یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۰۲:۲۶ - ۲۳ دي ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۰۰۵۸۹۳
فستیوال ها و جشنواره های هنری

اختتامیه نخستین جشنواره تئاتر رادی برگزار شد

اختتامیه جشنواره تئاتر رادی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره
اختتامیه نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی در حالی برگزار شد که چندین بخش هیچ برگزیده‌ای نداشتند و همچنین نقص فنی و کمبود جا برای حضار مشکلاتی را برای برگزاری آن ایجاد کرد.

به گزارش ایسنا، اختتامیه نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی شامگاه شنبه - ۲۲ دی‌ماه - در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر با حضور محمود دولت‌آبادی به عنوان دبیر افتخاری این جشنواره و همچنین شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد و هنرمندانی همچون هادی مرزبان، مسعود دلخواه، محمد رحمانیان، قاسم زارع، حمیدرضا نعیمی و ... درحالی برگزار شد که تعداد بسیاری از حضار به دلیل کمبود جا در سالن ایستاده بودند و همچنین برخی بخش‌های این مراسم با مشکلات فنی برگزار شد.

 

بهزاد صدیقی دبیر جشنواره در ابتدای مراسم اظهار کرد: اکبر رادی بزرگمرد نمایشنامه‌نویسی ایران بود. امروز این رخداد ملی با همراهی همه هنرمندان تبدیل به رخدادی تاریخ‌ساز شده است. امیدواریم از سازمان‌های مردم‌نهاد که به صورت کاملا غیردولتی فعالیت خود را در حوزه فرهنگی انجام می‌دهند حمایت شود تا آنها تبدیل به یک عرصه مهم و بزرگ برای به وجود آمدن کسانی مثل استادان رادی و بیضایی و ساعدی شوند. از دبیر افتخاری این دوره استاد محمود دولت‌آبادی که باعث دلگرمی و افتخار این دوره شدند سپاسگزارم. امیدواریم این جشنواره در آینده‌ای نه چندان دور همه هنرمندان نسل جدید را حمایت کند و این عرصه را برای فعالیت نسل جدید آماده کند. امشب نشان و مدال اکبر رادی به کسانی تعلق می‌گیرد که لایق آن هستند و امیدوارم این نشان در دستان نمایشنامه‌نویسان بزرگی قرار گیرد. همچنین قرار است امشب از وبگاه جشنواره رادی هم رونمایی شود.

 

در ادامه مراسم حمیده بانو عنقا رئیس هیأت مدیره بنیاد اکبر رادی در سخنانی اظهار کرد: امیدوارم از دوره‌های بعد این جشنواره موعد معین و مشخصی برگزار شود و در آینده زمینه‌سازی‌ای برای کاراتر شدن این بنیاد صورت بگیرد. این جشنواره دو هدف دارد؛ نخست، بازنگری آثار اکبر رادی و دوم، شناسایی جوانان مستعد و علاقه‌مند به تئاتر و حمایت از آنها.

 

سپس محمود دولت‌آبادی، دبیر افتخاری این جشنواره، بعد از خواندن بیت شعری، گفت: اکبر رادی همچنان جریان دارد و این مدیون پویا بودن جوانی در جامعه ماست. جوانان کشور ما خواسته‌اند و می‌خواهند که زندگی از تپش باز نایستد، به همین جهت راه‌هایی پیدا کرده‌اند که ادامه آن ممکن باشد. من به جوانان خسته نباشید می‌گویم‌ که همت جوانی و میل به فرهیختگی و پالایش زندگی و ذهن، آنها را پیرامون خانم عنقا گرد هم آورده تا این مرد را که اهل هیچ تظاهری نبود پاس بدارند. تا میزانی که من او را دیدم و شناختم، تصور نمی‌کنم با رغبت به این‌ مکان می‌آمد؛ اما مردمانی که راه او را ادامه می‌دهند، حق دارند او را پاس بدارند؛ چه کسانی که در تاریخ ما مجاز هستند و چه کسانی که مجاز نیستند.

 

محمد رحمانیان از اعضای هیأت داوران این جشنواره و همچنین مسئول اجراهای این اختتامیه نیز پیش اجرای یک نمایشنامه‌خوانی، با انتقاد از شرایط برگزاری این مراسم گفت: خاک بر سر همه مدیران فرهنگی تئاتری که سالن‌های نمایش را خالی نگه داشته‌اند و اکنون تماشاگران‌ ما باید در سالن بایستند. ما تدارک ویژه‌ای دیده بودیم که لایق شأن اکبر رادی و مهمانانمان باشد اما متاسفانه با مشکلاتی مواجه شدیم. حتی شرایط به نحوی بود که می‌خواستیم آن‌ را اجرا نکنیم اما حالا قسمتی از آن‌ را خواهید دید.

 

در ادامه، یک نمایشنامه‌خوانی با حضور علی عمرانی به نام «مسافران» از مجموعه «مرگ در پاییز» اجرا شد.

 

سپس با حضور مختاباد متن بیانیه این جشنواره قرائت شد.

 

اهدای جوایز بخش مقالات رادی‌شناسی:

لوح تقدیر این بخش با حضور هیأت داوران این بخش به بهروز قیاسی و محسن صادقی اصفهانی اهدا شد.

 

در این بخش هیچ اثری برگزیده نشد و بر اساس بیانیه این جشنواره ادبیات ضعیف و نارسایی در کلام و بی‌توجهی به ساختار و نگاه کلیشه‌ای و ناسازگاری اهداف تحقیق از جمله علل انتخاب نشدن هیچ اثری به عنوان برگزیده بود. با این حال با انجام اصلاحاتی هر ۱۳ مقاله چاپ خواهند شد و از آنها تقدیر خواهد شد.

 

هادی مرزبان به بیان خاطراتی از اکبر رادی پرداخت و گفت: در یک شب سرد زمستان به پیش آقای رادی رفتیم. تصورم از او بسیار متفاوت از چیزی بود که در واقعیت دیدم. در آن شب پی‌ریزی نمایش "پلکان" آغاز شد. من درس‌های زیادی از او یاد گرفتم و آخرین نمایشی که از من دید "لبخند باشکوه اقای گیل" بود.

 

سپس مدال اکبر رادی به مناسبت ۳۵ سال پایمردی در اجرای آثار اکبر رادی به هادی مرزبان اهدا شد.

 

در ادامه قسمت‌هایی از نمایشنامه‌های پلکان، محاق، از پشت شیشه‌ها با حضور کاراکترهای زن ‌این نمایشنامه‌ها توسط گلاب آدینه، سیما تیرانداز، الهام پاوه نژاد و مهتاب نصیرپور و ... اجرا شد.

 

اهدای جوایز بخش نمایشنامه‌خوانی:

لوح تقدیر و سپاس به سینوره کفاش‌طلب اهدا شد که البته به دلیل برخی ایرادات در این لوح بنا شد تا آن را بعدا اهدا کنند.

 

جایزه ویژه‌ این بخش هم به گروه نمایشنامه‌خوانی کاکتوس اهدا شد.

 

لوح سپاس به یگانه رجبی برای نمایشنامه‌خوانی "پایین گذر سقاخانه" اهدا شد.

 

لوح سپاس دیگر به پریا طاهری "ارثیه ایرانی" تعلق گرفت‌.

 

جایزه بهترین نقش خوان زن به نمایش "ارثیه ایرانی" معصوم احمدزاده اهدا شد.

 

جایزه بهترین نقش‌خوان مرد به نمایش "پایین گذر سقاخانه" سیامک زین‌الدینی تعلق گرفت.

 

مدال استاد اکبر رادی به "ارثیه ایرانی" کریم بیانی اهدا شد.

 

لوح سپاس بخش کارگردانی نمایشنامه خوانی به پریا طاهری برای نمایش "ارثیه ایرانی" تعلق گرفت.

 

جایزه برگزیده به فرزاد آیتی برای نمایش " پایین گذر سقاخانه" اهدا شد.

 

جایزه اثر برگزیده این بخش به " ارثیه ایرانی" به کارگرانی پریا طاهری تعلق گرفت.

 

جوایز بخش نمایشنامه‌نویسی:

پس از قرائت بیانیه این بخش توسط حمیدرضا نعیمی بیان شد که در این بخش هیچ اثری برگزیده، تقدیر شده و نامزد اعلام نشد.

 

جوایز بخش مونولوگ:

لوح سپاس برای موسیقی نمایش "چهلمین امید یا بیست و هشتمین زن" به احمدرضا رجبی تعلق گرفت.

 

در بخش بازیگری:

لوح سپاس به سهیل بابایی برای نمایش "چهلمین امید یا بیست و هشتمین زن" اهدا شد.

 

جایزه برگزیده بازیگری به سیمین بهفر تعلق گرفت.

 

جایزه نویسندگی به اثر "ناگهان عباس" اثر پویا شهرابی اهدا شد.

 

دیپلم افتخار و نشان رادی و همچنین جایزه نمایش برگزیده بخش کارگردانی و نمایش برگزیده به حمزه زارعی برای نمایش "ناگهان عباس" اهدا شد.

 

حمزه زارعی جایزه‌اش را به کولبران کردستان اهدا کرد. بناست این نمایش برای اجرای عمومی نیز فرستاده می‌شود.

 

 

  • 14
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش