چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
۱۷:۵۷ - ۱۶ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۴۳۷۹
هنرهای تجسمی

جواد علیزاده:تحمل مسئولان نسبت به کاریکاتور بالا است

جواد علیزاده,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی
جواد علیزاده گفت: در مقایسه باید بگویم تحمل مسئولان ایران نسبت به کاریکاتور بالا است؛ در زمان جنگ تحمیلی، در مطبوعات عراق نمی‌شد یک کاریکاتور درباره جنگ کشید اما ما در ایران درباره موضوعات مختلفی مانند تاثیرات جنگ در تورم و گرانی کاریکاتور می‌کشیدیم.

این هنرمند کاریکاتوریست در گفت‌وگویی با ایسنا درباره آیین‌نامه شورای مشورتی خانه کاریکاتور که هنوز به تصویب نرسیده است، گفت:  تصمیم‌هایی گرفته شده بود که مدیریت خانه کاریکاتور شورایی باشد؛ در آن جلسه حضور نداشتم اما اگر بودم مانند دیگر کاریکاتوریست‌ها خواسته‌ام دفاع از حقوق صنفی و تشکیل شورای سیاست‌گذاری خانه کاریکاتور است. تا جایی که می‌دانم تصمیم متنفی شد، با تغییرات شهرداری اتفاق افتاد نمی‌دانم قرار است چه اتفاق‌هایی رخ دهد اما امیدوارم هرچه می‌شود، به نفع کاریکاتوریست‌ها باشد.

 

او ادامه داد: خانه کاریکاتور در گذشته‌ها اعلام کرده قصد آن دفاع از حقوق صنفی کاریکاتوریست‌ها نیست و هدف ما آموزش و برپایی جشنواره‌ها است.

 

علیزاده اضافه کرد: همیشه پیشنهادم این بوده که اگر مدیر فعلی خانه کاریکاتور مورد اعتماد است، در سمت خود باقی بماند اما در کنار او شورای سیاست‌گذاری با رای کاریکاتوریست‌ها تشکیل شود. کسی نمی‌خواهد فرد دیگری را حذف کند.

 

این کاریکاتوریست بیان کرد: اگر شورای سیاست‌گذاری خانه کاریکاتور با آرا کاریکاتوریست‌ها تشکیل شود که هم جنبه سیاست‌گذاری داشته باشد و موضوعات صنفی را پیگیری کند بهتر از هیچ‌چیز است.

 

علیزاده درباره تشکیل انجمن صنفی کاریکاتوریست‌ها اظهار کرد: حدود ۲۰ سال است که قرار است انجمن صنفی کاریکاتوریست‌ها تشکیل شود. کاریکاتور یک هنر سیاسی-انتقادی است و فکر می‌کنم هیچ‌گاه تمایل یا اراده‌ای نبوده که یک انجمن صنفی تشکیل شود ولی حالا که خانه کاریکاتور وجود دارد می‌توان کاری کرد.

 

او اضافه کرد: خاطرم هست در دل انجمن صنفی مطبوعات جایی هم برای کاریکاتوریست‌ها در نظر گرفته شده بود اما این انجمن منحل شد. اگر یک انجمن به شکل مستقل تشکیل شود می‌تواند در زمینه موضوعات صنفی و معیشتی و تعیین دستمزد کار کند و در سیاست‌گذاری‌های کاریکاتور ایران موثر شود.

 

او که از سال ۱۳۶۹ مجله «طنز و کاریکاتور» را در دست دارد با بیان اینکه من حدود ۴۵ سال است در این زمینه مشغول به فعالیت هستم؛ گفت: چند سال پیش در کشورهایی مانند ژاپن سندیکای کارتونیست‌ها تشکیل شده و افرادی که عضو آن سندیکا می‌شوند می‌توانند کار و حق‌الزحمه دریافت کنند. حتی یک سندیکای بین‌المللی کارتونیست‌ها وجود دارد.من فکر می‌کنم کاریکاتور هنری چند بعدی اما بیشتر یک هنر رسانه‌ای است زیرا با موضوعات روز سر و کار دارد. در کشور ما هم باید چنین سندیکایی تشکیل شود.

 

علیزاده همچنین بیان کرد: من همیشه منتقد این بودم که آثار کاریکاتوریست‌ها بدون رعایت کپی رایت چاپ می‌شود که باعث می‌شود حرفه کاریکاتور دچار مشکل شود. یک کاریکاتوریست ایرانی که می‌خواهد با مطبوعات کار کند، حداقل اصول اخلاقی ایجاب می‌کند کار او بدون اجازه چاپ نشود.

 

این کاریکاتوریست ادامه داد: در نشریات داخلی آثار کاریکاتوریست‌های خارجی را به بهانه مختلف چاپ می‌کنیم، اگر آن‌ها این موضوع را بدانند می‌توانند شکایت کنند. بنابراین نظر من این بوده جایی حقوق کاریکاتوریست‌ها را به شکل رسمی پیگیری و حق‌الزحمه آن‌ها را تعیین کند. خانه کاریکاتور گفت چنین قصدی ندارم. از آن‌جایی که کاریکاتور هنری وابسته به ژورنالیسم است فکر کردم شاید انجمن صنفی مطبوعات انجام بدهد که فعلا انجام نشده است.

 

این هنرمند با بیان اینکه کاریکاتوریست‌ها از نظر درآمد مشکل دارند، اظهار کرد: منبع درآمد آن‌ها از طریق حق‌الزحمه ناچیز در مطبوعات یا داوری جشنواره‌ها است که همه جا تابع ضوابط نیست و در برخی مواقع سلیقه‌ای عمل می‌شود. وزارت ارشاد باید در این زمینه کاری کند.

 

علیزاده گفت: من هنگامی که در دوسالانه کاریکاتور تهران به عنوان داور حضور داشتم، پیشنهاد دادم معاونت هنری وزارت ارشاد دست کاریکاتوریست‌ها را باز بگذارد تا شورا تشکیل شود اما هیچ توجهی به این حرف نشد.

 

این کاریکاتوریست با بیان اینکه تعداد جشنواره‌های کاریکاتوری که در طول سال برگزار می‌کنیم، بیشتر از تعداد کاریکاتوریست‌ها است، اظهار کرد: کاریکاتور ایران، صرفا با برگزار کردن جشنواره پیشرفت نمی‌کند بلکه باید حق‌الزحمه‌ها عادلانه باشد و موضوعات باید بر اساس منافع ملی باشد.

 

او اظهار کرد: خیلی از کاریکاتوریست‌ها از آن‌جایی که درآمدی ندارند، سفارشی کار و در جشنواره‌های خارجی شرکت می‌کنند تا جایزه‌ای برنده شوند! حق‌الزحمه یک کاریکاتوریست پایین، و سوء تعبیر در کار او زیاد است است. در واقع کاریکاتور یک هنر پردردسر کم درآمد است. کسانی در این راه فعالیت می‌کنند که واقعا عاشق آن هستند؛ من ۲۶ سال است نشریه منتشر می‌کنم که ضرر می‌دهد اما عاشق این هنر هستم.

 

علیزاده درباره تاثیرگذار بودن کاریکاتور ایران گفت: کاریکاتور ایران در مقاطعی تاثیرگذار بوده است؛ به عنوان مثال در زمان انقلاب روزنامه کیهان که کاریکاتورهای خود من نیز در آن چاپ می‌شد با تیراژ بالای یک میلیون منتشر می‌شد و مردم برای خرید آن به صف می‌ایستادند.

 

او ادامه داد: در مقایسه باید بگویم تحمل مسئولان ایران نسبت به کاریکاتور بالا است؛ در زمان جنگ تحمیلی در مطبوعات عراق نمی‌شد یک کاریکاتور درباره جنگ کشید اما ما در ایران درباره موضوعات مختلفی مانند تاثیرات جنگ در تورم و گرانی کاریکاتور می‌کشیدیم؛ من فکر می‌کنم فضای کاریکاتور ایران مساعد است اما می‌تواند بهتر باشد.

 

این کاریکاتوریست در پایان اظهار کرد: ما در حال حاضر کارکاتوریست‌های جوان و خوش‌فکری داریم که به نظر من نباید خیلی تندروی کنند؛ کاریکاتوریست باید به شکلی انتقاد خودش را مطرح کند که برایش مشکلی ایجاد نشود.

 

 

 

  • 11
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش