یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۰۹:۰۶ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۱۰۱۸۶۲
فستیوال ها و جشنواره های هنری

گفت‌وگوبا مریلا زارعی و رامبد جوان

این نشست‌های وقت‌گیر و حوصله‌بر را برگزار نکنید!

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره,مریلا زارعی و رامبد جوان
با وجود آنکه گاهی گفته می‌شود یا گفته می‌شد که در جشنواره فجر تماشای فیلم در سالن رسانه‌ها برای عوامل فیلم‌ها نگران‌کننده است و حتی برخی فیلمسازان که اثرشان در زمان نمایش با کف و سوت و خنده روبه‌رو می‌شد از حضور در مقابل خبرنگاران خودداری می‌کنند، امسال شرایط متفاوتی در سی و پنجمین دوره این جشنواره به‌وجود آمده و شاید حالا دیگر فیلمسازان نگرانی از حضور در این سالن نداشته باشند!

به گزارش ایسنا، جشنواره سی و پنجم فیلم فجر امسال اگر چه در برج میلاد نسبت به سالهای گذشته با نظم بیشتری برگزار شد اما بیشترین و پررنگ‌ترین حاشیه‌ها در سالن نشست‌های رسانه‌ای فیلم‌ها اتفاق افتاد؛ البته بسیاری از نشست‌های پرسش و پاسخ جشنواره امسال به خنثی‌ترین شکل ممکن و بدون طرح هیچ مطلب مفیدی که حتی برای انتشار ارزش خبری داشته باشد، برگزار شدند و در این بین برخی عوامل فیلم‌ها هم نسبت به بی‌تفاوتی میان اهالی رسانه و طرح نشدن سوالات مناسب و نیز سکوت آنها واکنش نشان دادند. هرچند منظور آنان از اهالی رسانه، حاضران در سالن بودند که چهره، نام یا حتا نام رسانه‌ی بسیاری از فعالان و همیشه پشت میکروفن قرارگیران آنان، برای اهالی رسانه ناآشنا بود و بعضا تازگی داشت.

 

در این باره خبرنگار ایسنا با رامبد جوان که پس از پایان نشست رسانهای فیلم «نگار» به هیجان انگیز نبودن نشست اشارهای ضمنی داشت و همچنین مریلا زارعی که در نشست فیلم «زیر سقف دودی» از خبرنگاران درخواست طرح سوال داشت، گفت‌وگویی داشت و آن‌ها هر دو از بی‌کیفیتی این جلسات انتقاد کردند.

 

برگزاری این نشست‌ها در جشنواره فیلم فجر در حالی بود که پیش از شروع جشنواره شنیده می‌شد، دبیر جشنواره به دنبال حذف این بخش یا برگزاری آن با شکل و شمایلی دیگر بوده که سرانجام عملی نشد.

 

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره,مریلا زارعی و رامبد جوان

 

مریلا زارعی: نشست‌های فجر در طول سال‌های گذشته ضعیف شده است

مریلا زارعی ابتدا با تاکید بر این که آنچه می‌گوید به نمایندگی از سینماگران نیست و فقط به عنوان بازیگری که در تعداد زیادی از جلسات رسانه‌ای جشنواره فجر در طول سال‌های گذشته حضور داشته است، اظهار نظر می‌کند، به ایسنا گفت: متاسفانه این نشست‌های جشنواره فجر طی سال‌ها خیلی ضعیف شده است و این موضوع برای من، به عنوان کسی که برای نظر اهل قلم و منتقد اعتبار و احترام قائل است و دوست دارد بابت کاری که انجام داده مورد پرسش قرار گیرد، اتفاقی عجیب و البته ناراحت کننده است.

 

او افزود: من دوست دارم این فرصت را داشته باشم تا در برابر پرسش و نظر اهالی رسانه و منتقد پاسخگو باشم؛ حال چه در رد آن نظرات و چه موافقت با آن‌ها، اما هیچ کدام از این‌ها در نشست‌های امسال دیده نمی‌شود. نکته‌ی مهم اینجاست که ما گاهی در اثری حضور داریم که ممکن است در نهایت نتیجه‌اش با آنچه ما انتظار داشته‌ایم متفاوت باشد و اتفاقا در چنین مرحله‌ای جزو منتقدان خواهیم بود تا ضعف‌ها به گروه سازنده گفته شود که لااقل صاحب اثر متوجه اشکالات بشود و پاسخی به آن‌ها بدهد.

 

بازیگر فیلم «زیر سقف دودی» اضافه کرد: اما وقتی سوالی مطرح نشود، تمام انتظاری که داشته‌ایم، به صورت یک کمپلکس در ما باقی می‌ماند، در نتیجه انگار فقط آمده‌ایم تا خود را در یک شرایط پر از استرس و انرژی‌های سنگین عرضه کنیم و این برای بازیگری که ماحصل یک سال انتخابش را با کار نکردن، رد کردن یک سری پیشنهادها و پذیرفتن یک سری دیگر در جشنواره می‌بیند، هزینه‌ سنگینی است.

 

زارعی تاکید کرد: این اتفاق باعث می‌شود از این پس دیگر خیلی انگیزه‌ای برای آمدن به برج میلاد و پاسخ‌گویی به اهالی رسانه نداشته باشم، چون می‌دانم صحبت خاصی مطرح یا سوالی پرسیده نمی‌شود. حتی منتقدان هم کارگردان را زیر سوال نمی‌برند تا توضیح بشنوند و ما هم برای برخی از اتفاقات آثارمان توجیه شویم. در نهایت این می‌شود که ما نظرات منتقدان یا خبرنگاران را در سایت‌ها و روزنامه‌ها باید بخوانیم و آن وقت نکاتی آنجا مطرح می‌شود که حتی فرصتی برای موافقت با آن‌ها نداریم. این در حالی است که تایید یا تکذیب شدن به هر حال برای ما در میان اهالی رسانه اعتبار می‌آورد.

 

وی ادامه داد: اگر قرار باشد بی‌اعتباری به وجود آید، ما باید فرصتی برای دفاع داشته باشیم ولی این فرصت با این جلسات بی‌خاصیت از ما گرفته شده است، در نتیجه فقط مجبوریم انرژی منفی‌ای را که ممکن است در جلسات پیش آید، از بین ببریم و الکی خوشحال و شاد باشیم؛ در حالی که بحث‌ها کاملا جدی است و ما یک فیلم را همراه با اهالی رسانه برای اولین‌بار تماشا می‌کنیم.

 

زارعی با بیان اینکه الان اشکالات فیلم‌ها در حال خفه شدن هستند، اظهار کرد: تنها انگیزه من برای آمدن به این نشست‌های خبری این است که گوشم برای شنیدن انتقادها باز است تا ببینم چقدر از انتقادها قابل دفاع است یا حتی کارگردان چطور می‌تواند برای نکاتی که مطرح می‌شود توضیح بدهد، اما وقتی کارگردان چیزی نشنود، چطور می‌تواند به ایرادهای کارش آگاه شود و من به عنوان شخصی که در فضای مجازی حضوری ندارم، اصلا نمی‌توانم بفهمم چه اتفاقی برای فیلمم افتاده است. به همین دلیل اگر بعدها هم مصاحبه‌ای انجام شود، دیگر آنقدر فایده ندارد چون فضای جشنواره برای ترمیم مشکلات فیلم راه‌گشاست.

 

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره,مریلا زارعی و رامبد جوان

رامبد جوان: بهتر است نشست های رسانه‌ای با شرایط فعلی برگزار نشود

در این باره رامبد جوان هم که انتظار می‌رفت نشست رسانه‌ای فیلم جدیدش «نگار» در برج میلاد متفاوت از دیگر نشست‌ها باشد اما اینطور نشد، اظهار نظر کرد. البته در آن جلسه حاشیه‌هایی به وجود آمد اما به فیلم «نگار» هیچ ارتباطی نداشت.

 

رامبد جوان دراین‌باره در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: متاسفانه جهان منتقدان و اصحاب رسانه با جهان خود فیلم‌سازها آنقدر از هم دور است که انگار برای رسیدن حرف‌هایشان به هم چندین سال نوری زمان نیاز است و اصلا گفت‌وگویی میان ما اتفاق نمی‌افتد.

 

او با اشاره به اینکه منظورش از فاصله، تفاوت است، ادامه داد: وقتی من به عنوان یک فیلم ساز در نشست خبری می‌نشینم، از مجموعه ‌حرفها، سوالها و تحلیل‌های‌ آن جلسه ممکن است فقط دو مورد به دردم بخورد که بخواهم به آن فکر کنم و بخش عمده‌ای از آنها اصلا اهمیت ندارند. گاهی انگار سوال‌ها شبیه گفت‌وگو با مردم است و سوال‌هایی است که مردم هم می‌توانند آن را بپرسند اما نکته اینجاست که آیا وقتی ما به یک نشست رسانه‌ای در جشنواره فجر می‌رویم، وظیفه داریم سوال‌هایی را که مردم می‌خواهند از ما بپرسند، جواب دهیم؟

 

جوان افزود: به نظرم اصلا اینطور نیست و خبرنگار و منتقد باید سوال مهم و بزرگ‌تری را بپرسند تا حتی مردم هم بدانند که این نوع سوال‌ها اهمیت بیشتری دارند؛ نه سوال‌های خاله زنکی و بی‌اهمیت.

 

او در پاسخ به اینکه بسیاری از فیلمسازان در نشستها کمتر در مواجهه با نمایندگان رسانه‌های رسمی فعال در حوزه سینما قرار می‌گیرند و بیشتر رسانه‌هایی از فضای مجازی در نشست‌های خبری حضور دارند، گفت: این اتفاق برایم خیلی عجیب بود. رونق گرفتن فضای مجازی، سایت‌ها و کانال‌هایی که شکل گرفته‌اند، به گونه‌ای است که خیلی از آنها را نمی‌شناسیم و همه تازه متولد شده‌اند اما امیدوارم لااقل قد و قواره‌اشان در حد و اندازه‌ای باشد که در جشنواره فجر و نشست‌های رسانه‌ای آن حضور داشته باشند.

 

کارگردان و تهیه کننده فیلم «نگار» در پایان خاطرنشان کرد: به نظرم با شرایط فعلی بهتر است نشست‌های رسانه‌ای برگزار نشود، چون وقت گیر، حوصله سربر و با حاشیه است.

 

 

  • 18
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش