پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳
۱۲:۴۶ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۱۰۱۹۱۵
فستیوال ها و جشنواره های هنری

گیتی قاسمی:

بازی در 'ویلایی ها' ادای دین به مادرم بود/ با نقش زندگی می کنم

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره,گیتی قاسمی
گیتی قاسمی بازیگر سینما و تئاتر درباره حضورش در دو فیلم «ویلایی ها» و «سد معبر» و نامزد شدنش به عنوان بازیگر نقش مکمل زن در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر صحبت کرد.

گیتی قاسمی بازیگر تئاتر و سینمای ایران که امسال با دو فیلم «ویلایی ها» و «سدمعبر» در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، درباره حضورش در فیلم «ویلایی ها» به خبرنگار مهر گفت: بازی من در این فیلم سینمایی در واقع به نوعی قسمت بود چون من بیش از ۲۰ سال پیش در همان مکان و در اندیمشک با خانواده ام زندگی می کردم. در واقع این فیلم به نوعی زندگی مادر من بود، چون پدرم در آن دوران اسیر شده بود و در یکی از کمپ های عراقی ها به سر می برد و چون نامش در لیست هلال احمر نبود، چند سال مفقود الاثر بود. بنابراین من فضایی را که در فیلم «ویلایی ها» به تصویر می کشد، کاملاً از نزدیک درک کردم و با آن مشکلات آشنا بودم.

 

وی ادامه داد: با وجودی که نقشم در این فیلم بسیار کمرنگ بود، اما بسیار دوست داشتم در آن بازی کنم و به همان فضای گذشته بازگردم. این اثر سینمایی شبیه دوران کودکی من بود و در واقع بازی من در این فیلم ادای دینی به زحمت ها و تلاش های مادرم در آن دوران بود. باید بگویم که نقش من در این فیلم حتی کوتاهتر از چیزی که الان روی پرده است، بود و من از سکانسی که خانم ثریا قاسمی غش کرده بود و ما سعی می کردیم به او رسیدگی کنیم، نقشم پررنگ تر شد، چون کارگردان فیلم متوجه شد که من در صحنه های جمعی تلاش می کنم فضای مورد نظر را منتقل کنم، بنابراین به دیالوگ های من اضافه کرد.

 

این بازیگر تئاتر یادآور شد: در فیلم «ویلایی ها» تنها کاری که من کردم این بود که تلاش کنم برای دوربین بازی نکنم و تنها کاری را که باید انجام دهم به ثمر برسانم و از لحظه لحظه پلان هایم استفاده کرده و بیشتر روی ریزه کاری های نقشم کار کنم. در این فیلم آنقدر نقش پررنگ کنار من بود که من فکر نمی کردم دیده شوم اما تلاش کردم با نقشم زندگی کنم.

 

قاسمی که به عنوان یکی از نامزدهای بهترین بازیگر نقش مکمل زن نیز انتخاب شده است، در این باره گفت: بسیار خوشحالم که این دو نقش کوتاه از نظر داورها پنهان نمانده است. من در سینما تازه کارم و تا امروز موقعیت زیادی پیش نیامده تا بتوانم خودم را نشان دهم اما همینکه داورها حجم کم کار من را دیدند، برایم بسیار قابل ستایش است. البته من بیشتر به فیلم «سد معبر» امیدوار بودم. چون در آن فیلم با وجودی که تنها در دو سکانس بازی دارم، اما نقشم بیشتر دیده می شود اما خوشبختانه بازی ام در «ویلایی ها» نیز دیده شده است.

 

بازیگر نمایش «قیطریه» درباره فضایی که سال ها قبل در اندیمشک تجربه کرده است، بیان کرد: اتفاقاتی که در فیلم می افتد، دقیقاً همانند اتفاقاتی است که در آن دوران ما تجربه می کردیم و من به منیر قیدی کارگردان فیلم گفتم که چطور توانستی این فیلمنامه را بدون اینکه همان فضا را تجربه کرده باشی، بنویسی؟ چون دقیقاً اتفاقاتی که در فیلم می افتد را من تجربه کرده بودم. البته ما سختی های دیگری نیز داشتیم اما بیشتر اتفاقات همانند فضایی بود که در فیلم به تصویر کشیده می شود. در آن منطقه هیچ مردی حضور نداشت و اگر زمانی پدر یکی از بچه ها می آمد، بچه های دیگر با حسرت به او نگاه می کردند و خوشبختانه نویسنده های فیلم بسیار دقیق این فضا را به تصویر کشیده اند.

 

این بازیگر درباره حضورش در فیلم «سد معبر» نیز توضیح داد: برای بازیگرها آرزو می کنم که بتوانند روزی با محسن قرائی کارگردان این فیلم کار کنند. معتقدم او هنوز ۳۰ درصد از قابلیت هایش را نتوانسته به نمایش بگذارد. قرائی کارگردانی بسیار باهوش و شریف است و ریتم را بسیار خوب می شناسد. معتقدم فیلم «سد معبر» یکی از خوش ریتم ترین فیلم هایی بود که من در این دوره از جشنواره فیلم مشاهده کردم.

 

وی متذکر شد: قرائی چند سال قبل بازی من را در تئاتر دیده بود و خود او مستقیماً برای بازی در این فیلم از من دعوت به همکاری کرد. من تنها سه روز سر صحنه این فیلم بودم و تنها ۲ سکانس بازی داشتم اما با اینکه کارم بسیار کوتاه بود، اما تجربه سختی را از سر گذراندم چون با وجود حجم کوتاه نقش از لحاظ تکنیکی، کار من سخت تر از بازی در «ویلایی ها» بود. در فیلم «ویلایی ها» با وجود سختی کار و فیلم برداری در دمای ۵۶ درجه، اما من از قبل فضا را در ذهنم داشتم اما در این فیلم از لحاظ تکنیکی کارم سخت تر بود.

 

قاسمی ادامه داد: در فیلم «سد معبر»، مجبور بودم در ۲ سکانس استرس و اضطراب یک زن و حس و حالش را به مخاطب منتقل کنم و خوشحالم که این دو نقشم با وجود کوتاهی، دیده شده است و البته خوشحال تر هم می شوم که بتوانم سیمرغ جشنواره را دریافت کنم.

 

وی در پایان صحبت هایش درباره دیگر فعالیت هایش گفت: به تازگی بازی در نمایش های «قیطریه» و «خانه پاکیزه» را به اتمام رساندم. صحبت هایی برای بازی در فیلم عباس امینی داشتم که البته هنوز قطعی نیست. همچنین قرار است فروردین ماه و اردیبهشت ماه ۹۶ در نمایش «آبی مایل به صورتی» به کارگردانی ساناز بیان، در تماشاخانه پالیز به صحنه بروم.

 

 

  • 10
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش