از زمان شروع سیوچهارمین جشنواره موسیقی فجر درباره اجرای ساختههای شاهین فرهت، دبیر این جشنواره غوغایی به پا شده است. صفحه به صفحه در اینستاگرام استوریهایی دیده میشود که نسبت به این ماجرا انتقاد و حتی اظهار تعجب کردهاند که چرا امسال که او دبیر جشنواره است، این اتفاق افتاده؟
اما شاهین فرهت این حرفها و انتقادات را قبول ندارد. او به «شهروند» میگوید: «سالهای قبل کاری نداده بودم، برای همین نبودم اما امسال دو کار را خودم دادهام. ١٥سال بود که کاری برای اجرا در وطن خودم ارایه نکرده بودم. همیشه کارهایم در خارج از کشور ضبط میشد و دیگران هم مدام به من خرده میگرفتند. حالا هم به جای نقد موسیقی که برای اولینبار ارایه و اجرا شده است، چیز دیگر میگویند و این برای من جای تعجب دارد.»
در این جشنواره ٥ گروه موسیقی ازجمله ارکستر سمفونیک تهران، آنسامبل آتلاس از دانمارک، تریو امئل از اسلوونی، ارکستر رتوریک و یک نوازنده پیانو اهل ایرلند در رپرتوار خود از آثار او استفاده کردهاند که ظاهرا برخی از آنها را شاهین فرهت خود به آنها داده است: «به درخواست امین غفاری یک کنسرتو برای ویولن و ارکستر ساختهام که به ارکستر سمفونیک تهران دادهام تا نوازندگان نابغه ایرانی معرفی شوند. نصیر حیدریان هم سمفونی میخواست اجرا کند که این کار را به او دادم. به گروههای خارجی هم اصلا کاری نداده بودم، خودشان انتخاب کردند اما واقعا مگر بد است؟»
به هرحال گروههای خارجی در میان اینهمه قطعه، ساختههای شاهین فرهت را انتخاب کردهاند و این موضوع کمی جای تعجب دارد؛ اگرچه دبیر جشنواره موسیقی فجر این را قبول ندارد: «یکی از این ارکسترها میخواست از یک آهنگساز ایرانی تریو اجرا کند، بنابراین این کار را استفاده کردند، اصلا مگر گناه است؟ به جای اینکه بگویند یک آهنگساز ایرانی در تمام فرمها کار کرده است، طوری رفتار میکنند که انگار گناه است. در ضمن هر سالی که آدم کار بدهد، ممکن است بگویند چرا سال قبل این کار را انجام ندادهاید. معلوم نیست واقعا این حساسیتها برای چیست؟ من سالها کار نکرده بودم اما حالا کار کردم، اشکال آن کجاست؟»
نیره خادمی
- 19
- 6