![اسکار اسپانیا اسکار اسپانیا,برندگان اسکار اسپانیا](https://media.sarpoosh.com/images/0311/03-11-c36-1716.jpg)
به گزارش مهر به نقل از ورایتی، برای اولین بار در تاریخ ۲ فیلم به عنوان برنده جوایز گویا اسپانیا که معادل اسکار است انتخاب شدند و «۴۷» مارسل بارارا درباره یک راننده اتوبوس قهرمان و «مامور مخفی» ساخته آرانکسا اچوریا درباره سازمان تروریستی باسک، این جایزه را در شبی دریافت کردند که در آن ریچارد گِر به دونالد ترامپ تاخت و او را اراذل و اوباش خواند.
گِر با پذیرفتن جایزه گویا بینالمللی امسال گفت: ما در دورانی بسیار تاریک از آمریکا به سر میبریم؛ دورانی که در آن یک قلدر و یک اراذل و اوباش داریم که رئیس جمهوری آمریکاست.
وی روی صحنه در کنار آنتونیو باندراس که جایزه را به وی اهدا کرد، از بحث درباره بازیگری فاصله گرفت تا نارضایتی خود را از برخی تغییراتی که در جهان مشاهده کرده است، ابراز کند. وی گفت: میبینم این قبیلهگرایی بسیار احمقانه در حال شکل گیری است، در حالی که ما فکر میکنیم همه از یکدیگر جدا هستیم. ما متأسفانه مقامات منتخبی داریم که آنطور که لازم است الهامبخش نیستند.
او افزود: اما این فقط در آمریکا نیست، همه جا هست و ما باید هوشیار باشیم.
این بازیگر روز جمعه هم در یک کنفرانس مطبوعاتی پیش از جوایز گفت: آمریکا دوران تاریکی را تجربه میکند و زمان آن فرا رسیده که مردم بایستند. ما باید مراقب این ازدواج سیاه پول و قدرت باشیم. این غیرمسئولانه و خورنده است که میلیونرها مسئول آمریکا شدهاند، این یک خطر برای کل کره زمین است.
او هشدار داد: دلقکهای میلیونر اطراف ترامپ نابالغ و خودشیفته هستند، ترکیبی مرگبار.
شگفتی مراسم این بود که «اتاق بغلی» پدرو آلمادوار با وجود اینکه نامزد بهترین فیلم نشده بود، برنده بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین فیلمبرداری برای ادوارد گراو شد.
در این فیلم شخصیت جان تورتورو به جولیان مور هشدار میدهد که هیچ چیز نمیتواند بیش از بقای نئولیبرالیسم و ظهور راست افراطی، پایان سیاره را تسریع کند و در پیامی که آلمادوار برای مراسم ارسال کرد، وی تاکید کرد که حالا ما هر دوی آنها را داریم که زودتر از آنچه تصور میشد دارند دوش به دوش هم جلو میروند.
جایزه بهترین کارگردانی گویا به ایساکی لاکوستا و پل رودریگز برای «بازگشت زحل» رسید. این فیلم تصویری کمدی از گروه راک مستقل «لوس پلانتاس» در آستانه ضبط آلبومی است که موفقیت آنها را تثبیت کرد.
در بخش بازیگری کارولین یوست برای «مخفی» بهترین بازیگر زن شد و تیلدا سوینتون و جولیا مور بازیگران «اتاق بغلی» را جا گذاشت.
«امیلیا پرز» جایزه بهترین فیلم اروپایی را گرفت و همانطور که پیشبینی میشد، کارلا سوفیا گاسکون در مراسم جوایز آکادمی شرکت نکرد تا جایزه را دریافت کند، بلکه توزیع کنندگان اسپانیایی آن، میگل مورالس از واندا ویژن و انریکه کاستا از الاستیکا برای دریافت جایزه روی صحنه رفتند.
«من هنوز اینجا هستم» والتر سالز که از رقبای اسکار در بخش بهترین فیلم است هم عنوان بهترین فیلم ایبرو-آمریکایی را از آن خود کرد.
در حالی که خاویر باردم و آنتونیو باندراس از حاضران در مراسم بودند، پدرو آلمودوار و پنه لوپه کروز به دلیل آنفلوانزا قادر به شرکت در این مراسم نشدند.
اسکار اسپانیا برترینها را شناخت؛ ریچارد گر ترامپ را قلدر و اوباش خواند
![اسکار اسپانیا اسکار اسپانیا,برندگان اسکار اسپانیا](https://media.sarpoosh.com/images/0311/03-11-c36-1717.jpg)
در سی و نهمین دوره جوایز گویا، یکی از برندگان جایزه فیلم برتر یعنی «۴۷» بر اساس رویدادی واقعی ساخته شده و درباره یک راننده اتوبوس از بارسلوناست که مقامات را متقاعد میکند تا مسیر اتوبوس وی را در شورش سال ۱۹۷۸ از شهر به روستای دورافتاده توره بارو باز کنند و البته بیشتر فیلم درباره یک مهاجر اسپانیایی است که از اکسترمادورا جنوبی به بارسلونا نقل مکان کرده تا از فقر فاحش بگریزد.
فیلم «مامور مخفی» دیگر برنده عنوان بهترین فیلم هم درباره یک افسر پلیس زن است که در ۲۰ سالگی به سازمان تروریستی «اِتا» باسک نفوذ کرد.
«۴۷» و «مامور مخفی» نشان دهنده تغییر در ذائقه اسپانیاییها هم هستند و نشان میدهند آنها میخواهند فیلمهای اجتماعی بیشتری ببینند؛ چون این ۲ فیلم در میان ۳ فیلم پرفروش امسال سینمای اسپانیا جای داشتند.
ادوارد فرناندز بازیگر «۴۷» هرچند عنوان بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد، اما آن را برای فیلم دیگری با عنوان «مارکو» به کارگردانی آیتور آرگی و جان گارانیو به دست آورد که درباره یک قربانی دورغین هولوکاست است.
ادوارد سولا برای «خانه ای در آتش» بهترین فیلمنامه اورجینال را دریافت کرد.
خاویر مکیپ عنوان بهترین کارگردان نوظهور را برای «ستاره آبی» درباره ستاره راک اسپانیایی برد و پپه یورنته عنوان بهترین بازیگر مرد نوظهور را کسب کرد.
آیتانا سانچز گیخون، بازیگر فیلم «راهپیمایی در ابرها» که در آن در سال ۱۹۹۵ در برابر کیانو ریوز و نیز فیلم کالت «ماشینکار» برد اندرسون بازی کرده، گویای افتخاری را پذیرفت و بار دیگر به طور ضمنی به ترامپ اشاره کرد و گفت: ما نباید از فرهنگ بترسیم، بلکه باید از امپریالیسمهای جدید بترسیم.
- 17
- 5