دوشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۳
۰۹:۲۳ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۳۰۱۲۲۱
فستیوال ها و جشنواره های هنری

گزارش نمایشگاه عکس سینمای دفاع مقدس

قاب‌های جنگی در کارزار سینما

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره,نمایشگاه عکس سینمای دفاع مقدس
آن عکس محمود شوکتیان (مهدی احمدی) با لباس رزمنده که در خاطرات جنگی‌اش، خود را در مقابل همسر شهیدش (آتنه فقیه‌نصیری) با چادر آبی می‌بیند، از عکس‌های معروف «مزرعه پدری» ساخته رسول ملاقلی‌پور و از قاب‌های ماندگار سینمای دفاع مقدس است.

یا آن تصویری که سیاوش (میلاد کی‌مرام)، دیده‌بان برج پالایشگاه نفت آبادان در زمان جنگ را همراه پسربچه‌ای سوار بر دوچرخه نشان می‌دهد، یکی از عکس‌های دیدنی فیلم «ملکه» ساخته محمدعلی باشه‌آهنگر و از تصاویر دیدنی سینمای جنگ است. این عکس‌ها و عکس‌های دیگر سینمای جنگ و دفاع مقدس، به قدر بضاعت تداعی‌گر سال‌های دفاع و حماسه و ایثار است و همپای خود فیلم‌ها، ادای دینی به مجاهدت بی‌دریغ و بی‌منت قهرمانان واقعی این سرزمین.

 

نمایشگاه عکس «سومین روز» که منتخبی از مجموعه عکس‌های هفت عکاس سینمای ایران با موضوع سینمای دفاع مقدس است، از سوم خرداد و همزمان با سالروز فتح خرمشهر در گالری سینماتوگراف موزه سینمای ایران برپا شده و علاقه‌مندان می‌توانند هر روز از ساعت ۱۲ تا ۲۲ از آن بازدید کنند. بازدید و مواجهه‌ای که هم باعث تجدید خاطره آنها از برخی فیلم‌های خاطره‌انگیز سینمای دفاع مقدس می‌شود و هم به نوعی آنها را به اصل ماجرا و بخشی مهم و تعیین‌کننده در تاریخ معاصر ایران ارجاع می‌دهد.

 

امیر عابدی با عکس‌های «مزرعه پدری» (رسول ملاقلی‌پور)، امیرحسین شجاعی با عکس‌های «ملکه» (محمدعلی باشه‌آهنگر) و «ویلایی‌ها» (منیر قیدی)، بابک برزویه با عکس‌های «نجات یافتگان» و «سفر به چزابه» (رسول ملاقلی‌پور)، حمید جانی‌پور با عکس‌های «شیار ۱۴۳» (نرگس آبیار)، علی نیک‌رفتار با عکس‌های «طبل بزرگ زیر پای چپ» (کاظم معصومی)، حبیب مجیدی با عکس‌های «کودک و فرشته» (مسعود نقاش‌زاده) و میترا محاسنی با عکس‌های «برج مینو» (ابراهیم حاتمی‌کیا) در این نمایشگاه حضور دارند.

 

انفجار و نابودی اولین دوربین دیجیتال و فراموشی

امیر عابدی، از عکاسان خوب و باسابقه سینمای ایران که فیلم‌هایی چون شب یلدا، قرمز، عشق طاهر و چهارشنبه‌سوری را در کارنامه دارد، درباره عکاسی مزرعه پدری و کار با زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور که خود ابتدا از عکاسان حرفه‌ای جنگ بود، به جام‌جم گفت: اصولا رسول ملاقلی‌پور آدم خاص و متفاوتی بود. او خوشبختانه عکاس هم بود و این به من کمک می‌کرد که راحت‌تر کار کنم.

 

وقتی کارگردان، عکاس است همین‌طور بسادگی ترکیبات پلان خود را نمی‌چیند. یعنی شما با مجموعه کمپوزیسیون (ترکیب‌بندی)‌های خوب طرف هستید و هیچ چیز اتفاقی شکل نمی‌گیرد. واقعا من در چند فیلمی که با ملاقلی‌پور کار کردم، از این حیث خیالم راحت بود که فیلم فضاسازی خوبی دارد.

 

عکاس فیلم‌های آلزایمر و دنیا افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های رسول این بود که اگر چیزی را می‌خواست، از جزئیات نمی‌گذشت. یادم است حتی یک روز سر فیلم نسل سوخته، برای یک استکان کمرباریک قجری که باید در صحنه دیده می‌شد، کار تا آستانه تعطیلی هم پیش رفت؛ تا این‌که رفتند و آن استکان را پیدا کردند و کار ادامه پیدا کرد. چون عناصر تصویر برای او مهم بود که این از یک نگاه عکاسانه می‌آید.

 

عابدی که برای عکاسی مزرعه پدری، برنده تندیس بهترین عکس از هشتمین جشن خانه سینما شد، ادامه داد: مزرعه پدری اولین فیلم سینمای ایران است که در آن از عکاسی دیجیتال استفاده شد. یادم است اولین دوربین دیجیتال را خریدم و در پایان این فیلم، انفجاری داشتیم که باعث نابودی دوربین شد! جالب اینجاست کک هیچ‌کسی هم بابت این اتفاق نگزید! (می‌خندد) بجز این به‌دلیل جلوه‌های ویژه میدانی و انفجارهای دیگر لنز یکی دیگر از دوربین هایم هم آسیب دید و پوکه‌ای به آن برخورد کرد. همین‌طور سر یکی از انفجارهای دیگر، میزان خرجی که در توپ کار گذاشته بودند، خیلی زیاد بود و همین باعث شد من برای یک ماه سردردهای وحشتناکی داشته باشم و بعد از آن هم تا مدتی دچار فراموشی خاطرات نزدیک شدم که بتدریج رفع شد.

 

این عکاس گفت: با همه این اتفاقات، این دوربین دیجیتال برای رسول هم جالب بود و وقتی من عکس می‌گرفتم، او با شوق می‌گفت ببینم. او گاهی هنگام چک‌کردن عکس ها، به ایده‌هایی می‌رسید و آن را برای فیلمبرداری به رسول احدی، فیلمبردار خوب و متواضع فیلم منتقل و با او مشورت می‌کرد و همان ترکیب‌ها را می‌گرفتند.

عابدی که چند فیلم جنگی در کارنامه دارد، گفت: من به ژانر سینمای جنگ و دفاع مقدس دلبستگی دارم؛ چون یک حس ژورنالیستی دارد و شما به عنوان عکاس می‌توانید ترکیب‌های دلخواه خود را از دل موقعیت‌های مختلف بیرون بکشید. واکنش سریع و شکار لحظه‌ها از ویژگی‌های عکاسی در فیلم‌های جنگی است. تردید نکنید که عکاسی در این آثار، حس و حال حضور در میدان جنگ را به شما می‌دهد.

 

دوری از رمز و راز عکس‌های واقعی جنگ

امیرحسین شجاعی، از عکاسان جوان و خوب سینمای ایران است که این روزها فیلم ویلایی‌ها با عکاسی او بر پرده سینماهاست. شجاعی درباره عکاسی ویلایی‌ها به جام‌جم گفت: در عکاسی این فیلم هدفمان این بود که در تصاویر (رنگ و نور) به رنگ و لعابی دست پیدا کنیم که بعدا هم روی فیلم اجرا شود.

 

این عکاس که برای عکاسی فیلم رگ‌خواب، برنده سیمرغ بلورین بهترین عکس از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر شد، درباره حس و حالی که عکس‌های ویلایی‌ها به بیننده می‌دهد هم توضیح داد: من در عکاسی این فیلم مسیر خاصی را پیگیری نمی‌کردم و به نظرم اگر حس و حالی در عکس‌ها ایجاد شده، ناخودآگاه بود. من فقط سعی کردم طبق فضای فیلم و همان‌طور که اقتضا می‌کرد، عکاسی کنم.

 

این خود فیلم است که مسیر عکاس را تعیین می‌کند، در فیلم ملکه هم همین‌طور بود و فضای خود فیلم بود که مرا به سمت این عکس‌ها راهنمایی می‌کرد. عکاس فیلم‌های ابد و یک روز و ۵۰ قدم آخر افزود: فیلم ملکه اولین تجربه عکاسی من در سینما بود و اگر آقای باشه آهنگر، کارگردان محترم فیلم اینقدر همراه نبودند، شاید من هم پیگیر این شاخه نمی‌شدم. شجاعی عکاسی فیلم‌های جنگی را از دشوارترین کارهای عکاسی فیلم عنوان کرد و گفت: در کارهای جنگی دست عکاس بسته تر از کارهای دیگر است و به دلیل دشواری صحنه ها، امکان تکرار و عکاسی دوباره وجود ندارد.این عکاس در پاسخ به این سوال که آیا عکاسی فیلم‌های جنگ و دفاع مقدس، حس و حال آن سال‌ها را منتقل می‌کند یا نه، گفت: فکر نمی‌کنم، برای این‌که من عکس‌های جنگ را زیاد دیده ام و فضاهایی که در آنهاست، سخت برای ما به‌دست می‌آید. رمز و رازی در آن عکس‌ها وجود دارد که با دشواری می‌توانیم به آنها نزدیک شویم.

 

 

jamejamonline.ir
  • 15
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش