یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳
۲۲:۳۹ - ۲۵ آذر ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۹۰۶۷۶۹
فستیوال ها و جشنواره های هنری

برندگان دوازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» معرفی شدند

جشنواره سینماحقیقت,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره
آیین پایانی دوازدهمین جشنواره سینما حقیقت با معرفی برگزیدگان و تاکید سرپرست سازمان سینمایی در نامهربانی برای اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، عصر یکشنبه ۲۵ آذرماه مراسم‌ اختتامیه جشنواره با اجرای رامین حیدری فاروقی در حوزه هنری و با حضور جمعی از مدیران سینما برپا شد.

 

در این مراسم حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی، علیرضا رضاداد، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، سیف الله صمدیان، حبیب ایل بیگی، سید صادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، علیرضا قاسم خان، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، محمد اطبایی، جهانگیر کوثری از جمله مهمانان و دست‌اندرکاران حاضر هستند.

 

در اولین بخش این برنامه جعفر صانعی مقدم مدیر گروه هنر و تجربه با همراهی صمدیان، فیلم‌های بهارستان خانه ملت و اسرار دریاچه را به کارگردانی آرمین ایثاریان بدون اولویت برگزیده بخش هنر و تجربه معرفی کردند.‌

 

جایزه ویژه شبکه مستند نیز به فیلم دلبند اختصاص یافت.

 

جایزه ویژه شبکه مستند نیز به فیلم دلبند اختصاص یافت.

 

معرفی برترین‌های بخش صنعت و معدن

در بخش فیلم های صنعت و معدن هم هیات انتخاب جایزه سوم خود را به طور مشترک به روی سبز بیابان فتح الله امیری و سنگ و نان محمد عبداللهی ،‌جایزه دوم را به محمد اسکندرزاده برای ساخت فیلم شور شیرین و جایزه اول را شامل تندیس و ۱۵۰ میلیون ریال به عزت‌الله پروازه کارگردان‌ فیلم «گالین» اهدا کردند.

 

انتظامی: در قانون منع بکارگیری بازنشستگان نامهربان بودیم

در ادامه سرپرست سازمان سینمایی برای تقدیر از مدیر صنعتی و عضو هیات انتخاب این بخش دعوت شد و حسین انتظامی برای قدردانی از مهدی کرباسیان، ریس سابق هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) گفت: تقدیر از ایشان خیلی جا دارد جون یک مدیر فرهنگی می‌تواند در بخش صنعتی کاری کند که توجه اهالی فرهنگ و هنر به آن حوزه جذب شود.

 

او افزود: ما در اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان مهربانانه رفتار نکردیم و یکی از این چهره‌ها آقای کرباسیان بود که از شخصیت‌های کم نظیر در مدیریت کشور هستند.

 

جوایز بخش بین‌الملل:

در این بخش برگزیدگان با کمی بی نظمی و ناهماهنگی معرفی شدند که مجری مراسم گفت: باید قبل از این بخش به داوران نوشته‌ها داده می‌شد که هماهنگ باشند ولی امسال طور دیگری برنامه‌ریزی کردند و حالا که این طور شده جور آن را هم خواهیم کشید.

 

بهترین فیلم مستند نیمه بلند با چهار هزار دلار: «فریاد روبرو» از ایران.

 

بهترین مستند کوتاه با سه هزار دلار : ماهیاک به کارگردانی فرح زارع از ایران.

 

جایزه ویژه هیات داوران دو هزار دلار: لولو: مروارید بوکسور از کشور تانزانیا.

 

در بخش بلند: لوح تقدیر جنگ نه ماهه از مجارستان و قطر.

 

جایزه ویژه هیات داوران: فیلم آلیشیا از هلند.

 

جایزه نقدی ۵هزار دلاری این بخش هم به فیلم بهمن کیارستمی سازنده فیلم اکسدوس اهدا شد.

 

تقدیر از مشیری با بنی اعتماد و انوار

دیگر بخش این مراسم ‌به تقدیر از منوچهر ‌مشیری اختصاص داشت که این کار با حضور رخشان بنی اعتماد و فخرالدین انوار انجام شد.

 

مشیری که گفته شد به سختی این تقدیر ‌را پذیرفته در سخنانی کوتاه گفت: من شرایط جسمی مناسبی نداشتم و امروز سعی کردم خودم را آماده کنم تا از آقای طباطبایی نژاد و همکاران پرتلاشش تشکر کنم. این جشنواره مسئولیت‌های مرکز را بخاطر استقبال دور از انتظار از آن، بیشتر کرده است و حتی اگر بپذیریم نیمی از حاضران در جشنواره به مستند علاقه‌مند باشند، هم ظرفیت‌ها را نشان می‌دهد و هم تاکید بر اینکه مسئولان ‌جهت دهنده باشند به این ظرفیت بویژه برای کسانی که امید دارند و می‌خواهد ‌خود و خانواده‌شان از این راه ارتزاق کنند.

 

جوایز بخش شهید آوینی

در این بخش اکبر نبوی، هادی ناییجی و پناه برخدا رضایی  اعضای هیات داوری اعلام کردند: دیپلم  افتخار و جایزه ۳۰ میلیون ریالی به محسن زارعی کارگردان فیلم بلوچستان تعلق می‌گیرد و تندیس برنزی شهید آوینی به ماهان خمامی پور اهدا می‌شود.

 

تندیس نقره‌ای شهید آوینی هم به محمدرضا وطن دوست برای فیلم «لسک» اهدا شد.

 

همچنین تندیس طلایی و ۱۲۰ میلیون ریال به وحید چاوش کارگردان فیلم خاطرات یک خبرنگار جنگ تعلق گرفت. او پس از دریافت جایزه‌اش بیان کرد: فکر می‌کنم خوب است جایزه بزرگ آوینی را که قبلاً بزرگ‌تر بود بازتعریف کنیم چون الان یه یک بخش متفاوت تر تبدیل شده است. شاید بد نباشد همچنین سیستم داوری و انتخاب را نیز بررسی کنیم چون به‌نظر در حال آزمون و خطا هستیم.

 

در ادامه تندیس طلایی شهید آوینی به  دکتر حمیدی، پزشک جراحی که در سوریه بدون امکانات جراحی‌های سنگین انجام می‌داد، تعلق گرفت.  همچنین یک تندیس طلایی با ۷۰ میلیون ریال به مجید جعفری لاهیجانی برای تالیف کتاب «هنر در گرماگرم انقلاب» اهدا شد.

 

تقدیر از حسین ترابی

بخش بعدی ‌اسن اختتامیه به تقدیر از حسین ترابی اختصاص داشت که با حضور انتظامی، شاهسواری و طباطبایی نژاد انجام شد.

 

ترابی در سخنانی بیان کرد: در بزنگاه انقلاب که خیلی‌ها فکر ترک دیار بودند جانم را کف دستم گذاشتم و انقلاب ایران را به صورت رنگی مستند کردم آن هم بدون قضاوت، ولی بارها آن را مثله و تکه شده از تلویزیون پخش کردند در صورتی که یک اثر کلیتش باید قضاوت شود.

 

سرانجام به همت آقای جعفری جلوه از پستوی توقیف درآمد و امسال هم با تلاش آقای طباطبایی‌نژاد در جشنواره نمایش داده شد. بنده امسال داور جشن خانه سینما بودم و شهادت می‌دهم فیلم‌هایی بودند که یک سر و گردن از فیلم های بدنه بالاتر بودند.

 

او با بیان اینکه سینمای مستند و جشنواره حقیقت را در سالهای اخیر مدیون حسن خلق مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی می‌داند، گفت: در پایان سلا میگویم  به تمام سینما حقیقتی‌ها و آنهایی که به کتمان حق نمی‌پردازند و جز حق نمی‌گویند.

 

جوایز بخش مسابقه ملی:

در این بخش لوح افتخار، تندیس و جایزه نقدی اهدا شد.

 

بهترین‌ موسیقی: فیلم خانه‌ای برای تو

 

بهترین صدا: آواز جغد کوچک (صادق رضا نیا و مهرداد میرمحمدی)

 

بهترین گوینده یا نویسنده گفتار متن: مینا مشهدی، مهدی نویسنده و هادی اسفندیاری گوینده فیلم «آنجا که باد می‌وزد»

 

بهترین تدوین: بایک حیدری برای فیلم‌ خاتمه

 

بهترین تصویربرداری:فیلم اسرار دریاچه

 

بهترین پژوهش: لوح تقدیر و ۳۰ میلیون ریال جواد وطنی برای فیلم «ورس» و تندیس جشنواره به آرمین ایثاریان برای «اسرار دریاچه»

 

بهترین مستند کوتاه:لوح تقدیر به آزاده بیزار گیتی برای فیلم «اهل آب» و تندیس جشنواره به «ارد عطارپور» برای مستند «پرسپولیس شیکاگو»

 

بهترین کارگردانی مستند نیمه بلند: ماریا ماوتی برای فیلم «زمان»

 

بهترین کارگردانی مستند بلند: لوح تقدیر و ۳۰ میلیون ریال به هادی زارعی و مهدی زارعی برای فیلم «خاتمه»

 

تندیس جشنواره و ۱۵۰ میلیون ریال به مهدی بخشی مقدم برای فیلم «خانه‌ای برای تو».

 

جایزه ویژه هیات داوران:

تندیس جشنواره و ۱۲۰ میلیون ریالی به زینب تبریزی برای کارگردانی فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»

 

برگزیده این جشنواره از مدیران گروه هنر و تجربه تقاضا کرد این فیلم را در ماه اکتبر سال آینده اکران کنند که همزمان با روز جهانی پستان است چون هدفش از ساخت این فیلم آگاهی بخشی بوده است.

 

جایزه ویژه دبیر جشنواره ‌هم به مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال به مهدی نورمحمدی برای فیلم «آواز جغد کوچک» اهدا شد .

 

او این جایزه را به مردم ایلام تقدیم کرد .

 

پایان بخش این مراسم به اهدای جایزه بزرگ جشنواره اختصاص داشت که طباطبایی نژاد و انتظامی نشان فیروزه و ۲۰۰ میلیون ریال را به مهدی شامحمدی برای تهیه کنندگی فیلم «خانه‌ای برای تو» اهدا کردند. شامحمدی برای دومین بار جایزه بزرگ این جشنواره را دریافت کرد.

 

همچنین با حضور منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما سه فیلم به عنوان بهترین فیلمها از نگاه‌ تماشاگران معرفی شد.

 

در این رای گیری اعلام شد که کامران ملکی ناظر بوده است.

 

رتبه سوم: مرکز سوره برای تولید فیلم خانه‌ای برای تو

رتبه دوم: خانه مستند برای تولید فیلم مهین

رتبه اول: محمد اعلا از موسسه حیات تصویر وحش برای تولید فیلم در قلمرو افعی دم عنکبوتی.

 

 

  • 9
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
فردریش نیچه نگاهی ژرف به زندگینامه و اندیشه‌های فردریش نیچه

تاریخ تولد: ۱۵ اکتبر ۱۸۴۴

محل تولد: روکن، آلمان

حرفه: فیلسوف و منتقد فرهنگی

درگذشت: ۱۹۰۰ میلادی

مکتب: فردگرایی، اگزیستانسیالیسم، پسانوگرایی، پساساختارگرایی، فلسفه قاره‌ای

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش