یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳
۲۲:۵۷ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۲۰۱۱۳۶
فستیوال ها و جشنواره های هنری

پیکار ایرانی برای اسکار آمریکایی

 اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره,فرهادی<

بالاخره پس از حدس ها و گمانه زنی های متعدد نامزدهای جوایز هشتاد و نهمین آکادمی اسکار اعلام شدند و بهترین فیلم های سال ۲۰۱۶، در بخش‌های مختلف نامزد شدند. نکته خوشحال کننده این لیست برای ما ایرانی‌ها، حضور فیلم فروشنده در بخش بهترین فیلم‌های خارجی زبان است، فیلمی که پس از اتقافات اخیر در تصمیم گیری ها و سیاست های رئیس جمهور آمریکا مبنی بر جلوگیری از حضور مهاجران هفت کشور از جمله ایران، فرهادی و عواملش را بر آن داشت که در مراسم اسکار حضور پیدا نکنند و با این اقدام اعتراض خود را به دنیا نشان دهند.

 

البته با در نظر گرفتن موفقیت ها و ارزش های «فروشنده» نمی توان از فیلم های رقیب آن چشم پوشی کرد و طبق آخرین پیش بینی نتایج اسکار توسط دو تن از تحلیلگران ارشد نشریه سینمایی هالیوود ریپورتر، «تاد مک کارتی» و «اسکات فینبرگ» کمدی آلمانی «تونی اردمن» ساخته «مارن اده» شانس اصلی بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار خواهد بود و «فروشنده» شانس دوم این جایزه است. همچنین اگر فروشنده در این مراسم برنده جایزه شود چهارمین فردی است که پس از سینماگران بزرگی چون «فلینی»، «برگمن» و «سائورا» موفق به کسب بیش از یک اسکار خارجی می شود. به هر حال چه «فروشنده» در این اسکار موفق باشد و چه نشود، فرهادی همچنان یکی از پتانسیل های ارزشمند سینمای ایران محسوب می شود که حتی حضور فیلمش در این مرحله و عرصه جهانی موفقیت کمی نیست. گویا وقت آن رسیده است که استعدادها و پتانسیل های ایران را بیش از پیش دریابیم و برای فرهادی آرزوی موفقیت کنیم.

 

در خصوص احتمال دریافت اسکار «فروشنده» و تاثیرات آن روی سینمای ایران با سینماگران و صاحب نظران و منتقدانی همچون  وحید جلیلوند ، آنتونیو شرکا و ایرج رامین فر به گفت و گو نشستیم که در ادامه می خوانید.

 

 

ایرج رامین‌فر:«فروشنده» استحقاق دریافت اسکار را دارد

ایرج رامین‌فر طراح صحنه و دکور سینمای ایران معتقد است یک فیلم باید با ارزش های خودش موفق به دریافت جایزه شود، «فروشنده» فیلم ارزشمندی است و استحقاقش را دارد. او همچنین امیدوار است که فرهادی روال فروشنده را ادامه دهد و اگر لوکیشن فیلم هایش داخل ایران باشد موفق تر خواهد بود، فیلم هایی فرهادی به عنوان فیلم های رئالیستی و نئورئالیستی حضور مهمی در سینمای ما دارد.

 

ایرج رامین‌فر، در خصوص احتمال موفقیت فیلم «فروشنده» در اسکار امسال به بانی فیلم گفت: من فیلم های دیگر را ندیده ام. ولی فروشنده فیلم خوبی است و امیدوارم برنده جایزه اسکار شود. به هر حال فکر می کنم که امکان اینکه جایزه اسکار را ببرد زیاد است هم به دلیل خوب بودن خود فیلم و هم به دلیل مشکلاتی که آقای ترامپ برای مهاجران ایجاد کرد و اینکه خود فرهادی در مراسم اسکار حضور ندارد در نتیجه این هم روی انتخاب بهترین فیلم خارجی زبان در اسکار تاثیر خواهد گذاشت.

 

عضو هیأت داوران جشنواره سی و پنجم فیلم فجر در خصوص تاثیر سیاست روی جوایز اسکار افزود: من چیزی از سیاست نمی دانم و شناختی ندارم ولی فروشنده به عنوان نماینده سینمای خوب و محترم ماست که در اسکار حضور دارد. همچنین خود فیلم، فیلم خوبی است و اگر اتفاق دیگری نیفتد حتما موفق خواهد شد. امیدوارم این نماینده سینمای ایران موفق باشد و بتواند جایزه را بگیرد. بدون شک تاثیرات خوبی هم در جهان و افکار عمومی خواهد گذاشت. بسیاری از نویسندگان و هنرمندان سراسر جهان اعم از اروپا و امریکا از این اقدام فرهادی که در مراسم اسکار حضور ندارد حمایت کرده اند و طبیعتا روی رئیس جمهور امریکا هم تاثیر خود را خواهد گذاشت. به طور کلی من این نوع دیدگاه سیاسی و حضور مسائل سیاسی در سینما را قبول ندارم. فکر می کنم فیلم باید با ارزش های خودش جایزه اش را بگیرد. این فیلم استحقاقش را دارد و ارزشمند است.

 

رامین فر ادامه داد: جوایزی که فروشنده دریافت کرده و خواهد کرد نشان دهنده این است که ما صاحب سینمای خوبی هستیم، برعکس برخی که منتقد هستند و این سینما را می کوبند، معتقدم دارای سینمای خوش فکر و محترم در هر زمینه ای هستیم. من در این ۴۷ سال کار هنری خود سعی کرده ام که با حضور خودم به عنوان طراح در سینما تاثیری هر چند کوچک برای شکوفا شدن سینما بگذارم. به هر حال دریافت جایزه اسکار برای سینمای ایران مهم است و جوایز کمک می کند که فیلمسازان انگیزه پیدا کنند، این سینما بتواند روی پای خود بایستد و موفق پیش برود. امیدوارم این اتفاق بیفتد.

 

وی در خصوص فیلم «گذشته» فرهادی که با اقبال خوبی مواجه نشد تاکید کرد: من فیلم «گذشته» را دوست نداشتم و فیلم های قبلی فرهادی را بیشتر دوست داشتم. فکر می کنم ساخت گذشته یک اشتباه بود. امیدوارم فرهادی همین روال فروشنده را ادامه دهد. بهتر است لوکیشن فیلم هایش داخل ایران باشد، او کشور خود و فرهنگ مردمش را خوب می شناسد، فیلم هایی که می سازد به عنوان فیلم رئالیستی و نئورئالیستی حضور مهمی در سینمای ما دارد. امیدوارم فیلم های بعدی او هم موفق تر باشد چون زمینه آن را دارد. فرهادی فکرها و ایده های خوبی دارد که به مرور پرورش پیدا می کند و فیلم به فیلم پیش می رود. امیدوارم فیلم بعد از فروشنده هم فیلم خوبی باشد. من به آقای فرهادی به عنوان یک فیلمساز اعتقاد زیادی دارم.

 

طراح صحنه و دکور فیلم «سگ کشی» اضافه کرد: من یکی از خصوصیات فرهادی را دوست دارم و آن این است که فکرش در کار خودش است و کاری به حاشیه های اطراف ندارد. او همه فکرش این است که فیلم های خوبی بسازد، اشتباهاتش کمتر باشد و نکات مثبت آن بیشتر باشد. دیدگاه هایی که فرهادی نسبت به موضوعات اجتماعی دارد به او کمک می کند که فیلم های او واقعی باشند. او روی کارهایش متمرکز است و فیلمنامه برای او بسیار مهم است. فیلم های او دارای فیلمنامه های قوی و ارزشمندی هستند، فیلمنامه های خوبی که تبدیل به فیلم خوب می شوند. امیدوارم هر روز موفق تر باشد.

 

 

وحید جلیلوند:«فروشنده» با اسکار و بی اسکار فیلم درخشانی است

وحید جلیلوند، نویسنده، کارگردان و تدوینگر، معتقد است هیچ کدام از این اتفاقات اخیر اعم از مسائل سیاسی و تاثیر آن روی اسکار به هیچ وجه نمی تواند ارزش های فیلم فروشنده را پایین بیاورد، فروشنده چه اسکار بگیرد و چه نگیرد فیلم درخشانی است.

 

وحید جلیلوند در خصوص حضور فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی در لیست نامزدهای اسکار به بانی فیلم گفت: البته هنوز فیلم های نامزدهای اسکار و رقیبان آقای فرهادی را ندیده ام ولی با این حال فکر می کنم آقای فرهادی حتما موفق خواهد شد. به نظرم خود فیلم تعیین کننده است که آیا مستحق دریافت جایزه است یا خیر. امیدوارم آقای فرهادی موفق شود.

 

وی درباره تاثیر دریافت این جایزه در سینمای ایران اظهار کرد: نمی دانم که این موضوع چه برآیندی در بین اهالی سینما دارد ولی می دانم که حداقل امید به موفقیت بیشتری بین سینماگران ایجاد خواهد کرد.

کارگردان «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» با بیان اینکه فیلم «گذشته» را افت آقای فرهادی نمی داند، ادامه داد: اینکه «گذشته» در اسکار سال ۲۰۱۳ موفق نشد دلیل بر این نیست که فیلم خوبی نبوده است. گذشته فیلم بسیار خوبی بود، شاید رقیبان این فیلم قوی تر و بهتر ظاهر شدند و فکر نمی کنم بعد از دریافت جایزه ای همچون اسکار کارگردان افت کند.

 

این کارگردان در خصوص تاثیر مسائل سیاسی روی نتایج اسکار  اضافه کرد: ممکن است از این دست اتفاقات در سینما بیفتد ولی نکته ای که وجود دارد این است که هیچ کدام از این اتفاقات چه له و چه علیه فیلم به هیچ وجه نمی تواند ارزش های فیلم فروشنده را پایین بیاورد. فروشنده چه اسکار بگیرد و چه نگیرد، چه اعضای آکادمی بر اساس یک تفکر سیاسی کاری انجام دهند، چه ندهند چیزی از ارزش های فروشنده کم نمی کند. فروشنده با اسکار و بی اسکار فیلم درخشانی است.

 

 

آنتونیو شرکا:فکر نمی کنم «فروشنده» اسکار بگیرد

آنتونیو شرکا، منتقد سینما بعید می داند که بار دیگر جایزه بهترین فیلم خارجی را به فیلمی ایرانی و همان کارگردان بدهند. همچنین معتقد است که وزارت فرهنگ و ارشاد و دولت را باید فکری به حال پتانسیل هایی که در این زمینه وجود دارد بکند و اصغر فرهادی را یکی از خود بدانند تا وقتی که به خارج از کشور می رود کمتر از این ها غریب باشد.

آنتونیو شرکا، در خصوص شانس موفقیت اصغر فرهادی در اسکار امسال به بانی فیلم گفت: اصغر فرهادی نماینده سینمای ایران در اسکار است و فارغ از فیلم های رقیب «فروشند» من بعید می دانم که یک بار دیگر هم جایزه بهترین فیلم خارجی را به فیلمی ایرانی و همان کارگردان بدهند. به این دلیل ساده فکر نمی کنم که فروشنده جایزه اسکار را ببرد و ربطی به رقیبان او هم ندارد.

 

این منتقد درباره تاثیر این جایزه در سینمای ایران افزود: به هر حال دولت ما و وزرات ارشاد باید به این فکر کند که پتانسیلی قوی در بین خودمان داریم و فیلم های اصغر فرهادی، نوعی از سینما است که توانسته به افق های وسیع تر از مرزهای خودمان دسترسی پیدا کند. طبیعتا باید تدبیری اندیشیده شود که کارگردانی مثل فرهادی بیشتر حمایت شود و در پروژه های و فیلم هایی که می خواهد بسازد، کمتر سنگ اندازی شود. شاید زمان آن رسیده است که دولت و وزارت ارشاد اصغر فرهادی را یکی از خودمان بداند تا وقتی که به خارج از کشور می رود در بین ما کمتر از این ها غریب باشد.

 

شرکا در خصوص استقبال کم از فیلم «گذشته» فرهادی در عرصه جهانی گفت: من فکر می کنم اگر از «گذشته» استقبال زیادی نشد به دلیل این بود که این فیلم که خارج از کشور ساخته شده بود و ما پیش از این هم تجربه مشابه داشته ایم که فیلمسازان ایرانی هر گاه بتوانند ریشه های سرزمین خود را حفظ کنند و فیلم هایی بسازند که از دل این فرهنگ و خاک بیرون آمده باشد موفق تر هستند تا فیلم هایی که در خارج از کشور می سازند. شاید دلیل کمتر موفق بودن «گذشته» این باشد که فیلمی ایرانی به معنای خاص نبود. من می توانم بگویم «فروشنده» فیلمی است که می تواند در حد و اندازه «جدایی نادر از سیمین» باشد و هم به لحاظ سوژه و هم به لحاظ پرداخت منسجم تر و قوی تر از گذشته باشد و شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشد.

 

وی در خصوص تاثیر سیاست روی جوایز اسکار عنوان کرد: به هر حال سیاست در جوایز اسکار بی تاثیر نیست  ولی چیزی که موثر است پخش کننده هایی هستند که فیلم ها در خارج از کشور دارند، یعنی اینکه آیا این فیلم توانسته وارد ساختار و چرخ دنده های پخش فیلم در خارج از کشور شود یا خیر و آن پخش کننده خارجی تا چه حد قدرتمند است. اینها از فاکتورهای حاشیه ای دیگر مهم تر است. من فکر می کنم در این شرایط خاص  همین که فروشنده در لیست نامزدها حضور دارد موفقیت کمی نیست. در عین حال با اتفاقاتی که با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا رخ داده باز هم نمی توان فکر کرد که اسکار تحت تاثیر عوامل سیاسی است. به هرحال موفقیت «فروشنده» در اسکار بسیار مهم است و فکر می کنم در این شرایط تاریخی و اوضاع سیاسی که در جهان حاکم است فراتر از موفقیت سینمایی، به این موفقیت نیاز داریم. امیدوارم اسکار نصیب فرهادی شود.

 

 

 

 

banifilm.ir
  • 15
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش