دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۰۹:۱۱ - ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۲۰۶۴۲۸
فستیوال ها و جشنواره های هنری

حضور پررنگ ايران در جشنواره کن

اصغر فرهادی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره

گرچه امسال سينماي ايران به‌طور رسمي فيلمي را به جشنواره كن ارسال نكرد، اما تقدير چنين رقم‌زده كه يكي از پررنگ‌ترين حضورهاي سينماگران ايراني را امسال تجربه كنيم. نمايش چهار فيلم از سينماگران ايراني و البته به همراه دو فيلم كوتاه، از نشانه‌هاي اين طالع سعد است.

 

داستان اول؛ حضور

امسال فيلم «همه مي‌دانند» آخرين ساخته اصغر فرهادي كه محصول اسپانيا و در اين كشور ساخته‌شده است، اولين اكران خود را در كن تجربه كرد. اين اثر به عنوان افتتاحيه هفتاد و يكمين جشنواره فيلم كن به نمايش درآمد كه اتفاق مهمي محسوب مي‌شود. رسم نانوشته اين جشنواره افتتاح با يك فيلم انگليسي يا فرانسوي است كه امسال با افتتاح اين فيلم اين رسم شكسته شد. البته سال ٢٠٠٤ هم فيلم «تربيت بد» به كارگرداني پدرو آلمودار فيلم افتتاحيه اين جشنواره بود.

 

«همه مي‌دانند» در بخش رقابتي جشنواره كن براي كسب نخل طلاي بهترين فيلم با ساير فيلم‌هاي شركت‌كننده در جشنواره رقابت مي‌كند. به‌غيراز فيلم «همه مي‌دانند»، «سه‌رخ» در بخش مسابقه حضور دارد كه آخرين ساخته جعفر پناهي است. از طرف ديگر فيلم «مرز» ساخته علي عباسي در بخش نوعي نگاه حضور دارد كه اثرش محصول سوئد و دانمارك است.

 

فيلم «فارنهايت ٤٥١» ساخت رامين بحراني كارگردان ايراني مقيم امريكاست كه با همكاري امير نادري نوشته شده و در بخش غيررقابتي به نمايش درآمد.

 

جدا از اينها يك بازيگر ايراني داريم كه در ايران فعاليت نمي‌كند اما در سينماي بين‌المللي حضوري فعال دارد و او گلشيفته فراهاني است كه در فيلم «دختران آفتاب» به كارگرداني اوا هيوسون، كارگردان فرانسوي بازي دارد. جداي از اينها، از دو كارگردان جوان ايراني مي‌توانيم نام ببريم كه با دو فيلم كوتاه شركت دارند. فيلم «مثل بچه آدم» ساخته آرين وزير‌دفتري در بخش سينه‌فونداسيون و «تاريكي» به كارگرداني سعيد جعفريان و تهيه‌كنندگي رامبد جوان در بخش مسابقه فيلم كوتاه جشنواره كن ۲۰۱۸ شركت دارند.

 

بااينكه فيلم «فارنهايت ٤٥١» در بخش مسابقه نيست و يك نوبت نمايش داده‌شده، اما استقبال نسبتا خوبي از آن صورت گرفت به‌طوري‌كه تماشاگران بعد از ديدن فيلم، رامين بحراني و امير نادري را به‌طور ايستاده تشويق كردند. اين فيلم محصول امريكا و اقتباس جديدي از رمان مشهور ري بردبري است. پيش‌ازاين فرانسوا تروفو از اين رمان فيلم ساخته بود كه با تحسين مخاطبان روبه‌رو شده بود. امير نادري، كارگردان ايراني كه سال‌هاست مقيم امريكا است، در اين فيلم به عنوان همكار فيلمنامه و تدوين حضورداشته است. مايكل شنون، مايكل بي‌جردن، سوفيا بوتلا، مارتين دانوان، كاير دالوا، جين موفات و گريس بيت كرانگ در اين فيلم بازي كرده‌اند.

 

داستان دوم، اصغر فرهادي

اصغر فرهادي رفته‌رفته دارد جاي سينماگر بزرگي همچون عباس كيارستمي را در سينماي جهان براي ما ايرانيان پر مي‌كند. درواقع اسم فرهادي بعد از استاد كيارستمي يادآور سينماگران ايراني است. فرهادي در سال ٢٠١٢ و ٢٠١٦ كه اسكار گرفت عملا به جهان معرفي شد. اين امر به اصغر فرهادي كمك كرد كه بتواند فيلم «گذشته» را با فرانسوي‌ها توليد كند و فيلم «همه مي‌دانند» را با اسپانيايي‌ها. در اين فيلم «خاوير باردم»، «پنه لوپه كروز» و «ريكاردو دارين» بازي دارند كه هرسه از بازيگران مشهور سينماي اسپانيا و سينماي هاليوود هستند. فيلم به زبان اسپانيايي ساخته‌شده و در كشور اسپانيا داستان خود را روايت مي‌كند.

 

البته در جشنواره كن با زيرنويس فرانسه و انگليسي نمايش داده شد. پخش فيلم از همان ابتدا موردتوجه پخش‌كنندگان بين‌المللي قرار گرفت و ازجمله «نت‌فليكس» كه ١٢٠ ميليون مخاطب آنلاين در دنيا دارد به دنبال خريد اين فيلم است؛ اما تا پايان جشنواره كن نمي‌توان دقيقا گفت هر فيلمي چه خريدار و چه پخش‌كننده‌هايي پيدا خواهد كرد. در مورد اصغر فرهادي نظرات مثبت و منفي زياد است. در نظرسنجي نشريه اسكرين از منتقدان «همه مي‌دانند» درنهايت توانسته ١,٨ مجموع ستاره‌ها را دريافت كند كه وضعيتي متوسط ارزيابي مي‌شود. اين نظرسنجي نشان مي‌دهد فيلم «سه رخ» جعفر پناهي با ٢.٦ بيشتر موردتوجه قرارگرفته است.

 

هرچند پيش‌بيني براي جايزه فرهادي يا پناهي زود است، اما دور از انتظار نيست كه اين دو سينماگر به جوايزي دست پيدا كنند.

 

داستان سوم؛ جعفر پناهي

جعفر پناهي از خرداد ۱۳۸۹ از فيلمسازي منع شده، اما با اين تفاسير فعاليت خودش را متوقف نكرده است. با سختي‌ها و مرارت‌هايي كه دارد فيلم‌هاي خودش را مي‌سازد و به جشنواره‌هاي خارجي هم مي‌فرستد. آخرين جايزه‌‌اي كه پناهي گرفت مربوط به فيلم «تاكسي» بود كه در بخش رقابتي شصت و پنجمين جشنواره بين‌المللي فيلم برلين به نمايش درآمد و خرس طلا گرفت؛ اما فيلم جديد او يعني «سه رخ» با بازي جعفر پناهي، بهناز جعفري و بازيگران تازه‌كار ساخته‌شده است. اين فيلم در كن بسيار موردتوجه قرار گرفت و در بروشورها و مجلاتي كه در طول جشنواره منتشر مي‌شود به‌كرات مي‌توان عكس جعفر پناهي را ديد.

 

يكي از حاشيه‌هاي جالب جشنواره كن اين است كه در بلوار مقابل كاخ جشنواره آدم‌هايي هستند كه پلاكارد دست گرفته‌اند و درخواست بليت رايگان يا بليت اهدايي مي‌كنند. تعداد زيادي از اين افراد را ديدم كه در جست‌وجوي دعوت‌نامه يا بليت فيلم «سه‌رخ» جعفر پناهي بودند. يكي از اين افراد پيرمردي بود كه مي‌گفت سينماي ايران را دوست دارد و فيلم‌هاي پناهي را دنبال مي‌كند.

 

جعفر پناهي در جشنواره حضور نداشت و صندلي رديف اول سالن گرند لومير كه نامش نوشته‌شده بود خالي ماند؛ اما عوامل فيلمش همچون بهناز جعفري، مستانه مهاجر، امين جعفري و چند نفر ديگر از فرش قرمز عبور كردند. در اين مراسم موسيقي قسمتي از فيلم كه برگرفته از ترانه نوستالژي «ساري گلين» با ساز دودوك پخش شد. زماني كه اسم جعفر پناهي از تريبون‌ها اعلام شد همه حاضران دست زدند و هنگام نمايش اسمش بر تيتراژ به ابراز احساسات

پرداختند.

 

با توجه به اينكه جعفر پناهي دستيار عباس كيارستمي در سينما بوده؛ در اين فيلم نماهايي گرفته است كه يادآور سينماي كيارستمي و اداي دين به آثار اين فيلمساز فقيد است.

 

اگرچه نمي‌توان تا پايان جشنواره پيش‌بيني دقيقي از جوايز داشت، اما به نظر مي‌رسد كه او هم يكي از شانس‌هاي اين دوره از جشنواره كن است.

 

داستان چهارم، ايرانيان حاضر در جشنواره كن

جداي از عوامل سازنده ايراني برخي از فيلم‌ها كه در جشنواره حضور دارند، تعدادي از ايرانيان علاقه‌مند به به‌سينما از سراسر دنيا به اين جشنواره آمده‌اند. اين حضور شامل رسانه‌هاي فارسي زبان هم مي‌شود كه گزارش‌هايي از جشنواره كن تهيه مي‌كنند؛ اما معدود خبرنگاران داخلي با هزينه‌ شخصي به جشنواره آمده‌اند. از طرف ديگر نهادهاي دولتي مانند فارابي، مركز گسترش سينماي تجربي، سينماي هنر و تجربه و پخش شركت سوره كه وابسته به حوزه هنري است در بازار شركت دارد، همچنين شركت‌هاي خصوصي مثل شركت‌هاي نسرين ميرشب يا ‌آيات مديا كه سه فيلم «سوءتفاهم»، «تنگه ابوقريب» و «به‌وقت شام» را در اينجا عرضه كرده است. غلامرضا موسوي هم از تهيه‌كنندگان سينماي ايران هم حضور دارد و به ديدن فيلم‌ها مي‌رود. سيف‌الله صمديان هم پاي ثابت هر دوره از جشنواره كن است كه به ثبت لحظات مشغول است و البته فاطمه معتمد‌آريا هم طبق روال سال‌هاي گذشته در كن حضور دارد و بيشتر مشغول تماشاي فيلم‌هاست.

 

داستان پنجم، خبرنگاران

برخلاف جشنواره‌هاي داخلي ما در ايران كه به خبرنگاران سرويس‌هاي ويژه اختصاص داده مي‌شود، در جشنواره كن هيچ امتياز ويژه‌اي به اين قشر تعلق نمي‌گيرد، مگر اينترنت رايگان و صندوقي كه اطلاعات جشنواره‌ و فيلم‌ها در آن گذاشته مي‌شود. البته ديدن فيلم‌ها براي خبرنگاران رايگان است و در اتاق خبرنگاران قهوه، آب و گاهي هم آب‌ميوه رايگان است. يعني برخلاف جشنواره‌هاي ايراني هتل، پذيرايي ناهار و شام، بليت هواپيما با هزينه خود رسانه‌ها يا خبرنگاران تامين مي‌شود.

 

بااين‌وجود از ٥٠‌هزارنفري كه به عنوان مهمان و شركت‌كننده در جشنواره حضور دارند ٤٥٠٠ خبرنگار، عكاس، منتقد، مجري و غيره در اين رويداد سينمايي ثبت‌نام كرده‌اند. اين موارد از اين منظر قابل‌توجه است كه جشنواره‌اي كه اعتبار داشته باشد اهالي رسانه حاضر به هزينه كردن هستند تا در آن حضور پيدا كنند. اين امر متاسفانه برخلاف جشنواره‌هاي ما است كه به خبرنگاران سرويس‌هاي ويژه‌اي داده مي‌شود، اما خبرنگاران خارجي تمايلي براي شركت در جشنواره‌هاي ما ندارند! اين موضوع گواه اين است كه بايد در شيوه‌هاي اجراي برگزاري و انتخاب فيلم‌ها به‌ويژه جشنواره جهاني فيلم فجر بيشتر كار شود تا رسانه‌ها براي شركت در جشنواره علاقه‌مند شوند تا از اين مسير جشنواره به دنيا معرفي شود.

 

داستان ششم، بازار

بازار كن فرانسه را بايد بازار معتبري دانست. اين اعتبار وابسته به جشنواره‌اي كه از جشنواره‌هاي برلين و ونيز بالاتر بوده و بخش ديگر اين اعتبار را بايد به حضور همه شركت‌ها و پخش‌كننده‌ها دانست كه از همه جاي دنيا در اين بازار غرفه دارند. به‌عبارت‌ديگر همه شركت‌هاي ريزودرشت هزينه‌هايي براي اجاره غرفه‌ها پرداخت مي‌كنند تا بتوانند در اين بازار شركت داشته باشند. حتي كشتي‌هايي با هزينه‌هاي هنگفت اجاره كرده‌اند و كارهاي اداري خود را روي اين شناورها انجام مي‌دهند. فيلمي كه در جشنواره كن شركت‌كند حتي اگر جايزه‌اي نگيرد به‌خوبي مي‌تواند پخش‌كننده خوب پيداكرده و از اين طريق كسب درآمد كند. به همين دليل براي سازندگان فيلم‌ها حضور در كن خيلي مهم و البته موثر است.

 

نكته ديگر كه بايد در مورد جشنواره كن تاييد كرد، اينكه اساسا فيلم‌هايي كه به جشنواره كن راه پيدا مي‌كنند با دقت و وسواس انتخاب‌شده‌اند. درواقع فيلم‌هاي زيادي به جشنواره معرفي مي‌شوند اما درنهايت حدود ٢٠ فيلم براي بخش مسابقه، ٣٠ فيلم هم براي بخش‌هاي ديگر پذيرفته مي‌شوند كه براي اولين‌بار به نمايش درمي‌آيند. به همين دليل است كه فيلمي كه در جشنواره كن پذيرفته مي‌شود حتي اگر جايزه‌اي هم نبرد، معياري براي ارزشمندي فيلم است و به همين دليل است كه پخش‌كننده‌ها به دنبال خريد اين فيلم‌ها هستند؛ به همين دليل است كه حضور فيلم‌هاي ايراني گواهي بر درجه اعتبار كافي سينماي ايران محسوب مي‌شود.

 

داستان آخر؛ اجرا

يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هايي هر جشنواره‌اي كه به اعتبار آن كمك مي‌كند، شيوه‌هاي اجرايي آن است. سه محور اصلي براي برگزاري حرفه‌اي يك جشنواره وجود دارد؛ اول كيفيت فيلم‌هاست كه نحوه انتخاب آن است كه قبلا گفته شد، دوم ميزان جايزه نقدي برندگان كه از اندازه‌اي مشخص بايد بالاتر باشد تا آن جشنواره «آ» محسوب شود و درنهايت شيوه اجرايي جشنواره است. جشنواره كن كه از دهه چهل برگزار مي‌شود و امسال هم هفتاد و يكمين دوره آن است همچنان با نظم و ترتيب خاصي برگزار مي‌شود.

 

بر اساس تشريفات كن، زماني كه فيلمي در بخش مسابقه شركت مي‌كند و قرار است اكران شود، ستاره‌ها از روي فرش قرمز عبور مي‌كنند. طبق برنامه ستاره‌ها با ليموزين از كاخ مقابل جشنواره به جلوي فرش قرمز آورده مي‌شوند كه عوامل فيلم بايد با لباس رسمي از روي فرش قرمز عبور كنند. عبور عوامل فيلم همراه با ثبت تصاوير عكاسان است كه در لحظه براي تمام دنيا مخابره مي‌شود و از دوربين‌ها تصاوير به‌صورت زنده در تلويزيون بزرگ محوطه پخش مي‌شود تا هزاران نفري كه پشت نرده‌ها قرار دارند و با كمك نگهبانان و پليس‌ها كنار فرش قرمز قرار ايستاده‌اند بتوانند ستاره‌ها را تماشا كنند.

 

ديدن افرادي كه دنبال بليت مجاني مي‌گردند تا به تماشاي فيلم بنشينند يا افرادي كه لباس‌هاي عجيب‌وغريب پوشيده‌اند تا توجه عكاسان و رسانه‌ها را به خودشان جلب كنند يا افرادي كه خودشان را شبيه هنرپيشه‌هاي مشهور درمي‌آوردند تا توجه كارگردان و تهيه‌كنندگان را براي كار در سينما جلب كنند از تصاوير آشناي كاخ جشنواره است. از طرف ديگر با توجه به تهديدهاي امنيتي كه مدتي است اروپايي‌ها درگير آنند نيروهاي محافظت با آرامش كامل و لباس متحدالشكل كار خودشان را انجام مي‌دهند. جاي تعجبي ندارد كه افراد همه موبايل به دست در حال عكس گرفتن هستند تا به سرعت اين عكس‌ها را در فضاي مجازي و فضاي شخصي خودشان منتشر كنند.

 

اين موارد ذكر شد تا به اين نتيجه برسيم كه باوجوداين همه علاقه‌مند و شركت‌كننده‌هاي با سلايق و خاستگاه‌هاي متفاوت در كن، هيچ‌گونه بي‌نظمي را در كن شاهد نيستيم. فيلم‌ها به‌موقع پخش مي‌شوند هركسي وظيفه خودش را به‌درستي انجام مي‌دهد. به همين دلايل است كه جشنواره كن داراي اعتباري ويژه‌ مي‌شود. جشنواره فيلم كن همواره از سال‌هاي دور تا همين اواخر براي ايرانيان خاطرات خوبي به‌جا گذشته و بايد اميدوار بود كه امسال هم اين خاطرات شيرين بار ديگر رقم بخورد. يكي از آن خاطرات خوش دريافت نخل طلاي كن توسط استاد عباس كيارستمي است كه در دوره پنجاهم براي فيلم «طعم گيلاس» رخ داد. اميدواريم امسال هم جوايز خوبي به دست سينماگران ايراني برسد.

 

بهمن عبداللهي

 

 

etemadnewspaper.ir
  • 12
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش