یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳
۲۱:۴۵ - ۰۷ آذر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۹۰۱۸۸۰
فستیوال ها و جشنواره های هنری

اتاق‌های شیشه‌ای پشت درهای فولادی!

جشنواره موسیقی فجر,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره
یکی از منتقدان جشنواره موسیقی فجر گفت: گویا در این روزها نبود شفافیت، شاخص کارهای فرهنگی و هنری دولتی شده و هیچ روندی مشخص نیست؛ همین می‌شود که مهمترین جشنواره موسیقی کشور نه قاعده مشخصی دارد، نه رویکردی مشخص...

کیوان فرزین یکی از اهالی موسیقی است که سال گذشته همراه با حدود ۷۰۰ نفر دیگر از اهالی موسیقی با عنوان منتقدان جشنواره موسیقی فجر به وزیر ارشاد نامه نوشت و پس از آن هم جزو گروهی انتخاب شد که پیش‌نویس اساسنامه این جشنواره را تدوین کردند و به دفتر موسیقی تحویل دادند.

 

فرزین در گفت‌وگویی با ایسنا، یادآور شد: منتقدانی که سال گذشته نامه‌ای را به وزیر نوشته بودند ضمن اشاره به مواردی که در دوره قبلی اشکال و ابهام به نظر می‌رسید، این پرسش را داشتند که چرا این جشنواره بعد از بیش از سی سال برگزاری هیچ چارچوبی ندارد؟ بعد از کش و قوس‌هایی نهایتا این قول از جانب مسئولان وزارت فرهنگ داده شد که مشترکا روندی اتخاذ شود که برای جشنواره سال بعد اساسنامه داشته باشیم.

 

او ادامه داد: در همین ارتباط نمایندگانی از سوی منتتقدان جهت مذاکره و هماهنگی با دفتر موسیقی مشخص شدند و دی‌ماه سال گذشته جلسه‌ای برگزار شد که در آن قرار شد دفتر موسیقی در گام اول با تهیه پیش‌نویسی برای اساسنامه و ارسال آن برای منتقدان نظرات آن‌ها را هم در اساسنامه مدنظر قرار دهد و در گام‌های بعدی این اساسنامه به رویت و نظرخواهی عموم اهالی موسیقی نیز برسد.

 

فرزین اضافه کرد: بعد از اینکه پیش ازعید پیش‌نویس توسط دفتر موسیقی فرستاده شد، تقریبا همه منتقدان متفق‌القول بودند که این پیش‌نویس پاسخ حداقل انتظارات را نمی‌دهد، در آن پیش‌نویس در آن تنها به ذکر مباحث کلی و بیشتر اداری و ساختاری آنهم نه به صورت جامع اشاره‌هایی شده بود.

 

او اظهار کرد: بر این اساس بین خود منتقدان بر اساس یک نظرسنجی هیاتی تشکیل شد و این هیات با رایزنی‌ها و نظرسنجی از اهالی موسیقی و حقوق‌دانان و... اساسنامه‌ای را تهیه کردند که اواسط بهار امسال به دفتر موسیقی تحویل داده و متن آن نیز منتشر شد؛ هرچند فکر می‌کنم به مناسبت نزدیکی با انتخابات ریاست جمهوری و فضای حاکم بر جامعه و رسانه‌ها زیاد دیده نشد.

 

فرزین گفت: از این به بعد ادامه کار در حوزه اختیارات دفتر موسیقی و وزارتخانه قرار می‌گرفت و ما تنها میتوانستیم در برهه‌های مختلف پیگیر باشیم.

 

او ادامه داد: هرچند از ابتدای راه و با معرفی مدیر جشنواره سال بعد در اختتامیه جشنواره سال ۹۵ و تناقض این اقدام معاونت هنری با وعده او مبنی بر عمل بر اساسنامه معهود، به نظر می‌رسید که وعده‌های معاونت هنری تنها برای کم کردن شدت انتقادها در آن برهه و خرید زمان برای فروکش کردن اعتراضات باشد اما از این پس نیز در هربار پیگیری اخذ نتیجه با ذکر دلایل مختلف از سوی دفتر موسیقی و معاونت هنری به تعویق افتاد، یکبار فضای انتخاباتی، بار دیگر نامشخص بودن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، و دفعه بعد عدم استقرار کامل وزیر و نهایتا هم پس از همه اینها کار را به مقام‌های بالادست و نامشخص ارجاع داده و هیچ زمانبندی و روال خاصی هم برای آن متصور نیستند.

 

او با بیان اینکه الان چند ماه است که وضعیت به همین منوال است، گفت: مشکل ما در انتقادات به خانه موسیقی نیز همین بود؛ موارد که به سطح معاونت امور هنری می‌رسید معمولا به شکلی برخورد می‌شد که دیگر نمی‌شد آن را پیگیری کرد، با وعده‌هایی زمان می‌خریدند که نهایتا هیچکدام از آن وعده هاعمل نمی‌شد و تمام تماس‌ها و پیگیری‌ها هم بی‌پاسخ می‌ماند.

 

او با تاکید اظهار کرد: اهالی موسیقی دیگر از وضعیت ناامید شدند و انگیزه‌ای ندارند؛ زیرا هر حرکتی کردند، ابتر مانده است؛ به صراحت به ما قول دادند انتخابات خانه موسیقی روالی شفاف خواهد یافت، چه شد؟ رسما وعده دادند اساسنامه جشنواره برای دوره بعد اجرایی می‌شود، آیا منطقا همچین چیزی الان امکان‌پذیر است؟ همین کشتن انگیزه‌ها برای اصلاح اموری که به جامعه موسیقی مستقیما مربوط است باعث شد اهالی موسیقی و به تبع آن رسانه‌ها کمتر و کمتر پیگیر مشکلاتشان و از جمله وضعیت این اساسنامه شوند و در رخوت و بی‌تفاوتی ناامیدانه‌ای فرو روند که دقیقا عملکردی خلاف مهمترین شعار دولت فعلی یعنی تدبیر و امید بود.

 

او اظهار کرد: امروز دیدگاه من متاسفانه این است که تمام این روند با قصد اولیه بوده و تمام این بحث‌ها و وعده‌ها و مشمول مرور زمان کردن‌ها با قصد قبلی و از روی برنامه‌ریزی انجام گرفته تا نهایتا هم‌آنچه آقایان می‌خواهند مجددا تکرار شود و دقیقا نظام‌مند کردن و شفافیت با این رویکرد در تضاد است.

 

فرزین در پاسخ به این پرسش که آیا این انتقادها در دوره جدید این رویداد ادامه خواهد داشت؟ بیان کرد: انتقادها هنوز پابرجاست اما نمی‌دانم در دوره جدید واکنشی وجود خواهد داشت یا خیر؛ مدیران ما سر وعده‌های خودشان نمی‌ایستند و برایش اهمیت قائل نیستند و حرف‌ها نه از روی صداقت و دلسوزی برای موسیقی که از روی سیاسی‌کاری و منافع شخصی و جناحی گفته می‌شود.

 

اوبا بیان اینکه هنوز هم جشنواره موسیقی فجر چارچوبی ندارد، اظهار کرد: هزینه زیادی به نام آن یک جشنواره ملی و بین‌المللی انجام می‌شود و قاعدتا انتظار داریم همه اهالی موسیقی به طور یکسان بر اساس شرایطی شفاف و اعلام شده امکان استفاده از این موقعیت را داشته باشند. یکی از ایرادهای ما این بود که باید فراخوان داده شود، الان شنیده می‌شود که برنامه جشنواره بعدی بسته شده اما اهالی موسیقی ما از شرایط شرکت در این رویداد با خبر نیستند، بخشهای این جشنواره و شرایط حضور هنرمندان کجا منتشر یا اعلام شده؟

 

این منتقد موسیقی گفت: کلا گویا نبود شفافیت در این روزها شاخص کارهای فرهنگی و هنری دولتی شده، هیچ روندی مشخص نیست و هرچه ابعاد رویداد یا مطلبی بزرگتر باشد این ابهام‌ها و بی‌قاعدگی‌ها بیشتر دیده می‌شود. همین می‌شود که مهمترین جشنواره موسیقی کشور نه قاعده مشخصی دارد، نه رویکردی مشخص و نه مدیران آن نیازی به پاسخگویی و شفاف‌سازی احساس می‌کنند.

 

او با اشاره به وعده مدیر جشنواره موسیقی فجر درباره اتاق شیشه‌ای این جشنواره از منظر مالی در دوره سی‌ویکم، ادامه داد: اگر تمامی اتاق‌های شیشه‌ای وعده داده شده، وجود داشته باشند لابد در پشت دیوارهای فولادی ساخته می‌شوند. پاسخگویی‌های احتمالی هم از سر جبر اتفاق می‌افتد و آن هم به صورت گزارش‌های یکطرفه. مثل جشنواره سال ۹۴ که بعد از چندین ماه با فشار اهالی موسیقی و رسانه بالاخره گزارشی آنهم نه چندان کامل، منطقی و مستند داده شد و در سال ۹۵ همین هم چون پیگیری‌ها کمتر بود کلا گزارشی داده نشد.

 

فرزین تاکید کرد: همین‌هاست که به اصطلاح مهمترین رویداد موسیقایی سال پس از ۳۰ دوره اجرا و صرف هزینه‌های هنگفت هنوز نتوانسته کمترین جریانی موثر و قابل ذکر در هنر موسیقی کشور را باعث شود؛ اگر به آن انتقاد هم بکنی می‌شوی «موبسیقی‌دان»، می‌شوی دست پشت پرده، می‌شوی عضو جریان‌های معلوم‌الحال یا در بهترین حالت جزو مشتی هنرجوی موسیقی.

 

 

 

 

 

  • 9
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش