شنبه ۰۱ دی ۱۴۰۳
۱۳:۳۰ - ۰۵ شهریور ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۶۰۱۳۵۷
مدیریت فرهنگی

۳ موسسه وزارت ارشاد که تقریبا ماموریت‌های موازی دارند یکی می‌شوند

ادغام ۲۴ میلیاردی ارشاد

وزارت ارشاد,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,مدیریت فرهنگی

انگار یک روال معمولی شده که وقتی مسئولان در کشور حرف از صرفه‌جویی در نهادهای دولتی می‌زنند، اولویت در حوزه فرهنگ و آموزش است و می‌شود اتفاقی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افتاده و حرف و سخنش از دو ماه پیش شروع شده است. وزارت ارشاد تصمیم گرفته در معاونت‌های مختلف، بحث ادغام موسسه‌های تابعه را جدی بگیرد و همین شد که در معاونت هنری وزارت ارشاد تمام موسسات زیرمجموعه در دو موسسه ادغام شدند و این اتفاق در معاونت فرهنگی هم در‌حال جدی‌شدن است. در این گزارش، به بررسی سه موسسه زیرمجموعه معاونت فرهنگی پرداخته‌ایم که قرار است به‌صورت یک موسسه ادغام شوند. همچنین دلایل و اهداف این موسسات و حالا ادغام آنها را نیز بررسی کرده‌ایم. در معاونت فرهنگی سه موسسه درحال فعالیت هستند؛ موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، موسسه خانه کتاب و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایران که هر‌کدام با ۳۰ تا ۱۰۰ کارمند در‌حال فعالیت هستند.

موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی

موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در تاریخ ۲۹ دی‌ماه ۱۳۶۹ تاسیس و در سال ۱۳۷۱ از دل دبیرخانه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیرون آمد. هدف اصلی از تاسیس این موسسه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در استان‌ها و نقاط دوردست کشور، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی در داخل و خارج و رشد و توسعه کتاب و کتابخوانی در سطح کشور بوده است. بعد از بازدید رهبر معظم انقلاب از ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و تاکید ایشان بر اینکه نمایشگاه کتاب تهران به دیگر استان‌های کشور نیز برده شود، متعاقب این امر اولین نمایشگاه کتاب استانی در سال ۱۳۷۱ در گیلان برگزار شد.

از آن سال به بعد این موسسه به‌عنوان دبیرخانه و مجری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نمایشگاه‌های کتاب استانی و نمایشگاه‌های کتاب خارجی فعالیت کرده است.  موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی فعالیت‌های زیر را طی این ۲۰ سال انجام داده که البته نقدهای زیادی هم درخصوص شیوه اجرا به این موسسه مطرح شده است. در‌حال‌حاضر، قادر آشنا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی است و این موسسه با ۱۰۰ کارمند فعالیت می‌کند.

۱-  نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هر ساله نیمه اول اردیبهشت‌ماه در تهران برگزار می‌شود. این نمایشگاه بعد از ۳۲ دوره برپایی به یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های کتاب در سطح خاورمیانه و آسیا تبدیل شده است. بازدید میلیون‌ها نفر از این نمایشگاه، از جمله هزاران دانشجو، دانش‌آموز، ناشر، کتابدار و خانواده‌‌ها... این نمایشگاه را به مهم‌ترین رخداد فرهنگی کشور تبدیل کرده است. هر‌ساله به‌طور میانگین بیش از ۲۵۰۰ ناشر داخلی و ۶۰۰ ناشر خارجی در این نمایشگاه حضور می‌یابند. یکی از انتقادهایی که هر سال به این موسسه و ارشاد وارد می‌شود، نداشتن مکان دائمی برای نمایشگاهی است که دیگر به یک برند بزرگ برای حوزه کتاب تبدیل شده است.

۲- نمایشگاه‌های کتاب استانی

نمایشگاه‌های کتاب استانی یکی از مهم‌ترین رخدادهای فرهنگی در استان‌‌های کشور است که برپایی آن از سال ۱۳۷۱ توسط موسسه نمایشگاه‌‌های فرهنگی ایران آغاز شده است. این نمایشگاه‌ها که با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، هم‌اکنون به تعداد ۳۸۰ نمایشگاه رسیده است. این نمایشگاه به‌صورت سالانه در مراکز ۳۰ استان کشور برگزار می‌شود.   براساس تخمین‌‌ها و پژوهش‌های صورت گرفته، بیش از ۱۷ درصد از کل توزیع کتاب در کشور از طریق برپایی نمایشگاه‌های کتاب استانی انجام می‌شود. به‌طور متوسط در هر نمایشگاه کتاب استانی بیش از ۴۰۰ ناشر در نمایشگاه حضور یافته و ۴۰ هزار عنوان کتاب (۴۰۰ هزار جلد) را در معرض نمایش و فروش می‌گذارند. اما در چند سال اخیر و مشکلات و هزینه‌هایی که برپایی نمایشگاه‌های کتاب استانی برای کتابفروشان استانی داشته است، خیلی از کارشناسان معتقدند این نمایشگاه‌ها باید محدود شود یا اینکه دیگر برگزار نشود.

فرید مرادی، مدیر‌تولید نشر نگاه درباره انتقاد از برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی در گفت‌وگویی که با ایبنا داشته است، می‌گوید: «نمایشگاه‌های استانی کتاب اکنون خیلی سال است که برگزار می‌شوند، اما متاسفانه وزارت ارشاد تاکنون یک بررسی آماری و خروجی دقیقی از نتایج برگزاری این نمایشگاه‌ها ارائه نکرده است تا از تاثیر برپایی آنها در بهبود کیفیت کتاب‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی آگاه شوند. گویا نمایشگاه‌های استانی کتاب مانند یک سربار بر گردن ارشاد است که باید حتما آن را برگزار کنند، این نمایشگاه‌ها با آسیب‌های جدی مواجهند؛ به‌طور مثال متاسفانه بخش قابل توجهی از کتاب‌های منتشر‌شده به نمایشگاه‌های استانی کتاب نمی‌روند. همچنین اغلب کتابفروشان از برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی ناراضی‌اند چراکه همواره می‌گویند برگزاری این نمایشگاه‌ها در فرآیند فروش آنها تاثیر منفی می‌گذارد.»

۳- حضور در نمایشگاه‌های خارجی

یکی دیگر از فعالیت‌های موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب خارج از کشوراست، از جمله نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت، بلونیا، مسکو، چین، توکیو، شارجه، استانبول، پاریس، عمان، قطر و... که از سال ۱۳۷۷ تاکنون در بیش از ۱۲۷نمایشگاه بین‌المللی کتاب در سطح جهان حضور یافته است و با بسیاری از این نمایشگاه‌ها قرارداد تبادل غرفه رایگان دارد. البته امسال و بعد از بازنگری‌هایی که در موسسه و با حضور هیات‌مدیره انجام شد تصمیماتی در حوزه حضور در این نمایشگاه‌ها گرفته شد که این مساله هم باز باعث انتقادهای زیادی به موسسه شد. تصمیمی که گرفته‌اند این است که در نمایشگاهی مثل پاریس و بلگراد شرکت نکنند، اما در عوض در نمایشگاه‌های دیگری در منطقه حضور داشته باشد.

۴- نشر در حوزه ادبیات معاصر

نشر کتاب در حوزه داستان، ادبیات و شعر معاصر از دیگر فعالیت‌های موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران است. این موسسه تاکنون بیش از ۲۸۰ عنوان کتاب در این حوزه منتشر کرده که بعضی از این کتاب‌ها به دیگر زبان‌ها ترجمه شده است. البته مساله دیگری که همیشه به آن تاکید می‌کنند این است که این موسسه آمادگی دارد در زمینه ترجمه آثار ایرانی با ناشران علاقه‌مند در دیگر کشورها همکاری کند.

موسسه خانه کتاب

«خانه کتاب» موسسه‌ای غیرانتفاعی و غیر‌دولتی است که با هدف ارائه اطلاعات در زمینه کتاب‌های منتشر‌شده در ایران از سال ۱۳۷۲ آغاز به کار کرده و پایگاه اینترنتی آن به‌منظور در دسترس قرار‌دادن اطلاعات کتاب‌ها درسال ۱۳۷۷ تاسیس شده است. مشخصات کتاب‌شناختی تمام کتاب‌هایی که در کشور منتشر می‌شود، به انضمام معرفی کوتاه، تصویر روی جلد و نیز تصویر صفحات نخست هر کتاب (تا قبل از متن اصلی)، دو روز پس از اخذ مجوز وزارت ارشاد، در این پایگاه ثبت می‌شود. در‌حال‌حاضر نیکنام حسین‌پور، مدیرعامل خانه کتاب است که با حدود ۱۰۰ کارمند در این موسسه فعالیت می‌کند.  ‎ علاوه‌بر بانک اطلاعاتی کتاب‌های منتشر‌شده در ایران، بانک‌های اطلاعاتی ناشران و پدیدآوران نیز در خانه کتاب تولید و روزآمد می‌شود.

خانه کتاب به‌منظور توسعه کتاب و کتابخوانی، جشنواره‌های فرهنگی مختلفی نیز در زمینه کتاب برگزار می‌کند که عبارتند از: انتخاب «کتاب سال جمهوری اسلامی ایران»، «جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جایزه منطقه‌ای»، «نشان شیرازه؛ دو‌سالانه طراحی کتاب ایران»، «جشنواره کتاب و رسانه»، «جشنواره کتاب و سینما»، «جشنواره نقد کتاب» و... در این جشنواره‌ها، نویسندگان و کتاب‌های برتر کشور انتخاب شده و مورد تقدیر قرار می‌گیرند. افزون بر اینها، خانه کتاب خدمات متنوعی برای علاقه‌مندان و دست‌اندرکاران حوزه کتاب ارائه می‌کند که از آن جمله می‌توان به «خبرگزاری کتاب ایران» (ایبنا)، تنها خبرگزاری تخصصی حوزه کتاب، خدمات «شابک» (شماره استاندارد بین‌المللی کتاب ایران) و «شابم» (شماره استاندارد بین‌المللی موسیقی چاپی) به ناشران، خدمات بیمه‌ای به «اهل قلم»، برگزاری نشست‌های نقد و بررسی کتاب در «سرای اهل قلم» و... اشاره کرد.

بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان

بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان قبل از این با‌عنوان بنیاد ادبیات داستانی فعالیت می‌کرد و سال ۹۳ مدیریت و نامش تغییر کرد. این موسسه به‌عنوان بازوی معاونت امور فرهنگی ارشاد در حوزه ادبیات فعالیت می‌کند. ماموریت‌هایی چون برگزاری جشنواره شعر فجر، جایزه ادبی جلال آل‌احمد و جایزه ادبی پروین اعتصامی از جمله وظایف این بنیاد است که تا قبل از این برعهده خانه کتاب بود. از جمله دیگر برنامه‌های کلان این بنیاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. در حوزه پژوهش، این بنیاد نظریه‌پردازی و در حوزه شعر و ادبیات داستانی، داستان‌نویسی و شعرسرایی براساس الگوهای بومی و دینی، جریان‌شناسی، رصد و تحلیل وضعیت شعر و ادبیات داستانی کشور و راه‌اندازی کتابخانه تخصصی ادبیات را در دست اقدام دارد.

در محور آموزش، بسترسازی برای آموزش و تربیت شاعر و داستان‌نویس نخبه، طراحی و ایجاد نظام و محتوای آموزشی و برگزاری دوره‌های آموزشی در سطح کشور جزء برنامه‌های این بنیاد است و همچنین در محور بین‌الملل، معرفی ادبیات ایران اسلامی به بازارهای نشر جهانی، ترجمه آثار ادبیات فارسی و ایجاد پل ارتباطی با فرهنگ‌های دیگر و شناسایی و ارتباط با نویسندگان و اهالی ادبیات جهان برنامه‌های دیگر بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان است. یک کار دیگر این بنیاد، محور تولید و ترویج است که فراهم‌سازی بستر کلان حمایتی و تلاش برای رفع موانع و کمک به گسترش و ترویج کتابخوانی،  بهره‌گیری از ذخایر ادبیات داستانی در ارتقای سینما و آثار نمایش تلویزیون و کشف، پرورش و حمایت از استعدادهای جوان است.  نکته قابل ذکر درباره این موسسه این است، که فعالیت‌های این بنیاد محدود بود، اما از سال ۹۳ و با تغییر هیات‌امنا و تصمیم معاون فرهنگی وقت، فعالیت‌های بنیاد گسترده و بحث شعر هم به آن اضافه شده و برگزاری جایزه‌های ادبی هم به مسئولیت‌هایشان اضافه شد. در‌حال‌حاضر مهدی قزلی این مجموعه را مدیریت می‌کند و ۳۰ کارمند در این مجموعه در‌حال فعالیت هستند.

چه دلایلی برای ادغام مطرح شده است؟

گفته می‌شود کمبود بودجه، دلیل اصلی این ادغام‌هاست، اما دلیل دیگری که در مورد این ادغام‌ها مطرح می‌شود این است که این مجموعه‌ها آنقدر گسترده شده‌اند که کارکرد اصلی خودشان را از دست داده‌اند و کنترل و دادن بودجه به آنها برای ارشاد سخت شده است. همایون امیرزاده، مدیرکل روابط‌عمومی وزارت ارشاد در گفت‌وگویی که با جام‌جم داشته است، درباره ادغام‌های وزارت ارشاد گفته است: «۳۶ موسسه تابعه در مجموعه وزارتخانه داریم؛ حساب کنید اگر هر یک از این موسسات پنج هیات‌مدیره داشته باشد، ۱۸۰ نفر عضو هیات‌مدیره خواهیم داشت. این ۳۶ موسسه، ۳۶ مدیرعامل دارند و اگر هر یک دو منشی داشته باشند، بیش از ۷۰ نفر، مدیر دفتر داریم. به اینها بسیاری از ساختمان‌های پراکنده و اموال غیرمنقول را هم اضافه کنید. ما می‌توانیم با تجمیع اینها به بهره‌وری برسیم و هزینه‌های بالاسری را کاهش دهیم.»

مدیری جوان و تازه‌نفس

بعد از اینکه قرار شد این مجموعه‌ها ادغام شوند و ذیل یک مجموعه فعالیت کنند، گمانه‌زنی‌های زیادی برای این مساله انجام شد، یکی از این گمانه‌زنی‌ها این بود که قرار است خانه کتاب و بنیاد ادبیات داستانی، زیرمجموعه موسسه نمایشگاه‌ها به کار خود ادامه دهند و قادر آشنا به‌عنوان مدیر این مجموعه‌ها که به‌قول خودشان تجمیع می‌شوند، فعالیت کند؛ اما شنیده شده درمورد میزان حقوق پرداختی برای این مدیر، به توافق نرسیده‌اند.

در‌حال‌حاضر این گزینه حذف شده و به‌دنبال گزینه‌های بعدی هستند. یکی دیگر از حواشی که در مورد این موسسه هنوز تاسیس نشده، شکل گرفته این است که جوادی، معاون فرهنگی وزیر گفته، مدیران فعلی برای این مجموعه جدید به‌کار گرفته نمی‌شوند و مدیر جدیدی را برای آن درنظر گرفته‌ایم. شواهد و قرائن حاکی از این است که مدیر جدید انتخاب شده، مدیر جوانی است که فعالیت گسترده‌ای در حوزه نشر داشته است. قرار است این مدیر جوان با بودجه‌ای معادل ۲۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان که بودجه‌ای عملیاتی برای اداره این سه مجموعه است، کار خود را آغاز کند.

وزارت ارشاد,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,مدیریت فرهنگی
وزارت ارشاد,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,مدیریت فرهنگی
وزارت ارشاد,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,مدیریت فرهنگی

عاطفه جعفری 

newspaper.fdn.ir
  • 17
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش