پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳
۱۴:۰۴ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۵۹۹۶
هنرهای تجسمی

مصاحبه با دكتر امير راد طراح مشهور ايرانی به بهانه طراحی لباس المپيك ۲۰۱۸؛

یک‌ایرانی تمام قد در مقابل بزرگان مُد دنیا

اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

 خيلي‌ها نمي‌دانند كه طراح لباس تيم ملي براي المپيك زمستاني ۲۰۱۸ شما بوديد. چالش‌هاي شما براي طراحي اين لباس چه بوده است؟

 

طراحي لباس براي نمايندگان يك كشور در عرصه بين‌المللي سخت‌ترين نوع طراحي است چرا كه از يك طرف مسووليت نمايش سبك فكري و فرهنگ كشور را برعهده داري و از طرف ديگر بايد در چارچوب و استانداردهاي جهاني ايده و اجراي درستي داشته باشي، آن هم زماني كه كشورهايي چون ايتاليا، فرانسه، امريكا و... با برندهاي‌شان در اين رقابت حضور دارند.

 

علاوه بر اينها يك چالش جذاب هم با هموطنان خود داري كه در شبكه مجازي ظهور مي‌كند (مي‌خندد).

البته اين چالش‌ها خودش جذابيت اين كار است و توليد آدرنالينش كم از شركت در المپيك نيست.

 

  لباس ايران در رده‌بندي‌هاي جهاني جزو ۷ پوشش برتر المپيك و با عنوان لباس به‌يادماندني معرفي شد. علت اين انتخاب را چه مي‌دانيد؟براي اين انتخاب به المان‌هاي موجود در لباس، نگاه اجتماعي طراح‌ها و وحدت بصري پوشش تيم توجه مي‌كنندچه المان‌هايي را در طراحي لباس تيم ملي در نظر گرفتيد؟

 

اين مجموعه لباس از جنس كشمير بوده و رنگ اصلي آن سفيد است كه علاوه بر تاكيد بر رنگ سفيد پرچم ايران و فصل زمستان، پيام‌آور صلح است و با توجه به شرايط سياسي روز (آشتي كره جنوبي و كره شمالي كه موكدا در لباس تيم ملي كره نيز ديده شد و...) انتخاب شده است.

 

فرم اين لباس تركيبي از كت (jacket) و ردا (mandarin) است كه پوشش باستاني ايران در طول تاريخ بوده و نشان از آماده شدن براي اتفاقات مهم داشته است.

 

من به عمد لباسي واحد را براي زنان و مردان انتخاب كردم كه نشان از برابري و اتحاد جنسيتي دارد و اين براي اولين‌بار اتفاق افتاده است.

 

تمامي قطعات لباس از طريق حلقه‌هاي المپيك به هم متصل مي‌شود كه حلقه‌هايي فلزي بوده‌اند.

 

اين طراحي در سبك مينيمال انجام شده كه به همين علت تمام جزييات غيرضروري از لباس حذف و نقطه تمركز لباس كنار چهره ورزشكار واقع شده است.

 

همان طور كه در تحليل وب‌سايت‌هاي insider و usa today به درستي اشاره‌ شد تمركز لباس روي خوش‌استايلي ورزشكار است كه چهره‌اي متفاوت را از آنها نشان مي‌دهد.

 

پوشيدن دقيقا همين پوشش توسط رياست فدراسيون در رژه، مهر تاييدي بر اين مفهوم ارايه شده است.

 

  طراحي لباس براي ورزشكاران چه تفاوتي با طراحي براي هنرمندان و افراد مشهور ديگر دارد؟

واقعا دو مختصات جداگانه دارد و شايد از هنرمندي به هنرمند ديگر بسيار فضاي متفاوتي را تجربه كنم وگاها مدتي با او و آثارش همراه مي شوم تا نقطه شروع درست را پيدا كنم، پروسه ايده اوليه معمولا به اندازه كل مابقي پروژه زمان و انرژي مي‌گيرد. از نظر من يك طرح كلي خوب صرفا يكسري جزييات خوب است و اين جزييات بايد از اول در طراحي گنجانده شود.

 

از طرفي شبكه‌هاي مجازي امروزه پديده جديدي را در پوشش ايجاد كرده‌اند كه نوعي عدم تمركز را براي طراح، هنرمند و مخاطب او ايجاد مي‌كند و البته سرعت اتفاقات اجتماعي به خصوص مد را بسيار زياد كرده‌اند پس براي طراحي كه هميشه بايد يك قدم از مد جلوتر باشد به‌شدت پيچيده است.

 

  در بين لباس‌هايي كه براي افراد مشهور طراحي كرده‌ايد، كدام يك را بيشتر دوست داريد؟

انتخاب اثر يقينا سخت‌ترين بخش مصاحبه است. ولي خب... من تقريبا براي ۱۳۰هنرمند مشهور طراحي لباس انجام مي‌دهم كه اگر بخواهم از آنهايي كه بيشتر مورد استقبال قرار گرفته صحبت كنم طراحي براي احسان خواجه‌اميري است كه اين اواخر بيشترين انرژي را روي آن گذاشتم و نتيجه بسيار خوبي داشت، حامد بهداد كه تجربه طراحي براي يك آرتيست واقعي است، امير آقايي كه اين طراحي در سطح جهاني ديده شد، برانكو مربي تيم پرسپوليس، سام درخشاني كه روحيه بسيار متفاوتي دارد، علي زندوكيلي كه طراحي باشخصيت و موسيقي ويژه او كاملا در هم تنيده شده است.

 

وحيد جليلوند، كارگردان فيلم بدون تاريخ، بدون امضا كه برنده شير طلايي جشنواره ونيز شد، ميلاد كي‌مرام كه باجسارت در پوشش مرا ذوق‌زده كرد، پژمان بازغي و خاطره جذاب لباسش در خندوانه و خيلي از دوستان هنرمند ديگرم كه اگرچه نام‌شان را نياوردم ولي مي‌توانيد در پيج رسمي من در اينستاگرام ببينيدشان. amir.raad

 

  در خانه مد راد به جز هنرمندان و ورزشكاران با چه گروه‌هاي ديگري برخورد داريد؟

در واقع بخش عمده‌اي از فعاليت خانه مد راد مربوط به طراحي لباس براي بيزينس من‌هاي معروف، كارآفرينان و مديران است.

 

همان طور كه مي‌دانيد زبان بدن بخش مهمي از پيشبرد اتفاقات كسب و كار است و درصد زيادي از آن مربوط به نوع پوشش و پالس‌هاي اوليه ظاهري ما است، طبيعي است كه مديران و بيزينس من‌ها به‌شدت از اين امتياز بهره مي‌برند. ما در  «خانه مد راد» استايلست‌هايي آموزش‌ديده و حرفه‌اي داريم كه در اين مسير به مديران، مشاوره پوشش مي‌دهند و آنها را تا يافتن استايل شخصي‌شان همراهي مي‌كنند.

 

  طراحي لباس براي نمايندگان يك كشور در عرصه بين‌المللي سخت‌ترين نوع طراحي است چرا كه از يك طرف مسووليت نمايش سبك فكري و فرهنگ كشور را برعهده داري و از طرف ديگر بايد در چارچوب و استانداردهاي جهاني ايده و اجراي درستي داشته باشي زبان بدن بخش مهمي از پيشبرد اتفاقات كسب و كار است و درصد زيادي از آن مربوط به نوع پوشش و پالس‌هاي اوليه ظاهري ما است، طبيعي است كه مديران و بيزينس من‌ها به‌شدت از اين امتياز بهره مي‌برند.

 

 

 

 

etemadnewspaper.ir
  • 17
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش