دوشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۳
۱۲:۵۶ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۳۰۲۱۹۷
مدیریت فرهنگی

انتشار متن قراردادهای کلان فرهنگی وهنری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نفع و زیان چه کسانی است؟

از پروژه شفافیت تا شفافیت پروژه

شفاف سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,مدیریت فرهنگی

چندی پیش پژمان لشگری‌پور، تهیه‌کننده و مجری طرح فیلم بادیگارد، درباره شفاف سازی‌های اخیر سازمان سینمایی عنوان کرد که «وقتی نام سرمایه‌گذار فیلمی را اعلام می‌کنیم باید به این نکته توجه کنیم که اسرار اقتصادی هر فرد در شغل و پیشه خود برای همان شخص قابل احترام است و بدون اجازه شخصی فرد، نمی‌شود جزئیات زندگی اقتصادی اش را بدون آنکه جرمی مرتکب شده باشد، افشا کرد.»

 

اکنون بیش از ۴ ماه است که از ابلاغیه دولت به تمام وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی مبنی بر اطلاع‌رسانی شفاف می‌گذرد و دستگاه‌های ذیربط نیز در حال انتشار مراحل کار و گردش مالی خود هستند. در این بین، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز فاز اول انتشار اطلاع‌رسانی شفاف را به پایان رسانده و وارد فاز دوم شده است. بی‌شک انتشار جزئیات سرمایه‌گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی در حوزه سینما، کتاب و سایر حوزه‌های هنری احتمال ورود پول‌های کثیف را به شکل قابل توجهی پایین می‌آورد اما اکنون سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا وزارت فرهنگ نگاهش به مسأله شفاف‌سازی جامع بوده و در این بین حقوق شهروندی اهالی فرهنگ وهنر حفظ شده است؟

 

اطلاعات مالی حریم خصوصی فرد است

رضا باقری اصل، جانشین دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات که مسئولیت پروژه شفاف‌سازی وزارت فرهنگ را برعهده دارد، در خصوص صحبت‌های لشگری‌پور در مورد اسرار اقتصادی افراد می‌گوید:«ما در این کار مبنایی داریم. وقتی راجع به شفاف‌سازی مالی صحبت می‌کنیم یعنی تمام اطلاعات مالی افراد را به‌عنوان حریم خصوصی تلقی می‌کنیم و این چیزی نیست که عیان شود؛ مگر آنکه به موجب قانون شفاف شود.»

 

او افزود: «در ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه آمده است که باید حقوق و دستمزد مدیران آشکار باشد. همچنین اگر شخصی با یک دستگاه دولتی قراردادی می‌بندد، آن قرارداد باید شفاف باشد.»

 

او در پاسخ به اینکه آیا این کار جلوی ورود پول‌های کثیف و دستمزدهای نجومی را می‌گیرد؟ تصریح کرد:«اگر منشأ پول مربوط به کمک دولت و یارانه دولتی باشد، باید شفاف‌سازی شود. اینکه چه کسی با چه هدفی و چقدر پول از دولت می‌گیرد، جزو برنامه‌های ماست و آن را منتشر کرده‌ایم و باز هم ادامه خواهیم داد. مثل یارانه کاغذ که جزو حقوق عمومی است. اما این موضوع که مثلاً فلان سلبریتی چقدر پول دریافت می‌کند؟ موضوع ما نیست. اگرچه در آینده کم کم این اتفاق خواهد افتاد و سازوکارش طراحی شده تا در مورد نهادهای خصوصی هم شفاف‌سازی کنیم. ما در فاز اول اطلاعات شفاف‌سازی اشخاص حقوقی و در فاز دوم اشخاص حقیقی- آن هم اگر از یک مبلغی بیشتر باشد- را منتشر خواهیم کرد.»

 

باقری اصل در خصوص اینکه آیا به شفاف‌سازی اطلاعات سلبریتی‌ها هم خواهند رسید؟ تصریح کرد:« بعید می‌دانم حوزه شفافیت بخواهد به ریز دستمزد سلبریتی‌ها که با سرمایه‌گذاران خصوصی کار می‌کنند، ورود کند.»

 

او در مورد سلبریتی‌هایی که با سرمایه‌گذاران دولتی کار کرده‌اند ، تصریح کرد:«تا حدی که پروژه چقدر اعتبار گرفته شفافیت می‌شود اما درآمد سلبریتی‌ها موضوع ما نیست و جذابیتی هم برای شفافیت ندارد.»

 

رئیس کمیته شفافیت در پاسخ به انتقاد برخی سینماگران که اگر نگاه به شفافیت یک سویه باشد، موجب نفی حقوق شهروندی اهالی سینما خواهد شد، می‌گوید: «ما به دنبال استیفای حقوق کلیه شهروندان هستیم. البته از کسانی که از دولت برای انجام کار پول می‌گیرند. اما اگر از سرمایه‌گذار خصوصی پول می‌گیرند، شفاف‌سازی با حفظ رعایت حریم خصوصی در حوزه مالیات خواهد بود، نه در حوزه شفافیت اطلاعات.»

 

او در مورد فاز اول این کار از ۶ محور مهم سخن گفت، که شفاف‌سازی را براساس آن انجام داده اند: «محور اول، مدیران، که چه نقشی و چه سابقه‌ای دارند. محور دوم، تراز مالی سال ۹۶ مؤسسات وابسته است که ۵۵ نهاد یا معاونت یا دفتر را شامل می‌شود. محور سوم که خیلی مهم و اساسی هم هست، محور بسیار مهم یارانه‌ها و کمک‌های فصل ۵ را شامل می‌شود(یعنی شفاف‌سازی حمایتی وزارت فرهنگ از اشخاص حقیقی و حقوقی). محور چهارم به روز‌رسانی مجوزهاست. محور پنجم، بحث قراردادهاست که یکی از بی‌نظیرترین کارها در تاریخ جمهوری اسلامی بود و آن انتشار متن قراردادهای کلان در همه حوزه‌ها بود. محور آخر هم انتشار اطلاعات شوراها و کمیته‌ها و صدور مجوزهایشان بود که انجام گرفت و در کنار آن اطلاعات ذی قیمتی را هم منتشر کردیم.»

 

حالا وزارت فرهنگ می‌خواهد فاز دوم این کار را عملیاتی کند و به گفته باقری اصل محورهای شش گانه به ۱۴ محور ارتقا پیدا می‌یابد و براساس آن متن قراردادهای بالای ۲۵ میلیون تومانی منعقد شده بین اشخاص حقوقی مؤسسات عضو شفاف‌سازی می‌شود.

 

برخی شفاف‌سازی‌ها آسیب رسان است

اما حبیب اسماعیلی، تهیه‌کننده سینما، درباره تأثیرات فاش شدن اسرار اقتصادی سرمایه‌گذاران برای عموم، نظر دیگری دارد. او می‌گوید:«شرایط جامعه هر روز به سمت و سوی دنیای دیجیتال می‌رود و همه چیز کاملاً رو و آشکار است. بانک‌ها و اداره مالیات براحتی می‌توانند به دریافت های شخصی ورود کنند. در مقوله سینما هم ما مشکلی با شفافیت نداریم. اما مسأله این است که برخی شفاف سازی‌ها اصولاً به درد عموم مردم نمی‌خورد؛ مثلاً ریز فروش فیلم‌ها برای دست اندرکاران ومطبوعات خوب است تا کسی نتواند آمار کاذب بدهد اما چه دردی از عموم دوا می‌کند؟»

 

او معتقد است:«در خصوص برخی سازمان‌ها و ارگان‌ها که بد عمل کرده‌اند یا سوء‌استفاده‌ای در آنها صورت گرفته است، قطعاً باید شفاف‌سازی صورت بگیرد. اما بسیاری از اینها برای عموم کاربردی ندارد؛ مثلاً فیلم‌هایی که پروانه می‌گیرد خوب است منتشر شود، یا چه فیلم‌هایی چقدر فروش کرده‌اند و... اما اینکه مسائلی چون رد شدن پروانه ساخت فیلم یا اصلاحیه خوردن فیلم‌ها و مسائلی از این دست چه لزومی دارد که شفاف شوند. اینها برای دست اندرکاران سینما و درون صنفی‌اند نه برای عموم.»

 

 دولت باید صنف را امین خود بداند

محمود آموزگار، نایب رئیس اول اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز در مورد شفاف‌سازی و نظرات مخالفان و موافقانش می‌گوید:«دراین تردیدی نیست که شفاف‌سازی این امکان را به تمام علاقه مندان آن حوزه می‌دهد که در جریان تصمیمات دولتی قرار بگیرند. طبیعی است که بعد از این اقدام انتقاداتی و بحث‌هایی مطرح شود. باید توجه داشت کسانی که مخاطبان شفاف‌سازی هستند اگر اطلاعاتی به دست می‌آورند، نقدی ملاحظه می کنند، باید به‌گونه‌ای برخورد کنند که اولاً این حرکت متوقف نشود و ادامه پیدا کند. ثانیاً برای موارد انتقادی که مطرح می‌کنند راهکاری هم بدهند.

 

در بحث چاپ و نشر مجموعه اقداماتی انجام شد. مثلاً کمیته خرید کتاب لیست کتاب‌هایی را که خریداری می‌کرد منتشر کرد. یا انتقاد درست و سازنده می‌تواند به رفتارهای صحیح سازمانی و دولتی جهت دهد و این نتیجه‌ای است که انتظار می رود وگرنه صرف شفاف‌سازی که محدود به این قضیه شود وهمانجا هم متوقف شود قاعدتاً ما را به جایی نمی‌برد و ممکن است زمینه‌های سوءاستفاده از اطلاعات منتشر شده را نیز ایجاد کند.»

 

او در پاسخ به این سؤال که شاید این ترس به وجود بیاید که در دولت آینده جریان شفاف‌سازی متوقف شود یا دولت قبل به خاطر فاش شدن اسرارش به‌خاطر برخی اشتباهات سرزنش شود، می‌گوید: «به نظر می‌رسد، این بحث‌ها حقانیت مطالبه برخورد شفاف را منتفی نمی‌کند و دولت و آنهایی که نقش اجتماعی دارند موقعی می‌توانند وظایفشان را انجام دهند که شفافیت صورت بگیرد. بحث اطلاعات محرمانه و غیر محرمانه جداست اما بحث توزیع کاغذ با توجه به اینکه مسأله‌اش داغ است و از نیمه دوم سال ۹۷ کارگروهی در وزارت فرهنگ تشکیل شده که به این قضیه می‌پردازد، مبنای صحیحی را برای قضاوت کردن ایجاد می‌کند. دولت در این حوزه باید صنف را امین خود بداند و از ظرفیت‌های صنف استفاده کند تا روند حرکتش اگر در جاهایی هم با خطا مواجه است، اصلاح شود. نفس این قضیه اصلاً خدشه بردار نیست.»

 

 

iran-newspaper.com
  • 12
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش