یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳
۱۵:۳۳ - ۰۱ آذر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۹۰۰۲۲۶
فستیوال ها و جشنواره های هنری

کدام فیلم ها بیشترین شانس را برای دریافت جایزه اسکار دارند

جایزه اسکار,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره

مهر نوشت: شاید برایتان جالب باشد بدانید چه فیلم‌ها و افرادی برای دریافت جایزه اسکار در سال آینده میلادی بیشترین شانس را دارند و نظر منتقدان درباره آنها چیست.

 

نودمین مراسم اهدای جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی (اسکار) امسال در حالی در روز چهارم مارس برگزار می شود که قطعا تحت تاثیر حواشی گسترده رسوایی های جنسی شخصیت های مهم این صنعت قرار می گیرد با این حال این اتفاقات مانعی برای گمانه زنی دوستداران سینما درمورد فیلم های تحسین شده امسال نیست.

 

کمتر از نود سال از اولین مراسم اسکار می گذرد؛ مراسمی که در اولین دوره خود در سال ۱۹۲۹ با میزبانی داگلاس فیربنکس و تنها در ۱۵ دقیقه بدون هیچ گونه پخش رسانه ای برگزار شد و حال با گذشت ۸۹ دوره در این مقاله به بررسی مهم ترین شانس های نامزدهای جوایز نودمین اسکار در رشته های مهم پرداخته می شود.

 

در بخش بهترین فیلمبرداری یکی از مهمترین رشته‌های فنی جوایز اسکار، بیشترین شانس برای نامزدی و حتی بردن این جایزه به راجر دیکینز فیلمبردار افسانه ای انگلیسی برای فیلم «بلید رانر ۲۰۴۹» تعلق دارد. در این فیلم به عقیده بسیاری از صاحب نظران سینما، دیکینز سرانجام پس از چهاردهمین نامزدی اسکارش این جایزه را بدست خواهد آورد. او بیشتر برای فیلمبرداری فیلم های مهمی چون «رستگاری در شاوشنک»، «فارگو» و «جایی برای پیرمردها نیست» شهرت دارد.

 

از دیگر شانس های نامزدی جایزه اسکار در این رشته می توان به هویته ون هویتما در فیلم «دانکرک»، دن لاوسن در «شکل آب»، برونو دلبونل در «تاریک ترین ساعت» و سیومبو موکدیپروم تایلندی برای فیلم تحسین شده «مرا با نامت صدا کن» اشاره کرد.

جایزه اسکار,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره

 

در دیگر رشته مهم فنی مراسم اسکار، می توان از همین امروز لی اسمیت تدوینگر نام آشنای استرالیایی را برای تدوین درخشانش در فیلم «دانکرک» برنده اسکار دانست زیرا کار او در این فیلم برای بسیاری یادآور درخشان ترین فیلم های جنگی تاریخ سینماست. منتقدان برجسته ای چون پیتر تریورس از مجله رولینگ استون و آن تامسون از ایندی وایر برای لی اسمیت در مسیر کسب جایزه اسکار رقیب چندان مهمی را پیش بینی نکرده اند. با این حال از میان رقبای او در این بخش می توان به سیدنی ولینسکی در «شکل آب»، جو واکر در «بلید رانر ۲۰۴۹»، والریو بونلی در «تاریک ترین ساعت» و گرگوری پلوتکین در «برو بیرون» اشاره کرد.

 

در بخش بهترین موسیقی متن بر خلاف دو رشته قبلی، هیچ آهنگسازی شانس بیشتری نسبت به دیگران برای دریافت جایزه اسکار ندارد و شاید تا آخرین لحظات اعلام نام برنده نیز کمتر تحلیلگر سینمایی بتواند برنده امسال را تشخیص دهد. از میان فیلم های امسال آهنگسازان برجسته ای چون هانس زیمر برای «دانکرک»، الکساندر دسپلت برای «شکل آب»، داریو ماریانلی ایتالیایی برای «تاریک ترین ساعت»، جان ویلیامز در آخرین قسمت از مجموعه جنگ ستارگان با نام «آخرین جِدای»، توماس نیومن برای «ویکتوریا و عبدل» شانس های بیشتری نسبت به دیگران دارند گرچه هانس زیمر در فیلم «بلید رانر ۲۰۴۹» ساخته دنی ویلنو و جان ویلیامز در فیلم «کاغذها» ساخته اسپیلبرگ نیز موسیقی ساخته اند و این دو فیلم موجب شده که شانس این دو آهنگساز بزرگ نسبت به دیگر آهنگسازان ذکرشده برای نامزدی جایزه اسکار در این رشته بیشتر باشد.

 

جایزه اسکار,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره

در بخش بهترین فیلم انیمیشن از همین امروز می توان سه کار را که از دیگر رقبای خود پیشی گرفته اند به عنوان نامزدهای نهایی شناخت. بیشترین تحسین مربوط به انیمیشن «کوکو» ساخته کمپانی مشهور پیکسار و پخش کنندگی دیزنی است و دو انیمیشن دیگر نیز به نام های «وینسنت دوست داشتنی» محصول لهستان و انگلستان که زندگی نقاش برجسته تاریخ وینسنت ونگوگ را به تصویر کشیده است در کنار پویانمایی «فیلم لگو بتمن» که روایت انیمیشنی از داستان مشهور بتمن و جوکر است بیشترین تحسین ها را میان اهالی سینما برانگیخته اند.

 

از میان بخت های بهترین بازیگر نقش مکمل مرد امسال، افرادی چون مایکل استالبارگ (مرا با نامت صدا کن)، سم راکول (سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری)، ریچارد جنکینز (شکل آب) و آرمی هامر (مرا با نامت صدا کن) اقبال زیادی برای نامزدی جایزه اسکار دارند ولی قطعا مهم ترین شانس نامزدی و حتی برنده شدن این جایزه به بازیگر کمتر تحسین شده دهه هشتاد هالیوود، ویلم دفو در فیلم «پروژه فلوریدا» تعلق دارد.

 

دفو که در دهه هشتاد با نقش آفرینی های درخشانش در فیلم هایی چون جوخه، میسی سی پی می سوزد و آخرین وسوسه مسیح نوید استعداد بزرگی برای هالیوود را می داد بعدها با حضور در مجموعه های «مرد عنکبوتی» در اوایل قرن بیست و یکم، افول محسوسی در پرونده کاریش ایجاد شد تا اینکه در این سال ها با فیلم هایی چون «هتل بزرگ بوداپست» و همین فیلم «پروژه فلوریدا» دوباره به عرصه سینما برگشتی موفقیت آمیز داشته است.

 

در این رشته بسیاری بازی خیره کننده داستین هافمن در هشتاد سالگی را در فیلم «داستان‌های مایروویتز» تحسین کرده اند، با این وجود بعد از رسوایی های گسترده هالیوود که دامن داستین هافمن نیز از آن مصون نماند شانس این بازیگر بزرگ سینما را برای هشتمین نامزدی اسکارش کمرنگ شده است.

 

در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن دو بازیگر کمتر شناخته شده هالیوود به نام های لوری متکاف (لیدی برد) و آلیسون جانی (من، تونیا) بیشترین شانس کسب این جایزه را دارند. با این وجود رقبای مشهوری چون اکتاویو اسپنسر (شکل آب)، ملیسا لئو (شاگردی) و هالی هانتر (بیمار بزرگ) را نیز مقابل خود دارند؛ سه بازیگری که پیش تر این تندیس با ارزش را به خانه برده اند.

 

یکی از همواره جذاب ترین رشته های جوایز اسکار، بخش جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد است که امسال با حضور بازیگران کارکشته ای چون گری اولدمن (تاریک ترین ساعت)، دانیل دی لوییس (موضوع فانتوم)، تام هنکس (کاغذها) و دنزل واشینگتن (رومن جی اسرائیل) قطعا مهیج تر هم خواهد شد و البته بازی درخشان جیک جیلنهال در فیلم «بیگانه» و ظهور پدیده جوانی به نام تیموتی شلمی با فیلم «مرا با نامت صدا کن» این بخش جوایز آکادمی را دیدنی تر از سال‌های گذشته کرده است. به اعتقاد بسیاری از منتقدان شانس اولدمن برای بازی در نقش وینستون چرچیل در فیلم «تاریک ترین ساعت» به مراتب بیشتر از دیگر رقبای خود است.

 

در بخش بهترین بازیگر زن، فرانسیس مک دورمند بازیگر بزرگ آمریکایی و همسر جوئل کوئن، امسال با نقش آفرینی خیره کننده اش در فیلم «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» نظر اکثر منتقدان بزرگ دنیا را به خود جلب کرده است و بسیاری بازی او را در کنار سالی هاوکینز در فیلم «شکل آب» به عنوان مهم ترین نقش آفرینی های زن امسال در سینمای جهان یاد می کنند. سیرشا رونان و مارگوت روبی دو ستاره جوان این روزهای سینمای آمریکا نیز امسال بازی های چشمگیری از خود به نمایش گذاشته اند و بخت بسیار بالایی برای نامزدی اسکار دارند، با این حال جسیکا چستین، جودی دنچ، کیت وینسلت و مریل استریپ (بازیگر ثابت جوایز اسکار) نیز در میان دیگر بخت های نامزدی این جایزه پراعتبار قرار دارند.

 

در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی، جیمز ایوری فیلمساز کهنه کار آمریکایی در آستانه نود سالگی با فیلمنامه جوان پسندانه خود به نام «مرا با نامت صدا کن» نوشته آندره آسیمن بخت زیادی برای نامزدی این جایزه دارد. این فیلم همچون خیلی از کارهای شاخص یک دهه اخیر سینمای جهان به موضوع دگرباشی جنسی می پردازد. از دیگر فیلم‌ها می توان به «بازی مولی» نوشته آرون سورکین مهم ترین فیلمنامه نویس یک دهه اخیر هالیوود، «اهتراز آخرین پرچم» نوشته ریچارد لینکلیتر، «مادباند» نوشته دی ریس و ویرجیل ویلیامز و «هنرمند فاجعه» نوشته مایکل اچ وبر و اسکات نیوستادتر اشاره کرد.

 

در بخش بهترین فیلمنامه اصلی «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» نوشته مارتین مک دونا کارگردان مشهور انگلیسی که بسیاری او را با فیلم «در بروژ» می شناسند، «برو بیرون» (جوردن پیل)، «لیدی برد» (گرتا گرویگ) و «شکل آب» (گیلرمو دل تورو و ونسا تیلور) شانس بیشتری نسبت به سایر رقبا برای نامزدی جایزه اسکار در این رشته را دارند.

 

پیش بینی اینکه یک زن امسال نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی شود گویا کار چندان دشواری نیست. گرتا گرویگ بازیگر جوان فیلم «معشوقه آمریکایی» برای اولین بار روی صندلی کارگردانی نشسته و تجربه درخشانی را با ساخت فیلم «لیدی برد» پشت سر گذاشته است و نوید یک کارگردان بزرگ در آینده را می دهد. گرویگ در این فیلم داستان دختری در دوران مدرسه را روایت می کند و به گونه ای نسخه دخترانه فیلم های «بچگی» لینکلیتر و «۴۰۰ ضربه» تروفو را به نمایش می‌گذارد.

 

دی ریس دیگر کارگردان زن است که شانس نامزدی جایزه اسکار کارگردانی را دارد. او امسال با فیلم بسیار کم هزینه «مادباند» نظر بسیاری از منتقدان را به خود جلب کرده است، اما این روزها بیشترین شانس نامزدی این جایزه متعلق به کریستوفر نولان کارگردان محبوب انگلیسی است.

 

او با فیلم «دانکرک» اکثر تماشاگران و صاحب نظران سینما را تحت تاثیر قرار داده است؛ فیلمی که به عقیده تاد مک کارتی منتقد برجسته هالیوودریپورتر یک شاهکار امپرسیونیستی است؛ فیلم جنگی کم‌نظیری که ممکن است به ظاهر با خرج فراوان ساخته شده باشد اما بیش از هر چیز، نمایانگر لحظه‌های انزوای مطلق و اغلب در خلوت انسان است.

 

گیلرمو دل تورو و استیون اسپیلبرگ دو کارگردان نام آشنای دیگر سینمای جهان هستند که احتمال نامزدی جایزه اسکارشان بالاست. دل تورو بعد از کسب شیر طلای جشنواره ونیز بسیاری را قانع کرده که می تواند یکی از بخت های اصلی جایزه اسکار امسال باشد و موفقیت «هزارتوی پن» را دوباره تکرار کند و اسپیلبرگ نیز چون اکثر سال‌هایی که فیلم ساخته شانس جدی جایزه اسکار محسوب می شود. البته از شانس لوکا گوادانینو با فیلم تحسین شده «مرا با نامت صدا کن»، مارتین مک دونا با فیلم «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» و جو رایت با فیلم «تاریک ترین ساعت» نیز نمی توان به راحتی گذشت.

 

اگر طبق روال سال گذشته ۹ فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم شوند بیشرین شانس نامزدی متعلق به فیلم «دانکرک» ساخته نولان است. از دیگر شانس های نامزدی این جایزه می توان به «شکل آب» (گیلرمو دل تورو)، «کاغذها» (استیون اسپیلبرگ)، «تاریک ترین ساعت» (جو رایت)، «مرا با نامت صدا کن»، «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری»، «برو بیرون»، «لیدی برد» و «پروژه فلوریدا» اشاره کرد. با این حال باید منتظر ماند و دید در روز ۲۳ ژانویه ۲۰۱۸ اعضای آکادمی چه افرادی را برای این رقابت بزرگ نامزد خواهند کرد.

 

 

 

  • 10
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش