جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۰۲:۱۳ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۵۰۷۴۰۳
فستیوال ها و جشنواره های هنری

اظهارات منتقدان از نحوه انتخاب «در جست و جوی فریده» به عنوان نماینده ایران در اسکار

فیلم در جستجوی فریده,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره

در جست‌وجوی فریده اگرچه با اکران موفقش در گیشه هنر و تجربه سروصداهای زیادی به راه انداخت، اما بعد از انتخاب قریب‌الوقوعش به‌عنوان نماینده ایران در نودودومین دوره جوایز اسکار در بخش غیرانگلیسی‌زبان، همه را حیرت‌زده کرد. ظاهرا هیأت داوران از میان سه گزینه متری شش و نیم، قصر شیرین و در جست‌وجوی فریده درنهایت به چنین نتیجه‌ای رسیده‌اند و البته شنیده‌هایی وجود دارد از مسائل پشت پرده در روند انتخاب این فیلم و مثلا این‌که لج‌بازی نتیجه آن را رقم زده است. شیوه اطلاع‌رسانی و به‌ویژه زمان اعلام گزینه نهایی هیأت انتخاب اسکار، اهالی سینما و منتقدان آن را حسابی شوکه کرد، شاید به همین دلیل کمتر کسی حاضر است درباره این ماجرای گنگ و مشکوک صحبت کند. با تمام این حرف‌ها اما در جست‌وجوی فریده فیلم قابل قبولی است و بی‌شک یکی از آثار مهم سینمای مستند ایران در چند‌سال گذشته است. این فیلم به کارگردانی و تهیه‌کنندگی آزاده موسوی و کوروش عطایی سال٩٧ ساخته شد و در تمام طول اکران در گروه هنر و تجربه جزو پرطرفدارترین‌ها بود. در دی ماه ‌سال ٩٧ هم فروش فیلم مرز صد‌میلیون تومان را رد کرد و به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم گروه هنر و تجربه شناخته شد؛ نکته‌ای که گویای میزان محبوبیت این فیلم مستند داستانی است. در این وادی، آن‌چه همگان را به حیرت واداشته، روشنی این مطلب است که در جست‌وجوی فریده، شانس چندانی در اسکار ندارد، چراکه در ٢٠‌سال گذشته هم هیچ مستند داستانی برنده بخش خارجی زبان اسکار نشده است.و این فیلم‌ها بخش مجزایی در اسکار دارند. البته منتقدان حوزه سینما در گفت‌وگو با «شهروند» هر کدام نگاه متفاوتی به ماجرا دارند و بیشتر از روند انتخاب نماینده اسکار در ایران انتقاد می‌کنند.

خسرو دهقان: «معتقدم که انتخاب بدی نیست، ضمن این‌که اشکالی هم ندارد که آدم به تریبون و ذائقه‌های جدید هم راه بدهد. وقتی می‌خواهیم برنده شویم، نباید دنبال این باشیم که آیا فیلم انتخابی خوب یا بد است، چون نمی‌خواهیم آن را تحلیل کنیم. بنابراین باید بپرسیم که آیا این فیلم با ذائقه اسکار جور درمی‌آید یا نه؟ تجربه هم نشان داده است که ذائقه اسکار به موضوعاتی ازجمله پرداختن به طبقات فرودست، وجود عنصر ملودرام، جنگ، تبعیض نژادی و قصه‌هایی مثل آن‌چه در فیلم اصغر فرهادی مطرح بود، نزدیک است. بنابراین معتقدم درون‌مایه فیلم در جست‌وجوی فریده به این ذائقه نزدیک است، ضمن این‌که باید کمی هم فضا را بشکنیم و بگذاریم آدم‌های جوان‌تر به این جشنواره‌ها بروند و به آنها هم مجال عرضه داده شود. در جست‌وجوی فریده هم فیلمی است که سروته دارد و شاید اگر من هم جزو هیأت انتخاب بودم، به این فیلم رأی می‌دادم.» 

احمد طالبی نژاد|  از این‌که یک فیلم مستند به‌عنوان نماینده اسکار انتخاب شده است، خوشحالم، اما ظاهرا بازی‌هایی در جریان بوده است که خوشایند نیست. سینمای ایران به نوعی گرفتار بازی‌های پشت‌پرده شده و انتخاب فیلم برگزیده اسکار هم از این بازی‌ها بی‌نصیب نمانده است. ظاهرا گروکشی میان اعضا برای انتخاب‌نشدن دو فیلم دیگر، در جریان این رأی‌گیری تاثیرگذار بوده است و اعضای هیأت درواقع برای از راه به در کردن رقیب به این فیلم رأی داده‌اند. اگر این‌طور باشد که بازی آنها، بازی کودکانه و سیاسی است، چون معتقدم هر دو فیلم متری شش و نیم و قصر شیرین به‌رغم این‌که فیلم‌های سیاسی هستند، انتخاب‌های بهتری بودند. اگر قرار بر انتخاب فیلم غیرمستند بود، متری شش و نیم انتخاب بهتری بود، چون انتخاب برای اسکار این‌طور نیست که بخواهیم فیلمی را انتخاب کنیم که حتما خوب باشد، بلکه باید موضوع آن‌طوری باشد که رأی‌دهندگان را متقاعد کند. به‌هرحال خاستگاه اسکار، جهان سرمایه‌داری است و اصلا مسائل هنری در آن تعیین‌کننده   نیست.

علی بازل| روند انتخاب نماینده اسکار در کشور ما مشخص نیست، چون هر‌سال هیأتی آن را انتخاب می‌کند که با‌ سال قبل متفاوت است؛ بنابراین انتخاب سلیقه‌ای و متفاوت است. به‌ هرحال این قواعد بازی است اما در جست‌وجوی فریده انتخاب عجیبی بود به‌ویژه اگر به شنیده‌ها اکتفا کنیم. ظاهرا اعضای هیأت بین دو گزینه قصر شیرین و متری شش‌ونیم به نتیجه نرسیده‌اند و درنهایت گزینه سوم را بردند. به نظرم این اتفاق درستی نیست و باید درباره همان دوفیلم، به راهکار مناسبی می‌رسیدند. البته اینها همه شنیده‌هاست، درحالی ‌که هیأت انتخاب هم باید در این‌باره توضیح بدهد. این انتقاد که می‌گویند چرا نتیجه زودتر از شهریور اعلام شد را قبول ندارم، همیشه که نباید نتایج داوری‌ها دیر اعلام شود. در کل شاید فیلم به فاکتورهایی که یک فیلم باید برای اسکار داشته باشد، نزدیک نیست، آن‌هم درشرایطی که موضوع دوفیلم قصرشیرین و متری شش‌ونیم موفقیت‌های جهانی داشته‌اند و به معیارها و موضوعات مطرح در اسکار نزدیک‌ترند.

علی مصلح: انتخاب نماینده برای اسکار در ایران بیشتر از این‌که تابع احتمال موفقیت فیلم‌ها باشد، مسأله‌ای داخلی است که به مناسبات سینمای ایران بستگی دارد. نه‌تنها فیلم در جست‌وجوی فریده بلکه هیچ‌کدام از ٩ فیلمی که اسمشان به‌عنوان گزینه در لیست این هیأت اعلام شده بود، شانس چندانی نداشتند. موضوع مخالفت و موافقت با نماینده‌شدن یک فیلم نیست، چون از اساس هیچ‌کدام از این ٨٠ فیلمی که در یکسال گذشته اکران شدند، شانس و شرایط اولیه برنده‌شدن و حضور در اسکار را نداشتند. به‌ هرحال برنده‌شدن در بخش فیلم‌های خارجی زبان تابع شرایطی است و یکی از مهمترین آن ورود به این بخش‌، داشتن پخش‌کننده آمریکایی است تا فیلم به فهرست اولیه نامزدها و بعد فهرست نهایی آن راه پیدا کند. در کل من به این روند مشکوکم که خیلی سریع و مخفیانه گزینه نهایی اعلام شده است.  البته در میان سه نامزد نهایی هم که اعلام شد قصر شیرین جایزه جشنواره شانگهای را برده است و متری شش‌ونیم هم در جشنواره ونیز به نمایش درخواهد آمد.

چه کسانی نماینده ایران برای اسکار٢٠٢٠ را انتخاب کردند؟

هیأت معرفی نماینده سینمای ایران برای جوایز اسکار متشکل از فرشته طائرپور، فاطمه معتمدآریا، ابوالحسن داودی، تورج منصوری، رسول صدرعاملی، امیر اثباتی، مرتضی رزاق‌کریمی، مهرزاد دانش و رائد فریدزاده، معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی بود که در نیمه‌های شنبه شب پشت درهای بسته نشستند و دراین‌باره تصمیم‌گیری کردند. ظاهرا این نخستین بار است که در تاریخ سینمای ایران یک فیلم مستند در میان چند فیلم سینمایی به‌عنوان نماینده سینمای ایران معرفی می‌شود، آن هم در شرایطی که دو فیلم دیگر حضور بین‌المللی موفق‌تری داشته‌اند. در فهرست اولیه هم فیلم‌هایی چون مغزهای کوچک زنگ‌زده، بمب، یک عاشقانه، سرو زیر آب، آشغال‌های دوست‌داشتنی، قصر شیرین، در جست‌وجوی فریده، عرق سرد، متری شش و نیم، سرخ‌پوست و شبی که ماه کامل شد، قرار داشته‌اند.حالا نوبت  نوید محمدزاده و حامد بهداد بود که به این انتخاب واکنش نشان دادند و هر کدام خواستار توضیح در این باره شدند.در جست‌وجوی فریده اگرچه با اکران موفقش در گیشه هنر و تجربه سروصداهای زیادی به راه انداخت، اما بعد از انتخاب قریب‌الوقوعش به‌عنوان نماینده ایران در نودودومین دوره جوایز اسکار در بخش غیرانگلیسی‌زبان، همه را حیرت‌زده کرد. ظاهرا هیأت داوران از میان سه گزینه متری شش و نیم، قصر شیرین و در جست‌وجوی فریده درنهایت به چنین نتیجه‌ای رسیده‌اند و البته شنیده‌هایی وجود دارد از مسائل پشت پرده در روند انتخاب این فیلم و مثلا این‌که لج‌بازی نتیجه آن را رقم زده است. شیوه اطلاع‌رسانی و به‌ویژه زمان اعلام گزینه نهایی هیأت انتخاب اسکار، اهالی سینما و منتقدان آن را حسابی شوکه کرد، شاید به همین دلیل کمتر کسی حاضر است درباره این ماجرای گنگ و مشکوک صحبت کند. با تمام این حرف‌ها اما در جست‌وجوی فریده فیلم قابل قبولی است و بی‌شک یکی از آثار مهم سینمای مستند ایران در چند‌سال گذشته است. این فیلم به کارگردانی و تهیه‌کنندگی آزاده موسوی و کوروش عطایی سال٩٧ ساخته شد و در تمام طول اکران در گروه هنر و تجربه جزو پرطرفدارترین‌ها بود. در دی ماه ‌سال ٩٧ هم فروش فیلم مرز صد‌میلیون تومان را رد کرد و به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم گروه هنر و تجربه شناخته شد؛ نکته‌ای که گویای میزان محبوبیت این فیلم مستند داستانی است. در این وادی، آن‌چه همگان را به حیرت واداشته، روشنی این مطلب است که در جست‌وجوی فریده، شانس چندانی در اسکار ندارد، چراکه در ٢٠‌سال گذشته هم هیچ مستند داستانی برنده بخش خارجی زبان اسکار نشده است.و این فیلم‌ها بخش مجزایی در اسکار دارند. البته منتقدان حوزه سینما در گفت‌وگو با «شهروند» هر کدام نگاه متفاوتی به ماجرا دارند و بیشتر از روند انتخاب نماینده اسکار در ایران انتقاد می‌کنند.

خسرو دهقان: «معتقدم که انتخاب بدی نیست، ضمن این‌که اشکالی هم ندارد که آدم به تریبون و ذائقه‌های جدید هم راه بدهد. وقتی می‌خواهیم برنده شویم، نباید دنبال این باشیم که آیا فیلم انتخابی خوب یا بد است، چون نمی‌خواهیم آن را تحلیل کنیم. بنابراین باید بپرسیم که آیا این فیلم با ذائقه اسکار جور درمی‌آید یا نه؟ تجربه هم نشان داده است که ذائقه اسکار به موضوعاتی ازجمله پرداختن به طبقات فرودست، وجود عنصر ملودرام، جنگ، تبعیض نژادی و قصه‌هایی مثل آن‌چه در فیلم اصغر فرهادی مطرح بود، نزدیک است. بنابراین معتقدم درون‌مایه فیلم در جست‌وجوی فریده به این ذائقه نزدیک است، ضمن این‌که باید کمی هم فضا را بشکنیم و بگذاریم آدم‌های جوان‌تر به این جشنواره‌ها بروند و به آنها هم مجال عرضه داده شود. در جست‌وجوی فریده هم فیلمی است که سروته دارد و شاید اگر من هم جزو هیأت انتخاب بودم، به این فیلم رأی می‌دادم.» 

احمد طالبی نژاد|  از این‌که یک فیلم مستند به‌عنوان نماینده اسکار انتخاب شده است، خوشحالم، اما ظاهرا بازی‌هایی در جریان بوده است که خوشایند نیست. سینمای ایران به نوعی گرفتار بازی‌های پشت‌پرده شده و انتخاب فیلم برگزیده اسکار هم از این بازی‌ها بی‌نصیب نمانده است. ظاهرا گروکشی میان اعضا برای انتخاب‌نشدن دو فیلم دیگر، در جریان این رأی‌گیری تاثیرگذار بوده است و اعضای هیأت درواقع برای از راه به در کردن رقیب به این فیلم رأی داده‌اند. اگر این‌طور باشد که بازی آنها، بازی کودکانه و سیاسی است، چون معتقدم هر دو فیلم متری شش و نیم و قصر شیرین به‌رغم این‌که فیلم‌های سیاسی هستند، انتخاب‌های بهتری بودند. اگر قرار بر انتخاب فیلم غیرمستند بود، متری شش و نیم انتخاب بهتری بود، چون انتخاب برای اسکار این‌طور نیست که بخواهیم فیلمی را انتخاب کنیم که حتما خوب باشد، بلکه باید موضوع آن‌طوری باشد که رأی‌دهندگان را متقاعد کند. به‌هرحال خاستگاه اسکار، جهان سرمایه‌داری است و اصلا مسائل هنری در آن تعیین‌کننده   نیست.

علی بازل| روند انتخاب نماینده اسکار در کشور ما مشخص نیست، چون هر‌سال هیأتی آن را انتخاب می‌کند که با‌ سال قبل متفاوت است؛ بنابراین انتخاب سلیقه‌ای و متفاوت است. به‌ هرحال این قواعد بازی است اما در جست‌وجوی فریده انتخاب عجیبی بود به‌ویژه اگر به شنیده‌ها اکتفا کنیم. ظاهرا اعضای هیأت بین دو گزینه قصر شیرین و متری شش‌ونیم به نتیجه نرسیده‌اند و درنهایت گزینه سوم را بردند. به نظرم این اتفاق درستی نیست و باید درباره همان دوفیلم، به راهکار مناسبی می‌رسیدند. البته اینها همه شنیده‌هاست، درحالی ‌که هیأت انتخاب هم باید در این‌باره توضیح بدهد. این انتقاد که می‌گویند چرا نتیجه زودتر از شهریور اعلام شد را قبول ندارم، همیشه که نباید نتایج داوری‌ها دیر اعلام شود. در کل شاید فیلم به فاکتورهایی که یک فیلم باید برای اسکار داشته باشد، نزدیک نیست، آن‌هم درشرایطی که موضوع دوفیلم قصرشیرین و متری شش‌ونیم موفقیت‌های جهانی داشته‌اند و به معیارها و موضوعات مطرح در اسکار نزدیک‌ترند.

علی مصلح: انتخاب نماینده برای اسکار در ایران بیشتر از این‌که تابع احتمال موفقیت فیلم‌ها باشد، مسأله‌ای داخلی است که به مناسبات سینمای ایران بستگی دارد. نه‌تنها فیلم در جست‌وجوی فریده بلکه هیچ‌کدام از ٩ فیلمی که اسمشان به‌عنوان گزینه در لیست این هیأت اعلام شده بود، شانس چندانی نداشتند. موضوع مخالفت و موافقت با نماینده‌شدن یک فیلم نیست، چون از اساس هیچ‌کدام از این ٨٠ فیلمی که در یکسال گذشته اکران شدند، شانس و شرایط اولیه برنده‌شدن و حضور در اسکار را نداشتند. به‌ هرحال برنده‌شدن در بخش فیلم‌های خارجی زبان تابع شرایطی است و یکی از مهمترین آن ورود به این بخش‌، داشتن پخش‌کننده آمریکایی است تا فیلم به فهرست اولیه نامزدها و بعد فهرست نهایی آن راه پیدا کند. در کل من به این روند مشکوکم که خیلی سریع و مخفیانه گزینه نهایی اعلام شده است.  البته در میان سه نامزد نهایی هم که اعلام شد قصر شیرین جایزه جشنواره شانگهای را برده است و متری شش‌ونیم هم در جشنواره ونیز به نمایش درخواهد آمد.

چه کسانی نماینده ایران برای اسکار٢٠٢٠ را انتخاب کردند؟

هیأت معرفی نماینده سینمای ایران برای جوایز اسکار متشکل از فرشته طائرپور، فاطمه معتمدآریا، ابوالحسن داودی، تورج منصوری، رسول صدرعاملی، امیر اثباتی، مرتضی رزاق‌کریمی، مهرزاد دانش و رائد فریدزاده، معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی بود که در نیمه‌های شنبه شب پشت درهای بسته نشستند و دراین‌باره تصمیم‌گیری کردند. ظاهرا این نخستین بار است که در تاریخ سینمای ایران یک فیلم مستند در میان چند فیلم سینمایی به‌عنوان نماینده سینمای ایران معرفی می‌شود، آن هم در شرایطی که دو فیلم دیگر حضور بین‌المللی موفق‌تری داشته‌اند. در فهرست اولیه هم فیلم‌هایی چون مغزهای کوچک زنگ‌زده، بمب، یک عاشقانه، سرو زیر آب، آشغال‌های دوست‌داشتنی، قصر شیرین، در جست‌وجوی فریده، عرق سرد، متری شش و نیم، سرخ‌پوست و شبی که ماه کامل شد، قرار داشته‌اند.حالا نوبت  نوید محمدزاده و حامد بهداد بود که به این انتخاب واکنش نشان دادند و هر کدام خواستار توضیح در این باره شدند.

  • 11
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش