجام داده و بر رشد جایگاه هنر خط نگاره در شیراز تاکید دارد و معتقد است : از آنجا که این هنر با هویت ایرانی نزدیکی دارد فضای خط نگاره به سرعت در تهران در حال رشد است و امید می رود در شیراز نیز چنین شود.

مفهوم این هنر جای کار دارد و باید اطلاع رسانی شود،شیراز پایگاه فرهنگ،هنر و تمدن است اما شناخت زیادی از نقاشی خط نیست و عده ای تمرکز آن را به اشتباه تنها بر خط خوشنویسی می دانند.

نباید صفر تا ١٠٠ کار بر دوش هنرمند باشد

این هنرمند که بر نقش تاثیرگذار رسانه در عصر ارتباطات تاکید داشته ،می گوید:نمی شود هنرمندی از صفر تا صد کاری را مدیریت کند باید بخش حمایتی نیز در آن سوی ماجرا باشد .

این هنرمند در پاسخ به این سئوال که آیا هزینه صرف شده از جانب هنرمند در نمایشگاه ها بازگشت دارد یا خیر، می گوید: اگر نمایشگاهی خوب مدیریت شده و اطلاع رسانی مقبولی شود بازگشت سرمایه اتفاق می افتد اما به مجموعه عواملی از جمله حمایت های لازم از سوی دستگاه های مربوطه نیز بستگی دارد.

جبری معتقد است :نمایشگاه گروهی دو حسن دارد یکی اینکه هزینه ها به مراتب کمتر می شود و دیگری آنکه اطلاع رسانی نیز بیشتر خواهد بود اما در نمایشگاه انفرادی بار کار بر دوش یک نفر است.

آزمون و خطای هنرمند پابرجاست

او برپایی نمایشگاه های مختلف را مثبت ارزیابی کرده و معتقد است به علت رفع نیاز است که نمایشگاه شکل می گیرد زیرا ابتدایی ترین اصل ذات پویای هنر است و در مرحله بعد باید به هنر با عنوان منبع درآمد و صنعت نگاه شود و این مساله در حاشیه است.

او که در حیطه خط و چاپ بیش از ٧ سال فعالیت کرده معتقد است :سیر تحول و توجه به این شاخه هنری صعودی بوده هرچند آزمون و خطا همواره وجود خواهد داشت و این آزمون خطا تا رده های بالاتر نیز می رود و امکان دارد بارها و بارها تکرار شود تا نتیجه مطلوب در نهایت حاصل شود.

  • 14
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش