سه شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۳
۱۷:۰۰ - ۲۵ فروردین ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۱۰۳۸۴۱
فستیوال ها و جشنواره های هنری

در آستانه هفتادمین دوره برگزاری

گفتگوی چالشی با مدیر کن: به سوالات ناسیونالیستی اهمیت نمی‌دهم

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره,تیری فرمو
تیری فرمو چهره اول جشنواره فیلم کن پس از اعلام اسامی فیلم‌های حاضر در این دوره از جشنواره، در گفتگویی اختصاصی حاضر شد.

به گزارش مهر به نقل از اسکرین دیلی، تیری فرمو مدیر جشنواره فیلم کن در گفتگو با ملانی گادفلو خبرنگار اسکرین دیلی درباره اجرای هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن، به عنوان بازتابی از گذشته، حال و آینده سینما و این که چرا از سوال‌های روزنامه‌نگاران درباره انتخاب شده‌ها و انتخاب نشده‌ها این قدر برافروخته شد، پاسخ داد.

متن گفتگو بدین شرح است:

 

*شما در کنفرانس مطبوعاتی گفتید برای اعلام اسامی جشنواره از ساعت ۳ صبح درگیر بودید. آیا این امر از همیشه پیچیده‌تر بود؟

-نه اصلا. ما همیشه این کار را در همان ساعت‌های اولیه انجام می‌دهیم. هیچ چیز جدیدی وجود نداشت.

 

 *ما در صحنه اعلام اسامی به این نتیجه رسیدیم که «ابهت» ساخته میشل ازاناویسیوس به عنوان فیلم افتتاحیه معرفی می‌شود. آیا این انتخاب اصلی شما بود؟  

-دلیل ندارد که این طور فکر کنید. باید این کارها را متوقف کنید و فکر نکنید که مطبوعات را فقط مطبوعاتی‌ها باید بخوانند(فقط نباید خودتان راضی باشید).

 

*چرا «روح‌های اسماعیل» را برای فیلم افتتاحیه انتخاب کردید؟

-چون متناسب با هفتادمین دوره جشنواره است و می‌تواند یک فرش قرمز خیلی فوق‌العاده داشته باشد وهمین طور هم‌زمان در فرانسه راهی سینماها شود. ما به این نتیجه رسیدیم که این فیلم، فیلم خوبی برای افتتاحیه جشنواره است چون فیلمساز مهمی چون ارنو دپلشن آن را ساخته است.

 

*شما در کنفرانس مطبوعاتی گفتید که عناوین دیگری از بخش رسمی ممکن است در روزها و هفته‌های آینده معرفی شوند. فکر می‌کنید چند تا فیلم دیگر به این مجموعه اضافه شود؟

-نمی‌دانم. می‌دانید همیشه دوست دارم حداقل تغییرات را داشته باشیم و امسال هم متفاوت با بقیه سال‌ها نیست.

 

*شما دو فیلم ساخته نتفلیکس را برای اولین بار امسال وارد جشنواره کردید که شامل «اوکجا» و«داستان‌های میروویتس» می‌شود. شما قهرمان تجربیات صحنه بزرگ هستید، در حالی که نتفلیکس به ندرت از اکران‌های سینمایی حمایت می‌کند. آیا در فشار بودید تا با این کمپانی امسال کار کنید؟

-من فیلم بونگ جون-هو را انتخاب کردم زیرا او فیلمساز خیلی خوبی است. من به ندرت درباره نتفلیکس صحبت کرده‌ام و «داستان‌های میروویتس» هم از طریق تهیه‌کننده‌اش اسکات رودین به ما معرفی شد.

 

*در کتابی که به تازگی با عنوان «انتخاب بخش رسمی» منتشر کرده‌اید درباره علاقه به دیگر عناوین ساخته نتفلیکس هم صحبت کرده‌اید که انتخاب فیلم «ماشین جنگ» ساخته دیوید میچود برای دوره ۲۰۱۶ فستیوال بود. آیا برای سال ۲۰۱۷ هم دوباره به آن توجه می‌کنید؟

-باید ببینیم چه می شود.

 

*آیا استودیوهایی هستند که غیبت‌شان امسال مشهود باشد؟ در این باره چه فکر می‌کنید؟

-وقتی آنها فیلم هایشان آماده است ما به آنها توجه نشان می‌دهیم اما امسال هیچی سر وقت آماده نبود. «بیگانه: میثاق» ریدلی اسکات دو هفته دیگر آماده می‌شود و «دانکرک» نولان هم آماده نشده است. این‌ها تصادفی است.

 

*و «والرین» ساخته لوک بسون چطور؟ با بسون در این باره صحبت کردید؟

-آن هم همین موقعیت را دارد. آماده نیست.

 

*از دیدن دو سریال تلویزیونی در جشنواره خیلی شگفت‌زده شدیم؛ سریال جین کمپیون با عنوان «برفراز دریاچه» و «تویین پیکز» ساخته دیوید لینچ. همیشه می‌گفتید کن برای تجلیل سینماست. چرا این تغییر ایجاد شده است؟

-همان طور که در کنفرانس مطبوعاتی گفتم، این راهی برای تجلیل از دو فیلم است که ساخته دو فیلمساز خیلی مهم هستند که هر دو جایزه نخل طلا را گرفته‌اند و قبلا رییس هیات داوران بوده‌اند و حالا سریال تلویزیونی ساخته‌اند.

 

* یعنی هیچ برنامه‌ای برای حضور پررنگ این دست آثار در بخش رسمی جشنواره از این به بعد وجود ندارد؟

-نه. ابدا. اصلا.

 

*آیا خودتان سریال تلویزیونی تماشا می‌کنید؟

-بله، اما خیلی آماتور، نه به صورت حرفه‌ای. کن فستیوالی برای سینماست. سریال‌های تلویزیونی می‌توانند سینمایی هم باشند اما در حقیقت یک چیز دیگر هستند. حتی از نظر سطح تکنیکی هم جشنواره فیلم  چیزی نیست که بخواهد به سریال‌های تلویزیونی اختصاص یابد. کن درباره سینماست.  

 

وقتی انتخاب به سیاست نزدیک شود، به این معنی نیست که فستیوال سعی دارد تا سیاسی باشد بلکه این هنرمندان هستند که سیاسی شده‌اند*انتخاب‌های امسال بیشتر لحنی سیاسی دارند و بر موضوعات حساسی مثل مهاجرت، بحران پناهندگان، محیط زیست، آزار حیوانات وجنگ شیمیایی توجه شده است. آیا این عمدی است و به عنوان بخشی از جشنواره مورد نظر بود؟

 

-وقتی انتخاب به سیاست نزدیک شود، به این معنی نیست که فستیوال سعی دارد تا سیاسی باشد؛ این هنرمندان هستند که سیاسی شده‌اند. مهاجرت در ۱۰ سال عقب‌تر موضوع روز نبود اما امروز هست. فیلمسازان اغلب فیلم‌هایی می‌سازند که موضوع‌شان در جهانی که امروز در آن زندگی می‌کنند می‌گذرد و این از واقعیت‌های امروز است.

 

*آیا فکر می‌کنید امروز که قرار است دوره هفتادم را برگزار کنید و از نظر وسعت برنامه و نیاز به انعکاس گذشته، حال و آینده سینما در فشار بیشتری هستید؟

-نه این طور نیست. گنجاندن کارهای واقعیت مجازی در تلاشی برای نگاه به آینده بود. این که این تکنولوژی ما را به کجا می برد. نمی‌توانم بگویم، اما این بخش به عنوان یک کار هنری اهمیتی ندارد. گذشته سینما در بخش کلاسیک‌های کن بررسی می‌شود و ما برای آن بخش جداگانه‌ای در نظر گرفته‌ایم. نظرمان هم این است که در این بخش فیلم‌هایی را که نقشی اساسی در گذشته سینما داشتند بررسی کنیم و به سال‌های اولیه سینما برگردیم.

 

*چرا انقدر برافروخته ‌شدید وقتی روزنامه‌نگاران از شما درباره نبود سینمای ملی خودشان در کنفرانس مطبوعاتی سوال کردند؟ آنها دارند کارشان را انجام می‌دهند.

-این احمقانه است که بگوییم من از این کشور و آن کشور هستم و چرا سینمای کشور من در این جشنواره حضور ندارد. من ایمیل‌هایی از سراسر جهان دریافت کردم که گفتنش خنده‌دار است. من دارم درباره جهان حرف می‌زنم و آنها دارند درباره کشور خودشان حرف می‌زنند! کشور من. اگر آنها به این روال می‌پردازند برای این است که مالکان روزنامه‌هایشان از آنها چنین چیزی می‌خواهند. من این را مسخره می‌دانم. ما داریم درباره سینما حرف می‌زنیم نه درباره پرچم‌های ملی.

 

نمی‌خواهم به این سوال پاسخ بدهم. من اصلا وقعی به این سوال‌های لعنتی ناسیونالیستی نمی‌گذارم. نمی‌دانم چند تا فیلم فرانسوی، انگلیسی، ایتالیایی یا چینی در جشنواره هست*با وجود این که خطر ناراحت شدن شما هست، چند تا فیلم چینی در این بخش‌ها هست؟

 

-نمی‌دانم. نمی‌دانم. نمی‌خواهم به این سوال پاسخ بدهم. من اصلا وقعی به این سوال‌های لعنتی ناسیونالیستی نمی‌گذارم. نمی‌دانم چند تا فیلم فرانسوی، انگلیسی، ایتالیایی یا چینی در جشنواره هست. ما موسسه‌ای آماری نیستیم که بخواهیم به این نوع سوال‌ها پاسخ دهیم ؛ سوال‌هایی که هیچ ربطی به این که داریم چه کاری در کن انجام می‌دهیم ندارند.

 

*در کتابتان درباره این واقعیت نوشتید که از جروم سیدو خواستید در جشنواره و موسسه لومیر بماند. آیا اینطور دارید به آینده فکر می‌کنید؟

-من با فستیوال هستم. درباره آنچه در آینده اتفاق می‌افتد نمی‌توانم چیزی بگوید. هیچ کسی نمی‌داند آینده چیست اما حالا، من روی هفتادمین دوره جشنواره تمرکز دارم.

 

*آیا چیزی هست که بخواهید به حرف‌ها اضافه شود که ما به آن نپرداخته باشیم؟

-تنها چیزی که در ابتدای کنفرانس مطبوعاتی هم گفتم این است که ما می‌خواهیم جشنواره‌ای برای انسان، لذت و سخاوت داشته باشیم. می‌خواهیم این جشنواره گرامیداشتی از سینما باشد؛ بازتاب دهنده آنچه برای زندگی‌هایمان لازم است و این که خود کن هم چقدر برای سینما ضروری است.  

  • 13
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش