![اسکار اسکار,برخورد اکادمی اسکار با هوش مصنوعی](https://media.sarpoosh.com/images/0311/03-11-c36-1615.jpg)
به گزارش مهر به نقل از ورایتی، استفاده از هوش مصنوعی در میان رقبای بهترین فیلم اسکار مسالهساز شده و «بروتالیست» به تازگی به سرتیتر خبرها بدل و جنجالآفرین شده است. اما این فیلم تنها مدعی اسکار نیست که از فناوری پیشرفته استفاده کرده و روشن شده که فیلمهای مطرحی مانند «یک ناشناخته کامل»، «تلماسه، قسمت دوم» و «امیلیا پرز» نیز از هوش مصنوعی در ابعاد بزرگ یا کوچک استفاده کردهاند. این محبوبیت روزافزون از ابزار هوش مصنوعی موحب شده تا آکادمی اسکار به بررسی تغییر شرایط ارسال فیلمها برای اسکار خود بپردازد و فیلمها را وادار کند تا استفاده از هوش مصنوعی را اعلام کنند.
آکادمی در حال حاضر یک فرم افشای اختیاری برای استفاده از هوش مصنوعی ارائه میکند، اما کمیتههای اجرایی در حال بررسی هستند تا نحوه استفاده از هوش مصنوعی در هر شاخه به صورت اجباری وارد قوانین اسکار ۲۰۲۶ شود. انتظار میرود این قانون ظرف ۲ ماه آینده منتشر شود.
توسعه ابزارها و جلوههای ویژه با بهرهگرفتن از هوش مصنوعی، مفهوم جدیدی نیست، اما امسال در رده فناوری نوظهور جوایز انجمن جلوههای ویژه، نامزدهایی جای داشتند که از این ابزار به ویژه در تعویض چهره، اصلاح بدن، اصلاح عملکردهای حرکتی و تغییرات عملکردی دیگر استفاده کردهاند.
اکنون گفته میشود از این ابزار در «فیوریوسا: افسانه مکس دیوانه»، «یک ناشناخته کامل»، «ددپول و ولورین»، «سونیک و خارپشت ۳» و «سیب ها هرگز نمیافتند» هم استفاده شده است.
به دنبال این افشاگری یکی از سخنگویان کمپانی توزیع کننده «یک ناشناخته کامل» که زندگی باب دیلن را تصویر میکند، گفت: از این فناوری تنها استفاده شده تا ۳ عکس عریض کوتاه از موتورسیکلت گرفته شود و این فناوری برای شبیهسازی افراد بدلکار به بازیگر در فیلمها رایج است.
در فیلم «فیوریوسا» از این فرآیند در ۱۵۰ پلان استفاده شده تا به طور پیوسته شخصیت فیوریوسا از کودکی با بازی آلیلا براون به بزرگسالی، با بازی آن یا تیلور جوی، بدل شود. گفته شده اولین استفاده از این مجموعه ابزار در «الویس» باز لورمن بود تا آستین باتلر را در عکسهای قدیمی الویس جای دهد.
از این ابزارهای هوش مصنوعی در رده فناوریهای نوظهور برای پیر کردن تام هنکس و رابین رایت در فیلم «اینجا» ساخته رابرت زمکیس و برای بدل کردن شبیه بازیگر فقید ریچارد کارتر از فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» در سال ۲۰۱۵، به بازیگر لی پری که در «فیوریوسا» ایفای نقش کرد، استفاده شد.
فناوری متافیزیک علاوه بر این در «بیگانه: رومولوس» هم برای کمک به ایجاد شباهت به ایان هلمز فقید، که در سال ۱۹۷۹ در «بیگانه» بازی کرده بود، استفاده شد.
هنگامی که روشن شد «بروتالیست» از هوش مصنوعی استفاده کرده، کارگردان آن بردی کوربت در بیانیهای توضیح داد که از فناوری صوتی فقط در ویرایش گفتوگوهای زبان مجارستانی بهویژه برای اصلاح حروف صدادار و حروف خاص برای دقت استفاده شده است و درباره آدرین برودی و فلیسیتی جونز نامزد اسکار این فیلم افزود: بازیهای آدرین و فلیسیتی کاملاً مال خودشان است.
در تیتراژ پایانی «امیلیا پرز» و در فیلم «ماریا» که زندگینامه ماریا کالاس خواننده اپرا است نیز از ابزار هوش مصنوعی استفاده شده است.
از آنجا که تعداد زیادی از ابزارها از هوش مصنوعی استفاده میکنند، دامنه استفاده از آنها بسیار متفاوت است. چیزی که نمیتوان انکار کرد این است که تشخیص میزان و چگونگی استفاده از این فناوری هر روز دشوارتر میشود.
- 9
- 6