جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۷:۵۷ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۲۰۱۶۶۳
فستیوال ها و جشنواره های هنری

چرا جشنواره موسیقی فجر برند نشده است؟

جشنواره موسیقی فجر,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره
شاهین فرهت در پاسخ به اینکه چرا جشنواره موسیقی فجر تبدیل به برند نشده است؟ مسئله پخش آثار در قالب سی دی را از عوامل مهم خواند. صارمی هم پاسخ داد: در حوزه فرهنگ باید برنامه ریزی درازمدت شود. هر وقت این کار را کردیم جشنواره ما نیز برند می‌شود.

به گزارش ایسنا، «شب موسیقی» در بیستمین نشست خود، شامگاه یکشنبه (پنجم اسفند ماه) با موضوع «بررسی جشنواره موسیقی فجر» روی آنتن شبکه چهار رفت.

 

رضا مهدوی در این برنامه میزبان شاهین فرهت، دبیر جشنواره موسیقی فجر و شهرام صارمی، مدیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر بود.

 

فرهت در مورد سیاست اجرایی جشنواره امسال گفت: تم اصلی، اجرای آثار آهنگسازان ایرانی بود. ما تلاش کردیم از ژانرها و سبک‌های مختلف حضور داشته باشند.

 

تمام اتفاقات جشنواره طبق آئین نامه بود

صارمی در مورد سیاست ارتقای کیفی جشنواره توضیح داد: آئین نامه‌ای برای جشنواره تصویب شد که تقریباً تمام اتفاقاتی که در جشنواره افتاد از روی آن آئین نامه بود. اینکه ما تا چه حدی موفق بوده ایم بحث دیگری است. در مورد کیفیت جشنواره هم مخاطبان و اهل موسیقی باید نظر دهند. ارتباطات من با همه هنرمندان بسیار قوی و وسیع است و من از تمام این پتانسیل برای دعوت دوستان استفاده کردم. حدود ۹۰ اجرا در اجناس مختلف موسیقی، داشتیم. موضوع بعدی که بسیار برای من مهم بود، حضور مراکز آکادمیک موسیقی مثل دانشگاه تهران بود. چند گروه بعد از ۱۵ سال در جشنواره حضور پیدا کردند. از نوجوانان نیز اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم.

 

حضور آثار شاهین فرهت در جشنواره به عنوان دبیر جشنواره، مورد انتقاد قرار گرفته است. وی در پاسخ به این انتقاد گفت: من نمی دانم که آیا در این مورد چیزی در آئین‌نامه هست یا خیر، اما من حدود ۱۵ سال بود که هیچ کاری را در ایران اجرا نکرده بودم و همه در این زمینه به من اعتراض می‌کردند. من کار کنسرتو ویولن را برای امین غفاری و به درخواست ایشان ساختم و کار دیگر را نصیر حیدریان پیغام داد که اگر شما کاری برای زهی دارید، من می‌خواهم اجر کنم. در مورد تیریو من اصلاً نگفته بودم و خود گروه آن را اجرا کردند. در آخر من فکر می‌کردم برای ایران پرستیژ است و کار خوبی را انجام می‌دهم.

 

امسال اولین سالی بود که فراخوان داشت

صارمی در پاسخ به اینکه اعضای هیأت انتخاب چگونه انتخاب شده اند؟ گفت: این انتخاب بر اساس آئین نامه بوده است. وی در ادامه قسمتی از آئین نامه را خواند.

 

صارمی افزود: امسال اولین سالی بود که فراخوان داشت. حدود ۲۵ گروه از بخش فراخوان انتخاب شدند. هیئت انتخاب بر اساس نمونه ارسالی نظر می‌دهد.

 

فرهت در مورد انتخاب آثار خارجی گفت: من آثار را به تنهایی انتخاب نکردم و نظر هیأت انتخاب بوده است. اما انواع موسیقی‌ها از پیچیده تا بسیار آسان در جشنواره بوده است.

 

صارمی درباره اینکه جشنواره نگاه گیشه‌ای داشت یا علمی؟ بیان کرد: موسیقی جشنواره باید در چهارچوب موسیقی‌ای باشد که در کشور هست. اما بیشتر اجراها به جز پاپ گیشه‌ای نبودند.

 

فرهت جنبه گوناگون بودن موسیقی در جشنواره امسال و اجرای کارهای ایرانی توسط گروه‌های خارجی و شناساندن هنر ایرانی به غیر ایرانی‌ها را از رخدادهای پررنگ جشنواره دانست.

 

صارمی در پاسخ به برخی انتقادات در مورد کم بودن اجراها در این دوره آمار دوره‌های قبل را که تعداد اجراهایشان کمتر بوده را خواند.

 

وی درباره حضور بانوان در جشنواره گفت: امسال ۳۵ درصد از هنرمندان در جشنواره خانم بوده‌اند که تعداد بیشتری نسبت به سال‌های گذشته است.

 

فرهت در مورد مسئله‌ی داوری آثار گفت: سال‌هایی که جشنواره رقابتی بود می‌گفتند مگر اینجا مسابقه است و سال‌هایی که نبود می‌گفتند چرا نیست. به دلایلی امسال تصمیم گرفتیم جشنواره رقابتی نباشد.

 

در ادامه برنامه، رضا مهدوی از وزارت ارشاد، دکتر حسینی، و به خصوص معاونت امور هنری که در مدت کوتاه حضورشان، دفتر موسیقی را ارتقا داده‌اند و سبب تصحیل کارها شده‌اند، تشکر کرد.

 

یک عده تنها در حاشیه دیده می‌شوند

صارمی در صحبت پایانی گفت: من به مسؤولان گفته‌ام که دیگر هیچ وقت در هیچ جایی که با این ترکیب بخواهد کار موسیقی انجام شود حضور پیدا نخواهم کرد. ظرفیت جامعه موسیقی بسیار پایین است. متأسفانه یک عده تنها در حاشیه دیده می‌شوند.

 

«شب موسیقی» یکی از برنامه‌های «شب‌های هنر» است که به تهیه‌کنندگی حبیب الله ذوالفقاری، پیرامون مسائل موسیقی، یکشنبه شب‌ها ساعت ۲۳ به طور زنده، از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

 

 

  • 14
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش