جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۰۸:۰۲ - ۰۴ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۰۸۳۴
فستیوال ها و جشنواره های هنری

پوران درخشنده، سیدجمال ساداتیان از نحوه انتخاب فیلم‌های جشنواره می‌گویند؛

سیمرغ در آسمان تردید

جشنواره فیلم فجر,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره

درحالی ‌که کمتر از ٤٠روز به آغاز جشنواره باقی مانده؛ حواشی و صحبت‌های مطرح‌شده در روزهای اخیر جشنواره پیش‌رو را از همین ابتدا جشنواره‌ای پرحرف‌وحدیث جلوه می‌دهد. جشنواره‌ای که چه در بخش‌های حاشیه‌ای و چه در مواردی که به‌طور مستقیم به کیفیت و برگزاری جشنواره ربط دارد، تفاوت‌های آشکاری با دوره‌های اخیر دارد؛ و این تفاوت‌ها در سینمای عادت کرده به آزمون و خطای مدام شکست‌خورده سیمایی پرحرف‌وحدیث از فجر سی‌وششم ترسیم می‌کند.

 

با این‌که زنگ آغاز حواشی جشنواره امسال با تغییر محل برگزاری جشنواره و به عبارت بهتر با کاستن از هزینه‌های جشنواره کلید خورد- که این خود به نوبه خود رواج بحث‌هایی مبنی بر اراده برگزارکنندگان جشنواره برای کاستن از نفوذ و رونق جشنواره فجر را موجب شد.

 

فقط هیأت انتخاب

  مهدی افتخاری دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی، اطلاع‌رسانی و افکارسنجی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضائیه در نشست خبری سومین جشنواره ملی ایده‌ها و فرصت‌ها گفت: این معاونت در سال‌های اخیر به موضوعات اجتماعی پرداخته و در این راستا از ظرفیت جشنواره فیلم فجر هم استفاده کردیم. در جشنواره فیلم فجر به‌عنوان کارگروه فنی فیلم‌ها را مورد برررسی قرار می‌دادیم. البته امسال ورودمان جدی‌تر شده و حتی در انتخاب فیلم‌هایی که قرار است در جشنواره انتخاب بشود، نقش داشتیم.

 

این صحبت‌ها اگرچه از سوی مدیران جشنواره تکذیب شد؛ و ابراهیم داروغه‌زاده عنوان کرد که «جشنواره ما یک جشنواره شاخص است و یک هیأت انتخاب دارد و تنها این هیأت انتخاب فیلم‌ها را می‌بینند. هیچ‌کس به جز هیأت انتخاب فیلم‌ها را انتخاب نمی‌کند»؛ و حتی یک‌بار دیگر تأکید کرد که «هیچ‌کس به جز هیأت انتخاب نمی‌تواند در انتخاب فیلم‌ها نقشی داشته باشد»؛ اما سایه این شک تاکنون دست از سر جشنواره برنداشته است.

 

چنان‌که عبدالرضا کاهانی سال‌هاست اعلام کرده؛ هیچ‌یک از ساخته‌هایش را در این جشنواره به نمایش درنخواهد آورد، درباره این خبر در صفحه اینستاگرام خود نوشت: کارگروه فنی یعنی همان دخالت محترمانه دوستان! خوشحالم که چند‌سال است تکلیفم با این جشنواره‌ سراسر مضمون‌زده دولتی روشن شده است. مبارک آنها که مجبورند شیفته‌اش باشند.

 

دکتر محمدهادی کریمی یکی از اعضای هیأت انتخاب فیلم‌های جشنواره نیز در صحبت با «شهروند» در پاسخ به این‌که آیا اعضای هیأت انتخاب فیلم‌ها دخالت و نفوذی را از سوی یک سری نهاد غیرفرهنگی مشاهده کرده‌اند یا نه؛ درحالی‌ که اصرار می‌کند قصد گفت‌وگو ندارد و نمی‌خواهد سخنی به نقل از او درج شود، اما به شکل تلویحی رواج‌دهندگان چنین شایعه‌ای را زیر سوال می‌برد: شایعه مزخرفی بود و دیدیم که همه هم تکذیب کردند.

 

حق با دکتر کریمی است. با این‌که این‌جا ایران است و در این‌جا می‌تواند غیرممکن‌ها را انتظار داشت؛ اما به شکل منطقی نیز چنین دخالتی پذیرفته نیست و نمی‌شود پذیرفت اعضای هیأتی که اکثریت آن با سینماگران کهنه‌کار است، با دخالت‌ها و سفارش‌های آن‌چنانی کنار آیند!

 

سایه یک شک!

اما این تنها نکته جشنواره امسال نیست. در واقع هر روز که به جشنواره نزدیک‌تر می‌شویم؛ حجم تغییرات انجام‌شده در برگزاری این فستیوال و تردیدهایی که درباره احتمال موفقیت تغییرات جدید شکل گرفته است، سایه حواشی و البته هراس‌های جدید را بر سر برگزارکنندگان جشنواره فجر سنگین‌تر می‌کند. یکی از مهمترین این تغییرات و البته تردیدها را کاهش ملموس شمار فیلم‌های جشنواره موجب شده است.

 

در واقع درحالی‌ که گفته شده سی‌وششمین جشنواره فجر قرار است تنها ۲۲ فیلم را به بخش مسابقه راه دهد؛ این امر تردیدهایی ایجاد کرده که آیا کاهش شمار فیلم‌ها ممکن است رونق جشنواره را کمرنگ کند یا نه؛ و البته آیا این قضیه ممکن است درنهایت به انتخاب و داوری‌های تخصصی‌تری منتهی شود یا نه؟

 

پاسخ‌ها در این مورد بسته به نگاه هر کس متفاوت است. درحالی‌که خیلی‌ها عقیده دارند این تعداد فیلم روال مرسومی در فستیوال‌های بزرگ جهانی است و اصولا هیچ‌گاه مرسوم نبوده که اغلب تولیدات سینمای یک کشور در قالب جشنواره با هم رقابت کنند، اما عده‌ای دیگر هم با یادآوری ویژگی ویترین‌گونه فجر، اهمیت این جشنواره را اتفاقا در این ویژگی می‌دانند و معتقدند که فجر در صورتی که این خصیصه را از دست دهد، به جشنواره‌ای معمولی بدل خواهد شد که کمتر کسی رغبت دنبال کردن آن را دارد.

 

 محمد خزاعی، تهیه‌کننده نیز این باور را دارد: این‌که ما بخواهیم از جشنواره‌های دیگر برای برگزاری جشنواره فجر الگو بگیریم، کار اشتباهی است. نظر شخصی من این است که اگر حتی ۴۰فیلم خوب داشته باشیم باید این ۴۰فیلم در جشنواره حضور داشته باشند. البته این به آن معنا نیست که هر فیلمی باید در جشنواره حضور داشته باشد و باید دید فیلم‌ها شاخصه حضور در جشنواره فیلم فجر را دارند یا خیر.

 

در چنین شرایطی اگر فیلم‌های خوبی تولید شده باشد، اگر ۲۲ فیلم به ۲۷ فیلم هم برسد هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود. سطح کیفی آثار مشخص می‌کند چند فیلم می‌تواند در بخش مسابقه جشنواره حضور پیدا کند و این منطقی‌ترین شکل تصمیم‌گیری برای تعداد فیلم‌ها است، البته این تنها دلیل مخالفت با کاهش تعداد فیلم‌ها نیست.

 

نام‌ها و نشان‌ها

اصولا سینمای ما تحت‌تأثیر نام‌هاست و هیچ بعید نیست با کاهش شمار فیلم‌ها نام‌های متقاضی شرکت در جشنواره میدان رقابت را از دست جوان‌تر‌ها و کم نام و نشان‌ترها درآورند و این مهمترین تردید به وجود آمده در این زمینه است.

 

یکی از سینماگرانی که با این باور موافق است، جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده سینماست که اعتقاد دارد: معمولا نام کارگردان و تهیه‌کننده در حضور یک فیلم در جشنواره بسیار تاثیرگذار است و با توجه به این‌که تعداد فیلمسازان قدیمی و باتجربه در این جشنواره کم نیست، این فرصت از فیلم‌اولی‌ها گرفته می‌شود تا آثارشان به صورت جداگانه مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

 

این شاید مهمترین دلیل هراس از کاهش تعداد فیلم‌ها باشد. فرض کنید در جشنواره گذشته تعداد محدود فیلم‌ها را فیلمسازانی از نسل‌های قبل به خود اختصاص می‌دادند و به‌عنوان مثال ابد و یک روز سعید روستایی که همین‌جوری هم با اتکا به توصیه‌های یک منتقد قدیمی بود که کنجکاوی‌برانگیز شد و درنهایت جلوه کرد، نادیده می‌ماند. آیا در آن صورت نمی‌شود گفت که سینمای ایران تاوان یک تصمیم نابجا را می‌داد؟

 

نوروزبیگی البته دلیل دیگری هم برای مخالفت با این اقدام دارد: این تعداد فیلم هیجان را نسبت به دوره‌ای که بیش از ۳۰ فیلم نمایش داده می‌شد، کم می‌کند. با این روش شاید با روزی ۲ یا ۳ فیلم روبه‌رو شویم و گرمی جشنواره نسبت به سال‌های گذشته گرفته می‌شود.

 

سینمای‌ سال آتی

مورد دیگری که درباره جشنواره امسال مطرح شده است، درباره کیفیت فیلم‌هاست. این می‌تواند در راستای همان خاصیت ویترین‌گونه جشنواره باشد که چشم‌انداز کاملی از سینمای یک‌ سال را ترسیم می‌کند. بحث کیفیت فیلم‌ها از زمانی آغاز شد که سیدجمال ساداتیان یکی از اعضای هیأت انتخاب فیلم‌ها به ایسنا گفت: فیلم‌هایی که تاکنون دیده‌ایم متوسط رو به بالا بوده، ولی فیلمی که همه را مجذوب کند، هنوز ندیده‌ایم. درواقع آثار قابل توجه و تأملی به این دوره از جشنواره ارسال شده‌ است، اما اثری که سورپرایز‌کننده باشد ندیده‌ایم.

 

گفته‌های ساداتیان که مدعی است حدود هشتاد ‌درصد فیلم‌ها را دیده‌اند، به این معناست که‌ سال آینده سینمای متوسطی خواهیم داشت و شاید هم با اتکا به این واقعیت باشد که تصمیم بر این شده که جشنواره با فیلم‌های کمتری برگزار شود. به گفته این عضو هیأت انتخاب، در میان فیلم‌های امسال آثار متعددی با زمینه‌های اجتماعی، طنز و همچنین دفاع‌مقدس ساخته شده و تنوع در بین آثار دیده می‌شود.

 

ادعای ساداتیان را پوران درخشنده یکی دیگر از اعضای هیأت انتخاب نمی‌پذیرد. این بانوی کارگردان با این ادعا که در سالن نمایش فیلم مشغول بازبینی آثار است، از هر نوع موضعگیری خودداری و در پایان اشاره می‌کند به این‌که سخنان سیدجمال ساداتیان نظر شخصی این تهیه‌کننده بوده است.

 

دکتر محمدهادی کریمی نیز که در هیأت انتخاب عضویت دارد، پاسخی درباره ارزیابی کیفی فیلم‌های سینمای ‌سال آتی نمی‌دهد؛ با این تفاوت که در عین این‌که مایل به گفت‌وگوی مطبوعاتی نیست، اما عنوان می‌کند که آقای ساداتیان درواقع آن حرف‌ها را از قول همه گفته‌اند و نمی‌خواهم چیزی به آن اضافه کنم. صحبت‌های پایانی آقای دکتر البته می‌تواند موضع او را روشن کند: قشنگ نیست چیزی درباره فیلم‌ها بگویم که به ضرر سینما تمام شود.

 

فیلم‌اولی‌ها

یکی از جدی‌ترین تردیدهای شکل جدید جشنواره می‌تواند در این مورد باشد که حذف بخش فیلم‌های اول ممکن است به قیمت از دست رفتن استعدادهای جوان‌تر تمام شود. به گفته جواد نوروزبیگی، کم شدن ورودی جشنواره به ۲۲ فیلم و حذف بخش مستقل فیلم‌اولی باعث می‌شود فرصت برای فیلمسازانی که اول راه ورود به سینمای بلند داستانی هستند، کم شود. در کل بهتر بود فیلم‌های اول در بخش جداگانه‌ای داوری می‌شدند، همان‌گونه که در دوره‌های قبل این اتفاق رخ می‌داد.

 

«داوری» یا «مشاوره»

حمیدرضا عظیمی|  اظهارنظر دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی، اطلاع‌رسانی و افکارسنجی درباره حضور و تأثیر این قوه در گزینش فیلم‌های جشنواره فجر با تأیید برخی و البته تکذیب برخی دیگر همراه شده است. مهدی افتخاری اول همین هفته، در نشست خبری خود که در رسانه‌های مختلف و خبرگزاری‌ها منتشر شد، هر چند حرف‌های زیادی زد اما آن بخش از حرف‌هایش که درباره جشنواره فیلم فجر بود، بازتاب بیشتری داشت و گویا مخاطب بیشتری هم به خود جلب کرده است.

 

آن‌طور که در خبرگزاری‌ها منتشر شده است، افتخاری آن روز این را گفته که در جشنواره فیلم فجر به ‌عنوان کارگروه فنی، فیلم‌ها را مورد بررسی قرار می‌دادیم البته امسال ورودمان جدی‌تر شده و حتی در انتخاب فیلم‌هایی که قرار است در جشنواره انتخاب بشود، نقش داريم. او بر این موضوع هم تأکید کرد که با معاونت سینمایی ارشاد در مورد یک فیلم که نکات پیشگیرانه زیادی داشت، صحبت کردیم که این فیلم در جشنواره باشد.

 

آن طور که از متن خبر برمی‌آید، صرف این حضور ظاهرا جنبه مشورتی داشته و الزام قانونی هم برایش وجود ندارد. با این حال جست‌و‌پرس‌ها از اهالی پارلمان بخشی از ماجرا را بازمی‌نمایاند. حجت‌الاسلام پژمانفر، نايب‌رئیس اول کمیسیون فرهنگی هر چند این روزها نقش فعالی در حوزه سینما داشته، به وزیر نامه نوشته و از فیلم‌های مشترک ایرانی با یک کشور خارجی انتقاد کرده است اما وقتی در مواجهه با این پرسش قرار گرفت که «آیا با حضور قوه‌قضائیه در انتخاب فیلم‌هاي جشنواره فجر موافق است» بدون موضعگیری خاص گفت: درباره این موضوع حرفی برای گفتن ندارم.

 

اصغر مسعودی، نايب‌رئیس اول کمیسیون فرهنگی اما معتقد بود که مطابق آنچه در این خبر آمده، حضور صرفا مشورتی بوده و این حضور خیلی نمی‌تواند ایراد داشته باشد. او بر این نکته تأکید داشت که گاهی پیش می‌آید که یک مرجع یا نهاد برای ارزیابی وارد موضوعی می‌شود که بعد طرفا پیشنهاداتی ارایه می‌دهد. این‌که این موضوع چطور بوده از آن اطلاع دقیقی در دست نیست اما همان‌قدر باید گفت كه به‌طور قطع این حضور نمی‌تواند در بخش داوری باشد و همان‌طور که داوری در قوه قضائیه مستقل است و بدون دخالت دیگران انجام می‌شود، داوری در جشنواره فیلم فجر هم باید مستقل باشد و بدون دخالت هر مرجعی (فرقی هم ندارد) انجام شود.

 

احسان قاضی‌زاده، دیگر نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی گفت: مادامی که از جزییات این حضور اطلاعی منتشر نشود یا ما به‌ عنوان نماینده مجلس از آن اطلاع نداشته باشیم، نمی‌توان آن را تحلیل کرد.

 

یک منبع آگاه که تمایلی به بردن نام خود ندارد، بر این اعتقاد است که این خبر دچار اشکال در برداشت شده است.او گفت: بعید می‌دانم منظور آقای افتخاری این بوده باشد که قوه‌قضائیه در جشنواره فیلم فجر و انتخاب‌هایش دخالت دارد و احتمالا منظورش این بوده که خود قوه قضائیه اقداماتی در درون خودش برای تقدیر از برخی از فیلم‌ها انجام می‌دهد.

 

چند سالی هست که در قوه‌ قضائیه از معاونت فرهنگی و معاونت پیشگیری، جمعی دور هم جمع می‌شوند و تعدادی از اهالی سینما را هم دعوت می‌کنند و از میان فیلم‌هایی که در جشنواره فیلم فجر حضور داشته‌اند به آن فیلم‌هایی که پیام‌های آموزشی داشته و جنبه پیشگیرانه دارد و آموزش‌هایی در آن وجود دارد، جوایزی تقدیم می‌کند و از آنها تقدیر به عمل می‌آید. به ‌نظر من این موضوع دچار برداشت غلط شده است که ممکن است حتی در انعکاس خبر هم این برداشت تأثیر داشته باشد والا جشنواره فیلم فجر ربطی به قوه‌قضائیه ندارد که قرار باشد در آن دخل یا تصرفی انجام دهد.

 

 پولاد امین

 

 

shahrvand-newspaper.ir
  • 10
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش