دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۷:۳۸ - ۰۲ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۰۴۴۷
فستیوال ها و جشنواره های هنری

از «داستان عامه پسند» تا «سفر به آینده» در جشنواره‌ی شهر

جشنواره تئاتر,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره
اجرای نمایش «داستان عامه پسند» و قصه‌ای که از نامش جدا نیست و اجراهای «سفر به آینده» و «درخت بخشنده» در جشنواره تئاتر شهر از جمله خبرهای این رویداد است.

به گزارش ایسنا،محمد امیری‌ آتش‌گاه که به‌عنوان کارگردان با نمایش «داستان عامه‌پسند» نوشته آرش عباسی در بخش صحنه‌ای ششمین جشنواره تئاترشهر حضور دارد،درباره داستان این نمایش،گفت: قصه «داستان عامه‌پسند» از نامش جدا نیست و شبیه به فیلم‌فارسی است. دختری بنام رویا با پسری بنام سیروساز محل خود فرار و با هم ازدواج می‌کنند. عزت، پدر رویا بعد از سه سال این دو را پیدا می‌کند و ...

 

کارگردان «داستان عامه‌پسند»درباره تغییراتی که بر این نمایشنامه اعمال شده است، توضیح داد: متن آرش عباسی بسیار خوب است اما چون سال ۱۳۸۱ نوشته شده است، کمی آن را به‌روز و دراماتورژی کردم. به‌عنوان‌مثال برای این‌که نمایش را به امروز نزدیک‌تر کنم؛ جنس مواد مخدر را تغییر دادم. البته به‌دلیل این‌که جنس ماده‌مخدر تغییر کرده است، ری‌اکشن‌ها هم تغییر می‌کند. درنتیجه فضای نمایش در توهم رویا شکل می‌گیرد و ما افرادی را می‌بینیم که در توهم او حضور دارند.

 

امیری‌آتش‌گاه ضمن اعلام این نکته که حضور شهرام کرمی؛ دبیر جشنواره و حسن موذنی؛ دبیر اجرایی جشنواره تئاتر شهر به این جشنواره اعتبار بخشیده است،گفت: سال گذشته هم با نمایش «ماه‌منظر» در جشنواره حضور داشتم که خاطره خوشی از آن حضور در ذهن من مانده است؛ جشنواره بسیار منظم برگزار شد، تن‌خواه گروه‌ها به‌موقع پرداخت شد، حمایت خوبی از گروه‌ها صورت گرفت و سالن تمرین در اختیار ما قرار دادند و ...همچنین گروه‌هایی که در این جشنواره شرکت می‌کنند، کاربلد هستند و سطح رقابت بسیار بالا است. جمیع این دلایل سبب شد امسال هم در جشنواره شرکت کنم.

 

این هنرمند تئاتردرباره اجرای عمومی نمایش «داستان عامه‌پسند»گفت: به‌دنبال سالنی مناسب برای اجرای عمومی این نمایش هستم. البته صحبت‌هایی شده است که از آثار حمایت صورت گیرد و نمایش‌های حاضر در جشنواره در پردیس تئاتر تهران روی صحنه بروند.

 

امیری‌آتش‌گاه ضمن اعلام این نکته که کیفیت سخت‌افزاری پردیس تئاتر تهران بسیار مناسب است، گفت: متاسفانه برای این مجموعه تبلیغات درستی صورت نمی‌گیرد. مردم تهران باید این پردیس را بشناسند تا همچون مجموعه تئاتر شهر برای مخاطبان آشنا باشد. یکی از راه‌کارها برای این‌که هم نمایش‌های حاضر در جشنواره تئاتر شهر بتوانند به اجرای عمومی برسند و هم پردیس تئاتر تهران به مخاطبان تئاتر شناسانده شود این است که مبلغی را در نظر بگیرند و به‌عنوان‌مثال بلیت‌های ۱۰ شب را پیش‌خرید کنند تا گروه‌ها بتوانند بدون دغدغه‌های مالی، از بزرگان تئاتر دعوت کنند تا به تماشای نمایش آن‌ها بنشینند. با این کار هم گروه‌ها می‌توانند نمایش‌های خود را اجرا کنند و هم مسئولان پردیس تئاتر تهران می‌تواند از طریق گروه‌ها این مجموعه را به مخاطبان بشناسانند.

 

این هنرمند تئاتر درباره برگزار شدن جشنواره در پردیس تئاتر تهران گفت: معمولا میزان استقبال مخاطبان از نمایش‌های حاضر در جشنواره کم‌تر از زمانی است که نمایش‌ها اجرای عمومی خود را تجربه می‌کنند. چون در زمان اجرای عمومی، گروه از یک ماه قبل از آغاز اجراها، تبلیغات خود را شروع می‌کند. در جشنواره گروه‌ها یک یا دو اجرا دارند و بلیت‌فروشی منظمی هم صورت نمی‌گیرد درنتیجه میزان استقبال از نمایش‌ها در دوران جشنواره کمتر از اجرای عمومی است. معمولا هنرمندان اجراهای یکدیگر را می‌بینند پس نمی‌توان گفت استقبال از جشنواره امسال کم‌تر می‌شود. اتفاقا این مکان محاسنی هم دارد. سالن‌های پردیس تئاتر تهران همه از شرایط خوبی برخوردار هستند و درنتیجه رقابت عادلانه‌تر و سالم‌تر است. در سال‌های گذشته بارها شاهد بودیم که برخی کارگردان‌ها از سالن خود ناراضی بودند.

 

کارگردان «داستان عامه‌پسند»در پایان گروه اجرایی نمایش خود را معرفی کرد: «داستان عامه‌پسند». ایده‌پرداز، دراماتوژ، طراح و کارگردان این نمایش خودم هستم و نمایشنامه را آرش عباسی نوشته است.

 

بهاره قنبری، محمد امیری، اشکان روشن و کیانا وفایی گروه بازیگران این اثر را تشکیل می‌دهند.

 

از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به بهاره قنبری؛ طراح‌صحنه، شقایق قنبری؛ طراح گریم، محمد امیری؛ طراح‌لباس، سینا درویشی؛ آهنگ‌ساز، پریماورا آرته گروپ؛ طراح‌پوستر، مهشید شعبانی؛ دستیار اول کارگردان و ایمان پیرهادی؛ دستیار دوم کارگردان اشاره کرد.

 

«سفر به آینده» با جشنواره تئاترشهر

نمایش «سفر به آینده» به کارگردانی محمد عبدی در پردیس تئاتر تهران اجرا می‌شود.

 

نمایشنامه «سفر به آینده» توسط سبا سلیمانی براساس داستانی از جان برنستین نوشته شده است.

 

محمد عبدی توضیح داد: با اجرای این نمایش سعی دارم سلیقه مخاطب نوجوان را افزایش دهم و با خلق درام تلاش کردم کودک و نوجوان را بچه فرض نکنم. با میزانس،موسیقی و فرم انتقال انرژی به شکلی است که هم فضای کودک ونوجوان حفظ شود هم به سلیقه تئاتر بزرگ‌سال نزدیک باشد.

 

به گفته وی، در نمایش‌نامه، کارگردانی، طراحی موسیقی و طراحی صحنه نمایش به فانتزی توجه شده است. 

 

نمایش«سفربه آینده» قصه لویزپسربچه‌ای است که دریتیم‌خانه زندگی می‌کند. او علاقه زیادی به سرهم کردن وسایل و اختراع کردن دارد.تصمیم می‌گیرد برای پیداکردن مادرخود ماشین زمان اختراع کند.توسط ماشین زمان در تاریخ گم می‌شود و به زمان‌های مختلف سفر می‌کند مثل عصر دایناسورها،انسان‌های اولیه،اسکندرمقدونی و درآخر به آینده پرتاب می‌شود و خود را در یک آزمایشگاه پیشرفته می‌بیند.

 

طراح صحنه سیناییلاق‌بیگی، طراح لباس و گریم سهیلاجوادی وموسیقی کاری از پویایاهویی،شهیارستاره وامیرحسین بختیاری است.

 

ساخت دکور را مجتبی مهدی به عهده داشته است.

 

هیرادمحمدی، سمن قناد،سهیلاجوادی، سباسلیمانی، محمدعبدی،مهدیملکی، پارساامانت، سالاربابابیگلو، میثاق آقامولایی و محمدحسن علمعی در نمایش بازی می‌کنند.

 

نمایش «سفر به آینده» به مدت ۵۰ دقیقه در سالن استادرشیدی در دو سانس ۱۵ و ۱۷ سه‌شنبه ۵ دی اجرا می‌شود.

 

اجرای «درخت بخشنده» در پردیس تئاترتهران

نمایش «درخت بخشنده» کاری از میترا کریم‌خانی در سالن استادمشایخی به صحنه می‌رود.

 

نمایش «درخت بخشنده» اقتباس و بازنویسی داستانی به همین نام از شل سیلور استاین است،این نمایش با استفاده از تکنولوژی سایه اجرا می‌شود.

 

نمایش درباره ارتباط انسان با طبیعت است و قصه پسری از دوران کودکی، نوجوانی و جوانی و کمک گرفتن او از درخت را بازگو می‌کند.

 

اهمیت طبیعت و دوستی با آن و این که درخت سمبل طبیعت است و توسط انسان از بین می‌رود در «درخت بخشنده» به نمایش درمی‌آید.

 

این نمایش با عروسک‌گردانی نرگس صفامنش و سعید قره‌داغلی اجرا خواهدشد.

 

نویسنده و کارگردان میترا کریم‌خانی، طراح صحنه امیر عابدی و تنظیم موسیقی و صدا به عهده امیر سلیمانی‌مقدم است.

 

نمایش «درخت بخشنده» دوشنبه ۴ دی ماه در دو سانس ۱۵ و ۱۸:۳۰ به مدت ۴۰ دقیقه در سالن استادمشایخی به صحنه می‌رود.

 

 

 

 

 

  • 11
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش