دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۲۰:۱۰ - ۲۶ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۷۱۹۴
فستیوال ها و جشنواره های هنری

رییس جشنواره موسیقی فجر:هرگز بین چهره‌های شاخص موسیقی گزینش نکرده‌ایم/ برخی اجرا در سالن کوچک را لطمه به شأنشان تلقی می‌کنند

حمیدرضا نوربخش,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره
رییس جشنواره موسیقی فجر گفت: هیچ گزینش شخصی وجود ندارد و علاقه من این است که هر آن کسی که در حوزه حرفه‌ای موسیقی تعریف می‌شود، در جشنواره حضور داشته باشد؛ هرگز بین چهره‌های شاخص موسیقی گزینش نکرده‌ایم.

به گزارش فارس، رضا مهدوی مجری کارشناس «چشم شب روشن» میزبان حمیدرضا نوربخش رییس سی و سومین جشنواره موسیقی فجر بود.

 

 نوربخش در پاسخ به این سوال مهدوی که انتخاب گروه‌ها با او به عنوان رییس جشنواره است یا افرادی توسط شورای سیاستگذاری به او معرفی می‌شوند، توضیح داد: به هر دو شکل است. بخشی تقاضای خود دوستانی است که به دبیرخانه مراجعه و درخواست می کنند که طبیعتا با همه آنها موافقت نمی شود. بخشی انتخاب خود ما است و برخی هم در مشورت با شورای سیاستگذاری و مجموعه دوستان مرتبط انتخاب می شوند. من از همه مشورت می گیرم و خیلی وقتها به توصیه های دوستان هنرمند گوش می کنم.

 

گزینش شخصی در جشنواره وجود ندارد

وی تصریح کرد: هیچ گزینش شخصی وجود ندارد و علاقه من این است که هر آن کسی که در حوزه حرفه‌ای موسیقی تعریف می‌شود، در جشنواره حضور داشته باشد. هرگز بین چهره‌های شاخص موسیقی گزینش نکرده‌ایم. خیلی وقت‌ها پیشنهاد می‌دهیم و دوستان به این دلیل که وقتشان با ما هماهنگ نمی‌شود، کار آماده ندارند یا علاقمند نیستند نمی‌پذیرند.

 

نوربخش در پاسخ به اینکه آیا امسال گروهی بوده که او رغبتی به حضورشان نداشته اما بنا به توصیه‌ها از آنها در جشنواره میزبانی کرده، گفت: طبیعتا اینگونه هست. به هر حال در بیش از ۹۰ اجرا چنین مواردی هم پیش می‌آید.

 

مهدوی در ادامه گفت: از آنجایی که شاه بیت سالن‌ها تالار وحدت است، اکثرا متفق القول این گلایه را داشتند، جشنواره امسال آغاز خوبی نداشت و مثلا در اجرای گروه آقای مختاباد سالن خالی بود و بلند شدند رفتند. به نظر می رسد جشنواره در انتخاب گروه ها دچار تکرار شده است.

 

برخی هنرمندان حضور در سالن کوچک را لطمه به شأنشان تلقی می‌کنند

مدیرعامل خانه موسیقی در پاسخ به این سخن اظهار کرد: در این مورد خاص که اشاره کردید خود ایشان علاقمند به حضور در جشنواره بودند. مسئله مهمی که وجود دارد این است که هنرمندان عزیز بعضی وقتها بنا به تصوری که در گذشته وجود داشت، فکر می‌کنند اگر در سالن کوچکتری اجرا کنند به شأن آنها لطمه وارد می‌شود. در صورتی که من در این باره از استاد حسین علیزاده نام می‌برم که یک سالی بود که ما در خانه موسیقی کنسرت می‌گذاشتیم و آن سال ایشان جمله جالبی گفتند که شخصیت بزرگ و در عین حال منعطف و واقع بین او را به من نشان داد.

 

وی ادامه داد: آن زمان خود ما نگران بودیم در تالار بزرگ کشور که ظرفیت ۳ هزار نفری دارد آیا در هر ۴ اجرا سالن پر می‌شود یا نه که استاد این جمله را گفتند: تصورم این است که این یک محک است تا من بفهمم که آیا واقعا این اندازه مخاطب دارم یا خیر و اگر چنین مخاطبی ندارم دفعه بعد در یک سالن کوچکتر برنامه بگذارم. اما عین ۴ اجرا سالن پر شد. اما در جشنواره به کسی پیشنهاد اجرا در سالن رودکی یا مجموعه نیاوران را داشتیم و نپذیرفتند. هنرمند همیشه باید به مخاطبان واقعی خود بیاندیشد و حس و حال واقعی اجرا را با مخاطبانی هرچند اندک تجربه کند.

 

نوربخش در خصوص برندسازی در حوزه جشنواره موسیقی تصریح کرد: یکی از دلایل ورود من به جشنواره همین بود. در این سی و سه سال جشنواره من ۳۰ سال را به نوعی در کنار جشنواره بوده‌ام. یکی از دغدغه‌های من همواره این بوده که چرا از همه ظرفیت‌های جشنواره استفاده نمی‌شود؟ ما ناچاریم آن را به یک فستیوال تبدیل و از حالت جشن خارج کنیم. مدیرانی رفته‌اند و آمده‌اند و این نگاه همیشه جشنواره را آزار داده است.

 

در سالهای اخیر جشنواره به واقع اعتباری نداشت

رییس جشنواره موسیقی فجر تاکید کرد: طبیعتا ما هدف برندسازی داریم و برای آن تلاش کرده‌ایم. در ابتدای کار تلاش کرده‌ایم ویترینمان جذاب باشد و این کار سختی است. خود شما موزیسین هستید و می‌دانید در سالهای اخیر جشنواره به واقع اعتباری نداشت. آوردن افراد کار ساده‌ای نبوده و هنوز هم نیست. اما به این سمت میرویم. این تلاشی که من انجام داده‌ام و برخی با بی انصافی نقدهایی کرده‌اند، البته برخی هم نقدهای سازنده ای کردند که دستشان درد نکند.

 

مهدوی هم به این نکته اشاره کرد که شما سال گذشته با صراحت اعلام کردید چیزی را که از ریل خارج شده به ریل برگرداندید و این نکته به خیلی‌ها برخورد.

 

نوربخش در این خصوص گفت: من گفتم ما ریل گذاری را عوض کردیم. یعنی قبلا هم ریلی وجود داشت. من گفتم ما از همه نظرات دوستان و منتقدان استفاده کنیم. حالا هم می‌گویم باید جشنواره را ارتقا دهیم و آن را به فستیوال تبدیل کنیم. هدف از حضور ۱۹ گروه بین المللی هم همین بود تا ما با آنها در دنیا دیده شویم. به جای اینکه هر بار کسی را که ارتباطات مختصر بین المللی دارد بیاوریم تا برای ما چند گروه دعوت کند، به یک سازوکار مشخص برسیم. به این ترتیب که با فستیوالهای معتبر و آژانس‌هایی که در این زمینه در دنیا کار می‌کنند ارتباط بگیریم، از آنها پیشنهاد بخواهیم و پیشنهاداتشان را بررسی کنیم.

 

ابراز تمایل چهره های بین المللی برای حضور در جشنواره

وی افزود: بعد از دو دوره ای که جشنواره را برگزار کردیم امسال من با ۱۰، ۱۵ پیشنهاد روبرو بودم. جالب اینجا است که خیلی از هنرمندان خودشان ابراز علاقه کرده بودند تا به فستیوال بیایند. چون دو سال قبل برخی چهره ها را دیده بودند و این علاقمندی دارد بیشتر می‌شود.

 

نوربخش تصریح کرد: ما داریم بین المللی می‌شویم و به این سمت می‌رویم و در مسیر درستی برای نزدیک شدن به این هدف قرار گرفته‌ایم. ما داریم کار را حرفه‌ای دنبال می‌کنیم. دربخش داخلی هم عمیقا اعتقاد دارم که جشنواره موسیقی فجر ظرفیت بی نظیری است که باید از آن استفاده کنیم. جشنواره تنها اتفاق موسیقایی است که تمام حاکمیت از آن پشتیبانی می‌کند. از این ظرفیت چه چیزی بهتر می خواهیم؟ به هیچ عنوان تعطیل بردار هم نیست و باید باشد. باید از این ظرفیت استفاده کنیم همه دست به دست هم بدهیم و در کنار هم باشیم، ویترین جذابی داشته باشیم و همه به آن افتخار کنیم.

 

این خواننده درباره انتقادی که به بخش پژوهش‌ها می‌شود، گفت: در قدم اول فکر کردم حذف این بخش به صلاح نیست. خواستم این بخش هرچند مختصر به جدول برنامه‌ها برگردد و در طول سال با دوستان عزیز فکر کنیم که باید چه کنیم این بخش خروجی داشته باشد. ما مباحث و مسائلی را داریم که می توانیم در کنار جشنواره به آنها بپردازیم. در سطح بین المللی هم امسال دو پژوهشگر بین المللی در کنار ما حضور داشتند.

 

وی اعلام کرد: موضوع کپی رایت فکر می کنم مهم ترین و جدی ترین مسئله امروز موسیقی ما است و ما با استفاده از ظرفیت پژوهش می توانیم به آن بپردازیم و خیلی راهگشا باشد.

 

نوربخش در پاسخ به اینکه آیا نگاه اقتصادمحور و گیشه ای را مدنظر داشته یا نگاه هنری، بیان کرد: تلاش من این بوده که هر دو وجه را ببینیم، هم بخش هنری و حرفه ای و هم گیشه ای. ما تلاشمان این است که گیشه نه به شکل اغراق شده و عوامانه ولی به هر حال به عنوان موسیقی پرمخاطب، در نظر گرفته شود.

 

«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا شنبه تا چهارشنبه ها ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود.

 

 

 

  • 12
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش