جمعه ۱۱ آبان ۱۴۰۳
۰۹:۰۹ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۴۱۰۳
فستیوال ها و جشنواره های هنری

حاشیه‌های سومین روز جشنواره ملی فیلم فجر

جشنواره ملی فیلم فجر,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره
در سومین روز از برگزاری سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر، فیلم «لاتاری» به نمایش درآمد که نشست رسانه ای فیلم با حاشیه هایی همراه شد.

به گزارش مهر، یکشنبه ۱۵ بهمن ماه در سومین روز از برگزاری سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر برای اهالی رسانه دو فیلم سینمایی و یک مستند پرتره به نمایش در آمدند.

 

مصطفی کیایی و سانس دوم مستند «بانو قدس ایران» به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی و در سانس آخر، فیلم سینمایی «لاتاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان برای اهالی رسانه به نمایش درآمدند.

 

نشست فیلم «چهار راه استانبول» و «لاتاری» با استقبال زیاد اهالی رسانه روبه رو شد در حالی که سالن نشست خبری فیلم مستند «بانو قدس ایران» با وجود اینکه خود فیلم بازخوردهای بسیار مثبتی دریافت کرد خالی از عکاسان و اهالی رسانه بود.

 

درباره فیلم سینمایی «چهار راه استانبول» باید گفت با وجود اینکه پیش از این در تیزرها و تبلیغات فیلم در حادثه پلاسکو تاکید زیادی شده بود اما در فیلم، ابعاد این فاجعه به درستی به تصویر کشیده نشد و به ارائه تصاویری غیر دراماتیک و تصنعی در اجرا منجر شده بود تا جایی که انتقاد خبرنگاران را نیز در نشست خبری فیلم در پی داشت.

 

مصطفی کیایی کارگردان این فیلم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه این فیلم نتوانسته حادثه پلاسکو را به درستی به تصویر بکشد عنوان کرد: من درامی را طراحی کرده بودم که در نقطه ای به حادثه پلاسکو گره می خورد و ما با توجه به نیاز داستان به حادثه پلاسکو ورود کردیم. پس اگر مخاطبی انتظار دارد که فیلمی درباره واقعه پلاسکو ببیند انتظارش برآورده نمی شود.

 

همچنین در بخشی از این نشست رعنا آزادی ور یکی از بازیگران فیلم از اینکه تعدادی از عوامل و بازیگران «چهار راه استانبول» نتوانستند روی سن حاضر شوند گلایه و از آنها عذرخواهی کرد.

 

با وجودی که پیش از این عنوان شده بود که سینمای رسانه ها از هنرمندان جداست و اهالی رسانه با کارت هایی که در اختیار دارند نمی توانند برای تهیه گزارش به باغ کتاب که سینمای هنرمندان است، بروند اما به نظر می رسد این قانون برای تصویربرداران و عکاسان در حال تغییر است چون آنها می توانند با مراجعه به روابط عمومی جشنواره و دریافت مجوز برای عکاسی و تصویربرداری به باغ کتاب بروند البته باید درخواستشان را یک روز قبل به روابط عمومی ارائه دهند. این از تبعات بی رونق شدن خبرها و عکس هاست که در میانه راه ناگزیر به این تصمیم شده و دردسر جدید برای عکاسان ایجاد کنند.

 

نمایش فیلم مستند پرتره «بانو قدس ایران» بازخوردهای بسیار مثبتی را از جانب اهالی رسانه دریافت کرد اما در نهایت عده اندکی به نشست خبری فیلم آمدند. این مستند از بسیاری از فیلم هایی که در طول این سه روز در قالب فیلم سینمایی در کاخ جشنواره به نمایش درآمده جذاب تر بود و روایتی جسورانه و جذاب را از زندگی همسر امام خمینی(ره) ارائه می داد.

 

مصطفی رزاق کریمی کارگردانی این اثر مستند در نشست فیلم عنوان کرد که مراحل ساخت و تولید این پروژه سه سال به طول انجامیده است.

 

بعد از گذشت ۳ روز از برگزاری جشنواره ملی فیلم فجر، مشکل اینترنت در محل کافی نت کاخ جشنواره که در آنجا سیستم های کامپیوتر برای استفاده خبرنگاران تعبیه شده تا حدودی بهبود پیدا کرده بود اما ضعف اینترنت همچنان در دیگر جاهای پردیس ملت وجود داشت.

 

نشست خبری فیلم «لاتاری» نیز پر حاشیه برگزار شد. در ابتدای جلسه ازدحام عکاسان در ردیف جلو سالن اعتراض خبرنگاران را به دنبال داشت اما حاشیه اصلی مربوط به محتوای فیلم و مخصوصا سکانس پایانی فیلم بود. 

 

در ابتدای نشست حسین مهدویان گفت: امسال بین ما و اهالی رسانه فاصله افتاده است. دیدن فیلم هیچ جای دیگری حال نمی دهد و ما را هم که اینجا راه نمی دهند.

 

مهدویان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه یکی از شخصیت های فیلم در سکانس پایانی رفتاری خلاف قانون و خودسرانه دارد و امنیت ملی را به خطر می اندازد، گفت: جایی که قانون کارآمد نیست ممکن است کارهای فراقانونی شکل بگیرد. این فیلم یک هشدار است و کم و بیش می بینیم این اتفاق در کشور هم رخ می دهد.

 

حمید فرخ نژاد بازیگر فیلم نیز درباره پرسشی مبنی بر اینکه در این فیلم نیروهای امنیتی به بهانه دفاع از ناموس دست به عملیات تروریستی خودسرانه می زنند و این مساله خلاف شعار ملی ماست، بیان کرد: اگر قرار بود بابت ایفای نقشی، بازیگران را بازخواست کنند جان وین تا به حال باید ۱۴ بار اعدام می شد. 

 

وی ادامه داد: شخصیت مرتضی که من نقشش را ایفا می کنم در تمام مدت فیلم مانع از رفتارهای موسی می شد. موسی شخصیت ملی فیلم نیست بلکه فرد دردمندی است که خودسرانه دست به کاری می زند و اینکه هیچ کس براساس یک فیلم یک حکومت را زیر سوال نمی برد. 

 

مهدویان نیز در ادامه یادآور شد: همین نوع نگاه است که سانسور را به وجود می آورد و فیلم برای اینکه ساخته شود ۷-۸ بار پشت درهای سانسور مانده بود. باید بگذاریم این نوع نگاه هم به وجود بیاید چون همه جا قهرمان ها کارهای نامتعارف می کنند.

 

محمود رضوی تهیه کننده فیلم نیز در این زمینه گفت: نمی توان گفت امنیت ملی مهم است اما غیرت و عزت ملی مهم نیست بلکه عزت، غیرت و امنیت ملی در کنار هم مهم هستند.

 

رضوی در پاسخ به یکی از خبرنگاران که فیلم را مانیفست طیفی دانست که رضوی به آن وابسته است و در مقابل دولت قرار دارند، اظهار کرد: این تعبیر شماست و نمی دانم از کجای فیلم این مفهوم را درآوردید.

 

وی همچنین درباره اینکه فیلم سیاه نمایی می کند، توضیح داد: من جوشش غیرت ملی را سیاه نمایی نمی دانم.

 

مهدویان نیز درباره الگوستیزی قهرمان فیلم گفت: اگر مسئولیت پذیری و تعهد قهرمان فیلم تبدیل به الگو شود چه ایرادی دارد و لزوما مردم هم به همان روش قهرمان فیلم عمل نمی کنند چون معتقد نیستم که روش های قهرمان باید تبدیل به الگو شود.

 

خبرنگاری از سید محمود رضوی تهیه‎کننده لاتاری پرسید: اگر قالیباف رئیس جمهور می‌شد شما همچنان این فیلم را با این سیاه‌نمایی می‌ساختید؟ برای پاسخ به این سوال هادی حجازی‌فر میکروفون را گرفت و گفت: ساخت لاتاری مدیون سماجت‌های آقای  رضوی است. ما می‌بینیم در سینماهای مردمی می‌گویند مهدویان تو فرزند زمانه‌ای اما این رضوی فلان است. رضوی تنها ایرادش این است که اصلاح‌طلب نیست. سید محود رضوی هم این‌طور پاسخ داد: اگر قالیباف رئیس جمهور بود من این فیلمنامه را ۱۰ روزه مجوز می‌گرفتم.

 

خبرنگار دیگری از محود رضوی پرسید: اگر غیر از شما تهیه‌کننده دیگری پشت فیلمنامه بود به او مجوز می دادند؟ رضوی در پاسخ چنین گفت: من چنین تصوری ندارم، من فقط پیگیری کردم و در این راه هم دو سه جفت کفش عوض کردم چون که پاشنه‌هایش از بین رفته بود.

 

سوالات خبرنگاران بیشتر از کارگردان و تهیه کننده فیلم بود و بازیگران و دیگر عوامل فیلم کمتر توانستند صحبت کنند.

 

 

 

 

  • 18
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش