دوشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۳
۱۴:۱۵ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۵۰۵۹۶۰
فستیوال ها و جشنواره های هنری

هدف اسکار از افزودن بخش «فیلم محبوب مردم» چیست؟

جایزه اسکار,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره

این روزها آکادمی علوم و هنرهای سینمایی موسوم به اسکار با انتشار خبر افزودن بخش جدیدی با عنوان «فیلم محبوب مردم» (Outstanding‌ Achievemeni- Popular Film) به فهرست جوایز اسکار دوره نودویکم (۲۰۱۹) جنجال فراوانی آفریده است. آیا این موضوع خبر خوبی برای سینما است؟

 

یک جایزه جدید به مهم‌ترین رقابت سینمایی سال بعد از افزودن رشته بهترین انیمیشن بلند در سال ۲۰۰۱ اضافه شده است. به نظر می‌رسد که جایزه اسکار دستاورد شاخص فیلم محبوب مردم این مراسم پر زرق و برق را در سال ۲۰۱۹ بسیار ویژه کند. در همین زمینه روزنامه «گاردین» گزارش مفصلی هم داده است؛ مثلا اعلام کرده است که جزئیات مربوط به فیلم‌هایی که واجد رقابت در این رشته خواهند بود به زودی اعلام خواهد شد. آکادمی با ارسال نامه‌ای به اعضای خود همچنین از کوتاه شدن زمان پخش زنده مراسم اسکار از تلویزیون خبر داده است. حالا مدت زمان پخش مراسم نیز کمتر از سه ساعت شده است. بنابراین برندگان بعضی رشته‌ها در میان ۲۴ رشته، در فاصله بین آگهی‌های بازرگانی اعلام خواهند شد و بعدتر به نسخه تدوین‌شده مراسم اضافه می‌شوند.

 

پخش تلویزیونی مراسم اسکار ۲۰۱۸ کمتر از چهار ساعت طول کشید. با این حال در بخشی از نامه اخیر آکادمی می‌خوانیم: «ما متعهد می‌شویم که برنامه‌ای سرگرم‌کننده را در مدت سه ساعت تولید کنیم و رضایت مخاطبان‌مان در سراسر دنیا را برآورده سازیم.» در چند سال گذشته شاهد مراسم اسکار سیاسی بودیم که جوایز متفاوتی هم اهدا شد. فیلم‌هایی که جنبه هنری و انتقادی داشتند بیشتر مورد توجه اعضای این آکادمی قرار گرفتند و جوایز اصلی را هم بردند؛ همین موضوع باعث شده تا بینندگان اسکار ریزش داشته باشد.

 

البته اسکار می‌توانست مانند مراسم «گلدن گلوب»، مختص نویسندگان سینمایی یک جایزه «کمدی ویژه» هم اضافه کند ولی توجه فراوانی به فیلم‌های ابرقهرمانی نشان داده است. این فیلم‌ها بیشتر برای نوجوان‌ها و جوان‌های علاقه‌مند به شخصیت‌های کمیک‌بوکی تولید می‌شود. فیلم‌هایی که بر اساس جلوه‌های ویژه هستند و ژانرهای اکشن، ماجرایی، علمی- تخیلی، فانتزی و تریلر را در بر می‌گیرند بنابراین تنها برای سرگرمی و تجارت تولید می‌شوند ولی نباید از این نکته مهم بگذریم که آنها به کلیت سینما کمک کرده‌اند. 

 

سینماروها و سینمافیلسوف‌ها و سینمای سیاسی

طرفداران سینما را باید به چند دسته تقسیم کنیم. برخی سینما را ابزاری برای اهداف خود می‌بینند. این دسته از افراد سینما را دیگر به عنوان هنر نمی‌بینند بلکه به دنبال مقاصد سیاسی و اجتماعی و حتی دینی از دل آن هستند. در ایران طرفداران این نوع از سینما بسیار هستند. سینمای شوروی سابق هم در دهه ۱۹۲۰ به طور مشخص در همین مسیر گام بر داشت. آفت این نوع از سینما تبلیغات گسترده ایده‌ای خاص است. برخی فیلم‌های دینی هم اینگونه هستند و بیشتر تلاش می‌کنند مخاطبان خاصی در بین پیروان خود داشته باشند. گروه دیگری از سینمادوستان وجود دارند که به سینمای فلسفی و انتقادی می‌پردازند.

 

فیلم‌های «کن لوچ» بریتانیایی و آثار اندیشمندانه «استنلی کوبریک» در این دسته جای می‌گیرند. از نمونه‌های جدید چنین سینمایی می‌توان به آثار «بلا تار» مجارستانی اشاره کرد. اما دسته بسیار بزرگی در سینما وجود دارد که عاشق سرگرمی هستند. سینمای هالیوود و مراسم اسکار هم پاتق آنها است. سینمای بالیوود و سینمای شرق آسیا هم مسیر سرگرمی را در دستور کار قرار داده‌اند بنابراین برای آنها گیشه حرف اول را می‌زند. با توجه به پیشرفت فن‌آوری فیلم‌هایی با جلوه‌های ویژه گسترده مانند «تایتانیک» (۱۹۹۷) و «ترمیناتور» (۱۹۸۴) به کارگردانی «جیمز کامرون» در دهه‌های گذشته تولید شدند که تماشاگرهای انبوهی هم داشتند و مسیر را به کمپانی‌ها نشان دادند. فیلم‌هایی با هزینه سنگین و درآمد هنگفت.

 

در این سال‌ها سینمای هالیوود با فیلم‌های ابرقهرمانی خود توانسته رکوردهای جهانی را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد و این آثار تماشاگرهای پر و پا قرصی هم دارد. آکادمی اسکار نشان داده است که به دنبال افزایش تماشاگر در کنار بالا بردن کیفیت مراسمش است. البته آکادمی هنوز قوانین انتخاب فیلم‌های شاخه «بهترین فیلم محبوب» را اعلام نکرده است اما در بیانیه‌ای بعضی از مسائل گیج‌کننده را به منظور شفاف‌سازی توضیح داده است: «با این‌که هنوز جزئیات رشته بهترین فیلم محبوب نهایی نشده‌اند اما یک فیلم می‌تواند هم در این رشته و هم به عنوان بهترین فیلم نامزد تندیس طلایی شود. درباره اهدای این جایزه، هیات مدیره با هدف حمایت از برترین آثار سینمایی در همه زمینه‌ها تصمیم‌گیری کرده است.»

 

پیش به سوی سود بیشتر

ابرکمپانی‌های هالیوودی مانند «دیزنی» و «یونیورسال» که بیشترین تولید و توزیع فیلم را در دست دارند و چند سالی هم می‌شود که بازار کشور چین را در دست گرفته‌اند احتیاج به یک جایزه مردمی داشتند تا تنور تبلیغات خود را داغ‌تر کنند. مدت‌ها بود که مراسم اسکار این موضوع بسیار مهم را که باعث پولسازی بیشتر می‌شود، نادیده گرفته بود. حالا همه مشتاق‌های نوجوان و جوان سینما هم مشتری اسکار خواهند شد.

 

برای آنها مهم نیست که «تام کروز» چهره اول یا «کوئنتین تارانتینو» فیلمنامه‌نویس اول بشود بلکه می‌خواهند بهترین فیلم محبوب خودشان را با تمام قهرمان‌های ویژه‌اش را در صدر اخبار اسکار ببینند. پیش‌بینی می‌شود که فیلم‌های «پلنگ سیاه» (۲۰۱۸) به کارگردانی «رایان کوگلر»، «شگفت‌انگیزان ۲» (۲۰۱۸) ساخته «برد برد» و «یک مکان ساکت» (۲۰۱۸) به کارگردانی «جان کرازینسکی» در فهرست بهترین فیلم مردمی قرار بگیرند.

 

به نظر می‌رسد که فاکتورهایی مانند فروش، تعداد مخاطب و رای مردم در تعیین این برنده ویژه دخیل باشند. نکته مهم این است که همیشه برندگان جوایز ۲۴ گانه اسکار را اعضای آکادمی اسکار با رای خود انتخاب می‌کردند و شاید حالا باید منتظر تغییراتی در برخی جوایز باشیم.

 

آکادمی اسکار از آن زمان که به تندیس طلایی انیمیشن بلند اهمیت ویژه نشان داد باعث رشد شگرف این صنعت در سراسر جهان شد به طوری که هر سال در بین ۱۰ فیلم برتر چندین انیمیشن حضور دارد و باقی فیلم‌ها هم در ژانر ابرقهرمانی تولید شده‌ است.

 

سیدحسین رسولی

 

ebtekarnews.com
  • 11
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش